wat aan te schaffen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vogelfreak
Berichten: 1
Geregistreerd: 06-11-06

wat aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 10:29

Geen idee of deze vraag bij deze topic hoor maar heb een vraag willen een pony aanschaffen maar komen er maar niet uit wat aan te schaffen .
heb een dochter van 12 jaar en zij wil graag een eigen pony wei heb ik al gevonden .
Maar nu het moeilijkste wat voor leeftijd pony scahf ik voor haar aan.
Zij rijdt 2 x in de week in de manege en wil zelf het liefst een jaarling van anderhalf twee jaar maar andere raden dat ten zeerste af .
Vandaar dus mijn vraag op dit forum .
Hoop dat iemand ons advies kan geven.

Groetjes een moeder die haar dochters grootste droom wil verwezenlijken. Bloos

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Re: wat aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:32

ik zou voor je dochter een wat oudere ervaren pony kopen,waar ze in eerste instantie veel van kan gaan leren.
niet een te jong dier,om zo'n jonge pony op te voeden heb je wel meer ervaring nodig!

kelcy
Berichten: 3500
Geregistreerd: 28-02-06

Re: wat aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:35

een jaarling is wel leuk maar moet ook nog veel leren dus persoonlijk zou ik dat niet doen.
ik weet niet hoe goed je dochter rijd maar ik zou voor een brave pony gaan waar ze nog een tijdje (ook als ze in de groei gaat) nog op kan rijden dus een D pony ofzo
daar kan ze zelf mee aan de slag mee rijden en borstelen en verzorgen lijkt me voor haar persoonlijk ook leuker Lachen
maar dat is mijn mening
suc-6 met de zoektocht

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re: wat aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:37

Ik zou een leuke grote d-pony voor haar kopen die al het een en ander geleerd heeft ( bijvoorbeeld een pony van 10 jaar ) Een jonge pony is veel moeilijker en die moet nog veel meer leren

Marigold

Berichten: 12596
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: wat aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:39

ik zou gaan voor een brave volwassen new forester of welsh, daarmee kan je alle kanten uit, het zal een goede leerpony zijn, ze kan buiten blijven (winterhard worden gemaakt), ze kan er recreatie mee rijden, maar als ze toch graag wedstrijden wil doen is dat ook mogelijk met zo'n pony.

JulienSVU

Berichten: 3535
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Re: wat aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:41

Geen jaarling! Je dochter wil vast rijden en daar mag niet op worden gereden. Koop een pony van af +- 8 jaar oud met wat ervaring. Je dochter heeft er dan veel meer plezier aan! Het moet oko betrouwbaar wezen neem ik aan, een jong paard moet nog zoveel leren en dat gaat haar niet lukken op die jonge leeftijd. Succes.

INGEMUIS

Berichten: 775
Geregistreerd: 22-10-06
Woonplaats: Limburg, Landgraaf

Re: wat aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 20:46

Misschien een pony van haar manege kopen? Dan kent ze die misschien ook wel Knipoog

MarRic

Berichten: 241
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: wat aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:00

Ik zou ook voor een iets ouder paard gaan, met een goed karakter.
Zelf vind ik tussen de 8 en 12 jaar wel een mooie leeftijd.

Groetjes, Marcella

yupyup

Berichten: 40
Geregistreerd: 30-10-06
Woonplaats: Didam

Re: wat aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 21:29

Ik zou absoluut geen jaarling kopen, hoe gemeen het ook klinkt. Je moet er zeker van zijn dat je dochter heel erg goed kan rijden en vaak moet je jaarlingen zeer goed misschien wel streng opvoeden.. u weet misschien wel of u daar behoefte aan heeft of niet. Ik zou voor een haflinger gaan tussen de 8 en 12.. Tinkers zijn ook zeer geschikt niet al te groot. zelf ben ik niet zo'n Tinkerfan maar dat doet er niet toe. Ook Connemara pony's of New Forest zijn super voor haar Knipoog veel succes!
ps: geweldig dat u een paard voor haar wilt kopen

Vjestagirl

Berichten: 26663
Geregistreerd: 11-08-06

Re: wat aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:43

Ik zou gaan voor een wat oude ponytje (evenuit gaande dat de dochter nog niet zo groot is) met flink wat ervaring (misschien zelfs een manege pony). Bij je eerste eigen paardje wil je graag dat alles goed gaat. En ik zou er 1tje nemen in de catogorie 12 tot 15 jaar... Binnen een paar jaar is ze er te groot voor, maar dan kan ze ook wat beter rijden, rijd ze wat langer en wil ze misschien wel iets met wat meer pit erin.

Wedgwood
Berichten: 57
Geregistreerd: 06-11-06

Re: wat aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:54

oudere pony waarvan ze veel kan leren. een jong beestje is niet goed denk ik. heel veel succes met het kopen van een paardje en veel plezier

Pukkie_Mel

Berichten: 51
Geregistreerd: 26-09-06

Re: wat aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 21:59

ik zou zeker niet voor een jaarling gaan, zo'n jonge pony moet nog beleert worden en het is veel te makkelijk om daar fouten in te maken waardoor je een pony goed kan verpesten, dat zou niet eerlijk zijn tegen de pony. ik zou idd een leuke 8 of 9 jarige pony te kopen waar ze veel van kan leren. veel succes

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Re: wat aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:08

ik zou gewoonweg een pony kopen waar ze zelf ook heen kan gaan en zlef ook kan gaan rijden dus die ze aan kan en die geen rarigheid uithaald.
daarbij kan je denken aan een brave en makke new forest c of d pony rond de 10 jaar die al wel wat ervaring heeft.
een veulen is zeker niet aan te raden voor als eerste pony het is mischien verleiderlijk een klein lief jong speels veulentje maar het is echt absoluut niet aan te raden

en als je naar een pony ga kijken neem dan wel iemand mee die er veel verstand van heeft

Zinn

Berichten: 4518
Geregistreerd: 03-11-06
Woonplaats: Beerse, België

Re: wat aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 22:12

Het hangt er ook een beetje vanaf hoe lang en hoe goed je dochter rijdt. Ik heb 5,bijna 6 jaar gereden op maneges en ook een tijdje in een dressuurstal (waar ik op die paar maanden tijd nog het meest geleerd heb!)voor ik een eigen pony had. Ik was ook 12 toen ik mijn pony kreeg en zij was toen net 3 jaar oud en zadelmak,maar kon verder nog niets. Ik heb haar zelf alles geleerd wat ze nu kan,maar ik besef dat ik heel veel geluk heb gehad dat ze zo'n brave merrie is. Je kan best ook je dochter meenemen als je naar een pony gaat kijken en haar erop laten rijden en zien of het klikt,dat vind ik heel belangrijk!Misschien kan je ook op zoek gaan naar een pony waarvan bekend is dat de ouders kindvriendelijk zijn.Mijn pony is een dochter van Large Rivers Cleopas en praktisch al zijn nakomelingen kunnen door de kleinste kinderen bereden worden.Ik zou ook voor een D-pony gaan,daar kan ze nu ook al wel mee rijden (tenzij ze aan de kleine kant is?) en daar kan ze nog een hele tijd mee voort. Als je dochter van het begin af aan les en hulp krijgt met de pony,kan je al een iets jongeren onervarener beestje pakken,maar als ze er altijd alleen voor staat,zou ik idd een pony van een jaar of 8 nemen die al wat meer kan.Ook niet doen : een pony die ontzettend braaf is en alles kan,maar al té oud.

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: wat aan te schaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 02:01

Inderdaad geen jaarling of tweejarige. Niet alleen vanwege de ervaring maar denk ook dat je dochter lekker wilt gaan rijden en niet 2 jaar lang alleen maar wandelen met een paardje en deze goed op moeten voeden.

Vraag anders is aan de instructrice op de manege of die een pony weet, zij weet ook het beste hoe de rijervaring van je dochter is.

Nou schreef je dat je al een eigen wei hebt gevonden. Is daar ook een stal bij, een bak enz. Komt de pony alleen te staan of met anderen. Hoe is jullie kennis van paarden. Hoe ver is de wei van jullie vandaan, dit omdat ze er natuurlijk elke dag naar toe moet en ik neem aan dat jullie geen zin hebben om dagelijks mee te gaan in de winter.
Ik bedoel die laatste vragen absoluut niet verkeerd, vind het geweldig dat je een pony voor je dochter wilt kopen, maar ik heb het zo vaak mis zien gaan.