Hechte band of..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Hechte band of..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 15:18

Kan de band met een paard zo goed zijn dat hij andere mensen liever niet op zijn rug verdraagt of is het gewoon testen. Ik heb er minstens 2 jaar over gedaan om dit paard te snappen en er normaal mee te kunnen rijden. Hij was alles behalve makkelijk en bij veel ruiters was hij waarschijnlijk al 3 keer verkocht Haha! . Maar aangezien ik niet hou van opgeven en tot dit paard toe met ieder paard wegreed, vond ik het een onwijze uitdaging. Want kwalititeiten heeft hij zat alleen zn karakter is oh zo groot.

Eigenlijk ben ik de enige die erop rijd. Mijn zusje ook wel eens maar die is nergens bang en heeft hem een paar keer goed op zn nummer gezet met wanneer hij zich echt achtelijk gedroeg.

Toen was ik bezig met wijken maar kreeg het zelf niet voor elkaar, stalgenootje van mij erop. En die kon nog niet eens normaal met hem aandraven, bokken schoppen naar haar been, rug strak, oren plat enzv. Die is er naar een paar rondjes afgestapt want ze kon er verder niks mee.

De laatste tijd gedraagt hij zich prima en loopt als een trein, ik was zelf niet helemaal lekker. Ik vroeg een stagenootje of ze even wilde rijden aangezien hij toch heel braaf was. De eerste rondjes gingen goed, totdat ik in de achterste hoek van de bak de blik in zijn ogen al zag..En ja hoor dikke rodeo en crossen met als resultaat dat ze inderdaad er naast lag. Ik er weer op en er was niets aan de hand.

Komt dit door de band die we hebben, we hebben nl samen al heel erg veel meegemaakt veel blessureleed en pech. Dus veel andere dingen met hem gedaan dan rijden. Aan de andere kant denk ik dat het gewoon testen is van hem, het is een heel intelligent paard die moeiteloos je zwakke plekken opzoekt en je daarop pakt...

Ik durf dus niet meer andere mensen erop te laten eigenlijk, behalve mijn zusje dan. Aangezien het mijn verantwoordelijkheid is. Nu zit ik ook te denken om als ik L gestart ben en ik tijd genoeg heb, om ORUN te gaan doen. Maar dan heb je weer die paardenwisselen..Ik ben een beetje bang voor de gevolgen daarbij.

Zijn afstammeling is trouwens: Alme-deux / Alme Z
Ditmar / Amor


Groetjes Sabine & "De draak" randeux

Anoniem

Re: Hechte band of..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 15:32

Ik denk dat de band met een paard zo goed kan zijn dat hij niemand verder op zijn rug laat, maar ik durf het net met 100 % zekerheid te zeggen. Het kan ook best de uitstraling zijn van andere ruiters, jij weet ondertussen hoe je met hem op kan gaan, hoe hij waar op reageert. Andere niet.

Ik rij samen met mijn vader 1 paard voor iemand. Vooral mijn vader eigenlijk. Hij is er het vaakst en is er meestal mee bezig. Een echte dondersteen, dwars en heeft een duidelijke wil. De eerste keer dat ik er was, mijn vader was al een paar weken met haar bezig. ze blijft schuin achter me en doet geen stap zonder dat ik hem eerst doe. Ik kan normaal op haar rijden, heb geen bit nodig een beetje mijn gewicht verplaatsen is meer dan genoeg. Stapt mijn pa er op is het een complete rodeo. Nou werk ik meer met paarden dan hij en rijd hij vooral ipv ook andere dingen. Van af het begin dat ik er kwam was ik de baas over haar. Maar een echt goede band hebben we niet echt, vind ik dan.

Maar met mijn paard heb ik een hele goed band. Er kunnen wel andere mensen op maar alleen als ik er bij ben gedraagt hij zich. Anders begint ook hij te klieren.

Het zou dus ook wel een combinatie van een goede band, respect en rijmanieren kunnen zijn.

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Hechte band of..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 15:38

Rodeo's etc heb ik ook allemaal gehad met hem, hij teste behoorlijk hevig en was bezig met mij de baas te worden in het begin. Nu hebben we van beide kanten respect voor elkaar. Doe ik perongeluk iets niet helemaal goed vergeeft hij me dat nu, je merkt het wel hoor maar hij doet niet echt iets. De anderen hoeven maar 1 keer verkeerd aan een teugel te zitten en het is raak. Je ziet zijn ergenissen gewoon opstappelen, zeg maar en op een gegeven moment ontploft hij. Ik heb nog niemand gehad, ongeacht het niveau dat ze rijden, Waarbij hij dingen meteen accepteert.

Qimm

Berichten: 15191
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Hechte band of..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:20

Garinka neemt andere ruiters wel duidelijk minder serieus. Ja dat, of ze 'verstaat' hen niet omdat ik al jaren de enige ben die op haar rij. Ik kan het haar helaas niet vragen.
Maar ik heb wel het idee dat wij een goede band hebben samen, ze vertrouwt mij echt enorm, de meeste enge dingen doet ze voor me als ik het haar vraag, ze is nooit gemeen (naar niemand trouwens, dat is gewoon haar karakter denk ik) en ook zonder optoming krijg ik een hoop met haar gedaan.
Ik vrees de dag dat ik niet meer met haar verder kan en ik ooit een eigen paard ga kopen. Mara zo lang is het nog lang niet en ik geniet enorm met haar.

Tomaatje

Berichten: 2505
Geregistreerd: 16-01-04

Re: Hechte band of..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 20:22

Zoals je zelf al zegt, hij heeft al respect voor jou. Hij weet dus dat hij dat bij jou niet mag maken. Hij is denk ik wel door anderen te rijden, mits zij ervoor zorgen dat hij ook weet dat zij de baas zijn. Het is dus wel een soort van "band". Maar het is vooral uitproberen en een leiderschapsstrijd (wat je zelf al zegt).

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Hechte band of..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 23:53

Citaat:
Hij is denk ik wel door anderen te rijden, mits zij ervoor zorgen dat hij ook weet dat zij de baas zijn.
Dat dacht ik dus ook, mijn eerste lesgever vond dat ik hem inderdaad elke keer als hij iets deed wat niet hoort hem flink moest aanpakken. dwz zweep erbij spoortje erbij etc. Het is toen alleen maar van kwaad tot erger gegaan normaal een rondje rijden zonder gemopper of gestaak ging niet meer.
Ik heb ( klinkt misschien een beetje vreemd) echt respect moeten verdienen. Wanneer er iemand op gaat zitten en die meteen flink de "baas" over hem wil spelen, word hij meteen woedend. Je moet alles met beleid doen maar dus wel consequent zijn, en vooral niet bang. Ik vind het moeilijk om het te beschrijven, maar hij is dan ook erg apart Bloos .

Wel sprak ik iemand die een paard had die 2 druppels water op die van mij leek. Die bleek ook echt familie te zijn, en die liep Z springen en M samengesteld. Maar ook een paard die je absoluut niet kwaad moest maken, die ging dan vol is de staak en trok martingalen zo aan flarderen.

Misschien heeft het dus ook wel met erfelijkheid te maken, Opa was immers ook geen schatje. Van wat ik hier en daar hoor.

edit: ik heb een iemand die voor hem zorgt als ik op vakantie bent en die hem dus ook rijd. Zij is tot nu toe de enige op mij na waar hij zich normaal bij gedraagt:)

over dit schatje gaat het Haha!
http://img.photobucket.com/albums/v214/ ... /ran-1.jpg

Zinn

Berichten: 4518
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Beerse, Belgiƫ

Re: Hechte band of..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 00:16

ik weet dat iedereen op mijn pony kan 'rijden',maar dan gaat ze wel een beetje met hun voeten spelen. Niet dat ze gaat bokken,steigeren of echt lastig doen, maar bv wel heel traag gaan lopen, totaal geen moeite doen om aan de teugel te gaan, in verkeerde galop aanspringen,...Natuurlijk ligt het ook aan de manier van rijden van andere ruiters,ze is die van mij gewend,maar ik merk dat ze zeer goed weet dat er iemand anders op haar rug zit. Ook in de omgang met mensen merk ik dat ze mij veel meer vertrouwt. Zo heeft ze mij nog nooit gebeten,geschopt,...en dat durft ze bij andere mensen wel doen als deze bv te dicht achter haar lopen ofzo. Ze vertrouwt anderen voor geen meter. Ik mag haar overal aanraken, onder haar gaan zitten,...wat je maar wil,maar ik weet dat ze mij nooit opzettelijk kwaad zal doen. ( en dan zeggen de mensen dat het aan mij ligt,dat ik niet streng genoeg ben voor haar,maar ze dit bij mij dus gewoon nooit,erg lastig!)

en ik vind het een erg mooi paardje Ja

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Hechte band of..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 22:47

Mijn vorige paard had ook zoiets.
Als er een vreemde opstapte die haar gelijk naar haar zin teveel aan het werk zette ging ze er tegenin.
Stapte er een vreemde op die gewoon niks bijzonders vroeg bleef ze rustig totdat iemand dan na een paar keer weer opstapte en zich wat zeekrder voelde, dan pakte ze je ook door te klieren.

Bij mij en de vaste verzorgster wist ze gewoon dat gek doen nergens toe leidde. Hoewel ze wel elke paar weken weer wat nieuws probeerde.

__Esther__
Berichten: 4398
Geregistreerd: 23-01-06

Re: Hechte band of..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 21:33

Amor is trouwens wel een paard met karakter, het zit ook in de bloedlijn van mijn paard en ik sprak later nog iemand die ook zo'n paard heeft gehad en dat was ook een paard waar een flinke kop op zat. paard van dat vrouwtje en mijn paard willen heel hard werken maar ze kunnen ook zo uit het niets "gek" doen en flink in de staak gaan

sylviel
Berichten: 550
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Belgiƫ, Lommel

Re: Hechte band of..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 16:20

heb dit topic gevolgd en khoor precies mijn verhaal vertellen...
Ik ging op zoek naar een bijruiter en kwam erachter dat blijkbaar alleen ik en mijn lesgeefster haar mogen berijden.
Vanf het moment er iemand anders opstijgt, gaat ze al omhoog. ze wilt niet draven of heel traag, niet in galop of anders kruisgalop, bokken en steigeren en er van door gaan , niet aan de teugel lopen.. kortom een rodeo soms..
en als ik opstap is het gedaan en loopt ze weer gewoon..
Ik heb lang achter de oorzaak gezocht en kben er nog altijd niet achter gekomen...
ze is heel slim Knipoog en heeft snel door als je onzeker bent of bang of als je minder goed kan rijden...
ze test wel uit maar mij heeft ze in het begin nooit zo erg uitgetest..
Ik heb een heel goede band met haar en miss is dit het wel en wil ze gewoon niemand anders op haar rug...
dus heb ik mijn zoektocht opgegeven en geniet 'alleen' met haar..

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Re: Hechte band of..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 22:56

ik heb met een van mn pony's een geweldige band! we voelen elkaar precies aan en weten ook wat we van elkaar kunnen verwachten.. als de een het niet red vult de ander hem aan.. moeielijk te omschrijven maar ik zal echt sterven zonder die lieve meid! maar this een pony waar iedereen op kan stappen en meej weg kan rijden.. niet hecht als bij ons.. maar absoluut niet gemeen!

ik vind het geweldig dat je zo hebt door gezet, ik heb vandaag mijn (andere ) pony verkocht.. ik heb dr drie jaar gehad.. en wat een hoofd stond daar op zeg! pff we hebben alles geprobeerd.. ook andere lessen genomen enz.. en elke keer als ik dacht dat ik dr door had was er wel weer wat anders.. ik denk dat ik wel meer dan 300x op het punt heb gestaan haar te verkopen en nou heb ik het uiteindelijk gedaan.. vreselijk vind ik het.. want je bouwt toch wel een band op.. niet zo hecht maar toch.. ik heb het opgegeven en daar hou ik niet van!

Falli

Berichten: 59
Geregistreerd: 09-11-06

Re: Hechte band of..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:07

Ik denk dat als je zelf een heleboel bereikt hebt met een paard wat in het bezit is van een iets moeilijker karakter het paard idd voor andere moeilijker zal zijn.
Of dit de band is geen idee, het karakter zit er iig goed in en ik denk dat er ook paarden zijn die uittesten op een heftigere manier om te kijken of degeen terug komt (zelfde idee als bij kids) degeen die hier doorheen zetten kunnen nooit meer stuk.
Degeen die opgeven, tsja, die waren het paard blijkbaar niet waard.

Gefeliciteerd, het zijn meestal wel paarden die voor je door het vuur gaan.

vencedor
Berichten: 9353
Geregistreerd: 27-05-04

Re: Hechte band of..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 13:16

dank je wel Lachen. Ik ben er zelf ook erg blij mee dat ik door heb gezegd. Want ik weet dat hij kwaliteiten zat heeft. En hij is ook nog eens heel erg lief ( als je er naast staat Tong uitsteken) Plus dat ik niet van ophouden geef, En wie weet waar meneer anders terecht was gekomen:)

edit: en die mensen die allemaal zeiden dat het niks zou worden met het beest, ex lesgevers enz. Staan nu allemaal hun ogen uit te kijken Haha! .Heerlijk gevoel geeft dat hihi
Laatst bijgewerkt door vencedor op 11-11-06 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re: Hechte band of..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:19

Heel herkenbaar dit!!

Het hele verhaal van vroeger staat in mijn profiel. Komt erop neer dat hij verwaarloosd is. Niemand meer vertrouwde, nu nogsteeds niet 100% .

Ik ken hem nu 4 jaar, weet zeker dat ik ver met hem kan komen, mits ik de goede hulp erbij krijg. Hij heeft veel kwaliteiten, maar om die te laten zien moet hij zo donders weten waar hij aan toe is.
Elke keer met rijden had hij weer iets nieuws gevonden, een enge hoek, een grasspriet die scheef zat of simpelweg een bakkabouter. Heb me nooit laten kennen, en hij ook niet, totdat hij opeens inzag dat ik de baas was, en hij moest gehoorzamen. Heb nooit geweld gebruikt. En nu krijg ik het terug van hem ofzo, hij luisterd naar niemand behalve mij. MAAR : als mijn buurmeisje van 5 erop zit en ik ernaast loop dan is het ook gewoon goed. Schrikt hij niet spontaan enz.

Nu gingen wij in de vakantie voor 4 weken naar zweden. Mijn paard kwam bij 2x Z1 kampioen te staan en zij zou hem verder opleiden totdat ik weer terug was. Bij mij deed hij alles en leerde hij snel. Zodra zij erop zat was er geen rem meer, alleen maar bokken en hard. Heb het nooit begrepen, zij meteen trekken en bijbenen met de sporen, hij nog gekker. Het komt erop neer dat hij die 4 weken uiteindelijk in de wei heeft gestaan.

Maar toch geef ik niet op...