[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:53

Dankje!

Gelijk hier een vraag… iemand ervaring met bulten een dag na het scheren? Mijn paard had gisterenavond op meerdere plekken op het lijf grote, jeukende bulten. Heb hem na het scheren een vrij warme deken op gedaan, hij voelde er ook wat te warm onder. Ik heb hem onder een minder warme deken gezet en toen ik even met hem had gewerkt in de bak waren de meeste bulten weggetrokken. Zal het door de warmte gekomen zijn? Had de dierenarts al even geappt en die zei scheerexceem, advies om te wassen met betadine… maar gezien wij geen warm water en/of solarium hebben op stal heb ik dat nog niet gedaan. Ik ga zo naar stal om weer te kijken…

Op de foto de bult bij de flank. Hij had ze ook op zijn bil, buik, borst en oksel.
Afbeelding

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:56

Kunnen heel goed warmte bulten zijn! Het is nog vrij warm ik weet niet wat je voor deken opgedaan had?
Mijne staat onder een medium bucas deken (200 grams) en dat is echt meer dan warm zat.

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:01

Mijn bijrijdpaard is in oktober geschoren en nu verhaard ze. Deed ze vorig jaar ook in november maar toen dachten we dat het een reactie was van een narcose omdat ze geopereerd is. Nu komt door de verharing haar wintervacht kleur in soort appeltjes te voorschijn. Lijkt net een giraffe nu haha

Afbeelding

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:06

@Spenk ik had 150g deken met hals en 200g liner eronder gedaan, had even niks anders en alleen de 150g leek me te koud... Staat 24/7 buiten met loopstal. Maar heb nu dus toch de liner er onderuit gehaald. Krijg als het goed is vandaag een 100g liner binnen.

@xxxmh wat een apart gezicht!

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:10

ah ja dat is best wel heel warm! 350 doe ik alleen maar op als het echt flink vriest overdag en snachts.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:37

Even een vraag, ik ga toch maar scheren vandaag..... maar zit even met het aantal 'grammen'....
Ik heb zowel een 100 als 200 grams onderdeken. Ik meende ooit eens iets van een schema te hebben gezien waarin 'bij benadering' staat hoeveel grams bij welke temp gebruikt wordt?
Weet iemand dat nog te vinden?

Ik weet dat het een beetje individueel is... maar toch, dan heb je een beetje een uitgangspunt.

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 14:31

Ik deed eigenlijk altijd bij scheren als er een flink pak vanaf kwam 200 gram erbij. Bij wat minder haar 10p gram erbij

femkepien

Berichten: 458
Geregistreerd: 25-05-12
Woonplaats: Maastricht

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:01

Ik heb even een vraag. Ik heb een oster Powermax, en ik wil een andere kop bestellen.
Heb nu de oster 7 skip tooth, zou de 3,2 mm zijn. Ik vind hem niet fijn scheren en heb heel veel strepen. Nu was ik aan het kijken voor een grotere scheerwol zoals eerder benoemd, maar deze zijn allemaal op 1,5 mm wat ik wel erg kort vind. Weet iemand een wide scheerkop op 3 mm?
De oster 10 wide zou 2,4 mm zijn, hier iemand ervaring mee?

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:08

xLoki schreef:
Dankje!

Gelijk hier een vraag… iemand ervaring met bulten een dag na het scheren? Mijn paard had gisterenavond op meerdere plekken op het lijf grote, jeukende bulten. Heb hem na het scheren een vrij warme deken op gedaan, hij voelde er ook wat te warm onder. Ik heb hem onder een minder warme deken gezet en toen ik even met hem had gewerkt in de bak waren de meeste bulten weggetrokken. Zal het door de warmte gekomen zijn? Had de dierenarts al even geappt en die zei scheerexceem, advies om te wassen met betadine… maar gezien wij geen warm water en/of solarium hebben op stal heb ik dat nog niet gedaan. Ik ga zo naar stal om weer te kijken…

Op de foto de bult bij de flank. Hij had ze ook op zijn bil, buik, borst en oksel.
[ [url=m/N4flSW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja, ik zie dat wel vaker. Idd vaak als ze het toch te warm gehad hebben, maar ook wel is gewoon. Soms hebben ze gewoon een gevoelig huidje, is je scheerapparaat te warm geweest of noem maar op. Ik doe het inderdaad altijd wassen met betadine/anti bacteriële shampoo, maar ik denk dat het zo ook wel netjes wegtrekt.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:16

xLoki schreef:
Dankje!

Gelijk hier een vraag… iemand ervaring met bulten een dag na het scheren? Mijn paard had gisterenavond op meerdere plekken op het lijf grote, jeukende bulten. Heb hem na het scheren een vrij warme deken op gedaan, hij voelde er ook wat te warm onder. Ik heb hem onder een minder warme deken gezet en toen ik even met hem had gewerkt in de bak waren de meeste bulten weggetrokken. Zal het door de warmte gekomen zijn? Had de dierenarts al even geappt en die zei scheerexceem, advies om te wassen met betadine… maar gezien wij geen warm water en/of solarium hebben op stal heb ik dat nog niet gedaan. Ik ga zo naar stal om weer te kijken…

Op de foto de bult bij de flank. Hij had ze ook op zijn bil, buik, borst en oksel.
[ [url=m/N4flSW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat voor voering heeft je deken? Het kan ook irritatie van de losse haren zijn namelijk.

xLoki

Berichten: 3488
Geregistreerd: 16-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 02:35

Thanks voor jullie reacties! Vanochtend was het grotendeels al weggetrokken en hij voelde prima onder de 150g deken. Dus toch te warm gehad denk ik. Alleen nog 1 bult op de buik die heb ik ingesmeerd met groene klei.

Hij heeft trouwens een Rhino deken op met gladde voering dus geen gekke haartjes oid

kaatje77

Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 15:55

Na het scheren adviseer ik altijd even goed te borstelen met een zachte borstel en dan met een vochtige handdoek de laatste stofjes eraf halen.

Ook hier laatst een klant waarvan haar paard hele bulten kreeg onder de buik. Ze had de dierenarts erbij gehaald en die heeft iets ingespoten....

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 23:57

Ik scheer al jaren met een Liscop 3000. Daarbij heb ik een Max 45 maar eigenlijk zou ik nog wel een goede draadloze tondeuze willen die ook op 3mm scheert die ik goed voor de benen en het hoofd kan gebruiken.
Wat is volgens jullie een goed apparaat?

kaatje77

Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-22 08:32

Als je een goede draadloze wilt, dan zou ik voor de heiniger saphir gaan :j

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 16:04

Is er een goede scheerder beschikbaar die morgen 6 paarden van mij over wil nemen? (1 adres, zuid-Holland)

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:06

Hoevaak scheren jullie? Mijn wolletje is 25 oktober geschoren en toen kwam er vergeleken met voorgaande jaren minder haar af. Hij had toen wel echt al flink last van warmte niet kwijt kunnen. Nu is hij me nu eigenlijk alweer aardig lang in de vacht -O- Hij heeft het in ieder geval te snel weer warm en het effect van het geschoren zijn vind ik nu alweer minimaal. Ik kan nog 4 weken wachten en in de kerstvakantie scheren zodat de langste dag is geweest, of komende week al? Maar moet ik dan in januari nog een keer of is het groeien er nu wel af?


Afbeelding

prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:17

Zo vaak als nodig. Sommige elke maand / elke 2 maand, sommige 1x per winter. Staat allemaal doorgaans onder dezelfde dekens in dezelfde stal.

Laurievc

Berichten: 4415
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 21:24

Toen mijn schimmel merrie nog in de sport liep ging daar inderdaad ook elke maand de machine overheen. Haar vacht aanmaak was niet bij te benen... Mijn ruin vroeger bleef van oktober tot mei bijna naakt... :+

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 13:39

Oh joh :') Dan gaan we asap weer scheren en dan zien we het wel. Ook na de kortste dag nog? Of wanneer laatste keer?

