ze valt me aan als ik de stal in wil

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 15:54

ik rijd ook op een manege en mijn manege paard doet dat ook.
tot me instructrice zei, je moet je vooral niet bang laten maken en gewoon erin lopen.
niet twijfelen want dan neemt je paard het over en kom je er niet meer in.
hard zijn en staldeur helemaal op en erin lopen.
zonder dat je laat merken dat je bang bent.

onthoudt, JIJ BENT DE BAAS, JE PAARD NIET

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 16:02

Ja, da's mooi gesproken maar ik had er ook zo eentje en dat zomaar de stal inlopen met een opgeheven hoofd en niet bang zijn werkte dus ook niet, hij bleef lelijk doen. ook al doet je paard verder alles goed, hij heeft dus geen respect voor je, simpel maar waar. Wrs vind deze merrie de verdere omgang geen reden om tegenin te gaan maar ze zal je dus ook echt niet respecteren.
Ik heb een cursus NH gehad met mijn vorige paard en dat hielp wel redelijk maar ik moest toch nog 100% op mijn hoede blijven. Tijdens het grondwerk deed ie alles en was als een lammetje maar tijdens het rijden en in de box bleef het een rotzak.
En dan heb je mensen die zeggen: een goed pak rammel, dit heb ik ook geprobeerd maar dan sloeg hij dus terug en was ik alsnog die box uit. Ik heb het deze opgegeven en hem terugverkocht aan de vorige eigenaar.
Maar als de box jouw enige probleem is zou ik zeker grondwerk proberen.

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:13

hee ik zie nu pas dat dit topic er is..
ik heb er zelf ook 1 geopend gister omdat ik echt niet weet wat ik met dat paard aan moet.
je kan bij haar niet zelfverzekerd haar stal in lopen want tegen die tijd heeft ze de tanden al in je staan.
en als je haar straft wordt ze alleen agressiever.
ze doet alles voor eten, maar dat is geen optie want het is een manegepaard.
en ze mag dus níet bedelen, want als ze dan niks krijgt wordt ze weer chagrijnig.
ik heb al veel paarden gezien die boos en chagrijnig zijn op stal maar meestal als jij dan bazig doet dan accepteren ze dat wel. maar dit paard denkt er niet over.
verder is ze buiten de stal heel lief, behalve met poetsen dan begint het gedoe weer en gaat ze ook slaan. verder reageert ze wel op alle commando's als ho en stap als je wandelt.
maar ze blijft schrapen bij het poetsen en ze blijft bijten als je haar wilt pakken.
het halster is nu ook omgelaten omdat ze meestal gelijk normaal doet als je haar eenmaal vast hebt.

joyy
Berichten: 565
Geregistreerd: 21-10-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 15:45

dit probleem heb ik dus ook. alleen als ze vast staat is het dus echt over. dus ze slaat dan ook niet meer met poetse enzo

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:59

Bzoem schreef:
hee ik zie nu pas dat dit topic er is..
ik heb er zelf ook 1 geopend gister omdat ik echt niet weet wat ik met dat paard aan moet.
je kan bij haar niet zelfverzekerd haar stal in lopen want tegen die tijd heeft ze de tanden al in je staan.
en als je haar straft wordt ze alleen agressiever.
ze doet alles voor eten, maar dat is geen optie want het is een manegepaard.
en ze mag dus níet bedelen, want als ze dan niks krijgt wordt ze weer chagrijnig.
ik heb al veel paarden gezien die boos en chagrijnig zijn op stal maar meestal als jij dan bazig doet dan accepteren ze dat wel. maar dit paard denkt er niet over.
verder is ze buiten de stal heel lief, behalve met poetsen dan begint het gedoe weer en gaat ze ook slaan. verder reageert ze wel op alle commando's als ho en stap als je wandelt.
maar ze blijft schrapen bij het poetsen en ze blijft bijten als je haar wilt pakken.
het halster is nu ook omgelaten omdat ze meestal gelijk normaal doet als je haar eenmaal vast hebt.

misschien dat je dan toch net iets te onzeker bent daarover.
paarden voelen dat heel snel aan en als hte ronde gaat dat ze een paard gevaarlijk vinden, maak je ze eigenlijk helemaal gek waardoor zi idd waarschijnlijk wel gevaarlijk worden ja.
maar als je heel sterk in je schoenen zal staan en ze gewoon even doorpakt dat ze ermee ophouden

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:48

ik heb haar vandaag kunnen poetsen Haha!
de eigenaar en een instructrice zijn de hele dag al met der gaan oefenen en als je in 1x de deur open doet en haar gelijk vastpakt dan hoort het goed te gaan.
ik ging naar haar toe en ging eerst tegen haar praten en dat was dus helemaal fout blijkbaar.
en toen wilde ik gaan poetsen en gelijk stond mevrouw weer lelijk te doen en toevallig was de hoefsmid er en hij had haar ook al bepakt die dag en hij zegt ik probeer het wel.. en hij staat naast haar en negeert haar volledig en uiteindelijk stopte ze met alle pogingen..
alleen ze gaat nog niet om dan krijg je een dreigend achterbeen naar je zwaaien, dus dat doen we nu met rond lopen en opnieuw vast zetten (overigens als ik t touw om een spijl doe en haar zo vast houd kan ze me helemaal niks maken. .en naar buiten kijken vind ze fantastisch en toen was t een lief paard.. zo gek ineens)
ik hoop dat ik haar nu ook zelf de stal uitkrijg op deze manier.. ikben veels te lief en te snel bang Huilen

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 22:52

Bzoem schreef:
ik heb haar vandaag kunnen poetsen Haha!
de eigenaar en een instructrice zijn de hele dag al met der gaan oefenen en als je in 1x de deur open doet en haar gelijk vastpakt dan hoort het goed te gaan.
ik ging naar haar toe en ging eerst tegen haar praten en dat was dus helemaal fout blijkbaar.
en toen wilde ik gaan poetsen en gelijk stond mevrouw weer lelijk te doen en toevallig was de hoefsmid er en hij had haar ook al bepakt die dag en hij zegt ik probeer het wel.. en hij staat naast haar en negeert haar volledig en uiteindelijk stopte ze met alle pogingen..
alleen ze gaat nog niet om dan krijg je een dreigend achterbeen naar je zwaaien, dus dat doen we nu met rond lopen en opnieuw vast zetten (overigens als ik t touw om een spijl doe en haar zo vast houd kan ze me helemaal niks maken. .en naar buiten kijken vind ze fantastisch en toen was t een lief paard.. zo gek ineens)
ik hoop dat ik haar nu ook zelf de stal uitkrijg op deze manier.. ikben veels te lief en te snel bang Huilen


ik was ook veel te lief en daardoor ook onderdanig en te bang, tot me instructrice me ook gezegd heeft om keihard het paard te negeren en gewoon de staldeur helemaal open te doen en er gelijk op af te lopen en te pakken.
dus even hard zijn, de rest komt daarna wel Knipoog


daardoor snap ik jouw situatie.
maar ze doet ook zo omdat jouw paard dan gewoon veel te dominant is en dat moet je negeren of heel hard te zijn

Elliebelle

Berichten: 3045
Geregistreerd: 26-07-06

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:12

Mijn pony was ook een tijdje heel aggresief in de wei kwam ze op me af rennen met haar mond wijd open, ik rende toen ook heel gauw weg.(want juist heel verkeerd was)
We hebben het ook nog geprobeerd met een longeerzweep de wei in, en als ze op me af kwam had ik de zweep.
Maar daar keek ze ook niet van op, met bix de wei in was ook geen oplossing.

Toen kregen we een western manege in de buurt, zei hadden wel een oplossing :

Als ze op jou af komt , moet jij juist 'haar aanvallen' , laat je niet wegjaagen want dan wint zij, maak geluiden net alsof je een hengst bent, ga met je voet op de grond stampen, ga recht op haar af, maar laat je vooral NIET wegjaagen.

En dat helpt!
Ze stond helemaal perplex toen ik dat deed.
Wij zijn ook met de western grond training aan de gang gegaan, daar moet ze met haar hoofd over de grond heen lopen, uit de wei/in de wei , op de trailer enz.

Bij mij helpt het echtt. Knipoog

Sandra91

Berichten: 705
Geregistreerd: 18-03-06
Woonplaats: Friesland

Re: ze valt me aan als ik de stal in wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:16

Zoals misschien meerdere al zeiden ga veel grondwerk doen.
Niet snoepjes geven daarvan krijgt ze het gevoel dat ze braaf is en dat is ze zeker op die manier niet ze is te dominant ik hoop dat je hier wat aan hebt en het allemaal weer beter gaat veel succes.