Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beloning tijdens het rijden?

 
Profiel   

Nee het lijkt mij niet echt handig.
Je paard denkt dan om de stap dat ie wat lekkers krijgt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-06 21:52 



 
Profiel   

Marreke schreef

Ehm, als ze zelf zo erg meedenkt zou het tempo geen probleem moeten zijn.
Je denkt aan wijken en ze doet het. Je denkt aan een galop en ze springt aan.
Waarom kun je niet denken aan het doorbreken van het tempo zonder dat ze op dat moment meedenkt? Vraag je eerst eens af waarom ze op dat moment niet 'meedenkt' en pas je reactie daarop aan.
Dat kan door meer overgangen te rijden, of meer rust in te bouwen, of door wat dan ook zolang het voor jullie beiden werkt.
.


Kom 't een keer proberen zou ik zeggen... Alles wat hierboven staat is gedaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-06 02:52 



 
Profiel   

Ik denk dat je een paard alleen maar moet belonen onder het rijden als die iets moet overwinnen, bv tractor of bus komen langs of over bruggetje.
Verder lekker met hem praten en stem belonen, als je dan op stal komt mag je denk ik wel iets lekkers geven hoor.

Groetjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-06 13:25 



 
Profiel   

Ik geef altijd een beloning in de vorm van eten ná het rijden. Tijdens het rijden beloon ik met m'n stem of een kleine kribel op de schoft. Ik zou ook bang zijn om zo 'n situaties te creëeren die Urielle beschreef. Lachen

Tijdens een buitenrit daarentegen durf ik af en toe wel eens een snoepje te geven onder het rijden, maar ook niet altijd. Meestal vind ik die dan in mijn zak ofzo. Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-06 18:55 



 
Profiel   

je kan hem denk ik wel af en toe iets geven onder het rijden, als beloning,
maar niet te vaak..
om hem te belonen kan je hem natuurlijk ook prijzen met je stem, of een klopje op de hals,
maar dat heeft dat niet dezelfde werking als snoepjes etc. bij jou;)
als je hem/haar (wat is het Bloos )wat wil geven, zou ik wel wat geven wat hij wel makkelijk kan eten met het bit in..
niet iets van hooi of gras ofzo.. want dat kan achter het bit blijven hangen en dan kan hij erin stikken..
(heb ik gehoord, weet niet zeker of dat kan maar klinkt wel logisch dus denk het wel Knipoog )
verder heb ik geen tips om hem/haar rustiger te krijgen, succes ermee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-06 19:01 



 
Profiel   

xFioon schreef
niet iets van hooi of gras ofzo.. want dat kan achter het bit blijven hangen en dan kan hij erin stikken..
(heb ik gehoord, weet niet zeker of dat kan maar klinkt wel logisch dus denk het wel Knipoog )

Zou ik niet bang voor zijn. Ik zou niet weten hoe een paard in gras of hooi moet stikken als het achter zijn bit blijft hangen. Verward

Op endurancewedstrijden is het heel normaal om je paard onderweg (tijdens de korte groomstops) hooi of gras te voeren, ook met bit in, en ik kan me geen gevallen herinneren van paarden die daarin gestikt zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-06 19:18 



 
Profiel   

Karin schreef
xFioon schreef
niet iets van hooi of gras ofzo.. want dat kan achter het bit blijven hangen en dan kan hij erin stikken..
(heb ik gehoord, weet niet zeker of dat kan maar klinkt wel logisch dus denk het wel Knipoog )

Zou ik niet bang voor zijn. Ik zou niet weten hoe een paard in gras of hooi moet stikken als het achter zijn bit blijft hangen. Verward

Op endurancewedstrijden is het heel normaal om je paard onderweg (tijdens de korte groomstops) hooi of gras te voeren, ook met bit in, en ik kan me geen gevallen herinneren van paarden die daarin gestikt zijn.

okee Lachen
ik had namelijk gehoord dat het dan achter zijn bit bleef hangen en dat het dan dus in zijn keel beetje zou kunnen hangen en dat die dan kan stikken Knipoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-06 19:37 



 
Profiel   

Als ik met een vriendin een lange rit maak , dan is halverwege onze route in het bos een soort rek van boomstronken gemaakt om paarden aan vast te maken. Daar eten wij een broodje of zo en dan krijgen de paarden een appeltje. Maar normaal niet, oké een klopje op de hals maar geen eten. Dat krijgt hij daarna .. dat vind ik ergens ook wel weer logisch!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-06 18:09 



 
Profiel   

Of het wenselijk is om een paard iets te geven tijdens het rijden ga ik me niet uitspreken Knipoog

Maar praktisch gezien het kan prima. Ja Ik heb al heel veel paarden en pony's aan het bit wortels, appels, bixjes, blaadjes, gras, hooi en stro zien eten, en zonder problemen. (Noot van de redactie: dit was zelden mijn idee, maar zeker als je jong en onervaren bent kun je dat niet altijd voorkomen Haha! )

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-06 22:30 



 
Profiel   

Volgens mij is dat een beetje lastig. Paard volstaat al met een klopje op de schouder, weten ze ook al dat ze het prima doen. Ik geef na het rijden muesli met wortel/appel, maar tijdens krijgt ze nooit wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-06 22:54 



 
Profiel   

Wij geven de paarden ook wel eens iets in de training maar dat is meestal als er iemand aan de zijkant staat die bijtikt. Dan zorgt een snoepje er voor de degene met de zweep een stuk minder eng is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-06 22:59 



 
Profiel   

Tijdens het rijden krijgen ze niks meer dan een aai over de hals of een 'braaf'. Dat snappen ze ook heus wel. Ná het rijden krijgen ze vaak wel een versnapering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-06 09:20 



 
Profiel   

ik vind het niet erg verstandig.
als je gaat voeren tijdens het rijden.
je bent tevens je concentratie kwijt.
Gewoon een klopje, daar kan een paard al erg tevreden mee zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-06 14:06 



 
Profiel   

Ik geef mijn verzorghaffie niets te eten onder het rijden. Want hij heeft dan zijn bit ook in, dus is dat niet handig. Mijn beloning is: hals laten strekken, een klopje, even kriebelen op de schoft. Je kunt bij je pony een plekje zoeken wat hij heel lekker vind om gekrabbeld te worden. Als beloning kun je hem daar dan even kriebelen (bij die van mij is dat dus op de schoft, lekker tussen de manen). En als je hem beloond met lovende woorden, kan ook een goede beloning zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-06 14:41 



 
Profiel   

met buitenritten geef ik Banjer regelmatig een beloning... we gaan nu sinds een maand of 2 eindelijk naar buiten zonder dat er andere paarden bij zijn. Als we langs iets heel engs komen (een rood bloemetje in het groene gras ofzo... *LOL* ) en Banjer gaat er uiteindelijk langs, dan is ze op dat moment braaf... dan krijgt ze van mij een click + beloning. (overigens zijn tractoren, vrachtwagens, etc. geen probleem)

Met rijden in de bak geef ik Banjer meestal een beloning voordat ik ga uitstappen, maar dat is meer voor mijn eigen gevoel dan dat Banjer het echt perse wil... Lachen Banjer kan ook enkele VD-kunstjes onder de man... als ik die vraag, en Banjer doet het, dan krijgt ze uiteraard ook een click + beloning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-06 15:25 



 
Profiel   

Ik heb tijdens het rijden wel een paar snoepjes in mijn zak, bijvoorbeeld bij het halthouden en ze staat lekker ontspannen geef ik er eentje, maar niet altijd. Verder geef ik gewoon een aai over de half of een snel klopje of ik beloon veel met mijn stem, mijn paard word erg enthousiast van beloning met de stem. Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-06 15:50 



 
Profiel   

Ik deed het ook bij een paard hoor Lachen
We waren aan het springen elke keer al had hij een paar keer goed gesprongen kreeg hij een snoepje Knipoog
Natuurlijk niet grote hoeveelheden.
En nu springt hij elke keer gewoon zelfs uit stilstand

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-06 09:11 



 
Profiel   

ik zou het niet te vaak doen iniedergeval, dan kan je paard nog al schunnig worden
doordat als hij iets goed doet hij niet meer genoeg neemt met een schouderklopje of braaf
met je stem en gevoel kan je een paard al beloning genoeg geven, wij geven vaak na de training en afgezadeld 2 suikerklontjes als hij / zij het goed deed

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-11-06 13:41 



 
Profiel   

ik beloon wel altijd met een brokje als mijn paard stil is blijven staan bij het opstijgen.
Na een moeiljike periode met veel draaien en weglopen staat ze nu super stil tijdens en na het opstijgen en wacht op haar brokje.
Het is er altijd maar eentje, ik zie daar geen kwaad in.
Maar dat kan natuurlijk van paard tot paard verschillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-06 09:54 



 
Profiel   

klopje en als ze het echt goed gedaan hebben. Belonen na het rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-06 09:58 



 
Profiel   

Silviabol schreef
je kunt een paard toch ook anders belonen dan met eten? als je dan een keer geen eten bijhebt doet hij/zij ook geheid niets meer voor je. Gewoon belonen met je stem, (trots zijn en zeggen wanneer hij/zij braaf is) en met rust. Als het goed gaat stoppen.


of als het goed gaat nét een stapje verder gaan.. alles net een stapje moeilijker maken (mits je daaraan toe bent) en dan als dat redelijk lukt stoppen. Als je weet dat het onmogelijk is niet aan beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-11-06 21:24 



 
Profiel   

Ik heb altijd snoepjes op zak. De eerste krijgt hij als ik er op zit. Hij weet het precies en staat dan heel braaf (en dus stil) te wachten op zijn snoepje. Als ik tussen het rijden door even stap met een lang teugeltje geef ik ook nog wel eens een snoepje. En natuurlijk weer na het rijden. Ik beloon natuurlijk ook heel veel met mijn stem en met knuffels.

Misschien verwen ik mijn paarden wel, maar ik vind niet dat ze er vervelend van worden. Ze lopen niet te bedelen om eten en worden ook niet boos als ze eens een keer niets krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-06 20:20 



 
Profiel   

wanneer je je paard rijdt op de juiste manier werk je eigenlijk al met druk/beloning.
inprinciepe heb je dus helemaal geen extra belonging nodig.

het werkt als volgt:
je traint je paard, je geeft bijvoorbeeld been (druk), je paard reageert niet omdat hij het bijv niet kent, je geeft meer been of herhaald, je paard reageert voorwaarts (actie/reactie) je houd op met been geven dus neemt de druk weg, dus beloond! op deze manier leert je paard wat hij moet doen en wil daar ook graag zijn best voor doen omdat hij dan beloond wordt.
als je dit concequent gebruikt werkt het erg goed! en gaat je paard het wegnemen van de druk omdat hij meteen reageert ook echt als beloning zien!
eigenlijk dus gewoon een soort clickertraining voor paarden, waarbij je echt geen extraatjes nodig hebt, het is puur wat je paard leert wat beloning is!

daarnaast heeft het weinig nut om je paard te belonen met een snoepje ofzo omdat dan de beloning altijd te laat komt! je moet om je paard goed te belonen meteen na de correcte reactie belonen, anders accosieerd je paard het niet meer met de desbtreffende oefening (hetzelfe geld btw voor straffen), met halthouden en een snoepje geven beloon je dus niet voor de goede reactie maar voor het halthouden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-06 20:51 



 
Profiel   

Onder het rijden beloon ik het paard nooit met snoepjes, honden kun je inderdaad belonen met snoepjes maar bij paarden is dit anders dit doordat honden hun eten ik 1 keer eten en daar een dag mee kunnen doen en hierdoor een snoepje als een echte beloning zien een paard hoort eigenlijk de hele dag te eten dus snoepjes zijn niet echt een beloning het kan alleen bedelen veroorzaken ik beloon mijn paard altijd met mijn stem en soms na het rijden krijgt hij wat in zijn voerbak

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-06 23:00 



 

Belonen tijdens het rijden doe ik zeker. Zo stimuleer ik hem om zijn best te doen, en dat hij het ook leuk vindt. Want het is ook belangrijk dat hij weet wanneer hij iets goed doet.
Met snoepjes beloon ik niet, ik geef een klopje en beloon ook met mijn stem.
En daar reageert hij ook heel goed op Lachen
Na het rijden verdient hij ook altijd een appel / wortel.

Een tijdje geleden was ik naar een opening van een ponyclub gegaan, en daar was ook een paardenfluisteraar. Die zei dat de beste beloning was; Met een vlakken hand tussen de ogen aaien. Dus op het hoofd.

Natuurlijk gaat dit niet onder het rijden Clown , maar misschien wél handing om te weten.
Je moet natuurlijk zelf beslissen hoe je het doet, maar dat advies kreeg iedereen daar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-06 23:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen