Hoe is jullie rijbak met veel regen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:26

Lightninggg schreef:
[ [url=m/zmrozn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tja, denk eerder een vijver momenteel


:') Eendjes worden hier blij van !

Maar is nog wel goed te rijden denk ik ? Behalve dan de opspattende modder ... :=

MarliesV

Berichten: 15178
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:34

Nat, maar wel gelijkmatig nat op 1 plas achterin na.

Ik rij wel, alleen een stapje kalmer aan, niet te kort wenden en niet te hard door de bocht, haha.
Longeren laat ik wel, dan ben ik echt 1 grote modderkluit als we klaar zijn en dat is niet zo lekker.

Meestal ga ik bij een natte bak het bos in om te rijden. De meeste zandpaden zijn zelfs na een dikke regenbui nog prima te doen. Veel fijner dan in een natte bak.

Duality

Berichten: 3840
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:35

Onze bak is tot nu toe nog steeds mooi droog tot onze grote verbazing. Bodem is nu juist perfect om op te rijden!

We hebben de bak in Juni aan laten leggen en wij zitten op kleigrond, dus we knepen hem wel een beetje. Ze hebben best een stuk afgegraven, drainage gelegd en dan drainage zand en de toplaag is rivierzand. Wij willen er in de toekomst nog vezels door laten mengen zodat ook in de zomer de toplaag mooi stabiel is en wat langer vocht vasthoud (hij is wel te rijden zomers gelukkig, maar bij lange droogte kan hij wat zwaar worden)

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:49

Matig.. Het is in het midden een grote plas, maar de rest is wat modderig maar wel redelijk te rijden. Een deel van de bak is afgezet als uitloop voor de paarden en daar watert het dak op af (wie dat bedacht heeft) dus dat is enkeldiepe modder, helaas. Ik rijd dit paard hier al bijna 3 jaar en de bak wordt elk jaar slechter, maar de eigenaren willen er niks aan doen, jammer weer :+

_Lorette_

Berichten: 12079
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 16:55

Na héél veel regen:
Afbeelding

Er staan flinke plassen in, maar de bodem blijft wel stabiel en daardoor kun je er alsnog in rijden.

Het is van oorsprong een gedraineerd paddock (we zitten op zware klei) en daar hebben we tapijtvezel door gemengd om er ook in te kunnen rijden. De drainage kan het niet altijd aan, zoals je ziet. Toch ben ik er blij mee. Ik kan alleen met vorst niet rijden.

Majolen

Berichten: 1061
Geregistreerd: 16-07-11
Woonplaats: In het Stro!

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 17:14

Redelijk droog, bosgrond, alleen achterin staat een plasje... daar lopen de paarden in en uit naar de weide, als deze open is..

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 22:30

Pandora2 schreef:
Lightninggg schreef:
[ [url=m/zmrozn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Tja, denk eerder een vijver momenteel


:') Eendjes worden hier blij van !

Maar is nog wel goed te rijden denk ik ? Behalve dan de opspattende modder ... :=


Ja schuiven doet het gelukkig niet. Heb alleen de indruk dat ik soms zeeziek wordt, dan denk ik dat ik recht van e naar b rij en kom ik ineens 3 meter naast b uit

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 09:54

:D

Anoniem

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:16

Wij hebben (op zandgrond) zand met drainage. Rond de drainagebuizen stort je dan drainagezand. Je moet inderdaad de bodem los houden, maar dat is iets wat eens per jaar even wat aandacht vraagt. Prima te doen.

Ik heb er bewust geen polyvlokken in. Vind ik niet duurzaam. Het komt allemaal tussen de mest die je eruit schept en die mest rijdt de buurman weer uit over z'n land of gebruikt een andere buurman weer op z'n melkveebedrijf. Die zitten niet te wachten op onverteerbare polyvlokken.

BlackMagic17
Berichten: 30
Geregistreerd: 08-05-19

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-19 10:21

Hoi allemaal, ik heb gister iemand laten kijken en die zegt dat het zo’n ongeveer 15 k gaat kosten als ik echt een goede bodem wil.

Nu vind ik dit heel veel geld en wil ik eerst kijken voor een tussen oplossing. Drainage helpt niet ivm het zand wat niet goed door laat. Nu hebben we twee grote sloten er naast en willen we de bak af laten lopen en op het midden nieuw zand laten storten. Ik zit zelf te denken aan drainage zand. Drainage zand hebben we onlangs ook in de longeerbak gestort en deze blijft droger maar ook niet helemaal droog met dit weer.

Veel bedrijven raden af om drainage zand als toplaag te gebruiken maar het mengen van het rijbak zand met drainage zand is wel een optie.

Ik hoor graag of iemand ervaringen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:30

Ik was zo'n 1500 kwijt bij de plaatselijke loonwerker. Inclusief materiaal. Grond laten keren (zandgrond naar boven, zwarte grond naar onder), drainagesleuven erin, drainagezand daarbij, zand er bovenop een klaar.

Drainagezand is te zwaar en te los voor een goede toplaag.

Betty62

Berichten: 69
Geregistreerd: 06-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:32

Hier een Leem ondergrond, zwart zand eraf gehaald, wit cunet zand erop, met veel regen altijd een soort pudding met grote plassen water.
Afgelopen zomer heb ik een kleine paddock gemaakt op dezelfde ondergrond, een laagje zand van 5 cm afgegraven, goede worteldoek en daarop kunststof paddock rooster afgevuld met wit cunetzand. Staan nu 2 paardjes regelmatig op en tot mijn verbazing blijft dit in tegenstelling tot de blubberbak van vroeger helemaal droog en stevig en toch verend.

Ik ga hoogstwaarschijnlijk volgend jaar ook mijn rijbak (20x40)doen, komt neer op ongeveer 10.000 euro. Het voordeel is dat de roosters er makkelijk weer uit te halen zijn en te verkopen (dus geen vervuilde grond) als je de rijbak weer weg wilt halen. Iets dat met tapijt of andere vezels niet gaat.

_Lorette_

Berichten: 12079
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:29

safina schreef:
Wij hebben (op zandgrond) zand met drainage. Rond de drainagebuizen stort je dan drainagezand. Je moet inderdaad de bodem los houden, maar dat is iets wat eens per jaar even wat aandacht vraagt. Prima te doen.

Ik heb er bewust geen polyvlokken in. Vind ik niet duurzaam. Het komt allemaal tussen de mest die je eruit schept en die mest rijdt de buurman weer uit over z'n land of gebruikt een andere buurman weer op z'n melkveebedrijf. Die zitten niet te wachten op onverteerbare polyvlokken.


Daarom gaat bij ons de mest uit de bak niet op de mestbult, maar bij restafval.

Lys_PPA

Berichten: 1334
Geregistreerd: 30-09-19

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:44

Ik heb gereden bij mensen die de bak vol hadden met een soort vilt, of dit ook polyvlokken zijn weet ik niet:
Afbeelding

Die bak was echt altijd te rijden. Bij regen waren sommige stukken wel iets natter, maar het kwam nooit voor dat de hele bak nat was. Daarna gereden bij iemand met een gedraineerde bak, daar heb ik ivm vriezen regelmatig niet kunnen rijden want dan was de bodem te hard. Nu een eigen paard op pensionstalling met binnenrijbak dus geen problemen meer met een natte rijbak :)

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 16:49

De bak op de stal waar ik sta is alleen bij heel hard vriezen hard. Verder 24/7 droog en goed in te rijden. Nou is er aan die bak ook heel veel gedaan om dat zo te krijgen. Het was in het begin toen ik er stond een klein strand. Goed te rijden, maar wel een paar centimeter water.

De longeercirkel/paddock is wel een drama. De vlokken die daarin gaan zijn zo naar beneden gelopen en het is een vieze natte bende bij 1 druppel regen.

DreamB

Berichten: 759
Geregistreerd: 15-06-19
Woonplaats: Scherpenzeel(GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:14

hier is er ook 1 -O-
helaas is mijn vp heel bang voor waterplassen en drinkt hij ze liever 8)7
en omdat er overal water licht gaat hij dus niet lopen dus bij mij is het doei trainen :\

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:16

Top :D Met eb en vloed systeem, dus het water kan er ten allen tijde af. 15cm drainagezand, 20cm scheldezand (geloof ik)

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 17:19

Hier altijd top :')

Maar ben dan ook gezegend met een agterberg baan thuis. Dus drainage en sproeiers.
Afbeelding

Jezebell95
Berichten: 10
Geregistreerd: 06-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:24

Wie heeft ervaring met een rijbak temaken op klei grond?

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 16:50

Jezebell95 schreef:
Wie heeft ervaring met een rijbak temaken op klei grond?



Altijd draineren en puin eronder ivm verzakken.

HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:15

De mijne is nat en glad, wij rijden in de wei haha.
Maar onze hoefslag bestaat uit worteldoek met daaroverheen houtsnippers en dat is nog te rijden.
Meestal echter gaan we gewoon naar buiten en hopen we op een droog voorjaar.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 23:28

Wij hebben in februari 2019 een hele nieuwe rijbaan laten aanleggen, een met een eb&vloed systeem.

Het kost wel wat maar echt ideaal. Nooit een natte bak en je hoeft ook nooit te sproeien.

Als je het budget hebt, dan zou ik zeker het in één keer goed laten doen. Onze baan is 23x45. Hoe kleiner hoe goedkoper natuurlijk.

Afbeelding
Afbeelding

knorrieporie
Berichten: 61
Geregistreerd: 20-12-19

Re: Hoe is jullie rijbak met veel regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:49

Wij scheppen gewoon het water uit de bak dat de plassen een beetje weg zijn.
en je kan gewoon lekker rijden.

ShettieCo

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-20
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:39

Onze bak was ook altijd super nat %) We hebben er nu drainage in gelegd, en nu is hij veel minder nat. :))

ShettieCo

Berichten: 45
Geregistreerd: 19-01-20
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 21:41

Change3x schreef:
Wij hebben in februari 2019 een hele nieuwe rijbaan laten aanleggen, een met een eb&vloed systeem.

Het kost wel wat maar echt ideaal. Nooit een natte bak en je hoeft ook nooit te sproeien.

Als je het budget hebt, dan zou ik zeker het in één keer goed laten doen. Onze baan is 23x45. Hoe kleiner hoe goedkoper natuurlijk.

[ [url=m/AIYnZo.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/HxEvSp.jpg]Afbeelding[/url] ]

dat wilden wij eerst ook doen, maar mijn vader vond het toch te duur _O-