Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welk deken in tussenseizoen voor zomerexceem pony?

 
Profiel   

Hoi!

Lang geleden dat ik nog eens een topic geopend heb, maar ik zit met een dilemma.

Mijn pony heeft zomerexceem en loopt momenteel nog met een regendeken met fleecevoering. Dit zou overeenkomen met 50 gram, las ik ergens. Het deken is van Premiere en heb ik bij de koop gekregen, dus niet zelf gekocht. Het jammere is dat je aan dit deken niet zomaar een hals kan vastmaken. Dit deken heeft hij nu al heel de winter op, maar hij begint nu met die warme dagen wel wat te zweten.

Nu is het zo dat mijn pony elk jaar rond september/oktober gewisseld werd van deken (dus van zomerexceemdeken naar winterdeken), omdat het exceemdeken niet waterdicht is. Als gevolg hiervan schuurde hij altijd zijn volledige manen af (buiten een klein stukje). Dit wil ik vanaf nu voorkomen.

Maar ik twijfel dus een beetje wat dan het handigste is voor de tussenseizoenen.

Ik zag namelijk dat er een liner bestond, waardoor het exceemdeken wel waterdicht is:
https://www.agradi.nl/horseware-fly-rug-liner-white.htm
Maar dit is dan natuurlijk enkel voor de rug. Ik vraag me dan af of hij het alsnog niet te koud gaat krijgen als heel zijn hals wel nat word..?

Of een vliegendeken met waterdichte bovenkant:
https://www.agradi.nl/rambo-summer-seri ... y-grey.htm
Maar daarbij vraag ik me dan weer af of het echt waterdicht genoeg is voor die aprilse buien en vele regen in de herfst. En voor de herfst misschien te koud?

Anders word het een gewoon regendeken met hals 0 grams, deze b.v.:
https://www.agradi.nl/amigo-hero-ripsto ... vy-tan.htm
Maar dan weer, gaat hij het dan niet te warm hebben op een warmere lente dag?

Hij staat btw 24/7 op de wei. Ik kom er momenteel 3x per week ongeveer. Als het terug wat langer licht word, word dat wel meer waarschijnlijk. Sommige dagen moet ik wel heel lang werken, dus het is niet zo dat ik elke dag dekens kan wisselen.

Welke optie is het beste? Wat hebben jullie voor je excemer?

Sorry als het topic fout staat. :+
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 18:44 



 
Profiel   

Is er die andere 4 dagen dat jij er niet bent, niet iemand die een deken voor je kan wisselen?

Het weer is momenteel per dag zo wisselend, dat je eigenlijk ook echt per dag moet bekijken wat wijsheid is qua dekens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 18:59 



 
Profiel   

Ik heb de regenliner voor onder mijn Rambo eczeemdeken, die bevalt prima. In de winter regent de hals ook nat, dan heeft ze er ook geen last van. De deken droogt heel snel.

Moet ik er wel bij zeggen dat die van mij niet 24/7 buiten staat en bij bar en boos weer eerder binnen komt. Dan is de eczeemdeken dus zo droog.

Dekens zijn altijd lastig, vooral als je niet goed kan wisselen. Wat versta je onder "warmere lentedag"? Want dan zou die gewoon met een eczeemdeken kunnen staan zonder iets er onder/over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 19:01 



 
Profiel   

prugelpiet schreef
Ik heb de regenliner voor onder mijn Rambo eczeemdeken, die bevalt prima. In de winter regent de hals ook nat, dan heeft ze er ook geen last van. De deken droogt heel snel.

Moet ik er wel bij zeggen dat die van mij niet 24/7 buiten staat en bij bar en boos weer eerder binnen komt. Dan is de eczeemdeken dus zo droog.

Dekens zijn altijd lastig, vooral als je niet goed kan wisselen. Wat versta je onder "warmere lentedag"? Want dan zou die gewoon met een eczeemdeken kunnen staan zonder iets er onder/over.


Gebruik je die liner dan heel het jaar?

In de winter heeft hij het exceemdeken niet nodig, dus dan kan ik wel gewoon wisselen. Het gaat echt meer om nu en de herfst.

Met een warmere lentedag bedoel ik dagen zoals vorige week, waar het rond de 15-17 graden is. Dan was hij dus wel iets of wat bezweet onder het fleecedeken, maar ook niet extreem. Hij is momenteel ook nog wel heel hard aan het verharen, dat zal ook niet helpen.

@Change, ik kan het wel vragen aan de stalbaas moest het echt nodig zijn, die komen er toch regelmatig voorbij. Maar is ook niet heel handig, want de weide is best een stukje lopen en wil hen ook niet belasten hiermee eigenlijk. Vorige keer kwam de hoefsmid en kregen ze hem ook niet gepakt, dus ik weet niet of hij met dekens wisselen makkelijker gaat zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 19:10 



 
Profiel   

Ik deed met dit soort dagen altijd even een regendeken over de eczeemdeken als ze voorspelden dat het heel erg ging regenen. Verder is het nu wel warm genoeg als het niet regent met een eczeemdeken waarschijnlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 19:31 



 
Profiel   

Jannuhh schreef
Ik deed met dit soort dagen altijd even een regendeken over de eczeemdeken als ze voorspelden dat het heel erg ging regenen. Verder is het nu wel warm genoeg als het niet regent met een eczeemdeken waarschijnlijk


En hoe doe je het in de herfst?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 19:40 



 
Profiel   

Gigixponys schreef
Jannuhh schreef
Ik deed met dit soort dagen altijd even een regendeken over de eczeemdeken als ze voorspelden dat het heel erg ging regenen. Verder is het nu wel warm genoeg als het niet regent met een eczeemdeken waarschijnlijk


En hoe doe je het in de herfst?

Hetzelfde. Eczeemdeken zo lang als nodig onder de deken die nodig is voor het weer

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 19:42 



 
Profiel   

__Suzanne__ schreef
Gigixponys schreef

En hoe doe je het in de herfst?

Hetzelfde. Eczeemdeken zo lang als nodig onder de deken die nodig is voor het weer


Precies. Zodra het kouder werd in de herfst de regendeken er over net zo lang tot de knutten weg waren. Dan alleen de regendeken op

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 20:01 



 
Profiel   

Trekt het water dan niet via de hals naar de rug?

Of ben ik echt een doemdenker? :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 20:03 



 
Profiel   

Ik heb jaren een eczeempony gehad die 24/7 jaarrond buiten stond. Zij had in de winter (vanaf dat de dagen onder 15 graden bleven) geen deken.
Vanaf dat het overdag 15 graden werd of meer, had ze altijd de eczeemdeken op. Dan ging het behoorlijk goed, misschien een enkel jeukplekje net voor de deken op ging (ze had flinke eczeem zonder deken).

Vliegendeken werkt niet,hoef je niet te proberen.
Ik zou de eczeemdeken op doen als het naar 15 graden gaat. Daarvoor niets of eventueel regendeken.
Je kunt ook een regendeken over de eczeemdeken heen doen. Eczeemdekens drogen als je een goede hebt, heel snel. Dat de hals of hele pony nat wordt, maakt niet uit, droogt wel weer hoor. Tenzij de pony net geschoren is, dan is dat te koud bij regen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 20:25 



 
Profiel   

jowien schreef
Ik heb jaren een eczeempony gehad die 24/7 jaarrond buiten stond. Zij had in de winter (vanaf dat de dagen onder 15 graden bleven) geen deken.
Vanaf dat het overdag 15 graden werd of meer, had ze altijd de eczeemdeken op. Dan ging het behoorlijk goed, misschien een enkel jeukplekje net voor de deken op ging (ze had flinke eczeem zonder deken).

Vliegendeken werkt niet,hoef je niet te proberen.
Ik zou de eczeemdeken op doen als het naar 15 graden gaat. Daarvoor niets of eventueel regendeken.
Je kunt ook een regendeken over de eczeemdeken heen doen. Eczeemdekens drogen als je een goede hebt, heel snel. Dat de hals of hele pony nat wordt, maakt niet uit, droogt wel weer hoor. Tenzij de pony net geschoren is, dan is dat te koud bij regen.


Hmm. Ok. Dan valt dat vliegendeken al af.

Ik heb een rambo hoody denk ik. Althans daar lijkt ie het meeste op. :P
Heb wel al 2x meegemaakt dat het de hele dag regende en dat hij stond te rillen onder het exceemdeken. 1 van die keren was zelfs in juli.. Daarom dat ik toch graag iets achter de hand heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 21:45 



 
Profiel   

Gigixponys schreef
prugelpiet schreef
Ik heb de regenliner voor onder mijn Rambo eczeemdeken, die bevalt prima. In de winter regent de hals ook nat, dan heeft ze er ook geen last van. De deken droogt heel snel.

Moet ik er wel bij zeggen dat die van mij niet 24/7 buiten staat en bij bar en boos weer eerder binnen komt. Dan is de eczeemdeken dus zo droog.

Dekens zijn altijd lastig, vooral als je niet goed kan wisselen. Wat versta je onder "warmere lentedag"? Want dan zou die gewoon met een eczeemdeken kunnen staan zonder iets er onder/over.


Gebruik je die liner dan heel het jaar?

In de winter heeft hij het exceemdeken niet nodig, dus dan kan ik wel gewoon wisselen. Het gaat echt meer om nu en de herfst.

Met een warmere lentedag bedoel ik dagen zoals vorige week, waar het rond de 15-17 graden is. Dan was hij dus wel iets of wat bezweet onder het fleecedeken, maar ook niet extreem. Hij is momenteel ook nog wel heel hard aan het verharen, dat zal ook niet helpen.

@Change, ik kan het wel vragen aan de stalbaas moest het echt nodig zijn, die komen er toch regelmatig voorbij. Maar is ook niet heel handig, want de weide is best een stukje lopen en wil hen ook niet belasten hiermee eigenlijk. Vorige keer kwam de hoefsmid en kregen ze hem ook niet gepakt, dus ik weet niet of hij met dekens wisselen makkelijker gaat zijn.


Nee, in de winter gebruik ik gewoon winterdekens, pas als het voorjaar om de hoek komt gooi ik de eczeemdeken op. Soms ook nog met regen/winter deken erover, omdat ik het dan nog te koud vind zonder.

Ik ben wel elke dag op stal dus ik doe de liner eronder als ze voor de dag erna veel regen voorspellen, en als het dan een droge dag komt, haal ik hem er weer onderuit.

Ik weet niet hoe die het houd als er heel lang veel regen op valt.

De regen zal via de hals niet dusdanig erg naar de rug trekken dat je hele paard nat word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 21:50 



 
Profiel   

Ik zag bij Bucas de X-range voorbij komen. Een regendeken in het model van een zomereczeemdeken, waterdicht en in verschillende voeringen beschikbaar (0, 100, 200gr). Kan ook een hals aan bevestigd worden

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 22:08 



 
Profiel   

Djorf_6 schreef
Ik zag bij Bucas de X-range voorbij komen. Een regendeken in het model van een zomereczeemdeken, waterdicht en in verschillende voeringen beschikbaar (0, 100, 200gr). Kan ook een hals aan bevestigd worden


Ga ik eens opzoeken, bedankt!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 07:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen