[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:53

Ik vind eerder de sluitingen op de verkeerde plek zitten voor jouw paard. Als bucas goed past kan je dus ook hogere sluitingen hebben die dus niet op het breedste stuk zitten.

Want als ik naar alle paarden hier kijk die dekens van bucas en andere merken ophebben heeft het veel meer te maken met halsaanzet of bepaald merk past en veel minder met hoe breed ze zijn. En daarna dus waar de sluitingen vallen. Op het breedste stuk van de schouders zorgt altijd voor gedoe wat ik zie. Net als te grote dekens haha

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:49

Eens met mywishmax, ik denk dat bij de Rambo de sluiting te laag is waardoor deze niet om de hals maar om de schouders sluit.

Petrichor

Berichten: 10529
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:13

Op dit moment heeft mijn paard de Bucas Irish Turnout 50 gram met daaronder de Bucas liner van 150 gram. Samen is dat dus 200 gram maar nu meende ik gelezen te hebben dat dit doordat je dus in feite 2 dekens hebt dus meerdere lagen je het eigenlijk moet zien als een 250 gram. Iemand die dit kan toelichten? :)

Maaraatje

Berichten: 416
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Noord brabant.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 22:46

Saaams schreef:
MarjanB schreef:
Ik zou de gewone bravo met v sluiting proberen. Werd mij om dezelfde reden geadviseerd door dochorse


Past jouw paard die wel? Jij hebt ook een brede merrie toch?

Ik heb ooit een rambo (vliegendeken) met V sluiting gehad en die ging niet dicht.
Valt de gewone amigo bravo V ruimer denk jij?



Amigo vliegendeken past mijn speklap niet, veel te krap. De winterdeken met v sluiting zit wel netjes.
Dus denk dat een normale amigo bravo met v sluiting wel zal passen bij die van jou.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 23:45

Missch stomme vraag maar hoeveel scheelt bij bucas een big neck tov een normale variant. Is het echt enorm veel breder of maar een klein beetje?

snorkel1986

Berichten: 3010
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 00:05

Petrichor schreef:
Op dit moment heeft mijn paard de Bucas Irish Turnout 50 gram met daaronder de Bucas liner van 150 gram. Samen is dat dus 200 gram maar nu meende ik gelezen te hebben dat dit doordat je dus in feite 2 dekens hebt dus meerdere lagen je het eigenlijk moet zien als een 250 gram. Iemand die dit kan toelichten? :)


Extra laag lucht( extra isolatie) dus wel wat warmer maar hoeveel.... dat is een mening

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 08:07

Petrichor schreef:
Op dit moment heeft mijn paard de Bucas Irish Turnout 50 gram met daaronder de Bucas liner van 150 gram. Samen is dat dus 200 gram maar nu meende ik gelezen te hebben dat dit doordat je dus in feite 2 dekens hebt dus meerdere lagen je het eigenlijk moet zien als een 250 gram. Iemand die dit kan toelichten? :)

Je moet bij bucas niet kijken naar gramsen dat zegt niks. De irish kan tot 5 graden normaal? De liner geeft 10 graden extra warmte dus is geschikt tot -5 ongeveer als set. Maar met mijn bucas atlantic kan de zelfde set tot -10 want die buitendeken isoleert veel meer.

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 08:14

Ik vind juist die temperatuur tabellen helemaal niks zeggen. Elk paard is anders dus waarom je daar zo blind op staren? Er zit gewoon een vulling in van een bepaalde gram en dat verandert niet.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 08:40

prugelpiet schreef:
Ik vind juist die temperatuur tabellen helemaal niks zeggen. Elk paard is anders dus waarom je daar zo blind op staren? Er zit gewoon een vulling in van een bepaalde gram en dat verandert niet.

Jij geloofd niet in dat de buitenstof ook veel zegt dus?

Mijn simpele amigo bravo van 1200 d nylon was een stuk kouder dan rambo of bucas met balistic nylon.
Die laten veel minder wind en kou door.

Om de vergelijking in grams te maken. Met dit weer en temperaturen had ik van amigo 400 grams op van de bucas atlantic nu 250 grams.

Stalgenoot heeft haar paard onder 150 rambo met 1680d balistic nylon die is helemaal rete stevig en laat geen zucht wind en koud door en die had met de simpele 1200 d dekens ze nu ook onder 300 staan anders.

Je kunt echt niet stellen dat elke 200 grams deken even warm is.

Je moet je dus ook niet blind staren op grammen dat is net zo niet handig als je blindstaren op temperaturen zonder te kijken wat voor weer het is.

Je moet gewoon kijken en voelen en temperatuur tabellen kunnen een richtlijn zijn net als de tabellen met zoveel grams bij deze temperaturen mits je dan rekening houdt met wat voor deken je hebt.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:10

Ik heb echt even wat hulp nodig want ik wordt letterlijk gek en zie de bomen door het bos niet meer. Ongeschoren Quarter Horse Merrie, maar met die vrieskou moest ze echt wel even een regendeken met fleece op. Ze heeft het er niet te warm onder maar eraf kan nu natuurlijk ook niet. Ze is 1,48 maar als ik haar meet bovenmaat 125cm ondermaat 190/195cm. Lekker handig dus.

Lamicell 0 grams gekocht maar zonder fleece dus toch retour gestuurd wegens vele niet zo goede adviezen. Deze om laten ruilen voor een 150 grams maar dat is nu nog te warm vrees ik.
Ze heeft nu haar fleece EJ Skyfall 185g deken op, maar hij schuurt op de borst. Ik weet het gewoon niet meer. Ik had een EJ 185g schuurde ook en zat in die zin meer aansluitend dan de Skyfall.

Dus wat nu? Ik zie alle Quarters wel met een bucas oplopen maar toen ik een bucas 175 had, schuurde die ook. Wellicht toen een maat te klein al geweest, maar dat is alweer 4,5 jaar geleden. Ik heb ook even niet meer de ruimte om 200 euro voor een deken te betalen.

Dus wie helpt me uit de brand met een tip? Een deken die een beetje afwijkend is qua maten want een normale 195 lijkt me veel te groot. Zo breed is ze niet in mijn inziens. (450kg).

Hier wat fotos van dit jaar, geen culinaire hoogstandjes.

Afbeelding

Afbeelding

Mocht het nog ergens in de aanbieding zijn dan is dat heel mooi meegenomen.
Alvast heel erg bedankt want ik ben echt wanhopig :')

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:13

Ik heb het gemeten met zo'n sensor en m'n paard was onder de balistic rambo van 250gr varilayer bijna net zo warm als onder de 1200d amigo met 200gr liner.
Dus ik heb weer een andere ervaring mbt de buitenstof.

Bij die temperatuur range van bucas staat ook dat het kan verschillen naar gelang de vacht en het stalklimaat. Voor welke omstandigheden zij hem vinden gelden weet ik niet.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:15

@xdenies waarom kijk je niet naar een 50gr deken als je een beetje voering wil. Juíst fleece kan schuren. Bij een gladde binnenvoering heb je dat minder.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:17

manzano schreef:
@xdenies waarom kijk je niet naar een 50gr deken als je een beetje voering wil. Juíst fleece kan schuren. Bij een gladde binnenvoering heb je dat minder.


Dat weet ik niet. Ik kreeg juist te horen dat ik beter fleece kan pakken. Het schuurt bij de borst. Vorig jaar een borstbeschemer op gehad maar daar lees ik op bokt ook weer veel negativiteit over. Dus hoopte dat dit jaar te tackelen met een goed regendeken, maar toen kwamen we meer met dat 0 gram zonder fleece niet oké is.
Iedere keer als ik denk dat ik t heb, hoor ik weer een ander advies.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:38

Een regendeken zonder fleece niet ok heb ik nog nooit gehoord. Sterker, de grote merken (dure dekens) zijn bijna allemaal zonder fleece. Niet dat het perse wat zegt wat iets kost, maar dat het niet ok is, is natuurlijk onzin.

Edit; de bucas Irish 50gr heb je voor ong 100 euro
Laatst bijgewerkt door manzano op 08-12-22 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:41

manzano schreef:
Ik heb het gemeten met zo'n sensor en m'n paard was onder de balistic rambo van 250gr varilayer bijna net zo warm als onder de 1200d amigo met 200gr liner.
Dus ik heb weer een andere ervaring mbt de buitenstof.

Bij die temperatuur range van bucas staat ook dat het kan verschillen naar gelang de vacht en het stalklimaat. Voor welke omstandigheden zij hem vinden gelden weet ik niet.

Ja die ervaring heb ik dus niet :)

Maar dat zal verschillen ongetwijfeld! Hier staan de paarden dan wel op de vlakte buiten in de wei in de wind dus dan is het een belangrijker aspect natuurlijk ook dan op stal of buiten uit de wind.

Zo vonden op een vorige stal mensen de amigo insulators ook weer mee warmte geven dan de liners. Dat is dan ook net de ervaring die je hebt natuurlijk.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:42

xDenies schreef:
manzano schreef:
@xdenies waarom kijk je niet naar een 50gr deken als je een beetje voering wil. Juíst fleece kan schuren. Bij een gladde binnenvoering heb je dat minder.


Dat weet ik niet. Ik kreeg juist te horen dat ik beter fleece kan pakken. Het schuurt bij de borst. Vorig jaar een borstbeschemer op gehad maar daar lees ik op bokt ook weer veel negativiteit over. Dus hoopte dat dit jaar te tackelen met een goed regendeken, maar toen kwamen we meer met dat 0 gram zonder fleece niet oké is.
Iedere keer als ik denk dat ik t heb, hoor ik weer een ander advies.

Ik denk dat je er goed aan doet om te beginnen met het opmeten van je paard om de juiste maat te bepalen.

Van voor op de borst tot de bil.

En dan kijken hoe breed de schouders en nek zijn om te kijken welk type deken je nodig bent.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:43

Eens Spenk... Het is voor elk paard en elke omstandigheid anders. Maar daarom is het niet een kwestie van "geloven" dat jouw ervaring de waarheid is. Zo kwam je eerdere bericht een beetje over op mij.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:46

manzano schreef:
Eens Spenk... Het is voor elk paard en elke omstandigheid anders. Maar daarom is het niet een kwestie van "geloven" dat jouw ervaring de waarheid is. Zo kwam je eerdere bericht een beetje over op mij.

Nee snap ik! Maar dat vind ik dus van de berichten van 200 grams is altijd even warm ongeacht of het een simpele pagony 600 d is of een rambo. Dat vind ik ook veel en veel te kort door de bocht :)

Ik kreeg bij verschillende grote ruiterzaken destijds ook het advies minder naar gramsen te kijken dat zij steeds meer adviseren om naar de hele deken te kijken.

Het is altijd een wisselwerking.

manzano

Berichten: 23923
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:48

Klopt ook. Ik heb hier een 50gr goedkoop merk en een 250gr (varilayer) rambo. De 50gr is 2x zo dik (qua materiaal). Is op eerste oog ook niet logisch. Dacht eerst even dat ze een verkeerde deken hadden gestuurd haha.

amyz

Berichten: 6910
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 09:51

Dank allen voor het meedenken van de week! Heb toch maar een extra deken besteld, de amigo bravo heavy. Paard is écht happy onder 400g, dus vind het een fijn idee om dan reserve te hebben en te kunnen wisselen, zelfs al zou ze niet warmer hoeven de hele winter.
En die weatherbeeta is ook gewoon loeizwaar, ook wat dat betreft afwisseling fijn :')

Afbeelding

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 11:51

De gewone amigo bravo besteld. Voor de zekerheid.

Besloten die te houden.


Afbeelding

Afbeelding

Hij lijkt voor t mooie wat laag. Maar ik heb rondjes gelopen en de schouder en schoft blijven mooi vrij.

Afbeelding

De hals is een afdakje :+
Afbeelding

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:17

Oh die lijkt wel mooi te zitten! Ik heb die van mij nog steeds niet binnen -O-

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:50

Spenk schreef:
Ik denk dat je er goed aan doet om te beginnen met het opmeten van je paard om de juiste maat te bepalen.

Van voor op de borst tot de bil.

En dan kijken hoe breed de schouders en nek zijn om te kijken welk type deken je nodig bent.


Die foto heb ik toegevoegd en dus ook gemeten. Hoe kom ik anders aan die maten? :)

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:52

manzano schreef:
Een regendeken zonder fleece niet ok heb ik nog nooit gehoord. Sterker, de grote merken (dure dekens) zijn bijna allemaal zonder fleece. Niet dat het perse wat zegt wat iets kost, maar dat het niet ok is, is natuurlijk onzin.

Edit; de bucas Irish 50gr heb je voor ong 100 euro


Het legt de vacht plat en geeft geen extra warmte. Dat is op bokt o.a terug te lezen als je hier op googled. Kan ik vanavond wel eens terug zoeken.
Anders had ik dus mijn lamicell 0grams gewoon kunnen houden... :)

MarjanB

Berichten: 16441
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:54

xDenies schreef:
manzano schreef:
Een regendeken zonder fleece niet ok heb ik nog nooit gehoord. Sterker, de grote merken (dure dekens) zijn bijna allemaal zonder fleece. Niet dat het perse wat zegt wat iets kost, maar dat het niet ok is, is natuurlijk onzin.

Edit; de bucas Irish 50gr heb je voor ong 100 euro


Het legt de vacht plat en geeft geen extra warmte. Dat is op bokt o.a terug te lezen als je hier op googled. Kan ik vanavond wel eens terug zoeken.
Anders had ik dus mijn lamicell 0grams gewoon kunnen houden... :)


Dat blijkt dus grote onzin te zijn. Iets met broodje aap :)