Voedernijd, nu was ik de klos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 12:59

Mijn paard heeft voedernijd. Viel tot nu toe mee, maar vanmorgen was ik dus (per ongeluk) de klos. Jaloers kreng.

Paard staat met pony in het weiland, waar ik ze bijvoer met hooi. Vanmorgen stond de pony al op de uitkijk, die zag me dus eerder met hooi aankomen dan mijn paard. Ik fluiten, zoals ik altijd doe om ze naar voren te halen. Komt ze in galop aan en vóór ik ook maar wat hooi op de grond kon leggen zat ze al achter de pony aan, al gillende, bijtende en trappende. Tot nu toe gaat het zoals normaal. (lekker he. Boos! )

Vervolgens blijft ze om haar hooi heen draaien, proberende een hap te nemen en tegelijkertijd de pony nog even een trap te geven. (dit was dus in een seconde of 3, ik had me net omgedraaid om de pony te voeren)
Pony staat achter me te wachten, paard gaat nog steeds volledig uit haar dak zoals altijd, alleen stond ik er dus nog tussen. En ik krijg die trap vol op mijn bovenbeen. Vlieg letterlijk een endje door de lucht en land op mijn kont in de blubber.

Ik heb niets gedaan, want anders had ik haar het complete weiland over geslagen. Zo kwaad was ik. Ze keek me nog aan van "wat doe je daar op je reet?" en ging gewoon verder met eten. Ze zou het normaal absoluut niet in haar hoofd halen mij te meppen of te bijten, maar met het voeren draait ze compleet door, ziet onder het bokken en gillen vanuit haar ooghoek een glimp van de pony, draait zich om, rent naar achteren al trappende. Ja, ze zag me dus niet en pony stond veilig achter me.

Dit ging dus echt te ver. Ik heb pijn aan mijn stuitje (al was het blubber, klasp komt toch hard aan), een dik been en pijn in mijn nek.

Heeft iemand een idee wat hier tegen te doen is? Ik wil dit niet meer accepteren, niemand anders kan mijn paard voeren mocht ik er een keer niet zijn en bovendien stond ik er nu toevallig zelf tussen. Gevaarlijk. En ik denk niet dat het dier in elkaar meppen zin heeft. Dat wil ik eigenlijk ook niet, al was ik er vanmorgen wel toe in staat. Boos!

hop
Berichten: 208
Geregistreerd: 22-08-06

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:03

Hij mag wel wat meer respect voor je hebben en een flinke tik kan daarbij prima helpen.

happyness

Berichten: 1183
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Lunteren

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 13:15

Ik denk dat er weinig aan te doen is! Ik heb weleens gehoord dat ze voernijd van de moeder mee krijgen dus dat zit er dan zo ingebrand dat krijg je er niet uit. Mijn paard slaat ook gigantisch. Tussen de stallen in staat een gemetselde muur met een aansmeerlaagje erlangs en die is er al helemaal afgeslagen plus al stukken uit de stenen. Heb er al eens een rubberen mat opgehangen maar die sloopt ze er ook af. Gedurig liggen de ijzers er ook overdwars onder.... Ik zoek ook al jaren naar een oplossing....

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 13:37

hop schreef:
Hij mag wel wat meer respect voor je hebben en een flinke tik kan daarbij prima helpen.


Als je eens goed leest, zie je dat dat niet het probleem is.

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:05

Om jezelf te beschermen zou ik beide paarden weg te houden bij het hooi tot je het er goed en wel hebt neer gelegd. Dus niet meer waarschuwen als je er aan komt, maar pas als je het hebt neergelegd.
Mogelijk een hoek maken die je kan afschermen met een stroomdraadje tot je het voer klaar hebt gelegd. Daarna mogen ze eten.

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 15:06

BrankaZ, super idee! Ja
Als voedernijd niet af te leren valt, dan maar voorzorgsmaatregelen nemen.

Ik vind het wel heel zielig voor de andere paarden. Ook als ze moeten wachten voor een draad zal ze de andere al aanvallen. En ze deelt echt rake klappen uit. Ach gut

CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:24

Persoonlijk had ik t paard wel een opdonder gegeven... het heeft je niet te slaan... ook niet per ongeluk. maar dat is mijn mening...
Ik zou ook inderdaad een draadje spannen om veilig t hooi te kunnen neerleggen

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 17:37

Ze heeft helemaal niet in de gaten gehad dat ze mij mepte ipv de pony. Dat verschil merk ik zelf wel, ik ken mijn paardje goed genoeg. (als ze iets uitvreet blijft ze echt niet staan eten en kijkt nog even rustig om... daarvoor kent ze MIJ te goed...)
Dan kan ik haar dus geen mep geven.

Samo

Berichten: 2114
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Dtc

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:42

Geef je de paarden wel allebei apart hooi? Een eindje van elkaar vandaan? Verder vind ik de oplossing die BrankaZ geeft wel een goede. Misschien zou je, zodat je pony ook rustig en voldoende kan eten, ze tijdens het voeren ook even apart van elkaar kunnen zetten.

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:45

GamblersCup schreef:
Ze heeft helemaal niet in de gaten gehad dat ze mij mepte ipv de pony. Dat verschil merk ik zelf wel, ik ken mijn paardje goed genoeg. (als ze iets uitvreet blijft ze echt niet staan eten en kijkt nog even rustig om... daarvoor kent ze MIJ te goed...)
Dan kan ik haar dus geen mep geven.


Ja maar.. Ze hoeft zoieso niet zo uit te halen omwille van eten, zo kan je pony ook een lelijke trap krijgen. Dus van mij had die gelijk ook wel wat terug gehad.

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:49

BrankaZ schreef:
Om jezelf te beschermen zou ik beide paarden weg te houden bij het hooi tot je het er goed en wel hebt neer gelegd. Dus niet meer waarschuwen als je er aan komt, maar pas als je het hebt neergelegd.
Mogelijk een hoek maken die je kan afschermen met een stroomdraadje tot je het voer klaar hebt gelegd. Daarna mogen ze eten.

Alleen zou ik absoluut geen hoek maken al helemaal niet met voernijd.
Als dat paard met voernijd die andere pony in die hoek krijgt en begint te meppen, kan die pony geen kant meer uit!

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 17:54

Dat kan wel zo zijn (deels heb je ook wel gelijk) maar niet hoe de situatie nu is. Want dat betekend dat ik elke dag mijn paard moet slaan. Ze houdt niet op. En elke dag mijn paard slaan, daar pas ik voor.

Uiteraard krijgen ze apart van elkaar hooi, er zit een meter of 50 tussen. Bewust, anders krijgt de pony niets. Als ze allebei ook eenmaal staan te eten, is de rust weergekeerd. Niets meer aan het handje.

Ik kan ze niet apart zetten (1 groot weiland) en het heeft ook geen zin. Zoals hierboven beschreven is het alleen maar op het moment dat ik het hooi breng. Als ze eenmaal eten is er niets meer aan de hand.

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 17:57

daantjuhhh schreef:
Alleen zou ik absoluut geen hoek maken al helemaal niet met voernijd.
Als dat paard met voernijd die andere pony in die hoek krijgt en begint te meppen, kan die pony geen kant meer uit!


Ze eten niet samen, maar ver uit elkaar. Voor mijn eigen veiligheid (geloof me, zo´n mep hoef ik niet meer!) kan ik een hoek afzetten, hier hooi neerleggen en vervolgens draad weghalen. Paard zal de hoek in spurten om te eten en ik kan de pony verderop voeren. Tenminste, da´s mijn theorie. Nu nog uitproberen. Clown

De pony blijft wel braaf wachten op een afstandje, die heeft al een paar rake klappen gehad. Ach gut

Bluem

Berichten: 3725
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: België

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:58

Elke dag slaan keur ik ook niet direct goed maar had ze mij een trap gegeven had ik dan wel gereageerd, moet ze maar wat uitkijken waar ze met der benen naartoe zwiert. Knipoog

Ruimte af maken dat het voor jezelf veilig blijft is een idee maar zoals iemand al zei, zorg dat er geen kleine hoek is want als ze de pony de hoek in drijft zie je wat.

benniebang
Berichten: 1076
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:04

idd elke dag je paard slaan is geen oplossing. Toch is het een blijk van geen respect tonen. Weet niet of hij het ook gericht naar jou doet of alleen bij pony die lager is dan hij in rang? Wat ook wel eens zou kunnen helpen is hem tussen een koppel of ander paard zetten die hoger dan hem in rang staat. Eentje die hem dus eens goed op zijn plaats zet. Nogal moeilijk onderwerp dit. Mijn hengst heeft ook een vorm van voedernijd, je ziet m denken als ik voer: 'bijten, of niet? Misschien maar beter van niet.' Hij zal t ook echt niet in zijn hoofd halen om het daadwerkelijk te doen! Hij houdt afstand en zijn beheersing. Zoals het hoort. Maar nogmaals, erg lastig! Succes ermee!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:08

een ding moet je je goed realiseren........... als het paard jou geraakt heeft, dan heeft het gemeend jou te raken.

Een paard slaat ontiegelijk gericht mis, of ontiegelijk gericht raak.

ik zou de verhoudingen wat rechter trekken......... JIJ bent kuddeleider........ en in jouw functie als kuddeleider mag jij altijd bij het eten....... want jij moet sterk en gezond zijn om de kudde goed te leiden...

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 18:28

Dat ben ik niet met je eens KiWiKo.

De verhouding hier is goed, ik kan alles doen, ik ben absolúút de leider.
Ook een paard heeft geen ogen in het achterhoofd en het was duidelijk op de pony gericht. Dus nee, een paard slaat niet altijd raak als ie dat wil.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:31

geloof me, een paard slaat gericht mis OF raak....... als het een dreigement is dan slaat het dier mis, wil die je raken........ dan raakt ie je...... altijd.

Nou kan het wel zijn dat jij toevallig op de verkeerde plek stond...... maar dan had ze alsnog haar trap ingehouden (wat ze waarschijnlijk ook wel gedaan heeft hoor Haha! )

benniebang
Berichten: 1076
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:39

@KiWiKo Ben ik het wel mee eens.

broadway
Berichten: 945
Geregistreerd: 03-01-06

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:54

voedernijd is een gevolg van ''eens hebben moeten vechten om wat te krijgen, dus overlevingsdrang'' , zorg ervoor dat dat niet meer hoeft, verdeel het hooi over de wei in plaats van 1 plek voor ze erbij kunnen en wees op stal consequent door ze terug te sturen en ze het niet uit de handen laten trekken!!!Hoe meer ze hebben moeten vechten voor een plukje hooi, des te moeilijker is het om het af te leren , vooral als ze in een groep staan, dan is een draadje wel zo veilig! Maar ook géén eten in je zak doen.....

ellepel

Berichten: 47417
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 21:48

2 paarden dus??

dan op 3 plekken het hooi gaan neerleggen, dan is er meer ruimte en hoeven ze niet te knokken.
gaat de een naar het bultje hooi van de ander,dan is er altijd nog een bultje over...

voernijd is moeilijk op te lossen, in elk geval genoeg gaan voeren en leer ze dat ze afstand moeten houden als jij met je hooi er aan komt..
desnoods longeerzweep meenemen en je dier daarmee op afstand houden( niet slaan dus he) tot je klaar bent en zij of hij mag eten...commando " nee wachten" erbij moet wel redelijk lukken denk ik?

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 22:59

Het probleem is niet tijdens het eten. Dat is het moeilijke. Voeren op een plek meer als het aantal paarden heeft geen zin, ze wisselen niet van plek. Als ze eenmaal eten, dan zijn ze rustig, zelfs die "gezellige" merrie van me. Geloof me, ze krijgen echt wel genoeg, ze moet zelfs wat gaan minderen aan die buik te zien... De andere houdt zich bij voorbaat al koest en blijft op een afstand wachten.

Het gaat er alleen hard aan toe, zodra ze in de gaten krijgt dat er hooi aankomt. Dan draait ze door. Tot ze kan gaan eten, dan is het over.

Ze staan niet op stal, ze staan lekker fulltime buiten.

Het stomme is, ze heeft nooit hoeven vechten voor haar eten. Het is een verwend paard geweest, van veulen af aan.

GamblersCup
Berichten: 13430
Geregistreerd: 11-07-06

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 23:00

En ik heb een enorme blauwe plek op m'n kont, moet toch eens wat aan de paddockbodem doen! Haha!

daantjuhhh

Berichten: 26908
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:02

KiWiKo schreef:
een ding moet je je goed realiseren........... als het paard jou geraakt heeft, dan heeft het gemeend jou te raken.
Een paard slaat ontiegelijk gericht mis, of ontiegelijk gericht raak.

ik zou de verhoudingen wat rechter trekken......... JIJ bent kuddeleider........ en in jouw functie als kuddeleider mag jij altijd bij het eten....... want jij moet sterk en gezond zijn om de kudde goed te leiden...

Nee sorry, dat ben ik ook niet geheel met je eens.
Mijn paard stond een poosje terug te dromen en had last van een vlieg.
ze haald uit naar achteren terwijl ik er net langs loop!
Maar dat was echt niet op mij gericht, ze stond gewoon te dromen..

Biancaa

Berichten: 4176
Geregistreerd: 03-11-05
Woonplaats: den haag ypenburg

Re: Voedernijd, nu was ik de klos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 23:09

GamblersCup schreef:
Het probleem is niet tijdens het eten. Dat is het moeilijke. Voeren op een plek meer als het aantal paarden heeft geen zin, ze wisselen niet van plek. Als ze eenmaal eten, dan zijn ze rustig, zelfs die "gezellige" merrie van me. Geloof me, ze krijgen echt wel genoeg, ze moet zelfs wat gaan minderen aan die buik te zien... De andere houdt zich bij voorbaat al koest en blijft op een afstand wachten.

Het gaat er alleen hard aan toe, zodra ze in de gaten krijgt dat er hooi aankomt. Dan draait ze door. Tot ze kan gaan eten, dan is het over.

Ze staan niet op stal, ze staan lekker fulltime buiten.

Het stomme is, ze heeft nooit hoeven vechten voor haar eten. Het is een verwend paard geweest, van veulen af aan.


Kan je haar ook niet even ergens anders zetten. Ik bedoel dus wanneer je van plan bent om hooi te gaan geven, zet je eerst je merrie weg. Je gooit het hooi neer op verschillende plekken. Ze verplaatsen wel degelijk als er meerdere hooiplekken zijn, (zeker als 1 stapel op is Knipoog ) Maar misschien dat als je haar tijdelijk even wegzet en haar dan pas weer terug zet als het hooi er al ligt. Je houdt haar aan het halstertouw vast, gaat naar het hooi en je laat haar pas eten wanneer jij vindt dat het kan. Dus zeggen "nee wachten" tot een bepaald moment je haar laat eten. zo laat jij zien dat je leider bent en ze pas mag eten wanneer jij dat wilt. Het is even een gedoe, maar zo zet je weer even de rangorde goed, al is die buiten het eten wel goed, op het moment van eten dus niet (zij denkt alleen maar eten eten eten en dat metoeven minder worden Knipoog ) succes in ieder geval!