Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 89 van de 280 [ 6976 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92 ... 280  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

 
Profiel   

Mijn paard staat nu voor het eerst op stal en zo lang het droog blijft laat ik hem zonder deken staan want hij zweet binnen toch wel wat onder de 0 grams al. Vind het maar moeilijk, want met dagen met veel regen heeft hij overdag eigenlijk wel bescherming nodig voor zijn wat oudere rug.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 14:28 



 
Profiel   

Heb je de mogelijkheid om hem s’morgens ene op te leggen als ze veel regen voorspellen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 14:46 



 
Profiel   

Nee, ze gaan namelijk elke ochtend al om half 7 naar buiten. Naast dat dat wel heel vroeg is voor mij, is de stal ook pas later open.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 15:11 



 
Profiel   

Dat is minder natuurlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 16:27 



 
Profiel   

Celebi als je hem alleen wilt beschermen tegen de regen voor zijn rug en een 0 grams is teveel. Kun je dan geen vliegen of zomerdeken opleggen met dichte rug? Of zeg ik nu iets raars :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 18:31 



 
Profiel   

Daarom kun je vaak beter een 50 grams opleggen dat voert het vocht beter af en staan ze dan niet klam onder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 18:40 



 
Profiel   

Hier vandaag een 250 grams opgedaan. Geschoren pony. Staat 24/7 buiten.

Wat hebben jullie op nu?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 22:50 



 
Profiel   

24/7 buiten

Ongeschoren 200 grams halve hals
Ongeschoren met teddie vacht 100 grams halve hals
Ongeschoren veulen met berenvacht 200 grams
(Bij gebrek aan dunner in haar maat)
Deze week geschoren onder 400 grams met hals

Woon in oost Groningen en wind komt over de vlakte naar ze toe, ze hebben alleen schuilstal 2.40 x 4 meter met 1 hooinet, voor de rest moeten ze buiten zijn…

Met droog weer staan de ongeschoren zonder deken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 22:55 



 
Profiel   

De pony onder 200 + 0 gram hals geschoren.
Paard onder 400 grams geschoren.

Staan beide in de polder en minimaal 8uur buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 22:56 



 
Profiel   

Ongeschoren en momenteel ziek, al ruim 5 weken droes -O- , heeft nu 100 gram op.
Overdag buiten en verder in een buitenbox.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 23:06 



 
Profiel   

24/7 buiten ongeschoren maar nog redelijk mooi in het haar 200 met hals en 1,5 jarige naakt met berenvachtje

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 23:08 



 
Profiel   

Is een halsstuk echt een toevoeging aan de deken? Waarom wel/niet? Ik twijfel om bij mijn Bucas Therapy deken de bijpassende hals te kopen maar vraag me af of je dat ook echt gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 23:25 



 
Profiel   

1 met 300gr
1 met 150gr
1 bloot.
Staan minimaal 12u buiten op redelijk open vlakte

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-22 23:29 



 
Profiel   

De mijne staat 24/7 buiten met een grote inloopstal. Hij is deels geschoren en heeft 300 grams met een 0 grams hals op. Als de gevoelstemperatuur weer wat ruimer boven de 0 graden komt, gaat de 200 grams weer op en de hals (mits het niet veel regent) weer af :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 00:50 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Is een halsstuk echt een toevoeging aan de deken? Waarom wel/niet? Ik twijfel om bij mijn Bucas Therapy deken de bijpassende hals te kopen maar vraag me af of je dat ook echt gebruikt.


Naast als hulp tegen inregenen, gebruik ik de hals regelmatig om mogelijke temperatuurschommelingen op te vangen zonder gelijk op een warmere liner over te schakelen. Een halsstuk helpt met warm houden omdat ze dan via de nek en halsopening niet zoveel warmte verliezen.

Een voorbeeldje: vandaag stond mijn merrie nog onder een 100 gram toen wij gingen. Ik wist dat dit met de huidige temperaturen niet meer afdoende zou zijn, maar omdat ze de hals er nog bij op had viel het van temperatuur eigenlijk nog mee onder haar deken. Heb haar achtergelaten met 300 gram (100 gram + 200 gram liner) zonder hals, dit om de manen te sparen en omdat het niet zo gaat regenen aankomende week. De 300 gram is op zichzelf genoeg om de temperaturen te coveren die voor aankomende week voorspeld worden.

Ik moet wel zeggen dat de kwaliteit van de halzen nogal verschilt. De Rambo die ze nu heeft lijkt meer impact te hebben dan de Amigo die ze tot vorig jaar had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 00:55 



 
Profiel   

xSCWx schreef
Is een halsstuk echt een toevoeging aan de deken? Waarom wel/niet? Ik twijfel om bij mijn Bucas Therapy deken de bijpassende hals te kopen maar vraag me af of je dat ook echt gebruikt.


Ik gebruik nooit een hals, heb er wel een liggen.
Voor mijn paarden was een hals altijd te warm. Zeker als ze binnen op stal staan. met een dikkere deken. Via de hals zou ze dan juist nog een beetje kunnen afkoelen en niet teveel smoren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 08:41 



 
Profiel   

Ik heb nu op mijn ongeschoren paard 300 gram liggen ongeveer en een opgevoerde hals erop.

Ik vind hals dus wel een enorme toevoeging. Als het regent heeft ze hem sowieso op en als het koud is zoals nu. Andere warmere dagen vouw ik hem gewoon terug, maar hij zit dus wel aan de deken. In de binnenstal altijd terug gevouwen als ze binnenkwam. In de buitembox laat ik hem tegenwoordig juist wel omhoog, omdat ik merk dat ze dan minder afkoelt. Dus in de herfst zit hij erop en als ze buiten staat met dat natte weer, maar in stal terug geslagen. In de winter met deze temperaturen blijft hij op.

Maar vandaag gaat wel de linker weer een paar dagen onder de deken vandaan tor het weer gaat vriezen en overdag kouder blijft zoals einde van de week. Als het nog kouder wordt en de wind verkeerd staat maken we de voorkant of zijkant van de stal dicht zodat ze uit de wind staan s nachts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 08:55 



 
Profiel   

Hier 24/7 buiten, ongeschoren, korte vacht, 200 grams deken met 150 grams hals.

Ik heb de hals de hele winter op, juist om op de hals de vacht kort tehouden, want daar zweten ze met rijden het meest en kunnen met minder vacht beter hun warmte kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 08:59 



 
Profiel   

Kwam net deze deken tegen, ziet er interessant uit. Mensen hier ervaring mee?

https://www.justathlete.nl/equest-outdo ... gJrxvD_BwE

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 09:37 



 
Profiel   

[ img ]
Mijn 100 grams is 95 grams geworden... Iemand tips hoe ik dit een beetje kan oplossen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 10:11 



 
Profiel   

Yenni schreef
Celebi als je hem alleen wilt beschermen tegen de regen voor zijn rug en een 0 grams is teveel. Kun je dan geen vliegen of zomerdeken opleggen met dichte rug? Of zeg ik nu iets raars :=


Zouden die waterdicht genoeg zijn tegen echt winters weer? Het is namelijk geen heel gek idee, maar ben bang dat die meer geschikt zijn voor zomerse buitjes en geen urenlange regen.

Overigens om op een andere commenr in te haken: het maakt het geen verschil of ik 50g op leg. Leuk dat het vocht van het zweten dan beter opgenomen zou worden, maar ik wil juist dat hij niet zweet. Dan moet er niet nog meer warmte op hem liggen. Een beter ademende deken zou wellicht wel helpen, maar ik kan alleen nog maar Rhino's gebruiken en die zijn ook weer niet slecht te noemen. Bucas stond hij zelfs met 14 graden nog comfortabel onder maar helaas past dat niet. Die had hij misschien wel in stal aan kunnen hebben denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 10:19 



 
Profiel   

Bucas en rambo ademenen een stuk beter dan rhino in mijn ervaring. Als je rhino op kan dan kan een rambo ook toch?

Die vliegendekens met waterdichte rug kunnen tegen een zomers buitje. Niet tegen uren vies weer.

Maar anders heb je vrees ik 2 keuzes. Deken oplaten en dan maar wat te warm op stal. Of elke dag hem sochtends op gaan leggen.


Laatst bijgewerkt door Spenk op 05-12-22 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 10:21 



 
Profiel   

Celebi schreef
Yenni schreef
Celebi als je hem alleen wilt beschermen tegen de regen voor zijn rug en een 0 grams is teveel. Kun je dan geen vliegen of zomerdeken opleggen met dichte rug? Of zeg ik nu iets raars :=


Zouden die waterdicht genoeg zijn tegen echt winters weer? Het is namelijk geen heel gek idee, maar ben bang dat die meer geschikt zijn voor zomerse buitjes en geen urenlange regen.

Overigens om op een andere commenr in te haken: het maakt het geen verschil of ik 50g op leg. Leuk dat het vocht van het zweten dan beter opgenomen zou worden, maar ik wil juist dat hij niet zweet. Dan moet er niet nog meer warmte op hem liggen. Een beter ademende deken zou wellicht wel helpen, maar ik kan alleen nog maar Rhino's gebruiken en die zijn ook weer niet slecht te noemen. Bucas stond hij zelfs met 14 graden nog comfortabel onder maar helaas past dat niet. Die had hij misschien wel in stal aan kunnen hebben denk ik.


Hier ligt er ook een 0 grams op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 10:22 



 
Profiel   

's Ochtends opleggen gaat dus niet, want ze gaan half 7 naar buiten en je mag pas vanaf 8 uur de stal op. In de meeste gevallen is hij dan al nat geregend. Anyhow, mijn Rambo's zijn nu al 2x binnen hele korte tijd lek gegaan op de rug dus ik ben die dingen helemaal zat. Rhino blijft tot nu toe wel goed doordat de waterdichte laag onder de buitenlaag zit net als bij Bucas. Zo lang de Rambo's dat niet hebben vertrouw ik het dus echt niet meer. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 10:36 



 
Profiel   

En als je staleigenaar nou tegen betaling die deken elke dag om doet?

Of je scheert deels zodat die de warmte kwijt kan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-22 10:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 89 van de 280 [ 6976 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92 ... 280  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen