Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 14 van de 275 [ 6858 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 275  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

 
Profiel   

Was vandaag eindelijk eens droog. Deken even af gedaan. Lekker geborsteld en stukje gewandeld. Wel vandaag mijn 100 gram wug mee naar stal genomen. Heb nog even zitten twijfelen, maar ze is nog warm genoeg onder de 0 grams. Heb ik die dikkere deken alvast klaar liggen voor als het van de week wel iets frisser gaat worden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 15:30 



 
Profiel   

Bagheera_206 schreef
Was vandaag eindelijk eens droog. Deken even af gedaan. Lekker geborsteld en stukje gewandeld. Wel vandaag mijn 100 gram wug mee naar stal genomen. Heb nog even zitten twijfelen, maar ze is nog warm genoeg onder de 0 grams. Heb ik die dikkere deken alvast klaar liggen voor als het van de week wel iets frisser gaat worden.


Nou echt hè! Wat een ellende de afgelopen dagen zeg. Ik heb wel even goed de waterdichtheid van mijn outdoordeken kunnen testen, die doet het wel :')

De mijne staat nu onder 200gr — een 100gr outdoordeken met daaronder een 100gr Rambo ionic liner (die trouwens heel erg goed bevalt). Ongeschoren, 21-jarige koukleum. We hebben nog een zware deken voor temperaturen zoals vorige winter, maar voor nu voelt ze hier heel goed onder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 16:46 



 
Profiel   

Hier staat ze nu onder een 200 gr. Heb een 300 grams besteld aangezien ze heel stijf is de laaste dagen met instappen. Doe morgen de horsepal er weer even aan om te checken of het door de kou komt, maar verwacht van wel.

Vind het zo lastig inschatten, vorig jaar heeft ze de hele winter met een 200 gedaan, dus vind het vreemd dat ze nu dan al een dikkere deken op moet

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 00:25 



 
Profiel   

Is je 300 wel de zelfde kwaliteit? Want anders kan je 200 gerust warmer zijn dan de 300

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 07:28 



 
Profiel   

JackieT schreef
Hier staat ze nu onder een 200 gr. Heb een 300 grams besteld aangezien ze heel stijf is de laaste dagen met instappen. Doe morgen de horsepal er weer even aan om te checken of het door de kou komt, maar verwacht van wel.

Vind het zo lastig inschatten, vorig jaar heeft ze de hele winter met een 200 gedaan, dus vind het vreemd dat ze nu dan al een dikkere deken op moet

Hier heb ik ook last van hoor, vorig jaar heeft hij alleen met de sneeuw onder een 200 grams gelopen en verder alleen de 100, en ik heb hem nu onder de smartex rain (warmer dan de 100) en heb een liner daarvoor besteld voor als het nog kouder wordt…

Zou de bucas smartex liner (150 gram met fleece) met de smartex rain (0 gram) warmer zijn dan een gewone horka deken van 200 gram?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:35 



 
Profiel   

JackieT schreef
Hier staat ze nu onder een 200 gr. Heb een 300 grams besteld aangezien ze heel stijf is de laaste dagen met instappen. Doe morgen de horsepal er weer even aan om te checken of het door de kou komt, maar verwacht van wel.

Vind het zo lastig inschatten, vorig jaar heeft ze de hele winter met een 200 gedaan, dus vind het vreemd dat ze nu dan al een dikkere deken op moet


Heeft mijn paard ook dit jaar voor ‘t eerst. Ik bedacht nog dat het dit jaar heel lang warm is geweest, voordat het ineens koud werd. Alsof er nog niet genoeg vacht is aangemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:40 



 
Profiel   

Binkie_Eline schreef
JackieT schreef
Hier staat ze nu onder een 200 gr. Heb een 300 grams besteld aangezien ze heel stijf is de laaste dagen met instappen. Doe morgen de horsepal er weer even aan om te checken of het door de kou komt, maar verwacht van wel.

Vind het zo lastig inschatten, vorig jaar heeft ze de hele winter met een 200 gedaan, dus vind het vreemd dat ze nu dan al een dikkere deken op moet

Hier heb ik ook last van hoor, vorig jaar heeft hij alleen met de sneeuw onder een 200 grams gelopen en verder alleen de 100, en ik heb hem nu onder de smartex rain (warmer dan de 100) en heb een liner daarvoor besteld voor als het nog kouder wordt…

Zou de bucas smartex liner (150 gram met fleece) met de smartex rain (0 gram) warmer zijn dan een gewone horka deken van 200 gram?

Ja veel warmer.... Dat is dus het verschil. Een Smartex rain met onderdeken stay dry kan bij ongeschoren normale paarden tot -15. Die is veel warmer dan een horka 200. Die zou ik onder de 5 graden al geneens meer opdoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 08:54 



 
Profiel   

Ik zit ook al te twijfelen over een 300gr. Mijn paard is niet geschoren, vorig jaar wel, en stond toen rond deze tijd zonder vacht (!) “maar” met 200 gram. Komende dagen even de recuptex light er onder. Kijken of dat wat verschil maakt. En anders toch over naar 300.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 09:26 



 
Profiel   

Ieders eigen keuze en inschatting natuurlijk, maar verwachten jullie dat het nog zo veel slechter of kouder zal worden dan?

Hier voor het eerst lange periode onder 200 grams, maar staat 24/7 buiten en is op leeftijd en kwam er dankzij de HorsePal achter dat ze eigenlijk te koud was onder 100 gram s nachts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 09:31 



 
Profiel   

Ja, ik verwacht nog wel dat het gaat gaat vriezen of een periode nat en koud blijft.
Ik laat me ook leiden door mn orscana, kwam er daardoor ook achter dat mn paard te koud stond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 09:39 



 
Profiel   

Nou ja; het is hier nu 6 graden dus echt koud vind ik dat niet. Ik verwacht zeker dat t nog kouder gaat worden. En om dan mijn ongeschoren, gezonde paard met een 300 grams te zetten terwijl hij vorig jaar de hele winter geschoren onder diezelfde 300 grams heeft gestaan (ook toen het echt zo koud was), vind ik gewoon een beetje gek. Tuurlijk, als hij het aangeeft krijgt hij bij wijze van spreken 600 gram op. Maar vind het gewoon opvallend.

Ik twijfel ook nog erg tussen wel/niet scheren. Staat ie met vacht onder 300, dan zal ik, als ie kaal is, meteen richting 4 of 500 gaan. Nogmaals, geeft niet; maar het is zo’n contrast met vorig jaar. Er is verder qua management niets veranderd overigens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 09:44 



 
Profiel   

Beegee, maar hoe merk je dat ie het koud heeften je dus moet opschalen?

Volgens de metingen is het hier 2-3 graden, en ze voelt comfortabel onder de 200 gram, half gaat eraan als er veel regen voorspelt wordt. Ik kwam er door de sensor achter dat ze midden in de nacht dus vaak te koud stond (3-4uur) toen het rond de 6graden was. Overdag en ‘s avonds met voelen voelde ze goed. Vind naar nu wel minder verliezen op de bovenlijn dus houd dit nu aan. Helaas doet mijn sensor het al even niet en vind ik die batterijen enkel online dus moet ik daar even goed naar kijken qua bestellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 09:52 



 
Profiel   

Weet iemand of de horsepal of orscana sensor ergens verkrijgbaar is? Kan m nergens online vinden.

Ik ben het getwijfel over die dekens zat haha dus wil er toch 1 aanschaffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 09:56 



 
Profiel   

Horsepal is uitverkocht en niet meer te bestellen (ze hebben een nieuwe versie uitgebracht).

Maar even food for thoughts; een geschoren paard zal onder zijn deken warmer aanvoelen dan een ongeschoren paard. Immers heeft het geschoren paard zijn eigen vacht niet om de warmte bij zich te houden waardoor hij warmer aanvoelt. Terwijl het paard met vacht minder warm aanvoelt, maar het toch even warm (of warmer) heeft dan het geschoren paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 10:48 



 
Profiel   

Ik zou niet te strak kijken naar de temperatuur range van de Smartex. Mijne stond vorige week echt heel koud onder de Smartex rain. Dus die heeft nu de extra al op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 11:02 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Horsepal is uitverkocht en niet meer te bestellen (ze hebben een nieuwe versie uitgebracht).

Maar even food for thoughts; een geschoren paard zal onder zijn deken warmer aanvoelen dan een ongeschoren paard. Immers heeft het geschoren paard zijn eigen vacht niet om de warmte bij zich te houden waardoor hij warmer aanvoelt. Terwijl het paard met vacht minder warm aanvoelt, maar het toch even warm (of warmer) heeft dan het geschoren paard.


Ah jammer. Weet je ook hoe die nieuwe versie heet?

Ook een goeie opmerking van jou over geschoren/niet geschoren en hoe zij aanvoelen onder hun deken. Mijn paard is geschoren en voelt nog prima onder haar 200gr terwijl sommige bij mij op stal al onder een 300gr staan en niet geschoren zijn. Ik heb haar nu nog steeds onder een 200gr gehouden omdat ze dus niet koud aanvoelt onder de deken maar wellicht geeft dit dus toch een vertekend beeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 11:04 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Ik zou niet te strak kijken naar de temperatuur range van de Smartex. Mijne stond vorige week echt heel koud onder de Smartex rain. Dus die heeft nu de extra al op.

Die van mij heeft nu wel de smartex rain op, nadat ik er achter kwam dat mijn 100 grams van de EJ toch niet zo waterdicht was als ik hoopte. Hij stond als ik de 100 grams af deed steeds met uitgezette vacht als teken dat hij het koud had, en dit is met de smartex rain helemaal niet gelukkig. Dus denk dat dat ook nog wel weer verschilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 11:18 



 
Profiel   

Verschilt inderdaad per paard :) maar het is wel beter dan je baseren op grams omdat dat heel weinig zegt over de warmte als je de isolatiewaarde niet kent.

Hier nu ongeschoren met dunne vacht onder irish light met onderdeken medium. Daar is die goed warm onder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 12:36 



 
Profiel   

[ img ]

Witte lijn is de temperatuur onder de deken.

Mijn staydry regenliner is écht de wonderdeken die ik nooit gehad heb. Normaal zat ik nu al te wisselen van 100 naar 200 of alleen regendeken. Nu nog geen enkele keer hoeven wisselen en geen klamme liner.

Erg geruststellend om niet steeds aan jezelf te hoeven twijfelen maar kan bouwen op de feiten.

Edit: ik denk dat de orscana overal uitverkocht is. Bij equinics hadden ze er nog een paar toen ik hem kocht, maar inmiddels ook uitverkocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 13:04 



 
Profiel   

Wat heb jij als comfort temperatuur staan Slmt? Lijkt er nu op dat je 23,4 hebt onder je deken is dat normaal voor de orscana?

Bij mijn horsepal is de temperatuur aangeraden tuusen de 28 en 32. Mijn ene merrie staat nu onder de 500 en de andere onder 600 gram. Daarmee blijven ze zo ongeveer tussen de 30/31 hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 15:45 



 
Profiel   

Is dat niet behoorlijk warm 30 graden onder een deken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 15:51 



 
Profiel   

Bij horsepal wordt ook aangeraden tussen 28 en 32 graden maar boven 29,5 zo’n beetje gaat mijn pony toch staan zweten van de warmte. Dus ik heb de minimum temperatuur op 27 gezet maar volgens mij kan die nog wel een graad lager (ongeschoren).

Ik kan de nieuwe horsepal sensor niet meer vinden, hij is in ieder geval van het merk horseware. Er was een site van als ik het me goed herinner.
HypoStore zegt dat ze de horsepal nog kunnen leveren tussen 2 en 10 dagen: https://hypostore.nl/horseware-horsepal ... ensor.html

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 18:58 



 
Profiel   

Vanavond toch maar mijn 0 grams Horseware Icelandic omgewisseld voor de 100 grams Horseware Icelandic wug. := Hopelijk dit weekend dan weer terug naar de 0 grams.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 20:19 



 
Profiel   

Orscana staat standaard op 2-28.
Mijn paard is comfortabel tot 17 graden. Dus ik hou 17-28 aan. Maar hij is nog niet boven de 24 geweest, dus misschien moet ik hem nog aanpassen.
Zal per paard verschillen wat comfortabel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 20:53 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard vanavond bij binnenkomst getemperatuurd, hij was maar 36,9 :\
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-21 21:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 14 van de 275 [ 6858 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 275  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen