Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Enorme muggenplaag

 
Profiel   

Een enorme muggenplaag teistert de paarden.
Ze staan voortdurend te slaan met hun staart en zijn zeer onrustig. Ik spray ze elke 4u in met insectenspray maar zelfs tijdens het sprayen zie ik ze nog op hen en op mij landen.
Overal waar ik kijk zie ik muggen. Het is een echte zwerm.
Ik heb een in lamp opgehangen in de stal, ze krijgen elke 4u een spraybeurt, ik heb ook 30 lavendelplanten gekocht maar niets lijkt te helpen?!!
1 paard heeft een eczeemdeken Rambo sweet itch hoody aan maar ook daar kruipen die rotinsecten langs de buik enzo waar niets hangt toch om bloed te kunnen zuigen.
De paarden hebben enorm veel bulten en zijn erg onrustig.
Wat kan ik doen? Ze op stal zetten haalt niets uit want ook daarbinnen krioelt het.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 21:53 



 
Profiel   

Dazen lijm op zwarte emmers en aan een touwtje ophangen :)
Daar komen alle vliegen op af en het wordt een groot kerkhof

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 21:54 



 
Profiel   

Misschien een andere vliegenspray? Ik had er laatst een die dus ook echt totaal niet werkte... ik heb nu eentje van de welkoop de sterkste die ook tegen dazen werkt, die doet het hier goed. regelmatig de mest opruimen en de mesthoop ver van de wei/stal houden? Ik geloof dat de meningen over lavendel wat verdeeld zijn, sommigen beweren dat dat juist meer muggen aantrekt. Dan zou ik eerder voor citroen planten gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 22:00 



 
Profiel   

Muggen houden niet van tocht. Ventilator in de stal zodat het wat doorwaait?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 22:03 



 
Profiel   

Veerust gebruiken, gaan ze dood van

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 22:04 



 
Profiel   

Nynkex01 schreef
Misschien een andere vliegenspray? Ik had er laatst een die dus ook echt totaal niet werkte... ik heb nu eentje van de welkoop de sterkste die ook tegen dazen werkt, die doet het hier goed. regelmatig de mest opruimen en de mesthoop ver van de wei/stal houden? Ik geloof dat de meningen over lavendel wat verdeeld zijn, sommigen beweren dat dat juist meer muggen aantrekt. Dan zou ik eerder voor citroen planten gaan

Ja het moet bijna zo wel zijn. Want dit is echt niet meer normaal en er staat nu toch genoeg lavendel. Stom want ik heb die speciaal daarvoor gekocht …

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 22:23 



 
Profiel   

fjordjes schreef
Veerust gebruiken, gaan ze dood van

Dit ken ik niet ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 22:23 



 
Profiel   

Nynkex01 schreef
Misschien een andere vliegenspray? Ik had er laatst een die dus ook echt totaal niet werkte... ik heb nu eentje van de welkoop de sterkste die ook tegen dazen werkt, die doet het hier goed. regelmatig de mest opruimen en de mesthoop ver van de wei/stal houden? Ik geloof dat de meningen over lavendel wat verdeeld zijn, sommigen beweren dat dat juist meer muggen aantrekt. Dan zou ik eerder voor citroen planten gaan


Ik gebruik nu Vividerm Walk Free Spray …

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 22:25 



 
Profiel   

Muggen houden van stilstaand water.. Ga eens op zoek naar waar ze vandaan zouden kunnen komen. Misschien kan je het bij de bron oplossen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 22:27 



 
Profiel   

Bij muggen wordt humaan eukalyptusolie aangeraden als natuurlijk middel en vervanger van antimuggenspray. Ik weet niet of je dit bij paarden mag gebruiken en of het puur of in verdunning moet, maar het werd aangeraden door een entomoloog dus misschien handig om uit te zoeken!

En sterkte, zo'n plaag is erg lastig met je dieren..

Edit: ik denk dat eukalyptusolie wel mag (zie meerdere voorbeelden dat het gebruikt eordt bij paarden), wel zelf nog even checken. Denk dat het de moeite waard is, schijnt bijna net zo goed te werken als deed (maar hangt denk ik wel af van de verdunning)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 22:35 



 
Profiel   

Wanneer het echt zo erg is en je kan het qua tijd doen is het dan geen optie om de paarden op stal te zetten wanneer de muggen zo actief zijn? Horren voor de stalramen. Voordat de paarden erin gaan even flink spuiten met veerust en bijvoorbeeld blauwe lamp in de stal? In de stal zelf kan je echt iets aan doen aan muggen. Hier echt enorm veel muggen de eerste periode. Maar goed gedaan door Vapona te gebruiken en deuren goed te sluiten. Alles dood en dat blijven herhalen. Wel zonder dieren erin ;)
Qua antimug helpt bij mij het best paardenparfum. Gegarandeerd een paar uren vliegvrij.
En een dazenval.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-21 16:45 



 
Profiel   

SandAndOak schreef
Bij muggen wordt humaan eukalyptusolie aangeraden als natuurlijk middel en vervanger van antimuggenspray. Ik weet niet of je dit bij paarden mag gebruiken en of het puur of in verdunning moet, maar het werd aangeraden door een entomoloog dus misschien handig om uit te zoeken!

En sterkte, zo'n plaag is erg lastig met je dieren..

Edit: ik denk dat eukalyptusolie wel mag (zie meerdere voorbeelden dat het gebruikt eordt bij paarden), wel zelf nog even checken. Denk dat het de moeite waard is, schijnt bijna net zo goed te werken als deed (maar hangt denk ik wel af van de verdunning)


Dit heb ik wel liggen dus ga het zeker proberen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 21:46 



 
Profiel   

woemp schreef
fjordjes schreef
Veerust gebruiken, gaan ze dood van

Dit ken ik niet ?


Dat verkopen ze bij de Boerenbond. Je kan gewoon de koeien variant pakken. Het helpt inderdaad erg goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 21:50 



 
Profiel   

Majolen schreef
Muggen houden van stilstaand water.. Ga eens op zoek naar waar ze vandaan zouden kunnen komen. Misschien kan je het bij de bron oplossen?

Precies. De oorzaak wegnemen is het enige wat je echt gaat helpen.
Alle vol met water staande bloembakken, autobanden, plasjes, poeltjes, rommel etc omkiepen. Schoonmaken. Opruimen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-07-21 22:37 



 
Profiel   

rien10 schreef
Majolen schreef
Muggen houden van stilstaand water.. Ga eens op zoek naar waar ze vandaan zouden kunnen komen. Misschien kan je het bij de bron oplossen?

Precies. De oorzaak wegnemen is het enige wat je echt gaat helpen.
Alle vol met water staande bloembakken, autobanden, plasjes, poeltjes, rommel etc omkiepen. Schoonmaken. Opruimen.

Onze buren hebben een vijver …

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 07:35 



 
Profiel   

Een muggen kweekvijver dus :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 07:36 



 
Profiel   

steekmuggen zitten dacht ik in stilstaand water, een vijver heeft toch vaak beweging.
is het een grote of kleine vijver?
geef de buren een fonteintje kado zodat er beweging in het water komt :j
verder inderdaad alles waar water in staat leeggooien.
wij smeerden de paarden vroeger in met azijn, daar houden muggen ook niet van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 07:46 



 
Profiel   

Heeft jullie stal een dakgoot? Misschien loopt die niet goed door en zit er stilstaand water in?
Putten waar water in staat? Een regenton? Greppels?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-21 07:49 



 
Profiel   

Ik doe ze een Rambo sweet itch deken aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-21 16:39 



 
Profiel   

Kunnen paarden echt last hebben van muggenbeten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-21 01:20 



 
Profiel   

Stilstaand water was bij mij al eenkeer de boosdoener. Heb je gekeken naar bloempotten, emmers, putten etc. waar het water in kan staan? Al die middeltjes zijn mooi hoor, maar misschien moet je kijken of je de bron weg kunt nemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 16:13 



 
Profiel   

es_crea schreef
Stilstaand water was bij mij al eenkeer de boosdoener. Heb je gekeken naar bloempotten, emmers, putten etc. waar het water in kan staan? Al die middeltjes zijn mooi hoor, maar misschien moet je kijken of je de bron weg kunt nemen

Nu in de winter hebben we er geen last meer van. De paarden blijven wel hun staart schuren…
Nu is vooral het probleem dat ze dus hun stal niet durven uitkomen als het regent, maar zodra het droog is staan ze weer in de paddock zie ik :D ik dacht nochtans dat mensen hier op bokt zeggen dat paarden vooral in de hitte tijdens de zomer hun schuilstal opzochten, hier kan ik toch zeggen dat het net het omgekeerde is :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 20:48 



 
Profiel   

Al het stilstaande water verwijderen, zover het kan. Daarnaast heeft de action een fijne en goedkope vliegenlamp.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-22 18:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen