Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 91 van de 280 [ 6976 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94 ... 280  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

 
Profiel   

Zo ik vind nu 400gr best fiks. Het wordt hier vandaag best warm, 8 graden. Wat ga je dan doen als het -5 wordt? Weet je zeker dat hij nu al 400gr nodig heeft? Ik zou trouwens zeker geen 400gr deken kopen, want dan kun je die alleen gebruiken als ‘t echt koud is. Zou zelf voor een 200 gaan bijvoorbeeld, die kun je dan kaal opleggen, je kunt dan een 200, 300 of zelfs 400 liner er onder doen. Toen mijn paard geschoren was 2 jaar terug heb ik hem onder max 400 gehad. Dat was het jaar met de vele sneeuwval. Hij valt heel snel af dus moet ik goed warm houden. 400 kwam ik goed mee weg!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 11:56 



 
Profiel   

Die van mij is ook van de week voor de tweede keer geschoren en onder een 400 grams met hals weggezet. Hier laat ik hem dan gewoon onder staan. Als het nog kouder wordt is zijn haar weer wat aangegroeid. En anders kan ik altijd nog een 100 grams liner eronder doen. Maar dat is nog niet nodig geweest afgelopen jaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:05 



 
Profiel   

Mijn neiging tot micromanagen valt wel meteen door de mand ook he _O-

Ik heb dus wel steeds geprobeerd om haar met minder te zetten, maar dan heb ik een boze koude merrie := Ik dacht ook dat ik met 400 wel een eind zou komen zeg maar.

Omdat ze gisteren voor het scheren en zelfs na flink spelen echt 'goed' stond onder 300 onder 400 gezet na het scheren. Vond niks veranderen ook weer zo wat, en zou hier evengoed niet warm worden. Al ziet het er nu stralend uit buiten :') In ieder geval gericht op de voorspelde 4 graden.

Maar wat ik moet bij -5 is exact mijn vraag idd, haha! Juist omdat het er toch op lijkt dat madame graag wat extra warmte heeft (ze hebben trouwens onbeperkt hooi, daar ligt het niet aan).

Ik heb nu de 100g weatherbeeta, met daarbij de 100g, 200g en 300g liners. Heel fijn flexibel, maar als ik aan 400g niet genoeg ga hebben heb ik er nog net niks aan :')

Gigi ah kijk, dat is fijn om te lezen, dank! Daardoor mijn twijfel dus ook, ik las veel vergelijkbare ervaringen maar toch ook soms dat paarden na scheren rondom deze periode toch nóg warmer moesten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:09 



 
Profiel   

Lzon schreef
Pff.. zo lastig altijd die dekens! Ik heb ook even een vraagje.

Mijn paard is net overgegaan van 's nachts op stal naar 24/7 buiten. Hij is verhuist met een 100 grams dekentje op, heeft hem pas net een maand op en dus wel iets van wintervacht onder de deken. Na de verhuizing even opgelaten, vind het toch een fijn idee dat hij beschermt is tegen de ergste kou en neerslag, hij staat nu nog op een weitje naast de kudde, zonder schuilstal. Wel heeft hij onbeperkt hooi en genoeg ruimte.

Ik wil hem heel graag zonder deken, het liefst zo snel mogelijk. Maar wat zouden jullie doen?

- Nu wisselen naar 0 grams en als hij in de kudde staat zonder doen (want hij kan dan schuilen bij andere paarden en schuilstal)
- Nu helemaal al afhalen en hopen dat de wintervacht heel snel gaat groeien (op z'n hals en hoofd zijn de haren eruit geschoten na 2 dagen en nachten buiten!)
- Deken oplaten deze winter en volgende winter gewoon geen deken op doen
- Of iets anders?

Ik wil natuurlijk niet dat hij ziek wordt of iets anders. Maar heb hier gewoon geen ervaring mee! Hij is over het algemeen makkelijk, went snel. Waarschijnlijk kwpn x tuiger, rustig en 11 jaar.

Thanks alvast!


De wintervacht groeit ongeveer tot eind december. Dan komt er een korte fase van rust en daarna begint ergens vanaf eind januari (soms eerder, soms later) de rui al. Dat in het achterhoofd: nee, zou je paard nu niet meer zonder deken zetten. De vacht krijgt niet de kans op dikte te komen zoals dat het geval zou zijn als je hem vanaf de zomer laat aanmaken.
En wat anderen zeggen: juist door de grote aanpassing qua huisvesting is het fijn om hem wat comfort te bieden. Volgend jaar kun je hem prima laten wennen.
Ik heb wel ooit eens van een fokker gehoord dat het gemiddeld 3 winters kost voordat een vacht echt op volle kracht is nadat hij langdurig geschoren is geweest. Geen wetenschappelijke grond hiervoor kunnen vinden. Maar wel iets wat ik bij mijn haf ervaar. Zijn tweede winter nu met vacht na jaren (10 jaar) elk jaar geschoren te zijn geweest. Vacht is al veel voller en dikker dan vorig jaar, maar zeker nog geen dikke teddy zoals haffies kunnen hebben. Ook hij staat 24/7 en met wind en regen help ik hem met een deken. Ook iets om even in het achterhoofd te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:09 



 
Profiel   

Dankjewel allemaal! Had toch even bevestiging nodig, ik laat hem lekker onder z'n dekentje en dan volgende winter zonder!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:12 



 
Profiel   

Ik heb mijne gisteren geschoren en onder 300 gram weggezet zonder hals. Hals is aan de kant zonder manen half kaal gegaan en onder de manen volledig. Die van mij staan eigenlijk altijd onder 300 en bij hoge uitzondering (overdag -5 of kouder) komt er dan een liner onder van 100 gram. Ik heb een 0 gram, 100 gram liner, 200 gram en 300 winterdekens, maar hoef eigenlijk nooit dikker op te doen dan 400 met de huidige winters. De ik in zijn 300 gram. Deze deken is wat kort van model en pony is wat mollig, dus zijn buik steekt wat uit. Hij kan overdag in de schuilstal hooi eten en s nachts worden ze dan daarin opgesloten ivm wolven. Hij stond gisteren na de pauze tijdens het bijwerken te bibberen en dit stopte toen ik zijn deken op deed.
[ img ]
Hij komt uit een volledige shetten wintervacht. Reden van het scheren is dat ie anders teveel zweet van het werken en te nat blijft en dat veroorzaakt dan weer kale plekken in de vacht.

Mijne zijn ook stom met de rui, die ruien vaak pas in april/mei en de jongste heeft pas in juni er zomervacht onder zitten. Het zijn echt extreme late types, de merries van die moeder lijn ook. Dus als het weer een beetje constant boven de 15 graden is dan scheer ik alles.

@amyz Je zou tot 600 kunnen gaan met de 100+200+300, maar dan krijg je wel een ingepakt rolletje ben ik bang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:13 



 
Profiel   

Jorex daar ben ik dus ook bang voor idd. Plus dat mijn merrie veel mening heeft over wat wel en niet comfortabel is :') Vandaar mijn gedachte om vanaf 400g verder te stapelen onder een extra dikke deken zeg maar, ipv ongetwijfeld boze rollade op pootjes _O-

Maar als ik het zo lees is er hoop dat ik vanaf nu niet dikker hoef _/-\o_

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:21 



 
Profiel   

Van wat voor buitenstof is je deken,Amyz?
Qua isolatie en vooral doorwaaien kan dat best uit maken.

Ik heb vanmorgen mijn paard onder haar ongevoerde regendeken gezet. Ze voelde erg warm onder haar 100 grams deken, die kan van de week weer op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:26 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Van wat voor buitenstof is je deken,Amyz?
Qua isolatie en vooral doorwaaien kan dat best uit maken.

Ik heb vanmorgen mijn paard onder haar ongevoerde regendeken gezet. Ze voelde erg warm onder haar 100 grams deken, die kan van de week weer op.

Dat is zeer zeker zo!

Een gewone 600 of 1200 d nylon deken isoleert minder dan een balistic nylon deken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:29 



 
Profiel   

Wat ik zo gauw kan vinden 1200D triple weave. Het is een weatherbeeta comfitec dynamic plus in ieder geval!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:35 



 
Profiel   

Verder nog even over de rui. Ik heb het in foto's opgezocht, want 2020 heb ik ze ongeschoren gehad. Maar de jongste stond in die foto's begin juni nog in wintervacht en was er op de foto's in juli uit. Ik ervaar over het algemeen met de mijne dat ze dan halverwege augustus alweer beginnen met de aanmaak wintervacht. Dus ze staan als ik ze ermee laat aanmodderen hooguit 2 maanden in zomervacht. En de rest van de maanden kan ik er dan weinig tot niks mee als ik niet zou scheren. Ik ben dit jaar laat doordat ik ze niet kon werken voor 2 maanden. Ik heb ervaren dat ze ook nu gewoon een dikke vacht ontwikkeld hebben. Alex scheer ik al jaren en die stond er zo voor. Foto is halverwege het scheren gemaakt, zijn andere kant was hier al kaal vandaar de losse haren.
[ img ]

Hier moet ik het doen met 600D, beter is er niet te krijgen in hun maatje. Ja nika is kennelijk 1200D, maar die hebben alleen Jorie zijn maat. Gelukkig is de schuilstal met opening op het zuiden, dus ze kunnen alle koude wind uit de weg gaan. Ze staan bij vies weer ook uit zichzelf hele dagen binnen.

@Amyz je zou ook een 300 gram erbij kunnen doen. De kans dat je hoger moet dan 600 lijkt me in Nederland klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:36 



 
Profiel   

Ik luister naar paard en zo heb ik dus een pony gehad die na scheren idd onder 400 stond en bij vorst nog wat eronder. Kon wel voor gek verklaart worden, maar die had dat nodig om zich comfortabel te voelen.
Net als dat huidige merrie ongeschoren onder 250 gram staat nu en afgelopen weekend 350. Komend weekend als het weer vriest gaat ze daar weer onder.
Maar ik heb geen moeite met wat stapelen qua dekens :') afgelopen weekend had de mijne er 3 op, nu weer 2.

Een buitenluik is vaak ook nog wel echt anders als een buiten stal. Hier is een buitenstal een stal met 3 open kanten, alleen de achterkant en bovenkant zijn dicht. Wind komt dus door de hele stal heen, kunnen ze niet voor schuilen als die verkeerd staat en de warmte van de andere paarden blijft dus ook niet hangen zoals in een stalgang. Met echte kou en verkeerde wind maken wij dus ook de wand dicht waar de wind vandaan komt.

De stallen met buitenluik waar ik stond had ik nooit last dat die echt veel kouder waren, bleven toch warmer en ze konden uit de wind staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:52 



 
Profiel   

Als ik dit zo lees ben ik altijd bang dat mijn paard te weinig op heeft.. is een paar weken geleden geschoren en heeft nu 100 gram op. Vacht is natuurlijk al wel een beetje aangegroeid, maar niet mega ofzo. Ze voelt er lekker onder. (Staat alleen overdag buiten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:54 



 
Profiel   

Als ze fijn aanvoelt, niet strak wordt, afvalt of noem maar op dan heeft ze toch zat op voor haar? ;)

Mijn ongeschoren merrie zweet ook amper tot niet met trainingen en die wordt echt strak en stijf als ze het fris heeft gehad. Ook in het najaar met regen bijvoorbeeld. Ik heb er liever 1 die minder nodig heeft :') Kuddegenoot is wel geschoren en die heeft veel minder op, tot paar weken geleden overdag zelfs bloot.

Dat verschil is blijft apart, geschoren paard zonder iets en de mijne ongeschoren met dunne winterdeken. Aan de andere kant heeft de mijne dus weinig vacht en hoeft niet geschoren te worden, maar loopt wel snel met deken op, die ander krijgt pas een deken op na het scheren en is dus eerst echt een teddybeer.


Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 06-12-22 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:58 



 
Profiel   

Maar toch is het wel zo dat mensen vaak veel te dikke dekens opdoen omdat ze het zelf koud hebben :=

Die fout heb ik ook gemaakt :o had hem soms wel onder 500 grams. Nu dus onder de helft :))

Natuurlijk zijn er paarden die het nodig hebben. Maar in mijn ervaring met een echt goede deken... dus rambo/bucas met die balistic nylon voering plus een hals daar gaat geen wind doorheen. Dat scheelt natuurlijk ook al enorm! Door mijn amigo bravo trok die wind wel veel meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 12:59 



 
Profiel   

Ik vind geschoren onder 400 niet zo schrikbarend hoor. Als je die vieze gure wind van de afgelopen dagen hebt is het echt koud hoor :brr:

Ik zou in dat geval wel een deken van 300/400 gram kopen en dan daar 1 liner onder kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 13:20 



 
Profiel   

Maar vind jij dat koud of vinden de paarden dat koud? De paarden hier vinden dat namelijk niet koud. De meesten staan onder 100/150 grams. Mijne dan 250 grams. Op de vlakte in de wind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 13:27 



 
Profiel   

Mijn vriendje had zijn 300 grams ook nodig de afgelopen dagen. Vandaag weer naar 200 grams gewisseld :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 13:31 



 
Profiel   

Het ligt er ook aan hoe gezond het paard is. Die pony van mij was medisch niet in orde en had dus echt hulp nodig.
Deze merrie is wel gezond, maar krijgt weer amper vacht en voelt echt koud op hele lijf plus strakke en gevoelige spieren. Maar hier ook balistic nylon met hals.

Ik kijk idd niet naar wanneer ik het koud heb, dan zou ze 's zomers nog onder deken staan :') aan de andere kant zie ik ook mensen die beter wel een deken of meer op kunnen doen, maar weer vast houden aan eigen ideeën dat dekens slecht zijn of warm genoeg.
Je kan niet zeggen dat mensen dje minder opdoen het goed doen en die meer op doen dat doen omdat ze het zelf koud hebben. Ik ken paarden die alle kanten op gaan, heeft niks met de eigenaren te maken maar echt met het paard zelf.

Het blijven individuen, dus gewoon naar het paard kijken en niet naar eigen gevoel of ideeën. Welke kant ook op, koud of warm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 13:32 



 
Profiel   

Ik denk ook dat mensen nog teveel grams denken :)

Een 600 of 1200D deken is minder warm dan een stevigere buitenstof. Dan kan mijn 250 grams dus warmer zijn dan de 350 van een ander.

En natuurlijk verschilt het per paard maar het is niet zo dat als je paard in de wind op de vlakte staat die per definitie een hele dikke deken om moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 13:33 



 
Profiel   

Voorlopig heb ik mijn teddybeer nog even zonder staan. Ergens hoop ik dat het gewoon tot het voorjaar alleen maar 's nachts regent dan is mijn probleem opgelost. Zal vast niet gebeuren alleen. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 13:39 



 
Profiel   

Rambo en bucas zijn de mijne te groot. Oftewel mijn bucas die onderlengte 107 zou moeten hebben is een soepjurk op mijn pony van 112 onderlengte. En daaronder krijgt hij het dus wel koud, want die regenen in bij zijn borst vooral de 0 gram, de 150 gram doet t iets beter. Dus daarom denk ik gewoon in grammen. Hier regende het gisteren overdag nog. Gelukkig had mijn pa braaf gisterochtend Alex zijn regendeken op gelegd. Dus die was mooi droog om te scheren. Jorie was een natte dweil toen ik Alex terug bracht. Die had buiten staan wachten op zijn vriendje. Ook denk dat Alex zijn nieuwe 300 gram beter is dan zijn oude. De oude heb ik nu een jaar of 3-4 en dat was al een tweedehandsje. Dus de kans is groot dat die qua dikte wat is afgenomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 13:43 



 
Profiel   

Als ik van mezelf uit zou gaan was mijn paard dik ingepakt.
Ik ben echt een koukleum :brr:

Paard duidelijk niet!
Weet niet of haar normale lichaamstemperatuur daar mee te maken heeft. Die is standaard vrij hoog, tussen 37,6 en 37,8.
Mijn vorige paard zat bijna een graad lager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 13:52 



 
Profiel   

Ik heb een Spaans paard, ook daadwerkelijk daar geboren. Toen ik haar kocht ging ik er vanuit dat ze wel kouwelijk zou zijn en slecht tegen veel regen zou kunnen. Dat is dus echt niet zo :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 13:55 



 
Profiel   

[ img ]
Ben voor de Rhino pony gegaan.
De EJ deken mocht ik terug brengen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 14:12 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 91 van de 280 [ 6976 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94 ... 280  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen