trappen naar singel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amondi
Berichten: 833
Geregistreerd: 01-07-05

trappen naar singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 16:44

Hoe kun je een paard afleren te trappen naar singels om zn buik??

hij trapte eerst ook heel erg naar de singel van het zadel maar dat wordt al veel minder....alleen nu heeft hij sinds kort een deken op (wat hij niet eerder heeft gehad, wel een zweetdeken zonder singels) nu is dat het probleem niet. deken erop gooien vind hij prima alleen zodra je aan de singels komt begint hij ernaar te trappen. Zijn deken doe ik nu vast door strotouwtjes door de singel heen te doen en die te pakken zodat als hij trapt ik niet geraakt wordt.. Mijn vraag is alleen of ik hier gewoon geduld in moet hebben of moet ik iets anders doen??? ...Ik vraag dit omdat ik zeker wil zijn of ik wel het juiste doe, of dat ik het beter wat anders aan moet pakken....Als het eenmaal vastzit is het ook prima en hij heeft zeker geen pijn ofzo eraan..

monsera
Berichten: 3078
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: trappen naar singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:46

Jeetje dat is wel een probleem ja.Ik zou er eens iemand naar laten kijken die verstand heeft van het paarden lichaam.En dan eens kijken of er ook een oorzaak is voor het gedrag van je paard.Mss is er toch iets niet fijn aan zijn buik en wil hij je zo laten zien dat er iets niet goed is.

RicardoOpa

Berichten: 2408
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Salamanca, Spanje

Re: trappen naar singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:58

Hij zal wel iets naars mee hebben gemaakt met singels of pijn hebben? Probeer er achter te komen wat er is gebeurt met singels en anders misschien heel rustig opbouwen, door hem heel losjes te doen, gaatje voor gaatje. Geef hem wat te eten, laat hem ergens anders mee bezig zijn... Probeer eventueel met iets anders om z'n buik te doen, kijken of hij er last van heeft of dat het echt alleen aan een singel ligt Ja

Is er niet iets met de singel? Probeer een bontje

nickynicole

Berichten: 855
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Arnemuiden

Re: trappen naar singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:27

ik zou gaan proberen aan de slag te gaan met gewenningstraining, met T-touch b.v.

Amondi
Berichten: 833
Geregistreerd: 01-07-05

Re: trappen naar singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 00:21

dank jullie allemaal.....met de singel van het zadel gaat het stukje bij beetje wel beter en al veel beter als eerder...en het gaat bij meneer echt niet om pijn...het gaat vooral om de kruissingels bij een deken op dit moment...en die zitten helemaal niet strak maar toch zodra hij iets voelt dat hij onder zijn buik krijgt gaat hij trappen, hij bijt ook niet ofzo....in het begin vond hij borstelen ook heel erg stom, dus het is volgens mij gewoon even wennen, maar omdat ik het trappen toch eigenlijk wel gevaarlijk vindt wil ik graag weten of ik goed bezig ben en of er tips zijn die dit goed kunnen oplossen...het gaat trouwens om nog een vrij jong paard die erg veel moet leren...als hij trapt slaat hij ook niet echt heel snel opzij ofzo, maar dan tilt hij zijn been naar zn buik ( naar de kruissingel eigenlijk) en dan haalt hij uit ook dit gaat niet erg hard ofzo maar zon hoef komt best hard aan als je die tegen je aan krijgt....

Amondi
Berichten: 833
Geregistreerd: 01-07-05

Re: trappen naar singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-06 00:22

nickynicole: wat is dat precies dan kan ik daar mee gaan werken en het zo proberen op te lossen.

marjoleintje
Berichten: 1033
Geregistreerd: 22-10-04

Re: trappen naar singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 16:37

He steph,

Je hebt het nu over Julius of niet? Persoonlijk denk ik, dat het puur een stukje vertrouwen is. Waarschijnlijk laat hij het nog niet 100% toe om zich overal te laten aanraken. Dat gevoel heb ik tenminste. Ik merkte dat ook, toen hij nog jonger was en hem idd wilde poetsen. Het is natuurlijk een erg kwetsbare plek voor een paard als prooidier. Maar goed, dat je de vraag hier stelt. En misschien helpt T-Touch idd...staat genoeg informatie van op 't internet! Succes! Lachen

Liefs Marjolein

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: trappen naar singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 20:24

Goed afstraffen! Dit mag niet, als je dit toelaat heb je straks een paard dat jou misschien ook trappen wilt.
Is het een jong paard? Dan is het nog onervarenheid, maar toegelaten worden mag gewoon niet.

Ohja, ga wel even bekijken of het paard angst heeft of niet, is dit niet het geval, dan gewoon afstraffen. Anders heeft t juist een averechts effect.. Knipoog

marjoleintje
Berichten: 1033
Geregistreerd: 22-10-04

Re: trappen naar singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 00:37

Wat is jou manier in dit geval van afstraffen Sammie_44?

Amondi
Berichten: 833
Geregistreerd: 01-07-05

Re: trappen naar singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 13:11

ja heb het over juul. hij is idd nog jong en het is ook gewoon een kwestie van vertrouwen en wil het echt niet met schoppen en slaan oplossen want dat gaat echt niet werken, zeker niet bij hem. Ik ga zo snel mogelijk even kijken op internet voor t-touch. Bedankt

Bzoem

Berichten: 1681
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Den Haag

Re: trappen naar singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:34

waarschijnlijk vindt hij het eng als er iets onder z'n buik komt, want dat is inderdaad een erg kwetsbare plek.
om te voorkomen dat hij gaat trappen, kan iemand misschien een voetje vasthouden?
en laat hem goed kijken wat je doet, als hij je echt vertrouwt moet hij het goed vinden.
misschien blijft hij het gewoon irritant vinden en dan moet je hem dat trappen toch echt afleren.
beloon hem met je stem etc als hij gewoon braaf z'n voet laat staan en zodra hij hem optilt zeg je 'neer' of zoiets en pas als hij hem weer neerzet beloon je hem weer en ga je verder..?
succes Haha!

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: trappen naar singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:33

Afstraffen op een manier die het efficientst werkt bij een paard, dit verschilt he Knipoog.

marjoleintje
Berichten: 1033
Geregistreerd: 22-10-04

Re: trappen naar singel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:34

Idd verschilt dit, maar zoals ik aan je vroeg: wat is jou manier van afstraffen in dit geval??

Amondi
Berichten: 833
Geregistreerd: 01-07-05

Re: trappen naar singel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 19:48

Bzoem: dank je wel, ben ook al heel erg bezig met het belonen als hij het iid goed en braaf doet. zal denk ik ook maar het woordje neer erbij gebruiken, was ik nog niet opgekomen. (tsja soms kan je echt ff niet verder denken Tong uitsteken, zon simpel woordje was nog niet bij me opgekomen Bloos )
sammie_44: zelfde vraag als marjoleintje eigenlijk?? wat zou jij hiertegen doen?