[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 21:59

Ja zou het zoeken in een ander merk deken. Hij ziet er ook best breed uit op de schouder?

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:11

Ja is hij ook. New forest pony die breed gebouwd is. Heel erg rond geribt en redelijk veel schouder.

Welke deken zouden jullie aanraden?

Qua model vind ik het heel lastig.
Bucas (behalve de freedom lijn) ligt niet fijn op hem en ik vind €300 euro voor een nieuwe horseware deken best prijzig momenteel.

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 22:18

Rhino zijn goede dekens en normaal geprijsd

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 23:37

Yenni schreef:
Ja is hij ook. New forest pony die breed gebouwd is. Heel erg rond geribt en redelijk veel schouder.

Welke deken zouden jullie aanraden?

Qua model vind ik het heel lastig.
Bucas (behalve de freedom lijn) ligt niet fijn op hem en ik vind €300 euro voor een nieuwe horseware deken best prijzig momenteel.


En voor the time being iets goedkopers van Amigo? Ik heb naast mijn 2 Rhino’s een goedkope Amigo gekocht die ze mag “aftrappen” in de wei, en de kwaliteit verbaasde mij nog erg, lag goed, geen schuurplekken, goed waterdicht en hij was (met wat korting) echt maar 50 of 60 euro?

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 23:50

Ja heb ik ook naar gekeken helaas gaan deze maar tot 250 gram.. en ik weet niet of dat genoeg is voor de winter. Staat nu onder 150 gram lekker warm...
Lijkt net of ik heel veel eisen heb maar het is erg lastig omdat er zoveel merken en soorten dekens op de markt zijn

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 23:56

Yenni schreef:
Ja heb ik ook naar gekeken helaas gaan deze maar tot 250 gram.. en ik weet niet of dat genoeg is voor de winter. Staat nu onder 150 gram lekker warm...
Lijkt net of ik heel veel eisen heb maar het is erg lastig omdat er zoveel merken en soorten dekens op de markt zijn


Of een variant waar liners onder kunnen. Die passen in iedere normale wasmachine dus kun je tussendoor ook weer een schone “binnenkant” opleggen.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 23:59

Heb ik aangeschaft en geprobeerd. Pony staat 24/7 buiten en de liner paste perfect. Helaas na een flinke regenbui toch via achteren ingeregend.. vandaar dat ik terug wil naar normale outdoor dekens :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 06:56

Yenni schreef:
Ja heb ik ook naar gekeken helaas gaan deze maar tot 250 gram.. en ik weet niet of dat genoeg is voor de winter. Staat nu onder 150 gram lekker warm...
Lijkt net of ik heel veel eisen heb maar het is erg lastig omdat er zoveel merken en soorten dekens op de markt zijn


Amigo heeft ook 400 gram dekens.
https://hypostore.nl/amigo-bravo-12-plu ... -navy.html

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 09:54

En weatherbeeta dan ? Al weet ik uit m’n hoofd niet hoe dik die gaan.
Overigens niet altijd nodig om tot hele dikke dekens te gaan als ze 24/7 buiten staan, hier draagt mijn pensionado grootste gedeelte van de tijd 100 grams.

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 14:01

Liners een maat korter nemen, dan ben je van dat probleem af.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 19:05

Ik heb inmiddels voor mijn pony, na twijfelen een amigo bravo xl besteld.
Hopelijk zwemt ze er niet in.

Maar met haar hoofd aan de grond komt er zoveel druk op haar schoft vd deken. Kan me niet voorstellen dat dat fijn zit..

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:10

Ik heb even een vraag hier, bestaan er ook losse halsdekens die je zonder vaste deken kunt gebruiken voor regen/winter dekens? Ken ze wel voor eczeemdekens met een stiek onder de buik langs, maar ik ben nu hiernaar op zoek. Google brengt me nog niet veel verder (of het bestaat gewoon niet)..

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:39

Ik vrees het ook niet, ik ken ze althans niet. Misschien nog iets van softshell?

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 22:40

Solistar schreef:
Ik heb even een vraag hier, bestaan er ook losse halsdekens die je zonder vaste deken kunt gebruiken voor regen/winter dekens? Ken ze wel voor eczeemdekens met een stiek onder de buik langs, maar ik ben nu hiernaar op zoek. Google brengt me nog niet veel verder (of het bestaat gewoon niet)..



https://horseshopinternational.nl/voor- ... paard.html

zoiets? Er staan daar dus losse hals stukken zonder deken

MyChoice

Berichten: 2194
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-22 23:39

Saaams schreef:
Ik heb inmiddels voor mijn pony, na twijfelen een amigo bravo xl besteld.
Hopelijk zwemt ze er niet in.

Maar met haar hoofd aan de grond komt er zoveel druk op haar schoft vd deken. Kan me niet voorstellen dat dat fijn zit..


Ben er ook benieuwd naar. Baldur zit ie vrij ruim bij de borst. Het kan net, had niet meer ruimte moeten geven zeg maar. En heb voor hem 198, waar hij normaal 205 had.

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 09:29

MyChoice schreef:
Saaams schreef:
Ik heb inmiddels voor mijn pony, na twijfelen een amigo bravo xl besteld.
Hopelijk zwemt ze er niet in.

Maar met haar hoofd aan de grond komt er zoveel druk op haar schoft vd deken. Kan me niet voorstellen dat dat fijn zit..


Ben er ook benieuwd naar. Baldur zit ie vrij ruim bij de borst. Het kan net, had niet meer ruimte moeten geven zeg maar. En heb voor hem 198, waar hij normaal 205 had.


Ik heb gewoon haar standaard maat besteld van 175.
In de reguliere amigo’s zit ze voor sowieso te krap en zijn de billen achter bloot :+

Het was nogal een zoektocht. Overal meer dan een week of maand levertijd. Of geen korting :=

Heb nu een 0 gram besteld, als het past en bevalt koop ik ook de losse hals en had via marktplaats al een 250 grams gezien.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 08:44

Hoi, ik kom even binnen tuimelen.

Hoe zit het met stal dekens vs outdoor dekens?

Op mn vorige stal was het een inloopstal en veranderde de temperatuur dus niet. Nu komen ze s’avonds binnen en hoewel het niet verwarmd is is het duidelijk voelbaar warmer. Hierdoor valt mn euro dat ze best niet met het aantal graden (zelfde outdoordeken)binnen komen staan. Maar hoeveel gram staldeken is dan voldoende? Is dat ook gewoon weer kijken naar temperatuur in de stal en daarop inspelen?

Klinkt als een logische vraag maar zou toch even bevestiging willen.

Je hebt bovendien ook staldekens en onderdekens en beide worden als “mogelijkheid voor staldeken “ verkocht.
Echter hebben veel liners geen singels dus ik dacht als ik dan gewoon zo een deken singel omdoe zal het wel ok zijn?

MyWishMax

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 09:09

Ik heb nooit gewisseld in grammen als ze op stal stonden. wel bijvoorbeeld de hals terug geklapt als ze die om hadden. Het enige verschil met huidige paard is dat ze continu wat dikkere dekens op heeft, omdat ze een buitenstal heeft en de koude nachten dus niet binnen staat.

De enige keren dat ik wisselde per dag met deken was als het overdag warm was en 's nachts nog koud. Dan kregen ze juist op stal weer een deken op en buiten stonden ze bloot. Maar in de winter nooit minder gram in de nacht dan overdag. De stallen waren iets warmer als buiten s nachts, maar niet zoveel verschil met overdag. Het was juist constanter in temperatuur dan met buitenstal waar het s nachts een stuk kouder is als overdag. Is jouw paard aan het zweten s nachts? Of wat is de reden dat je wil wisselen? Alleen jouw gevoel?

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 09:20

Ik heb ook nooit dekens gewisseld toen ik nog in een stal stond waar het warmer was. Het was er niet meteen 15 graden warmer dan buiten.

Wel vind ik het makkelijk om een thermometer te hebben hangen zodat je wel kan zien hoe warm het is.

Een liner met zo’n elastische deken singel zal niet blijven zitten.

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 09:36

Ik ging qua keuze van de deken altijd uit van de temperatuur van de plek waar ze de meeste tijd zijn.
Te warm is net zo naar als de koud en buiten kunnen ze beter gewegen om warm te blijven.
In de praktijk kwam het er op neer dat ik nooit dekens van meer dan 200 gram gebruik op een ongeschoren paard.

MyWishMax

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 09:46

Hier wel meer op ongeschoren paard, hangt helemaal van paard af maar huidige heeft er meer op liggen. Ongeschoren, want zweet ook nu amper met wintervacht maar die vacht stelt ook niet veel voor. Die is net zo dun als voor andere een maand oid na het scheren. Vorige weer niet zoveel, de anderen waren ook allemaal verschillend dus mijn praktijk is echt enorm verschillend. :+

fransje23

Berichten: 15355
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 09:55

Ja, het is natuurlijk paard gebonden.
Ik kom bij mijn huidige paard ongeschoren niet boven de 100 gram in een buitenstal. Deze heeft het eerder te warm dan te koud.

MyWishMax

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 09:59

Misschien kom ik volgend jaar ook lager uit, dit is de 1e winter in een buitenstal met 3 open kanten. Maar met dit weer heeft ze wel meer nodig als 200 gram. Zij is sowieso eerder kouwelijk dan warm dus precies andersom haha

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 10:05

Hier geschoren onder 200 maar dat wel hele stevige dekens die vind ik warmer dan mijn 300 grams die ik eerder had.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 14:13

MyWishMax schreef:
Ik heb nooit gewisseld in grammen als ze op stal stonden. wel bijvoorbeeld de hals terug geklapt als ze die om hadden. Het enige verschil met huidige paard is dat ze continu wat dikkere dekens op heeft, omdat ze een buitenstal heeft en de koude nachten dus niet binnen staat.

De enige keren dat ik wisselde per dag met deken was als het overdag warm was en 's nachts nog koud. Dan kregen ze juist op stal weer een deken op en buiten stonden ze bloot. Maar in de winter nooit minder gram in de nacht dan overdag. De stallen waren iets warmer als buiten s nachts, maar niet zoveel verschil met overdag. Het was juist constanter in temperatuur dan met buitenstal waar het s nachts een stuk kouder is als overdag. Is jouw paard aan het zweten s nachts? Of wat is de reden dat je wil wisselen? Alleen jouw gevoel?


Ik wil ze weer gaan scheren en zodoende wou ik mijn materiaal eerst voorbereiden voor ik achter de feiten ga hollen.
Mn haflinger heeft een 0 gram regen deken met een 100 en 200 gram liner dus ik dacht eventueel de 100 op te legge zonder outdoor voor snachts binnen en dan de 200 liner incl outdoordeken als ze naar buiten gaan. (Vorig jaar was 250 gram het hele koude seizoen bij scheren ok)

Mijn shet waar mn dochter mee gaat lessen is een ontploft bommetje wol. Voor hem heb ik een 0 gram regendeken en een 200 gram regendeken maar geen losse liner. Ik vermoed dat net als bij mn haf de 200 gr genoeg gaat zijn. Hij heeft ook “spek” genoeg. Terwijl mn haf net juist goed staat.

Maar staldekens (tegen een betaalbare prijs want ze gaan immers ermee in hun eigen drollen liggen) is zo moeilijk te vinden. Helaas lag er geen thermometer in de stal om te checken. En heb thuis ook geen losse liggen.

Hoe kom ik op hét idee: ik ben zelf buiten met mn winterjas en handschoenen. Ik wandel wat rond en heb het fris. Zodra ik de stal binnen kom gaat na 5 min mn jas al wat open, mn hoofdband af en handschoenen uit. Na het babbelen met de mensen ga ik naar buiten krijg bij wijze die klets van de koude weer…

Ik bedenk dan dat als mn paard (die dan geschoren is) hele dag op de weide staat en snachts binnenkomt het ook goed warm krijgt, dat went wel weer.. maar s’morgens als ze om 7u naar de wei gaan gaan ze ook een “klets” van die koude krijgen omdat ze hun warmte van binnen met dezelfde grammen gewoon zijn. Nu kunnen ze hele dag knabbelen en hun motor doen branden maar toch.. vandaar dat ik dacht bv buiten 250 gram en binnen 150 gram bv?