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:16

Gewoon scheren wanneer nodig, tijd maakt niet echt uit.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 14:48

Ik kom even binnen vallen. Vorig jaar heb ik een deel van de luchtpijp van mijn paard geschoren. Ik merk dit jaar dat ze het toch weer even net te warm heeft als ze aan het werk is. Ik twijfel alleen of ik de luchtpijp weer scheer of bijvoorbeeld een half jachtpatroon vanaf de borst, zodat een deken op de geschoren plekken bedekt. Mijn paard hoest namelijk, altijd koude lucht op de luchtpijp lijkt mij niet heel bevordelijk daarvoor.

Iemand inspiratie voor een scheerpatroon?


Mijn paard is een 25jarige KWPN'er met een kwpn wintervachtje.

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:07

Die van mij vandaag ook voor de tweede keer geschoren dit jaar.

Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen heiniger messen 31/15 en 31/23?
Wij hebben nu 31/15 erop en ik vind dat die nog best wat strepen geeft? Is dat bij een 31/23 minder? Voor de zekerheid laten we de messen even slijpen apparaat was nieuw.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 16:24

Ja Dat zijn fijnere messen
Geeft mooier resultaat

Alleen bij flink harige (Shetlander idee) gebruik Ik de 15

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 18:44

just_kiki schreef:
Ja Dat zijn fijnere messen
Geeft mooier resultaat

Alleen bij flink harige (Shetlander idee) gebruik Ik de 15


Goed om te weten dan ga ik die fijnere messen aanschaffen

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 14:56

hoi, mag ik ook binnen komen tuimelen.

Ik wil graag mijn paarden ook scheren. Mijn haflinger is vorig jaar geschoren geweest in september en daarna nog eens in november en stond de hele winter onder 250 gram deken, dat ging prima en was warm genoeg 24/7 buiten maar mogelijkheid tot in stal staan schuilen.

ik ben inmiddels van stal veranderd dichter aan huis, hierdoor moet ik alle dagen in de ochtend en avond zoiezo even langs om ze van binnen stal naar de wei te brengen en weer terug.

Ik heb nu ook een shettevriend en dies echt fluffy, hij begint ook al tegen de muur aan te lopen met zijn borst en zijkant uit jeuk, (heb tevens gecontroleerd op luis maar totaal niets te zien) dus las ik dat meerdere shetten gewoon té warm krijgen met de vacht die ze hebben (mijn hele hand verdwijnt erin).

Dus lang verhaal kort ik wil ze gaan scheren.

Echter omdat ze nu binnen en buiten gaan zeiden ze me dat je best binnen een stal deken aan doet en het winterdeken (outdoor) afhaalt.

andere doen dat dan weer niet...

Binnen in het beduidend warmer dan buiten, ik heb geen thermometer in de stal (kan dat wel eens leggen) maar ik denk dat het binnen een 10-12 graden gaat zijn door alle andere paarden, en het gestockeerd hooi/stro.

het lijkt me logisch als ik hem met een 250 gram deken binnen zet ze beide ineens heel warm krijgen, tegen de ochtend zijn ze het gewoon en ga ik ze met dat deken weer buiten zetten gaan ze toch een klets koud krijgen lijkt me?

ze gaan alle dagen van 7u s'morgen sde wei op tot 17:30/18:00 en dan haal ik ze binnen.
Ze hebben continue wel iets om te knabbelen, dus motoren kunnen blijven branden zal maar zeggen.

ik dacht nu om 150-200 gram staldeken aan te doen? is dat genoeg? ze zeggen dat deze beter ademend zijn, ik wil ook geen verstikkende huid natuurlijk.

het is ook af te wachten HOE warm ze het eronder doen natuurlijk omdat ik alleen de haflinger en met een 24/7 buitendeken heb kunnen testen.