Wespen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Micky2008
Berichten: 58
Geregistreerd: 23-12-21

Wespen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-22 07:42

Ik ben panisch voor wespen en zie ze nu al met regelmaat
Ben ik aan het maaien of aan t harken hup weer zo.n beest
Dan ren ik weer rondjes door de wei
Bij mijn zitje brand ik wierook en staat kruidnagel in een bakje

Maar wat ik zoek is een lucht wat ik op me kan smeren waar ze een hekel aan hebben
Zodat ik me toch rustig door de wei kan bewegen en mijn werkzaamheden normaal uit kan voeren

Wie heeft de tip ??

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 08:43

Micky2008 schreef:
Ik ben panisch voor wespen en zie ze nu al met regelmaat
Ben ik aan het maaien of aan t harken hup weer zo.n beest
Dan ren ik weer rondjes door de wei
Bij mijn zitje brand ik wierook en staat kruidnagel in een bakje

Maar wat ik zoek is een lucht wat ik op me kan smeren waar ze een hekel aan hebben
Zodat ik me toch rustig door de wei kan bewegen en mijn werkzaamheden normaal uit kan voeren

Wie heeft de tip ??


Vermijd zoete en bloemige parfum of deo. En hang een wespenvanger op afstand waar je wil zitten. Zorg dat iets anders aantrekkelijker is.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-22 08:52

Laat iemand die heldhaftiger is even controleren of je niet een nest vlak bij huis hebt. Want dat is wel vervelend. Ik heb er net één bij ons onder het dak (dat ze door het dak heen richting de zolder aan het uitbouwen waren, stel slopers) opgeruimd. Er zijn grenzen aan wat de natuur bij me mag uitvreten :D

Maar ik had er ook een keer één onder de grond bij een afrasteringspaal in de wei, zag ik bij toeval. Die heb ik lekker laten zitten, en een paar dagen later had een vos of een das het nest leeggehaald. Die eten wespen.

Maar kijk of je kunt vinden waar nesten zitten. Laat in de wei gewoon zitten als je die nesten makkelijk zelf kunt vermijden. Die beesten zijn nuttig. Zit er een nest onder je dak bij je terras, dan kan je dat (laten) verwijderen.

Oh, en laat je niet geruststellen door het praatje: als jij niets doet, doen zij ook niets. Ik ben echt wel eens volledig uit het niets gestoken. Beest kwam op me af, stak, en vloog weer weg. Overigens vallen wespensteken wel mee qua pijn, vind ik zelf. Zolang je er niet allergisch voor bent, stelt het niet veel voor.

Micky2008
Berichten: 58
Geregistreerd: 23-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 05:27

Ibbel schreef:
Laat iemand die heldhaftiger is even controleren of je niet een nest vlak bij huis hebt. Want dat is wel vervelend. Ik heb er net één bij ons onder het dak (dat ze door het dak heen richting de zolder aan het uitbouwen waren, stel slopers) opgeruimd. Er zijn grenzen aan wat de natuur bij me mag uitvreten :D

Maar ik had er ook een keer één onder de grond bij een afrasteringspaal in de wei, zag ik bij toeval. Die heb ik lekker laten zitten, en een paar dagen later had een vos of een das het nest leeggehaald. Die eten wespen.

Maar kijk of je kunt vinden waar nesten zitten. Laat in de wei gewoon zitten als je die nesten makkelijk zelf kunt vermijden. Die beesten zijn nuttig. Zit er een nest onder je dak bij je terras, dan kan je dat (laten) verwijderen.

Oh, en laat je niet geruststellen door het praatje: als jij niets doet, doen zij ook niets. Ik ben echt wel eens volledig uit het niets gestoken. Beest kwam op me af, stak, en vloog weer weg. Overigens vallen wespensteken wel mee qua pijn, vind ik zelf. Zolang je er niet allergisch voor bent, stelt het niet veel voor.


Ik woon er niet
Heb alleen een weide met schuilstal
Daar zit niks ..ze zwermen veel rond de houten palen
Waar ik me zitje heb brand ik wierook en staat er een bakje met kruidnagel

Tijdens t maaien komen ze in mijn buurt dus ik zoek iets voor op mijn huid zodat ze uit me buurt blijven
Een lucht waar ze dus een hekel aan hebben

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:15

kruidnagel in een citroen,knoflook,ui,citronella,eucalyptus,alsem,brandende gemalen koffie,koper(en) ,munten,azijn,ammoniak,rozemarijn op de barbecue

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Wespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:45

Komen ze specifiek op die houten palen af? Zo ja, zie je ze daar houtvezels knagen en verzamelen voor hun nest? Of zitten ze echt in gaatjes in de palen zelf?

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 07:47

Micky2008 schreef:
Daar zit niks ..ze zwermen veel rond de houten palen
Waar ik me zitje heb brand ik wierook en staat er een bakje met kruidnagel

Tijdens t maaien komen ze in mijn buurt dus ik zoek iets voor op mijn huid zodat ze uit me buurt blijven
Een lucht waar ze dus een hekel aan hebben


Dan hebben ze dus vermoedelijk nesten onder de grond aan de basis van de houten palen en dan voelen ze zich bedreigd als jij daar maait. Of ze vreten de palen aan voor nestmateriaal. En dan hebben ze ook ergens in de buurt een nest. Al eens naar boven gekeken in de schuilstal? Als je daar een 'papieren bal' ziet hangen: dat is een wespennest.

Nou helpen allerlei luchtjes sowieso niet bij insekten, maar als wespen boos zijn al helemaal niet.

Micky2008
Berichten: 58
Geregistreerd: 23-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-22 07:48

oomens schreef:
Komen ze specifiek op die houten palen af? Zo ja, zie je ze daar houtvezels knagen en verzamelen voor hun nest? Of zitten ze echt in gaatjes in de palen zelf?


Nee dat niet maar schijnbaar trekken mijn houten paal
Zie niks van een nest

Ik ga zo overal vallen zetten en hopelijk trekken ze daar naar toe

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wespen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:51


XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 11:55

Micky2008 schreef:
oomens schreef:
Komen ze specifiek op die houten palen af? Zo ja, zie je ze daar houtvezels knagen en verzamelen voor hun nest? Of zitten ze echt in gaatjes in de palen zelf?


Nee dat niet maar schijnbaar trekken mijn houten paal
Zie niks van een nest

Ik ga zo overal vallen zetten en hopelijk trekken ze daar naar toe


Het is in deze tijd van het jaar normaal dat ze hout knagen, hiermee maken ze hun nesten als ik het goed onthouden heb. Ze zijn nu normaal ook nog niet agressief en komen ook nog niet heel erg af op zoetigheid.

Ze de vallen wel ver genoeg weg van het bankje anders word je alleen maar meer geplaagd met hun aanwezigheid.

WhiskeyBlues
Berichten: 47
Geregistreerd: 04-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:05

Voor nu wellicht al te laat, maar je hebt van die nep nesten voor wespen. Deze kun je ophangen waardoor wespen denken dat daar een andere kolonie leeft en daar dus niet bij in de buurt komen. Ik vermoed dat dit beter in het voorjaar werkt als ze nog opzoek zijn naar een plekje.

Voor nu inderdaad wegvangen met wespenvallen.