Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beloning tijdens het rijden?

 
Profiel   

Ik vraag me af of het kwaad kan om tijdens het rijden als beloning een brokje, stukje wortel oid te geven wanneer het goed is. Eigenlijk een soort clickertraining zonder clicker.
Bij grote honden mag je tijdens inspanning geen brokken geven ivm maag(nogiets)

Hoe zit dat bij paarden?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-06 23:13 



 
Profiel   

Ik vind het nogal lastig om mijn paard tijdens het rijden te belonen met een brokje of stukje appel/wortel. Ze heeft haar bit nog in en dat eet zo lastig. Na het rijden krijgt ze wel haar appel/wortel. Maar het kan weinig kwaad volgens mij, want je geeft geen grote hoeveelheden. Eén of twee of drie brokjes of een paar stukjes fruit is niet erg. Zolang het geen kilo appels is...

Onze hond (collie) kreeg tijdens haar cursus altijd kleine stukjes kaas, zodat ze wel het idee had dat ze wat kreeg, maar ze kon zich er niet zat in eten. Ook in dit geval is het dat kleine beetjes niet erg zijn, je moet alleen geen complete maaltijd voeren als beloning. Na de inspanning is een bak eten genoeg beloning. En dat geldt denk ik ook voor paardjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-06 23:18 



 
Profiel   

je kunt een paard toch ook anders belonen dan met eten? als je dan een keer geen eten bijhebt doet hij/zij ook geheid niets meer voor je. Gewoon belonen met je stem, (trots zijn en zeggen wanneer hij/zij braaf is) en met rust. Als het goed gaat stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-06 23:20 



 
Profiel   

Ik zou het zelf niet snel doen. Ik zou bang zijn dat mijn paard halverwege een oefening stil zou gaan staan omdat het wel weer tijd is voor een snoepje Knipoog
Je kan denk ik beter belonen dmv ontspanning, of met je stem Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-06 23:20 



 
Profiel   

Silviabol schreef
je kunt een paard toch ook anders belonen dan met eten? als je dan een keer geen eten bijhebt doet hij/zij ook geheid niets meer voor je. Gewoon belonen met je stem, (trots zijn en zeggen wanneer hij/zij braaf is) en met rust. Als het goed gaat stoppen.


Dat werkt niet omdat ze dan meteen naar voren schiet... Dit is iets waar we beiden rustig van worden, het dan meteen weer op kunnen pakken. En ik beloon natuurlijk ook met mijn stem en met ontspanning. En geef niet constant wat en ook niet elke keer, maar zo één op de 4x trainen heb ik wat brokjes bij me en krijgt ze wat extra's wanneer het goed gaat...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-06 23:22 



 
Profiel   

_Marlijn schreef
Ik zou het zelf niet snel doen. Ik zou bang zijn dat mijn paard halverwege een oefening stil zou gaan staan omdat het wel weer tijd is voor een snoepje Knipoog
Je kan denk ik beter belonen dmv ontspanning, of met je stem Lachen

mee eens Ja hoe wil je die brokjes geven dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-06 23:26 



 
Profiel   

ik doe het soms, als ik toch nog brokjes oid in mijn zak heb zitten. normaal beloon ik met de stem, dan weet hij ook genoeg. maar als ik zeg 'kijk eens!' met een bepaald toontje, dan kijkt hij gelijk om om zijn beloning in ontvangst te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-06 23:28 



 
Profiel   

Silviabol schreef
_Marlijn schreef
Ik zou het zelf niet snel doen. Ik zou bang zijn dat mijn paard halverwege een oefening stil zou gaan staan omdat het wel weer tijd is voor een snoepje Knipoog
Je kan denk ik beter belonen dmv ontspanning, of met je stem Lachen

mee eens Ja hoe wil je die brokjes geven dan?


Door even te stoppen met waar we mee bezig zijn. Het is voor het supersnelle racepaard een afleiding, waardoor ze vergeet wat ze aan het bedenken was om onder vanalles uit te komen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-06 23:30 



 
Profiel   

is ontspanning dan niet iets waar je aan moet werken ipv meer afleiding?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-06 23:31 



 
Profiel   

Citaat
is ontspanning dan niet iets waar je aan moet werken ipv meer afleiding?

Ja ook... En natuurlijk zijn we daar ook mee bezig. Maar soms om te doorbreken is het nodig om totaal iets anders te doen en ik heb gemerkt dat even stilstaan, belonen en weer oppakken supergoed werkt.

Maar het kan natuurlijk ook op een andere manier dan met brokjes... Dat ben ik wel met 'jullie' eens hoor Ja

Alleen is het een erg ingewikkeld arabiertje, wat zelf mee denkt. Ik hoef maar te denken aan een galopje en mevrouw is al weg. Ik hoef maar te denken op A/C wijken en mevrouw is al aan de gang.

Vooral het doorbreken van de snelheid, op een positieve manier... Als iemand daar nog tips voor heeft. We zijn (met gemiddeld 2x les per week) al zo'n 2 jaar aan het 'stoeien' om een goede manier te vinden.
En wanneer het lijkt alsof je het knopje hebt gevonden, wat vaak het geval is, heeft ze de keer erop weer een ander trucje... Het is niet zo dat ze totaal geen zin heeft om te werken, ze pikt zaken redelijk snel op en vindt het leuk om nieuwe dingen te leren. Tegen het einde van een uur les loopt ze meestal ontspannen maar het duurt iedere keer zo godsvergeten lang om naar die ontspanning toe te werken.

In het begin, zo'n 3 jaar geleden, was het enige wat ze deed... RENNEN. Heel, heel hard. Nu is het al zo ver dat er nog stukken bij zitten die sneller gaan dan gepland en dat ze over haar tempo heen loopt, soms ook wel de draak met me steekt en kijkt tot hoever ze kan gaan...
Misschien doe ik wel iets niet helemaal goed hoor, zou best kunnen. Maar wanneer anderen op haar rijden, bv instructrice, doet ze het ook. Zij heeft dan nét wat meer middelen en ervaring (op Z niveau) om haar rustig(er) te laten lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-06 23:44 



 
Profiel   

iefke schreef
Ik vraag me af of het kwaad kan om tijdens het rijden als beloning een brokje, stukje wortel oid te geven wanneer het goed is. Eigenlijk een soort clickertraining zonder clicker.
Bij grote honden mag je tijdens inspanning geen brokken geven ivm maag(nogiets)

Hoe zit dat bij paarden?


Als het puur gaat om de 'technische' vraag of een paard mag eten tijdens inspanning: ja, dat mag. Ja

Tijdens endurancewedstrijden heb je onderweg groomstops waarbij je het paard niet alleen koelt en laat drinken, maar op langere afstanden ook even iets laat eten. Dit is noodzakelijk om de darmfunctie niet te laten stilvallen. Je geeft dan geen krachtvoer (brokken), maar ruwvoer (hooi, gras). Dat is de brandstof waarop het paard zijn afstanden loopt. Overigens eet mijn paard dat ook heel gemakkelijk weg met zijn bit in, ik gebruik bij mijn halsterhoofdstel geen sperriem.

Als beloning zou ik het niet zo snel doen, even 'braaf' zeggen of over de hals strijken werkt IMO net zo goed als beloning en motivatie. Dat brokje of stukje wortel komt dan wel na het rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-11-06 23:54 



 
Profiel   

heel af en toe krijg hij welleens wat leker tijden het rijden maar bijna nooit...
tenzei i lekker buiten ga stappen met halster om dan wordt hij lekker verwend;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-06 17:56 



 
Profiel   

ik zal het bij je stem houden en een klopje op zijn hals..
denk det het ook niet zo lekker eet met bit in..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-06 20:43 



 
Profiel   

ik zou een paard geen snoepjes geven tijdens het rijden... een klopje op zijn/haar hals vind ik genoeg...
en naderhand in de stal krijgt hij/zij meestal wat lekkers, maar dat zelfs niet altijd..!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-06 22:27 



 

Het kan wel zoals karin zegt.

Maar als beloning onder het rijden. Ik ga niet na een oefening af stappen om vervolgens hem een wortel te geven en er weer op te gaan. Dan moet ik elke 5 min af stappen. Bovendien, als hij weet wanneer hij iets goed doet en beloont moet worden, zie ik het al gebeuren dat hij halverwege een oefening stopt om iets lekkers te krijgen.

Buiten mag hij weleens een hapje gras of appels als die er liggen. Vooral als we lang naar buiten gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-06 09:21 



 
Profiel   

Ik stap ook niet af Haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-06 09:27 



 
Profiel   

Tijdens het rijden gewoon een goed klopje, na het rijden een appel of wortel

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-06 18:23 



 

iefke schreef
Ik stap ook niet af Haha!


Het was bij wijze van. Hoe geef je eigenlijk anders de beloning. Mijn paard heeft een te lange nek om even zo wat te geven. Maar toch, in galop kan ik met mijn stem, teugels of handen even belonen. Wil ik hem iets geven zal ik toch eerst weer terug stil moeten gaan staan, of langzaam stappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-06 18:31 



 
Profiel   

Judith_ schreef
iefke schreef
Ik stap ook niet af Haha!

Het was bij wijze van. Hoe geef je eigenlijk anders de beloning. Mijn paard heeft een te lange nek om even zo wat te geven.

Hoe je die beloning geeft? Gewoon wat naar voren hangen en een stukje appel in je hand naast je paard houden, je paard zal zn hoofd en nek buigen naar je hand en zo het snoepje pakken ..
*sorry kan het niet duidelijker uitleggen*

@ TS; Bij het paardrijden leer je elke dag, je bent namelijk nooit uitgeleerd.
Zo is ook je paard nooit uitgeleerd en tuurlijk verzint hij weer wat nieuws als het vorige truucje niet meer werkt.
Mijn paard is precies zo! Heb je er het ene probleem eruit, komt het volgende probleem er weer in.
Dat iemand met meer ervaring (in dit geval Z ervaring) je paard minder snel kan laten lopen vind ik eerlijk gezegd onzin Bloos
Als jij haar genoeg aan het werk houd dan heeft ze geen kans om onder je uit te lopen rennen, en ik neem aan dat je instructrice genoeg oefeningen weet om je paard bezig te houden zodat ze niet rennerig wordt.

Maar wat anderen al zeggen, een klopje of een belonend woord waarderen paarden net zo! En zet haar anders eens gewoon stil na een oefening en geef haar dan een aai over dr nek ..
En beloon haar zo en rijd vervolgens van daaruit weer verder .. Zo krijg je toch hetzelfde effect als met snoepjes, maar heb je geen probleem als je ineens een keer geen snoepjes bijhebt ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-06 19:11 



 
Profiel   

Ná het rijden krijgt ze een beloning in de vorm van eten. Tijdens het rijden moet ze het doen met klopjes, hals strekken en uitbundige stembeloningen. Tijdens een lange buitenrit mag ze wel gras eten trouwens, maar dat is meer omdat we dan echt lang weg zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-06 19:35 



 

Spoec, ik rij western. Naar voren buigen met een knop in je maag voelt niet zo fijn. Maar goed beetje oftopic.


Je kan dus wel voer onder het rijden geven, met mate. Het is niet slecht voor ze, ruwvoer dan. Maar echt als beloning is iets wat ik niet zou doen. Onhandig, ze raken verwent ect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-06 20:57 



 

iefke schreef
Alleen is het een erg ingewikkeld arabiertje, wat zelf mee denkt. Ik hoef maar te denken aan een galopje en mevrouw is al weg. Ik hoef maar te denken op A/C wijken en mevrouw is al aan de gang.

Vooral het doorbreken van de snelheid, op een positieve manier... Als iemand daar nog tips voor heeft.

Ehm, als ze zelf zo erg meedenkt zou het tempo geen probleem moeten zijn.
Je denkt aan wijken en ze doet het. Je denkt aan een galop en ze springt aan.
Waarom kun je niet denken aan het doorbreken van het tempo zonder dat ze op dat moment meedenkt? Vraag je eerst eens af waarom ze op dat moment niet 'meedenkt' en pas je reactie daarop aan.
Dat kan door meer overgangen te rijden, of meer rust in te bouwen, of door wat dan ook zolang het voor jullie beiden werkt.
Een beloning in de vorm van voer zou ik echter nooit geven tijdens het rijden. Eten mag voor of na het werken, niet tijdens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-06 21:28 



 
Profiel   

ik geef na het rijden altijd een snoepje en soms tijdens het uitstappen al, ik rij bitloos dus das geen probleem Lachen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-06 21:32 



 
Profiel   

Waarom niet gewoon een klopje op de hals? Ik denk dat de paarden het lekkerder vinden wanneer ze het naar het rijden lekker kunnen wegkauwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-06 21:33 



 
Profiel   

Ik heb toen ik een jaar of 14 was een paard verzorgd voor iemand. De eigenaar reed er zelf nog op en gaf dus ook vanuit het zadel snoepjes. Het gevolg was een snotverwend paard dat om de haverklap stil ging staan voor een snoepje en als je dat dus niet gaf kwam hij flink omhoog.
Vanuit deze ervaring zeg ik: hou het lekker bij een kroel op de nek of een keer 'braaf' zeggen en werk verder goed door aan het rijtechnische Lachen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-06 21:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen