Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 24 van de 275 [ 6858 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 275  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

 
Profiel   

Hier kloppen de temperatuur ranges niet hoor. Geloof er ook niet zo in. Kijk naar je paard, die verteld het je wel.
Ik heb voor de hele winter een bucas smartex rain en een extra, bij warme zonnige dagen van 9 graden hoef ik de extra niet op te laten hoor. Maar Bucas waarschuwt daar zelf ook altijd voor, dus staar je er alsjeblieft niet blind op. Dan ben je de zoveelste met een paard dat het te koud of te warm heeft.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 10:19 



 
Profiel   

Natuurlijk kijk je naar je paard maar de smartexen kunnen wel langer op dan een 100 grams amigo bijvoorbeeld.

Mensen staren zich blind op grams en dat is zo dom aangezien de ene 200 de andere niet is alles valt en staat met de isolatiewaarde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 11:06 



 
Profiel   

Daarom naar je paard kijken en voelen. Niets doms aan.

En het verschilt ook per jaar. Mijn paarden staan dit jaar al eerdere dikker dan voorgaande jaren. Ze hebben het in december wat moeilijker gehad, meer stress minder eten en eerder koud. Terwijl ze een ander jaar de hele winter onder 50 grams prima ging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 11:15 



 
Profiel   

Dat zeg ik toch ook? Ik vind het dom dat mensen zich blindstaren op grams en dus niet voelen maar alleen denken oke nu moet 300 grams op.

Het verschilt ook per paard. Hier eigenlijk de hele winter al onder bucas medium stay dry. Ongeschoren met een vachtje zo dun dun als zomervachtje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 11:19 



 
Profiel   

Ik zeg nergens dat losse onderdekens niet ook aanpassing vraagt volgens mij :)

Naast de hardnekkige fabel dat als je eenmaal een deken op legt je niet meer lager of hoger mag gaan of zelfs af doen in het seizoen. Dekens gebruiken vraagt gewoon kijken naar je paard, wat heeft die nodig en wat doet welke deken op welk moment.

Mijn paard heeft ook wel eens een volledige winter hier op stal toe gekund met enkel de 100grams Rambo maar merk dat ze nu toch echt al een langere tijd meer nodig heeft. Ook omdat ze ouder wordt, je kan dus niet copy paste doen ieder jaar.

Kan de smartex wat langer blijven liggen dan een 100grams onderdeken, ja daar geloof ik wel in, maar passend blijven tussen 0 en 14 graden op hetzelfde paard, nee, die ervaring heb ik niet. Prima als je het wel hebt, maar ikzelf geloof daar dus niet in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 11:27 



 
Profiel   

mayka1234 schreef
Hi,

Ik heb een groot deel van de berichten gelezen, maar het is teveel om alles te lezen :Y)

Ik wil ook even mijn vraag delen met jullie:
ik ben op zoek naar een deken die zo goed als de hele winter op kan blijven en zit te denken aan bucas.
Momenteel twijfel ik tussen:
1. Bucas Irish turnout: leuke prijs en 1200D
2. Bucas anniversary stay dry: leuke prijs en stay dry, wel maar 600D
3. Bucas Smartex: een combi van bovenstaande alleen wel gelijk ruim €100 meer!


Als er geen slopers zijn en je een lager budget hebt optie 2, anders optie 3.

Voor mijn paard komt de stay dry voering ongeveer overeen met 100gr liner. Hij draagt hem met met -2 tot 8 graden. Maar met iets warmer weer kan de stay dry nog prima, waar hij hij de 100gr liner gaat zweten en de deken klam wordt. Die kan eigenlijk tot 6 graden. Ter voorbeeld voor mijn paard. Overigens kon hij eerder uit met minder, maar hij is wat ouder en het is idd niet meer copy paste elk jaar.

Met de liners kan je meer kou prima opvangen zo!

Let wel op de pasvorm. Mijn HW dekens zitten perfect. Ik gebruik een Bucas staldeken en Quilt als onderdeken. Deze heb ik een maat kleiner, maar zitten dan te strak op de schoft bij grazen. Daar heb ik nu kussentjes ingenaaid voor schoftvrijheid, zonder had ik ze niet op gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 11:29 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie reacties. Ik neig inderdaad naar de smartex, al is het prijsverschil met de power dan ook niet zo groot meer :=

Ik twijfel nog even verder haha.

Pasvorm is een dingetje. Ik heb van bucas wel de therapy deken, maar die heb ik eigenlijk alleen om voor en na het rijden dus niet zo lang. Ik zal een deken gewoon moeten passen om erachter te komen of het was is voor mijn paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 15:53 



 
Profiel   

Ik hoop voor je dat de pasvorm klopt. Dan zeker gaan voor een Stay dry voering, ook als je paard niet vaak bezweet is. Het was namelijk ook heel fijn om die deken na een buitje gewoon op te kunnen gooien. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 20:42 



 
Profiel   

Of als je paard gaat rollen in een natte bak als zn deken net af is :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-01-22 23:13 



 
Profiel   

mayka1234 schreef
Bedankt voor jullie reacties. Ik neig inderdaad naar de smartex, al is het prijsverschil met de power dan ook niet zo groot meer :=

Ik twijfel nog even verder haha.

Pasvorm is een dingetje. Ik heb van bucas wel de therapy deken, maar die heb ik eigenlijk alleen om voor en na het rijden dus niet zo lang. Ik zal een deken gewoon moeten passen om erachter te komen of het was is voor mijn paard.

Ik gebruikte de power light met hals op een ongeschoren paard de hele winter.
Inmiddels is hij nu wat ouder (paard) en staat hij onder de irish medium (150) en als t kouder word de freedom extra(300).

De smartex extra heb ik ook gehad en was weer te warm voor hem.
Ik vond de irish lijn fijner vanwege de silky feel voering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-22 08:22 



 
Profiel   

Ik blijf twijfelen, mijn paard heeft een jacht model geschoren en heeft nu een houseware deken op met 100 grams onderdeken. Hij heeft slechte stal omstandigheden gehad en veel stress. Hij is zaterdag met spoed verhuisd naar een 5 Sterren plekje met onbeperkt ruwvoer en 24/7 buiten. Hij is door alles bij elkaar heel erg afgevallen en zijn weerstand gaat wat omlaag. Ik twijfel nu of hij een 200gr deken op moet. Hij lijkt nog goed te voelen maargoed ik ben er ook niet continu natuurlijk om het te bekijken.. Blijft toch lastig vind ik altijd om te bekijken wat ze voor deken nodig hebben hoor. Hoe vaak voelen jullie en waar is jullie besluit op gebaseerd bij de warmte van de deken

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:05 



 
Profiel   

Voelen op het warmste moment vd dag en als ze dan fris zijn, dikkere deken.
Daarnaast gebruik ik de orscana sensor en die check ik om de dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:07 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Voelen op het warmste moment vd dag en als ze dan fris zijn, dikkere deken.
Daarnaast gebruik ik de orscana sensor en die check ik om de dag.


En betreft de koudere momenten zoals de nacht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:09 



 
Profiel   

Hangt ook heel erg van de voeromstandigheden af, krijgt ie voldoende hooi 's nachts? Kan ie schuilen in die groep?

Als je twijfelt kan je best eens ophogen een paar dagen en kijken of je paard veranderd, ookal is het lastig om de nieuwe omgeving eruit te filteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:11 



 
Profiel   

Mijn pony is echt vrolijker geworden sinds ik hem niet te warm meer kleed en een jacht model heb geschoren. Dat zal natuurlijk per paard verschillen maar ik denk wel dat je ze beter iets te koud kan zetten met voldoende hooi dan te warm. Opwarmen gaat makkelijker dan afkoelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:24 



 
Profiel   

Sabien88 schreef
Slmt9 schreef
Voelen op het warmste moment vd dag en als ze dan fris zijn, dikkere deken.
Daarnaast gebruik ik de orscana sensor en die check ik om de dag.


En betreft de koudere momenten zoals de nacht?


Dat is de reden waarom je kan voelen op zn warmst op de dag, dan weet je dat ze het ‘s nachts kouder hebben.

En met die sensor meet hij het gewoon uit 24/7.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:31 



 
Profiel   

Ik heb een haf die z’n allereerste winter ongeschoren en zonder deken is doorgekomen. Nu is hij op moment iets minder fit maar heeft geen koorts. Heeft z’n haren overeind staan. Stalgenoten geven aan: hij heeft het koud. Ik hem een 100 grams deken opgedaan. Paard zweet. Dus nu 0-grams opgelegd, maar twijfel of dat dan weer te koud is. Zonder deken in dit gure weetje nu zijn weerstand minder is ook weer wat. Wat zouden jullie doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:33 



 
Profiel   

Waarom denk je dat de 0 grams te koud is? En wat zijn de overige weersomstandigheden? Hoe voelt hij onder de 0 grams?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 11:47 



 
Profiel   

Ja hij voelt niet echt lekker warm aan onder de deken. Wel warm bij de kiezen. Maar zodra die 100 gram liner op gaat, is hij aan het zweten.
Het is nu best nat en guur. Dus staat vooral veel in de wind. Geen schuilstal, gaat wel om 17 uur naar binnen op stal. Buitenstal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 13:12 



 
Profiel   

Warm bij de kiezen? Is dit een autocorrect of hoe moet ik dit zien :')
De 100gr is duidelijk te warm, dan zou ik het ook laten bij ongevoerd. Het scheelt al als wind stopper. Met dikke ongeschoren vacht kunnen ze dat best hebben

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 15:46 



 
Profiel   

Dan zou ik hem gewoon onder de regendeken laten staan. De liezen, oksels en oren vind ik ook altijd een goede indicatie.
Als hij dan ook nog binnen staat zou ik me er geen zorgen om maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 15:46 



 
Profiel   

Oh Liezen _O- ik zag al iemand voor me die zijn hele hand in de mond steekt :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 15:48 



 
Profiel   

:')

Zweten = echt veel te warm in elk geval

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 18:48 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Warm bij de kiezen? Is dit een autocorrect of hoe moet ik dit zien :')
De 100gr is duidelijk te warm, dan zou ik het ook laten bij ongevoerd. Het scheelt al als wind stopper. Met dikke ongeschoren vacht kunnen ze dat best hebben


Hahah ja autocorrect!! Liezen moest er staan |(

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 22:16 



 
Profiel   

Bedankt voor het meedenken! Vanavond stond ie ook onder de 0-grams te zweten op stal. Dus ook die is echt veel te warm. Tsja, dan maar deken af op stal. En morgenochtend even kijken of het nog zo guur waait. Zo niet, dan laat ik m af.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-01-22 22:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 24 van de 275 [ 6858 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 275  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen