Bodemvrees

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Bodemvrees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 09:28

Mijn bijrijdpaard heeft extreme bodemvrees. Eerst viel het nooit zo op, omdat we alleen op bekend terrein reden, maar de laatste tijd doe ik wat meer en is het echt vervelend. Hij weigert simpelweg over een nieuwe bodem te bewegen. Balkjes lopen, nieuwe witte strepen op de weg, hij raakt volledig panisch.
Hij heeft het al vanaf veulen af aan. Als veulen van twee dagen weigerde hij over het asfalt naar de wei te lopen, zelfs niet achter mama aan. Zelfs als zijn moeder uit beeld verdween, weigerde hij er achteraan te gaan als hij dan over een nieuwe bodem moest lopen.
Het is echt lastig, niet alleen bij het rijden maar ook in het dagelijks leven zeg maar. Alles is eng, en je moet overal bij nadenken. Omdat hij het al vanaf veulen af aan heeft, denk ik niet dat er nog wat aan te doen is ( hij is nu 13 ). Maar dat is eigenlijk heel zielig, je kan zo lastig iets anders doen dan in de bak rijden/longeren/wandelen. ZIjn er mensen met soortgelijke ervaringen en heeft iemand dit misschien overwonnen ( en hoe dan ? )

xxxLotte
Berichten: 548
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Bodemvrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:38

Leg bijvoorbeeld een kleedje neer en leg dat ergens in de buurt neer en ga dan lekker met hem aan het werk. Naast de bak neer leggen ofzo. En dan steeds dichterbij leggen. En misschien dat ie er ooit overheen wil..
Maar heel veel succes ermee ervaring heb ik er ook niet mee!:(

8nnemiek

Berichten: 43413
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Bodemvrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 23:11

Jee best zielig eigenlijk.
Ik zou niet weten wat je eraan kunt doen, behalve dan veel op dezelfde plaats blijven..
Als hij dat al 13 jaar heeft dan lijkt het me moeilijk af te leren, zal wel behoorlijk vast zitten in zn koppie
Heeft hij ook niet als veulentje iets heel engs meegemaakt? Maarja dan zou dat na 13 jaar toch eruit moeten zijn he..
Misschien iets uit een vorig leven Bloos!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Re: Bodemvrees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 08:33

Dan zou hij een trauma moeten hebben uit een vorig leven, ofzo, want hij had het dus al met twee dagen. Mijn man dacht dat de merrie misschien staande bevallen is, en hij op de grond gevallen is. Hij staat al heel zijn leven op dezelfde stal, dus de eigenaar zou het wel weten als er echt iets ergs gebeurt was. Misschien inderdaad een vorig leven...

@xxxLotte: het probleem is dat een kleedje op 'afstand' al een extreme reactie oproept, hoewel dat al beter gaat. Alleen het idee dat hij in de richting van iets vreemds gestuurd wordt, waar hij overheen moet, maakt hem al helemaal panisch. Van de week hebben we 1 balkje neergelegd, hij ging er alleen over als zijn baasje hem aan de hand meenam. Dan denk dat het na een keer of 10 wil beter zou gaan, maar elke keer is hij weer net zo angstig. Vervolgens heb ik hem een uur moeten rijden met extreem gespannen rug, volledig over zijn toeren voordat hij weer enigszins kon ontspannen. Zelfs op stal merkte ik het 's avonds nog.

Ik denk dat er niks anders op zit dan in dezelfde bak blijven rijden...Echt zielig Huilen

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re: Bodemvrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 12:49

Maybe een consult bij iemand laten doen die met het betreffende paard kan"praten "... wie weet komt daar iets uit.
Ik doe het ook wel maar vraag wel een vergoeding. En er zijn zo veel mensen op bokt die het ook kunnen.

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Bodemvrees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 20:38

Wij hebben een paard hier gehad met soortgelijk gedrag. En dat van hem betrof ook water. Het was heel extreem. Maar wel trainbaar want het is heel goed "afgelopen" met paard en ruiter. Het is alleen niet zo eenvoudig even uit te leggen wat te doen, dat vergt toch behoorlijk wat ervaring en veel begrip voor het paard.