Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 132 van de 275 [ 6858 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135 ... 275  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

 
Profiel   

Ik ben in twijfel. Hier nu 14 graden met een zonnetje. Wel veel wind. Vanaf 14u tot morgenvroeg weer meer regen -O-
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 09:39 



 
Profiel   

Die van mij staat met zijn recuptex deken (die eerste variant) met 0 grams eroverheen. Wat extra warmte bovenop de rug en hoef ik niet telkens te wisselen.

Hopelijk snel alles af :):)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 09:47 



 
Profiel   

Ik heb de 100 gram af gedaan en 50 gram op gedaan. Vannacht krijgt ze dan een hals.

Ze heeft ook even zonder deken gelopen, maar ze is echt nog te kaal :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:59 



 
Profiel   

Ik heb de mijne sinds gisteren ook onder zijn 0 grams met 0 grams hals gezet ivm de harde wind en langdurige regen van vandaag. En morgen. En het hele weekend.. :') -O-
Gelukkig valt de temperatuur wel mee :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 18:05 



 
Profiel   

Ongeschoren en al bijna de hele vacht kwijt staat hier gelukkig bloot nu. Er valt hier gelukkig niet continu regen en 's nachts staan ze binnen. Dat komt toevallig nu wel aardig uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 18:51 



 

Vandaag heb ik ze beide bloot gehad. Het was zo lekker, 16 graden en bijna de hele dag zon <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 19:06 



 
Profiel   

Ja hier ook 16 graden, wel stevige buien afentoe maarja de temperatuur maakt het okee lijkt t. Ik vind het zelf nog steeds eng, maarja ik wil haar ook niet koken in de zon

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 19:08 



 
Profiel   

Voor de mensen die wel de eigenschappen van de stay dry van Bucas wil maar wel gladde voering.
Bucas komt met een nieuwe lijn van Atlantic waarbij je stay dry hebt maar dan afgewerkt met dermo care. Dus wel gladde dekens maar dan met de volledige werking van de smartex :j zag ik net bij een live stream van bucas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 20:33 



 
Profiel   

Hier ook bloot (afgelopen nachten met de vele regen wel o grams regendeken op gehad, die er 's ochtends weer af gaat). Ik kijk t vanavond even aan.

Misschien hebben jullie nog advies? Ik ga volgende week zaterdag met mijn merrie verhuizen naar een plekje waar ze overdag de hele dag buiten staat en 's nachts op stal. Nu staat ze 24/7 buiten en heeft (ondanks weleens regendeken) een wintervacht, wel al flink aan t verharen/verhaard.
Het zal best even warm zijn op stal, al is het niet in een dichte schuur. Overdag geven ze tot dusver geen best weer op, normaliter heeft ze bij vele regen een regendeken op dus. Ik kan niet nieuwe staleigenaar vragen 's ochtends vroeg voor ze naar buiten gaan, steeds een dekentje op te doen (althans, ik ga daar niet vanuit. Haar vader, erg op leeftijd, doet de paarden dan, wel ervaren).

Misschien moet ik het even aanzien, maar zit wel te verzinnen what to do met dat soort weersomstandigheden icm onze situatie. Misschien hebben mensen uit dit topic daar al ervaring mee :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 13:55 



 
Profiel   

Het is geen dichte schuur? Dan zal het in de nacht wel meevallen hoe warm het is met een deken op.

Hier is het nogsteeds kakweer met harde wind, dus nogsteeds de dekens op :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 19:23 



 
Profiel   

Mijn merrie had het nu in de avond op stal al 2 avonden te warm. Terwijl ze overdag totaal niet te warm voelt met een regendeken.
Mijn ruin voelt prima binnen en buiten.

Dus zo paard verschillend

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 19:26 



 
Profiel   

Zal idd wel schelen dat t geen dichte schuur is. Maar in een stal is toch uit de wind, goed beschut etc.

@DuoPenotti, ja dat is ook zo. Die van mij heeft t sneller warm heb ik t idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 19:28 



 
Profiel   

De mijne staat nu overdag bloot omdat het 's nachts echt te warm is op stal, maar eigenlijk was dat het voor hem bijna de hele winter. Best lastig hoor, van 24/7 buiten naar 's nachts op stal. Gelukkig houdt hij het nu prima vol zonder deken overdag. Altijd lastig die overgangsfase. Maar aan de andere kant, op dagen dat het overdag heel warm is en het 's nachts flink afkoelt had ik normaal het probleem met 24/7 buiten dat hij overdag wegkookte onder de deken of het 's nachts opeens te koud had zonder deken. Dus het probleem verplaatst zich gewoon een beetje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 19:54 



 
Profiel   

Zou de deken aflaten als ze zowel binnen/buiten kan eten.
Mocht ze het buiten alsnog fris krijgen hebben, kan ze op stal opdrogen en opwarmen. Zeker als er meerdere paarden in een gang staan dan wordt het binnen echt wel lekker warm.
Als ze 24/7 buiten gewend is zou ik me geen zorgen maken (wel over het op stal staan, daar is die van mij het nu echt niet meer mee eens :+ )

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 20:06 



 
Profiel   

Bedankt voor meedenken, neig dan idd eerder naar aflaten. Haha ja dat 's nachts op stal is ze niet meer gewend, maar omdat ze ook wat ouder wordt denk ik dat het vooral 's winters niet erg is. We gaan t zien :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-23 21:53 



 
Profiel   

Nou,ik kom me ook melden :)
Bezorgde nieuwe paarden eigenaar.
Ik heb een friese merrie die in april 1 jaar wordt. Ze is nu 3 weken van mij en is door de verhuizingsstress best afgevallen. Dat gaat nu gelukkig weer beter.
Maar nu de vraag; heeft ze een deken nodig? Ze staat overdag buiten, wel mogelijkheid tot schuilen - maar omdat ze nieuw is in de kudde ben ik zo bang dat ze weggejaagt wordt en dus met regen etc alsnog buiten staat. 'S nachts staat ze op stal.
Ze heeft wel een wintervachtje maar ik vraag me ook af hoeveel haar veulenvachtje nog vertekent.
Ik ben dus even benieuwd wat jullie denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 06:08 



 
Profiel   

Wat maakt dat je denkt dat een jaarling een deken nodig heeft? Dat hebben ze eigenlijk nooit. Gewoon goed voeren. En ze zijn niet van suiker hoor? De meeste paarden hebben geen schuilstal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 06:21 



 
Profiel   

Spenk schreef
Wat maakt dat je denkt dat een jaarling een deken nodig heeft? Dat hebben ze eigenlijk nooit. Gewoon goed voeren. En ze zijn niet van suiker hoor? De meeste paarden hebben geen schuilstal.


Met name het feit dat ze zo afgevallen is :) maar ze eet inderdaad wel goed, heeft onbeperkt hooi tot haar beschikking, als ze niet weggejaagt wordt.
Maar bedankt! Dan laat ik het deken verhaal nog even zitten denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 06:24 



 
Profiel   

Als meelezer vraag ik me vooral af, als ze niet uit de schuilstal gejaagd wordt, als ze niet weg gejaagd wordt bij het voer. Afgevallen. Staat het paardje wel op de juiste stalling?

Ik heb mijn bijna jaarling van de winter wel met slecht weer onder de deken gehad, zij staat 24/7 buiten en werd anders niet meer droog zoveel haar. Nu zover deken omdat het echt te warm is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 06:27 



 
Profiel   

Caily schreef
Als meelezer vraag ik me vooral af, als ze niet uit de schuilstal gejaagd wordt, als ze niet weg gejaagd wordt bij het voer. Afgevallen. Staat het paardje wel op de juiste stalling?

Ik heb mijn bijna jaarling van de winter wel met slecht weer onder de deken gehad, zij staat 24/7 buiten en werd anders niet meer droog zoveel haar. Nu zover deken omdat het echt te warm is.


Ze staat er net 3 weken, ze moet vooral - denk ik - nog even haar plek vinden in de kudde. Ik moet zeggen dat het nu al wel beter gaat, ik zie haar steeds meer rustig eten bij de voerplekken en krijg ook steeds vaker foto's door van stalgenootjes dat ze lekker staat te eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 06:29 



 
Profiel   

Stress door verhuizen doet ook veel. T is nu betrekkelijk warm en mijn nu tweejarige staat ook altijd zonder deken. Dus zou gewoon wat extra bij voeren en vooral geen dek op doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 06:33 



 
Profiel   

Ik zou geen deken op doen maar wel zorgen dat ze voldoende ruwvoer binnen krijgt, dusnoods door elke dag even apart voeren als dat nodig is. Anders heb je straks andere ellende, zoals maagzweren…

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 06:52 



 
Profiel   

Wat verschilt een 1 jarige van een 5, 20, 15 jarige in dit opzicht dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 07:32 



 
Profiel   

Mijn paard is destijds ook erg afgevallen door verhuisstress, maar die had overgewicht dus dat kwam goed uit ;)

Ik zou kijken naar je paard. Is er uberhaupt sprake van dat ze onder de schuilstal word weg gejaagd? Wat gebeurd er na langdurig regen met haar? Kortom, ga eens heen als het al een paar uur regent. Voel dan de lies, oksel en oren. Als ze weer droog is, voel de rugspieren en achterhand of het strak staat. Die check doe ik altijd als ik er ben, dan heb je ook een beeld met wat normaal en afwijkend is.
Dus verzamel eerst wat info voor jezelf en besluit dan wat nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 07:52 



 
Profiel   

Macs schreef
Wat verschilt een 1 jarige van een 5, 20, 15 jarige in dit opzicht dan?


1 die zit waarschijnlijk al goed in het haar, 2 is geen deken gewend wat nog meer stress geeft. 3 bij een ouder paard dat net verhuisd is zou ik het ook niet adviseren als die gewoon genoeg vacht heeft. T wordt komende dagen 15 graden..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 07:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 132 van de 275 [ 6858 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135 ... 275  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen