[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 13:25

xSCWx schreef:
Is een halsstuk echt een toevoeging aan de deken? Waarom wel/niet? Ik twijfel om bij mijn Bucas Therapy deken de bijpassende hals te kopen maar vraag me af of je dat ook echt gebruikt.


Zodra ik geschoren heb doe ik de hals op, 0 gram bij de 50 gram Amigo en nu heeft ze de gevoerde hals van de Rhino 250gr op. Ik heb hem hoofdzakelijk tegen het inregenen en vind het ook gewoon lelijk als de vacht op de hals langer terug groeit. :o

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 14:53

Mijn ongeschoren paard met wintervacht draagt een 0 grams van de Amigo Bravo momenteel. Plus voldoende ruwvoer hooi elke 2 uur en 15 min. (automatische slowfeeder ;) ) plus onbeperkt stro én fijne inloopstal. Zo'n hals vind ik persoonlijk niets :o , onnodig met die wintervacht.

Hij moest al wennen aan die deken an sich (heeft altijd zonder buiten gelopen) :+ .

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:01

Twiggy2008 schreef:
Mijn ongeschoren paard met wintervacht draagt een 0 grams van de Amigo Bravo momenteel. Plus voldoende ruwvoer hooi elke 2 uur en 15 min. (automatische slowfeeder ;) ) plus onbeperkt stro én fijne inloopstal. Zo'n hals vind ik persoonlijk niets :o , onnodig met die wintervacht.

Hij moest al wennen aan die deken an sich (heeft altijd zonder buiten gelopen) :+ .


Ik begrijp dan niet helemaal waarom je een hals onnodig vind maar een gewone deken niet? Zeker als je 0 grams oplegt, kan je paard zijn haren niet opzetten om warm te blijven? Doe dan geen deken op zou ik denken.

Ik doe een gevoerde deken op om de vacht van mijn paard kort te houden, zodat hij met rijden het niet te warm krijgt, maar de rest van de tijd wel comfortabel staat. Natuurlijk groeit het haar met deken nog wel iets, maar vele malen minder dan bij de haarballen zonder deken.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:22

Eef-Bam, hij voelt anders behoorlijk warm onder deze deken en draagt hem in principe ook enkel bij guur (wind), nat weer. Bij droog weer gaat hij af. Mijn paard heeft een dikke vacht (kruising Fjord), maar trekt door het ouder worden (plus IR/PPID) dat bepaalde weer gewoon niet goed meer.
Dus fijn dat jij het beter weet, pffff... :(

Daarbij heeft hij een fijne schuilplek én goed te eten.

Prima dat jij voor jouw paard wél voor de hals kiest, ik dus niet, omdat dát nou net te veel is. Kou trekt hij prima, maar nattigheid en koude wind wat minder. Vermoedelijk mede door de IR en sinds recent PPID.

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:38

Meeste paarden hebben meer last van veel regen dan van kou.
Met een ongevoerde deken blijven ze droog en de gure wind gaat er ook niet door. Het verhaal van de platgedrukte vacht ken ik wel maar heb ik in de praktijk nooit ervaren.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:39

Ooteman heeft een rambo deken in het 12 uurtje vandaag :)

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 15:43

fransje23 schreef:
Meeste paarden hebben meer last van veel regen dan van kou.
Met een ongevoerde deken blijven ze droog en de gure wind gaat er ook niet door. Het verhaal van de platgedrukte vacht ken ik wel maar heb ik in de praktijk nooit ervaren.


Precies dát dus!!

Muze
Berichten: 5268
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 16:59

Mijn jonkie heb ik afgelopen weekend onder de bucas irish 50’grams gezet. Hij is nog jong (3,5) en ik wilde bij hem zelf niet perse een deken op. Maar ik vond hem net niet comfortabel zonder. Wel schuilplekken maar daar maakt hij niet heel veel gebruik van. Onder deze relatief dunne deken voelt hij comfortabel aan

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 17:17

Twiggy2008 : Ho Ho, bedoelde het helemaal niet zo betweterig als het misschien overkwam :Y) .
Ik gaf alleen aan dat ik het niet begreep, omdat ik dus met een heel ander doel de deken gebruik.
Als dat voor jou paard werkt is dat prima, dan gebruik je een deken vooral voor de regen en niet voor de kou.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 18:05

Eef_Bam schreef:
Twiggy2008 : Ho Ho, bedoelde het helemaal niet zo betweterig als het misschien overkwam :Y) .
Ik gaf alleen aan dat ik het niet begreep, omdat ik dus met een heel ander doel de deken gebruik.
Als dat voor jou paard werkt is dat prima, dan gebruik je een deken vooral voor de regen en niet voor de kou.


Zo kwam het wel over dus, maar ok dan :+ .

Ik heb een buitenpaard (van jongsaf aan, daarom benoemde ik ook zijn wintervacht), die nu wat ouder wordt (bijna 19) en door o.a. ppid (spierafname) gewoon net even wat extra bescherming nodig heeft bij guur, nat weer. Droge kou is geen probleem verder. Hij zoekt wel beschutting op gelukkig, in de stal kunnen ze ook lekker droog en beschut eten.

Voordeel is ook dat áls hij wel last krijgt van kou, ik hier liners voor kan kopen te zijner tijd. Maar dat zien we dan wel weer....

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 20:56

Hier voor mijn senior van 30 ook vooral 0 grams regendekentjes tegen regen/wind. Heb 100 gram deken of liner liggen voor als het echt koud wordt en voor als het echt echt echt koud wordt nog een 200 gram, maar die zit nog nieuw in tas.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 23:29

Shetter heeft 1 dag regendeken ej op.. en die is echt gewoon niet waterdicht

Hele dag gemiezerd.. naar hij is echt half nat..

Ben nu aan het denken ook een amigo bravo pony deken te kopen voor als ik hem wil scheren.
- Amigo Winterdeken Bravo 12 Plus Medium Pony -

Iemand ervaring?
(Ik heb de bravo xl voor mn haf en die is ok) dus ik denk aan deze te kopen.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 07:15

Ik ben na lang nadenken en overwegen toch over gegaan naar weer een nieuwe amigo bravo. Blijven voor ons toch de fijnste dekens en pasvormen.

Ik vind het echt hele fijne dekens!

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 07:50

Haf_Woezel schreef:
Shetter heeft 1 dag regendeken ej op.. en die is echt gewoon niet waterdicht

Hele dag gemiezerd.. naar hij is echt half nat..

Ben nu aan het denken ook een amigo bravo pony deken te kopen voor als ik hem wil scheren.
- Amigo Winterdeken Bravo 12 Plus Medium Pony -

Iemand ervaring?
(Ik heb de bravo xl voor mn haf en die is ok) dus ik denk aan deze te kopen.


Ik heb ook Amigo Bravo pony gehad voor mijn paard. Heel blij dat er ponymaatjes bestaan, want de grote paarden versie was meer een jurkje voor haar. Hahaha. _O-

Volgens mij heeft Horseware nu de Amigo Bravo met rechte sluiting, v-sluiting en frontdisc. Even kijken wat het fijnste past.

Haf_Woezel

Berichten: 457
Geregistreerd: 18-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 08:43

Bagheera_206 schreef:
Haf_Woezel schreef:
Shetter heeft 1 dag regendeken ej op.. en die is echt gewoon niet waterdicht

Hele dag gemiezerd.. naar hij is echt half nat..

Ben nu aan het denken ook een amigo bravo pony deken te kopen voor als ik hem wil scheren.
- Amigo Winterdeken Bravo 12 Plus Medium Pony -

Iemand ervaring?
(Ik heb de bravo xl voor mn haf en die is ok) dus ik denk aan deze te kopen.


Ik heb ook Amigo Bravo pony gehad voor mijn paard. Heel blij dat er ponymaatjes bestaan, want de grote paarden versie was meer een jurkje voor haar. Hahaha. _O-

Volgens mij heeft Horseware nu de Amigo Bravo met rechte sluiting, v-sluiting en frontdisc. Even kijken wat het fijnste past.


Ik zie in pony alleen rechte sluiting?

Bagheera_206

Berichten: 25886
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 09:13

Stom... Daar zou je helemaal gelijk in kunnen hebben. Dat is dan zeker alleen voor de grote paarden versies. :=

MyWishMax

Berichten: 25287
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 09:16

Dat is ook zoiets he? Bij mij blijven dekens met van die normale gespen aan de voorkant nooit mooi zitten. Of waarbij je 2 verstelbare gespen hebt met een musketon en ogen. De borst vouwt altijd om met dat type sluiting, maakt niet uit welk merk. Die vallen dus altijd al meteen af.

Twiggy2008
Berichten: 21241
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 09:56

Yenni schreef:
Ik ben na lang nadenken en overwegen toch over gegaan naar weer een nieuwe amigo bravo. Blijven voor ons toch de fijnste dekens en pasvormen.

Ik vind het echt hele fijne dekens!


Het is ook mijn favoriet, maar moet wel eerlijk zeggen dat mijn paard deze vroeger niet gepast had (toen hij nog brede koudbloedschouders had :D ).

Ik heb een kruising Fjord x Anglo Arabier en vroeger had hij meer het Fjordenlijf, nu neigt hij echt naar de Anglo Arabier qua vorm en past deze versie prima. Ook qua lengte, zowaar. Vroeger zaten veel van die dekens bij hem als jurken :o .

fransje23

Berichten: 15347
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 10:20

MyWishMax schreef:
Dat is ook zoiets he? Bij mij blijven dekens met van die normale gespen aan de voorkant nooit mooi zitten. Of waarbij je 2 verstelbare gespen hebt met een musketon en ogen. De borst vouwt altijd om met dat type sluiting, maakt niet uit welk merk. Die vallen dus altijd al meteen af.


Weet precies wat je bedoeld!
Heb dat met de vliegendeken met gesp en musketon ook.

Mijn regen- en winterdeken hebben maar 1 grote "gesp". Deze is ook mooi weggewerkt met een flap die vastzit met klittenband.
Kan ze ook nergens aan vast blijven zitten zitten zoals het hooinet.

MyWishMax

Berichten: 25287
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 10:23

Precies! Mijn regen vliegendeken heeft zo'n sluiting en altijd gedoe, alle andere dekens hebben idd zo'n grote gesp, meer een haak, die achter een flap zit. Oké, zweetdekens hebben wel die gespen, maar die hebben ze niet lang op en over het zadel wel fijn.

Lzon
Berichten: 2
Geregistreerd: 15-03-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 11:09

Pff.. zo lastig altijd die dekens! Ik heb ook even een vraagje.

Mijn paard is net overgegaan van 's nachts op stal naar 24/7 buiten. Hij is verhuist met een 100 grams dekentje op, heeft hem pas net een maand op en dus wel iets van wintervacht onder de deken. Na de verhuizing even opgelaten, vind het toch een fijn idee dat hij beschermt is tegen de ergste kou en neerslag, hij staat nu nog op een weitje naast de kudde, zonder schuilstal. Wel heeft hij onbeperkt hooi en genoeg ruimte.

Ik wil hem heel graag zonder deken, het liefst zo snel mogelijk. Maar wat zouden jullie doen?

- Nu wisselen naar 0 grams en als hij in de kudde staat zonder doen (want hij kan dan schuilen bij andere paarden en schuilstal)
- Nu helemaal al afhalen en hopen dat de wintervacht heel snel gaat groeien (op z'n hals en hoofd zijn de haren eruit geschoten na 2 dagen en nachten buiten!)
- Deken oplaten deze winter en volgende winter gewoon geen deken op doen
- Of iets anders?

Ik wil natuurlijk niet dat hij ziek wordt of iets anders. Maar heb hier gewoon geen ervaring mee! Hij is over het algemeen makkelijk, went snel. Waarschijnlijk kwpn x tuiger, rustig en 11 jaar.

Thanks alvast!

beegee
Berichten: 949
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 11:19

Ik zou zelf eerlijk gezegd niet weer toe gaan werken naar zonder deken, maar dat dan volgend seizoen doen. Niet alleen vergt het van-met-naar-zonder deken energie, je paard staat ook nog eens op een nieuwe stal en daarnaast óók nog 24/7 buiten ipv de hele nacht op stal. Door die drie factoren samen zou ik zelf besluiten het nu nog niet te doen. Ondanks dat je paard snel went (of lijkt te wennen) vind ik dit wel erg veel veranderingen in één keer.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 11:24

Lzon ik zou de deken deze winter oplaten deze winter.
Plekje vinden in de kudde kost ook veel energie denk ik en misschien duurt het een tijdje voordat hij zich veilig genoeg voelt om in de schuilstal te staan.
Misschien moet hij ook nog leren waar te zijn met welk weertype.
Die van ons gaan alleen in de zomer de schuilstal in en in de winter staan ze dan in de regen te bibberen: we doen dus dekentje in de winter.
Bijkomend voordeel: schoon ruggetje en een droge rug met regen. Dan ga je met slecht eer toch eerder rijden den met een modderig nat paard

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 11:30

Ik twijfel of ik een deken bij 'moet' kopen.

Arab, gisteren voor de 2e keer geschoren, paard en ik zijn verder onervaren met scheren :+ . Stond voor het scheren onder 300g met hals (liner + 100g weatherbeeta deken), ging nog even spelen en gek doen zelfs, en niks te warm onder die deken. Gewoon prima.
Na het scheren (uiteraard) warmer gezet, staat nu onder 400g en op zich ga ik er van uit dat ze het daar ook mee redt als overmorgen de temperatuur weer iets daalt.

Maar wat is de kans dat ik het met 400g red de hele winter? :=
Liners stapelen voor een keer extreme kou ofzo is prima, maar de hele winter onder gestapeld lijkt me niet heel ideaal? Deken is ook geen lichtgewicht eerlijk gezegd :=

Ik overweeg een 400g amigo oid bij te kopen, dat ik dan daar onder verder kan met liners. Wat zouden jullie doen?

*paard staat overdag hele dag buiten, nacht in buitenstal. Niet heftig op de open vlakte oid, maar ook niet suuuper beschut. Woon aan de kust, dus vaak die vieze koude wind :brr:

Spenk
Berichten: 21768
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 11:34

Dat moet toch zat kunnen? Je heoft echt niet bij iedere graad verandering een dikkere deken om te doen hoor.

Hier geschoren onder 250 grams. Ga er niet vanuit ik meer nodig ga zijn hoor. Deze set kan tot -12 ofzo.

Hier ook overdag buiten en stal met buitenluik. Op de vlakte het waait hier altijd.