Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 23 van de 275 [ 6858 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 275  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

 
Profiel   

Coentjuh schreef
Even nieuwsgierig naar ervaring met Bucas borstverbreders (voor de Freedom). Zou voor onze Quarter zijn. Ik zie dat ze 12 en 24 cm hebben.

Is de 24 cm niet heel veel en trekt de deken niet naar achter dat tie te lang wordt?


Ja, ik vind 24cm veel. Ik heb zelf de 12cm, heb je dus 6cm extra aan elke kant. Daardoor kreeg ik een goeie tussenmaat. Maar eigenlijk was een big neck hier denk ik beter geweest.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 14:11 



 
Profiel   

Dat was mijn gedachte dus ook. Maar (nog) geen ervaring hiermee, vandaar dat ik het even in de groep gooi. Misschien is de 12 cm haast niets ookal lijkt het veel :o?

Deken is qua lengte eigenlijk prima, maar trekt iets strak op de borst bij onze Quarter hengst. Paar jaar geleden zat deken perfect, nu paar jaar dekenloos geweest en sinds vrijdag weer op gedaan, maar merk dat tie iets gegroeid is :') en heeft sowieso een flinke borst/schouderpartij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 14:13 



 
Profiel   

Bij mijn paard ging het wel echt om de nek, trok iets te strak bij de schoft en de boeg, dat is nu wel iets verbeterd. Maar de deken trekt ook meer naar achter, waardoor hij bij de boeg niet optimaal zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 14:22 



 
Profiel   

De freedom past mijn Quarter (ruin) ook niet in, z’n schouders zitten dan klem en je ziet het schoudergewricht/ punt van de opperarm door de deken heen zien zitten.
Bij de Irish heeft ie dat niet, de vorm van de hals/schouderlijn met de plooien is bij hem blijkbaar het enige wat hem past. Iets beters heb ik nog niet kunnen vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-01-22 16:53 



 
Profiel   

Mooi gezicht gisteren. Onze paardjes met stay dry bucas dekens stonden na heel veel regen in het zonnetje en je zag de damp ervan af komen. Bij weidegenootje met amigo deken was dit niet zo. Ben benieuwd wat dit zegt over de eigenschappen van de dekens. Paarden waren niet klam oid onder de dekens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-01-22 18:02 



 
Profiel   

Wellicht weten jullie nog dat ik een horseware regenliner heb voorzien van staydry van Bucas, door een cool dry erin te naaien.
Tijd voor een update :)

De regenliners vallen wat kleiner dan gewone liner en de cooldry is op de schouders niet glad. Dat zorgde er samen voor dat mijn paard schuurplekken kreeg op de borst. Ik heb een Bucas borstverbreder eraan bevestigd, dit zorgde er enkel voor dat de deken meer naar achter ging liggen helaas.
Voor tijdelijk heb ik er nu een horseware slinky shoulder onder liggen, hele fijne borstbeschermer, maar ideaal is het niet.
Voordeel van deze combinatie is dat hij ideaal is voor mijn paard als het 10 tot -2 graden is.

Als het kouder wordt doe ik de bucas quilt 150gr eronder. Heb enkel de deken aan de zijkanten in genomen, verder ligt deze perfect.

Inmiddels heb ik een Bucas Celtic besteld. Dit is een ongevoerde staldeken met (dubbele) stay dry voering en gladde schouders. Ook deze heb ik aan de zijkanten ingenomen en ligt perfect. Dit wordt de vervanger van mijn zelf gemaakte HW/bucas liner.

Gaan alle horse ware liners mooi op boktmarkt/mp.

Mocht je dus zelf ook een stay dry voering of onderdeken willen onder je Rambo, dan kan dat prima. Zijkanten vouw je dubbel tot waar de buiksingels beginnen en dat kan je ook prima met de hand vast naaien op een aantal punten. Naaimachine is wel sneller en minder arbeidsintensief natuurlijk.
Let wel op de maat. Mijn Rambo dekens hebben maat 183/135 en mijn bucas onderdekens maat 175/130 (met optioneel een borstverbreder achter de hand, maar dat is even testen hoe het gaat op de lange termijn).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 17:09 



 
Profiel   

Borstverbreder binnen maar dat klittenband zit veel te laag?

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:47 



 
Profiel   

Dat is denk ik een productie foutje, even contact opnemen met de winkel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 01:03 



 
Profiel   

Heeft iemand hier wel eens dekens getest op waterdichtheid? Als ik mijn rhino over de kruiwagen leg en een beker water erover giet, gaat het de buitenlaag door en ontstaat we een waterbal tussen de buitenlaag en de binnenvoering. Met tegendruk komt het dan uiteindelijk ook de binnenvoering door. Ben benieuwd wat het water doet bij anderen die dit hebben getest

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 09:15 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Heeft iemand hier wel eens dekens getest op waterdichtheid? Als ik mijn rhino over de kruiwagen leg en een beker water erover giet, gaat het de buitenlaag door en ontstaat we een waterbal tussen de buitenlaag en de binnenvoering. Met tegendruk komt het dan uiteindelijk ook de binnenvoering door. Ben benieuwd wat het water doet bij anderen die dit hebben getest

Bij de Rhino zit de waterdichte laag niet tegen de buitenkant aan geplakt. Dat is dan wss waarom water dan tussen waterdichte laag en buitenkant zit als je beker water over giet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 09:35 



 
Profiel   

Wel opvallend dat het dan via de binnenvoering alsnog doorlekt.

Ik heb een rhino waarbij ik ook twijfel van de waterdichtheid. Kan eens testen van het weekend

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 09:39 



 
Profiel   

Ik heb een tweedehands Rambo laten wassen en die komt na het wassen niet meer door de emmertest, helaas. Water blijft er lang op staan, maar uiteindelijk trekt het toch door de buitenlaag heen. Lektest voor het wassen was wel goed, maar deken was helaas zo enorm smerig (wat bij verkoop niet werd verteld) dat ie wel gewassen moest worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 09:50 



 
Profiel   

Maar het is toch helemaal niet gek dat een Rambo na wassen water doorlaat op de buitenlaag? Alleen gloednieuwe dekens hebben daar vaak nog een laagje zitten wat waterafstotend werkt, maar al vrij snel na rollen en een aantal buien gaat die laag eraf en laat de buitenlaag gewoon water door. De echte waterdichte laag zit namelijk pas dieper. Lekt je deken dan ook helemaal door of zoals je schrijft alleen de bovenlaag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 10:09 



 
Profiel   

En anders opnieuw impregneren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 10:13 



 
Profiel   

Celebi schreef
Maar het is toch helemaal niet gek dat een Rambo na wassen water doorlaat op de buitenlaag? Alleen gloednieuwe dekens hebben daar vaak nog een laagje zitten wat waterafstotend werkt, maar al vrij snel na rollen en een aantal buien gaat die laag eraf en laat de buitenlaag gewoon water door. De echte waterdichte laag zit namelijk pas dieper. Lekt je deken dan ook helemaal door of zoals je schrijft alleen de bovenlaag?


Hier heb ik nog nooit van gehoord >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 10:15 



 
Profiel   

RianneH schreef
Ik heb een tweedehands Rambo laten wassen en die komt na het wassen niet meer door de emmertest, helaas. Water blijft er lang op staan, maar uiteindelijk trekt het toch door de buitenlaag heen. Lektest voor het wassen was wel goed, maar deken was helaas zo enorm smerig (wat bij verkoop niet werd verteld) dat ie wel gewassen moest worden.


Het kan zijn dat als vuil o.a. mest was dat het de waterdichte laag heeft aangetast. Daarom geven Bucas en Horseware zelf het advies om af en toe te laten wassen en de mest er niet al te diep in te laten trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 10:26 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Celebi schreef
Maar het is toch helemaal niet gek dat een Rambo na wassen water doorlaat op de buitenlaag? Alleen gloednieuwe dekens hebben daar vaak nog een laagje zitten wat waterafstotend werkt, maar al vrij snel na rollen en een aantal buien gaat die laag eraf en laat de buitenlaag gewoon water door. De echte waterdichte laag zit namelijk pas dieper. Lekt je deken dan ook helemaal door of zoals je schrijft alleen de bovenlaag?


Hier heb ik nog nooit van gehoord >;)


Misschien ben ik dan in de war met mijn vorige Bucas, want deze had dat sowieso. Maar mijn Rambo lijkt hetzelfde te werken: de eerste regendruppels rollen eraf, maar daarna wordt de buitenstof nat en blijft de regen erin zitten, maar het lekt niet, ook niet na dagenlange regen. Als het weer droog is droogt de deken razendsnel weer op aan de buitenkant. Als er aan de binnenkant, net zoals bucas, niet een waterdichte laag zou zitten zou m'n deken zo lek moeten zijn als een mandje lijkt me. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 10:54 



 
Profiel   

De Rambo lekt door, is dus niet meer waterdicht, ik heb het verder niet over de bovenlaag zoals bij een splinternieuwe deken.

Deken is gewassen en geïmpregneerd, maar ik was me wel bewust van dat risico. Ik was mijn andere dekens vrijwel nooit, al zijn ze wel altijd waterdicht terug gekomen. Of ik de Rambo nog eens in spuit en als reserve gebruik ben ik nog niet uit. Heb hem al een tijd liggen, maar vanwege de mest vlekken nooit gebruikt. Deken was lichtblauw nieuw, maar door de viezigheid dacht ik dat ie donker was bij aanschaf. Beetje jammer maar ach, dat verlies heb ik al verwerkt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 12:33 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Dat is denk ik een productie foutje, even contact opnemen met de winkel?


Ik heb Agradi gemaild inmiddels, even afwachten. De foto's op Agradi's webshop zijn niet geheel duidelijk, maar hier van de EJ precies dezelfde en daar zit het klittenband aan de voorkant ook zo laag?!

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 13:00 



 
Profiel   

Oh dat is wel gek ja. Misschien het verschil tussen een oud en nieuw model?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 17:54 



 
Profiel   

Hi,

Ik heb een groot deel van de berichten gelezen, maar het is teveel om alles te lezen :Y)

Ik wil ook even mijn vraag delen met jullie:
ik ben op zoek naar een deken die zo goed als de hele winter op kan blijven en zit te denken aan bucas.
Momenteel twijfel ik tussen:
1. Bucas Irish turnout: leuke prijs en 1200D
2. Bucas anniversary stay dry: leuke prijs en stay dry, wel maar 600D
3. Bucas Smartex: een combi van bovenstaande alleen wel gelijk ruim €100 meer

Mijn paard is meestal niet zo heel erg bezweet, dus ik hoef niet per se een deken die gelijk op kan na het rijden, maar het geeft me wel een fijn gevoel dat als het wat te warm is en hij onder de deken gaat zweten, dat dit dan dus weg kan.

Op dit moment heb ik de Amigo Bravo 0-grams dekenregen met 100, 200 en 300g liner alleen blijft het altijd een getwijfel welke gram hij op moet.

Ik wil de Amigo dan als reserve houden en begin van de herfst kan ik de 0 gram dan gebruiken en als het eventueel echt koud wordt (-15 ofzo) kan ik de 300 nog op doen, ging vorig jaar ook prima.

Hij staat 24/7 buiten in een kleine kudde (4 paarden) met schuil mogelijkheden, onbeperkt hooi en wordt niet geschoren.

Ben benieuwd wat jullie vinden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 09:15 



 
Profiel   

Dan de bucas smartex. De anderen hebben een mindere brede temperatuur range. De smartex turnout kan van 14 tot 0 graden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 09:27 



 
Profiel   

Die temperatuurrange, ik blijf dat nogal natte vingerwerk vinden eerlijk gezegd :=

Maar als dat je doel is, dan inderdaad voor de smartex gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 09:50 



 
Profiel   

Natte vingerwerk? Beoordelingen op grams dat is pas natte vinger werk aangezien dat bijzonder weinig zegt. Een goedekopere 300 grams kan net zo warm zijn als een dure 100 grams.

Hier kloppen de temperatuur ranges altijd eigenlijk. Bucas geeft zelf aan het voor ongeschoren geldt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 10:02 



 
Profiel   

Ranges vond ik niets. Hier toch echt koud onder een smartex die nog meer kou aann zou moeten kunnen (en paard ongeschoren). Ik vind onderdekens veel fijner. Kijk naar de gevoelstemp en leg aan de hand daarvan dunner of dikker op. Werkt veel fijner. Je moet je paard er alleen wel beter voor leren kennen. En soms ga ik een keer extra naar stal om te voelen / kijken of het niet te koud of warm is. Te koud voel ik zo en shaggo paard. Te warm idem en dikkere benen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 10:15 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 23 van de 275 [ 6858 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 275  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen