Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Het leed dat scheren heet

 
Profiel   

Moest effe kijken waar ik het zou plaatsen lijkt me een ervaringen kwestie.

Ik scheer mijn shet een paar keer per jaar, meestal alleen hals, borst en buik om de warmte kwijt te kunnen en in t voorjaar volledig. Hij heeft steeds een enorme vacht en is wat dampig dus probeer het zo comfortabel mogelijk te houden. Getest op cushing, negatief.

Nu wilde ik vandaag weer de hals en buik scheren voor de warmte volgende week met mijn farmklipper van Kerbl. Messen stuur ik altijd op om te slijpen en dan gaat het prima. Maar ik vind het heel lastig om de messen op de goede spanning te zetten met de schroef en zoals vandaag scheert ie prima en uit t niks gaat niks meer.
Af laten koelen, uit elkaar, alles smeren maar nee. Afgeschoren met mijn Sectolin opscheermachine waar ik dus echt intussen steeds de hele pony mee scheer, aangezien ik met die farmklipper moeilijk overweg kan.

Ik heb het idee dat het aan mijn kunsten ligt of is het echt dat die messen ineens niet meer scherp zijn? Of moet ik het anders doen?? Heb soms ook het idee dat die messen scheef ten opzichte van elkaar zitten.

Messen stuur ik altijd naar Heiloo en kan er dus 1x mijn pony mee scheren. Dat messen sneller bot zijn kan omdat ik m nooit was. Maar toch gaat het allemaal alleen soepel als de messen er net geslepen op zitten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 13:37 



 
Profiel   

Ik heb ooit ook eens een ander merk gekocht en kreeg daar de messen ook nooit goed afgesteld.
Daarom gauw weer terug gegaan naar Hauptner, wel wat duurder dan de meeste merken maar kan altijd meerdere paarden met 1 set messen scheren. En als je hem in Duitsland koopt dan scheelt dat best nog serieus geld qua aanschaf

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 13:49 



 
Profiel   

Ik heb laatst een vervilte en verwaarloosde shet met de heiniger opal geschoren en dat deed hij zonder problemen. Voordeel is dat die messen niet gesteld hoeven te worden enzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 16:16 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Seizoensvragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-22 17:21 



 
Profiel   

C_arola schreef
Ik verplaats dit topic naar Seizoensvragen.


Oja, ik zat in dubio waar ik m t beste kon plaatsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 08:38 



 
Profiel   

Met die Sectolin se 210 scheer in ook de hele pony wel. Maar goed het duurt gewoon best effe met die kleine machine.

Ik ben aan het denken over de Heiniger progres. Hoef ik ook niks aan te stellen en is niet zo lomp groot. Maar goed, als het aan mijn scheerkunsten ligt kan ik wel een andere machine kopen maar dat is t dan ook niet. Bedankt voor jullie ervaring. Ga die hauptner ook even bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 08:42 



 
Profiel   

De sectolin tondeuse is niet geschikt voor het scheren van een heel paard. Hij heeft gewoon de power niet. Super fijn ding is het voor oren en hoofd, maar voor grotere stukken duurt het echt te lang. Ik zweer bij de opal (draadloos) en de moser Max 45 (vergelijkbaar maar deze heeft een kabel en is een stuk goedkoper)


Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 08-07-22 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 08:46 



 
Profiel   

Als je geen grote machine wilt en het met een kleinere fijner vind is de Moser max 45 ook een prima machine. Is wel enkel op netstroom.
Daar heb ik ook diverse shets mee geschoren, net als mijn tinker x haflinger.

Ook wel eens met de Sectolin (ik had de voorganger de SE-200') haar helemaal geschoren. Ging prima maar met de Moser max 45 gaat het een stuk fijner

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 08:46 



 
Profiel   

Gaat toch echt prima met die Sectolin inderdaad, maar niet heel ideaal. Ga die Moser ook even bekijken en die opal is ook nog een goede optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 08:52 



 
Profiel   

Als je machine in het begin wel goed scheert en ineens niet meer, moet je hem een beetje strakker zetten. Dat is gewoon een kwestie van proberen. Beetje aandraaien scheren, beetje losser scheren. Dan kom je er vanzelf achter wanneer hij het doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 09:01 



 
Profiel   

Kan trouwens ook zo zijn dat de messen niet goed geslepen zijn, ook eens gehad. En dan wilt die ook echt niet scheren

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 09:18 



 
Profiel   

kiki1976 schreef
Kan trouwens ook zo zijn dat de messen niet goed geslepen zijn, ook eens gehad. En dan wilt die ook echt niet scheren

Maar hij deed eerst wel goed, dus dat zal het niet zijn. TS doe je er wel olie op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 10:39 



 
Profiel   

pillow schreef
Als je machine in het begin wel goed scheert en ineens niet meer, moet je hem een beetje strakker zetten. Dat is gewoon een kwestie van proberen. Beetje aandraaien scheren, beetje losser scheren. Dan kom je er vanzelf achter wanneer hij het doet.


Dit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 11:15 



 
Profiel   

pillow schreef
Als je machine in het begin wel goed scheert en ineens niet meer, moet je hem een beetje strakker zetten. Dat is gewoon een kwestie van proberen. Beetje aandraaien scheren, beetje losser scheren. Dan kom je er vanzelf achter wanneer hij het doet.


Heb ik geprobeerd

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 13:58 



 
Profiel   

pillow schreef
kiki1976 schreef
Kan trouwens ook zo zijn dat de messen niet goed geslepen zijn, ook eens gehad. En dan wilt die ook echt niet scheren

Maar hij deed eerst wel goed, dus dat zal het niet zijn. TS doe je er wel olie op?


Zekers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 13:58 



 
Profiel   

EllyC schreef
Ik heb ooit ook eens een ander merk gekocht en kreeg daar de messen ook nooit goed afgesteld.
Daarom gauw weer terug gegaan naar Hauptner, wel wat duurder dan de meeste merken maar kan altijd meerdere paarden met 1 set messen scheren. En als je hem in Duitsland koopt dan scheelt dat best nog serieus geld qua aanschaf


Ik heb precies de ervaring andersom. Ik heb een Hauptner die hetzelfde doet als die van de TS, scheert een stuk en houdt er dan ineens mee op. En ik heb zelfs diezelfde Farmclipper, die de TS ook heeft, maar die van mij gaat zonder enige problemen door Shettenhaar. Wat het is????? Ik weet het echt niet, maar nieuwe messen op de Hauptner gaan nog niet eens een half paard mee. Verstellen van de druk niks helpt. Machine loopt zodra je haar pakt terug in snelheid en scheert niets meer.

TS mss eens testen met nieuwe messen. In Dld zit een webshop die de messen voor de Farmclipper voor niet te duur heeft. Adres kan ik evt voor je opzoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 14:16 



 
Profiel   

Ik had het dus ook met mijn Hauptner met net geslepen messen, andere messen erin en hij deed het weer prima

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 14:24 



 
Profiel   

Als hij terugloopt in snelheid moet er olie op de messen of hij staat te strak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 14:38 



 
Profiel   

Ik heb een oude asculap en die doet het prima, messen worden niet snel bot. Wel is het even kundig afstellen en een bepaald palletje moet ik even naar voren halen in de stelstroef. Dan doet hij het weer super

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 16:02 



 
Profiel   

jesito schreef
Met die Sectolin se 210 scheer in ook de hele pony wel. Maar goed het duurt gewoon best effe met die kleine machine.

Ik ben aan het denken over de Heiniger progres. Hoef ik ook niks aan te stellen en is niet zo lomp groot. Maar goed, als het aan mijn scheerkunsten ligt kan ik wel een andere machine kopen maar dat is t dan ook niet. Bedankt voor jullie ervaring. Ga die hauptner ook even bekijken.


Ik kan verder niet scheren maar scheer de sokken van ons paard regelmatig met de Heiniger Progress. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar hij is in elk geval redelijk idioot Proof in mijn beleving. Je moet m wel gewoon stellen met een draaiknop bovenop, maar als ik de spanning gewoon aandraai zoals in de handleiding staat krijg ik het haar eraf zonder dat de messen heet worden en dat al een tijdje zonder dat de messen bot lijken te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 17:12 



 
Profiel   

pillow schreef
Als hij terugloopt in snelheid moet er olie op de messen of hij staat te strak.


In antwoord op deze beide, nope. Ik gebruik genoeg olie op de messen en hij staat ook niet te strak afgesteld. Ik heb al alle standen geprobeerd, hij werkt gewoon niet. Zelfs met de messen bijna te los liep hij terug in snelheid. Winkel waar ik hem gekocht had wist ook niet hoezo die machine dat deed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-22 21:29 



 
Profiel   

Gisteren mijn Heiniger Progress gekocht, wat een verademing.
2e hands voor 1/3 van het geld, 3x gebruikt op groot paard. Messen gingen er door als boter.
Super blij mee.

Nu kan mijn oude jonge lekker luchtig de warme dagen in.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-07-22 10:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 22 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen