Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jennasilver
Berichten: 1544
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Aruba

Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 00:29

Ik hoop dat mijn topic hier goed staat. Ik ben op zoek naar een wedstrijd paard voor mijn dochter.
Nu heb ik een prachtig paard gezien, een hengst. Nu zeggen sommigen mensen daar moet je niet aan beginnen is gevaarlijk voor je dochter( 8 jaar ).
Is het echt zo dat het verschil maakt? Ik heb zelf geen ervaringen met het berijden van een hengst wel van merries en ruinen. Er wordt gezegd dat ze bijten en steigeren en meer pit hebben.
Maar ik moet eerlijk zijn heb het nooit gemerkt bij andere hengsten, misschien wat sneller steigeren.
Wat zouden jullie aanraden?

Dennis

Berichten: 31486
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:35

Een hengst voor een kind? Niet aan beginnen!!! Een kind moet lekker kunnen spelen met een pony en dat kan met een hengst niet.
Zelfs met mijn doetjes hengst (die veel gereden word door kinderen) niet. Een keertje tikkertje oid in de les gaat prima, maar je moet gewoon ALTIJD scherp blijven.

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:38

Ik zou een hengst ook niet zien als de ideale kinder-wedstrijdpony eerlijk gezegd. Als je de pony echt leuk vind kun je hem natuurlijk laten castreren. Ik weet niet hoe goed je dochter rijdt, maar een hengst zal haar waarschijnlijk veel meer op de proef stellen dan een ruin of merrie. Ik kan me zo voorstellen dat het rijden dan minder leuk wordt voor haar. Vooral als het haar eerste pony is zou ik niet voor een hengst kiezen. Daarnaast mag je niet starten met een hengst in Nederland als je zelf nog geen L-dressuur bent (L1 of 2, weet ik niet uit mijn hoofd).

Ik heb zelf ook een pony-hengstje lopen, daar laat ik geen kinderen bij. Hij is nu heel braaf, bijt niet en is behoorlijk onderdanig naar mij toe en ook naar anderen als ik erbij ben, maar kinderen zijn toch minder consequent en vervelend gedrag sluipt er dan al snel in. Ik zou een hengst niet alleen willen laten met een kind, en al helemaal niet met andere paarden in de buurt.

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:47

Een hengst voor een jong meisje zal ik nooit aan beginnen. Hengsten willen altijd de baas zijn over je. En ja er zijn hengsten goed opgevoed waardoor dat gedrag weg is. Een jong meisje is nu eenmaal niet consequent genoeg om hem konstant achter de vodden aan te zitten. Tel daarbij op dat een hengst hormonen heeft waar hij last van zou kunnen krijgen door merrie in de buurt waardoor hij helemaal niet meer te houden is. Dat het volgende puntje. Ik heb altijd begrepen om in de sport een hengst uit te mogen brengen dat je M moest zijn.

Een ruin is ongecompliceerd waardoor het voor een jong meisje aantrekkelijk is om mee aan te klooien, het is allemaal goed.

Een merrie die laag in de rangorde loopt is ook een goede keus. Een merrie die leider is zal ik ook niet nemen. Ik heb zelf een zéér dominante merrie doordat ze de leider is en zál blijven waardoor ik altijd mijn handen vol heb. Niet dat dat slecht is maar je moet het kunnen om elke dag te zeggen dat ík de baas ben en niet zij.

Succes met je keuze voor je dochter.

Zooist

Berichten: 11073
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Poortugaal

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:52

Pfoei, ik weet natuurlijk niet hoe je dochter rijdt, maar mijn eerste reactie is NEE, NIET DOEN.
Ik heb zelf ervaring met hengsten en daar heb ik als volwassene toch echt mijn handen vol aan.
De kinderen die rondrijden op hengsten staan allemaal onder zeer professionele begeleiding.
Ik zou gaan voor een ruin.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:55

Ik zou ook gaan voor een ruin.
Geen hengst, dat is hierboven door de anderen al aangegeven.

Een merrie zou ik persoonlijk ook niet willen,
ik zweer bij een ruin. Waarom geen idee,
maar een merrie heeft natuurlijk ook zo haar periodes
en kan dan heel dwars zijn, dit hoeft niet altijd maar hoor
je wel veel.

Een ruin daarintegen heeft altijd zelfde 'karakter'.

Jennasilver
Berichten: 1544
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Aruba

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 11:57

Dank jullie voor de reacties. Nee dan zal ik zeker geen hengst kopen, alleen als ik hem meteen laat castreren. Ik woon in aruba de wedstrijden zijn hier anders. Hier is geen M of Z.
Maakt het voor de castratie uit of ze al verwekt hebben?
En zijn ze hun gedrag meteen kwijt na de castratie?

Ashley5760
Berichten: 5823
Geregistreerd: 06-01-06

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:01

als ze al verwekt hebben heb je kans dat ook na de casteratie ze zich nog 'hengst' voelen.
nee het gedrag is niet meeteen weeg gaat langzaam weg...
hoe is het houden van paarden in aruba (ik ga wschijnlijk naar bonaaire verhuizen en er gaan 3 paarden van mij mee) ik heb al ooit op curacao gewoont maar dan zonder kwpnérs (graag pb)

EvaSuzanne

Berichten: 822
Geregistreerd: 24-09-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:43

Jennasilver schreef:
Dank jullie voor de reacties. Nee dan zal ik zeker geen hengst kopen, alleen als ik hem meteen laat castreren. Ik woon in aruba de wedstrijden zijn hier anders. Hier is geen M of Z.
Maakt het voor de castratie uit of ze al verwekt hebben?
En zijn ze hun gedrag meteen kwijt na de castratie?


In principe worden hengsten binnen een paar maanden een stuk rustiger, maar er kan wel een half jaar of jaar voorbij gaan voordat ze helemaal "ruin" zijn. Hangt van het paard af. Mijn pony werd op zijn 3e gecastreerd en was gelijk eigenlijk al een stuk rustiger, maar was toch al niet heel vervelend.

De pony waar je het over hebt is 8 jaar hè? Als hij verder goed opgevoed is dan zal hij waarschijnlijk wel snel omschakelen na castratie. Als het echter een 8jarige is die zijn hele leven op een weide heeft gestaan met zijn kudde, dan moet je dus nog gaan beginnen met opvoeden. Hangt helemaal van het paard af. Maar als hij nu al braaf is als hengstzijnde zal hij als ruin nog wel braver zijn.

Jennasilver
Berichten: 1544
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Aruba

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 13:03

Hij is heel braaf heeft een goed karakter. Maar ik weet dat hij al verwekt heeft dus vroeg ik me af of het verschil maakt. Hij heeft zover ik weet geen hengstkeuren, maar dat kan ook zijn ,omdat mensen dat bij de verkoop niet vertellen hij is volgens mij een jaar of 7.
Ik weet nog niet of ik wel ga doen omdat hij henst is en ik zelf de voorkeur voor merries heb. En ik koop hem voor mijn dochter de wedstrijden en voor de rest ook voor mij.
Hij heeft voor zover ik weet alleen op stal gestaan. Bij mij komt hij 24/7 vrij te staan. Ik heb het niet zo op stallen. Dan moet hij zeker gecastreerd worden, want dan komt hij met 4 merries te staan. De eigenaar van de merries ziet me al aankomen.

StarsForLove

Berichten: 155
Geregistreerd: 21-10-06

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 18:54

Nee idd een hengst is voor een kind te gevaarlijk Knipoog
Een ruin is idd een goede keuze.. ze hebben geen extreme stemmingswisselingen en bij een hengst weet je het maar nooit.. Succes met het kopen van je paardje! Pling

Kathinkaaa
Berichten: 174
Geregistreerd: 30-10-06
Woonplaats: Dordrecht & Stockholm

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 22:03

tja niet elke hengst is hetzelfde qua karakter, maar de meeste toch wel Lachen

ga lekker voor een ruintje of een merrie om de gulden middenweg te kiezen en geen risico te lopen

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 17:42

Ga voor een ruin, merries hebben in de zomer last van hengstigheid en kunnen erg vervelend hierdoor worden (hangt wel af van ieder paard natuurlijk Knipoog). Een hengst is onvoorspelbaar van wat hij nou precies gaat doen, je kan geen een paard echt vertrouwen natuurlijk, maar bij hengsten moet je altijd extra oppassen. Niet omdat ze zo gemeen zijjn, maar het ligt gewoon aan die hormonen die door het lijf gaan gieren wanneer ze een (hengstige) merrie zien.
Tsja.. voor een dochtertje lijkt mij dit niet erg vertrouwd Haha!..!

PBA_
Berichten: 8120
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:27

een hengstige merrie kan tijdens de periode ook extra lastig zijn, tijdens een wedstrijd ook niet fijn. Dit hebben ze niet allemaal hoor

Nado
Berichten: 3357
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 00:25

Mocht je hem kopen, castreren en direct bij je merries willen zetten, houdt er dan rekening mee dat hij nog een tijd (precies moet je aan je DA vragen, ik geloof 3 maanden) nog vruchtbaar is. Hengstenmanieren nemen altijd met verloop van tijd af, doordat er geen hormonen meer aangemaakt worden. Ik ken een ezel die op zijn 17e gecastreerd is, eerder gedekt heeft en daarna een heel stuk rustiger en vriendelijker is geworden.

yupyup

Berichten: 40
Geregistreerd: 30-10-06
Woonplaats: Didam

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:34

Absoluut geen hengst voor een dochter van 8 jaar!!! ik heb zelf een zusje van 8 jaar.. hengsten worden dominant en uw dochter kan hem niet meer houden. Zelf zou ik voor een ruin kiezen omdat merries ( lang niet alle ) soms rare streken kunnen uitvoeren omdat er een hengst voorbij komt .. Ruinen zijn vaak heel braaf en betrouwbaar

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:07

Hengsten: Pas aan beginnen wanneer je weet hoe hengsten kunnen reageren. Dit betreft: Reactie op merries en ook zeker een stuk sterker kunnen zijn op dat moment. Dan moet je wel degelijk overwicht hebben, of ze gaan met je op de loop.

Bijten en steigeren is absoluut niet iets wat hengsten per definitie doen. Dit is een stukje karakter maar het grootste gedeelte ook opvoeding.

Wel vind ik van hengsten altijd dat ze meer voor je willen doen. Sneller geconcentreerd, maar ook sneller afgeleid helaas.

Jennasilver
Berichten: 1544
Geregistreerd: 28-05-06
Woonplaats: Aruba

Re: Verschillen tussen hengst/ruin en merries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 02:41

Ik ben inmiddels naar twee hengsten gaan kijken. Eentje met een heel rustig karakter maar niet de gangen pas die ik wil. En niet geschikt voor de wedstrijden van mijn dochter. En een andere vandaag. Hij spreekt me heel erg aan, maar als ik hem echt ga kopen
wil ik hem toch laten castereren. Ik moet er nog goed over nadenken. Op aruba ,ik weet niet ,of de paarden hier anders zijn , maar kleine kinderen rijden hier best vaak op hengsten in de wedstrijd. Tot nu toe heb ik niks erg gezien , maar mijn dochter hoeft natuurlijk niet de eerste te zijn. Hij stamt van goede ouders af. Maar hij is best duur. En gezien mijn eerste paard drie weken na aankoop doodging aan koliek wil ik deze keer niet over haasten.