Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 134 van de 279 [ 6972 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137 ... 279  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

 
Profiel   

Ik heb de amigo bug buster besteld voor mijn paard, nu zie ik dat ik daar evt een liner onder kan doen. Maar wat is daar het nut van? Als je bv een regen deken oplegt kunnen de mugjes er ook niet bij toch? Prachtige deken overigens.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 20:44 



 
Profiel   

Die liner is een stuk dunner en minder warm dan een regendeken. Dat is dus heel geschikt voor dagen waarop het ik noem maar wat 16/17 graden is maar wel veel regent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 21:08 



 
Profiel   

Ik heb een vraagje; voorheen paste mijn paard goed in amigo dekens en ik ben ook tevreden over de kwaliteit.
Echter nu ze wat meer volwassen wordt en wat meer body krijgt; lijkt het alsof haar schouder te fors is. De deken bedekt de schouder nu niet meer volledig wat er voor zorgt dat het inregent..

Dit is het geval bij zowel de amigo hero (met rechte sluiting, oud model) als de bravo met Vsluiting.

Wat is een goed merk als alternatief?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 07:53 



 
Profiel   

De xl variant?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 07:59 



 
Profiel   

Qazplm schreef
Ik heb een vraagje; voorheen paste mijn paard goed in amigo dekens en ik ben ook tevreden over de kwaliteit.
Echter nu ze wat meer volwassen wordt en wat meer body krijgt; lijkt het alsof haar schouder te fors is. De deken bedekt de schouder nu niet meer volledig wat er voor zorgt dat het inregent..

Dit is het geval bij zowel de amigo hero (met rechte sluiting, oud model) als de bravo met Vsluiting.

Wat is een goed merk als alternatief?


Hier past Rambo met v sluiting goed bij wat bredere schouders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 08:02 



 
Profiel   

Ik las van het paardje met de stress en de verhuizing: let erop dat je misschien standaard een kuur voor haar maag geeft. Heb nu te vaak gezien en meegemaakt dat ze maagproblemen hebben door een verhuizing. Zowel bij mijn paardje en twee stalgenoten. Onder het motto “baad het niet dan schaad het niet” :)
Puur stomach is hier echt wel een kei in.
Maar dat is maar een vrijblijvende tip.

Breedgeschouderde deken:
Verder heb ik ook dekenleed gehad met mijn breedteschouderde haf en ik zweer nu bij mijn Amigo XL bravo. Geen schuurplekken , geen drukpunten.. gewoon goede dekens (en mijn zijn nooit lek geweest)

Voor de rest kan ik (met enige blijheid) vermelden dat mijn dekenseizoen officieel gedaan is ze staan nu al 2 weken (denk ik) volledig zonder deken ook in de regen. Dus ik ga de boel vandaag maar eens uitsorteren en
Klaarmaken om te laten wassen
:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 08:11 



 
Profiel   

Hier gaat het nu s nachts weer richting 0 dus heb de 200 gram er weer opleggen. Overdag wel 10 graden dus dan zouden ze bloot kunnen. In ieder geval de jongste. De oudste was vrijdagavond al koud onder zijn regendeken dus die stond gisteren alweer onder 100 gram. Nu zijn de mijne ook nog lang niet volledig in zomervacht. Die begint nu net wat te groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 09:19 



 
Profiel   

Ik vind het zo bijzonder hoe erg die vachten verschillen he? Hier echt al heel lang weer volledig in zomervacht. Terwijl de buren bijvoorbeeld nog volop in de rui zijn. Dus degene met precies dezelfde stal, ook deken op dus hetzelfde gehouden. Buurvrouw heeft nog echt wintervacht, die staat zonder deken.

Tot nu toe heb ik nog geen deken hoeven wisselen. Had 1 dag de hals eraf gehaald maar die zit er ook weer op. Ik voel me best wel verwend met deze deken en dit paard, maar onze wissel problemen komen wat later en in het najaar wat eerder :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 09:39 



 
Profiel   

Voer maakt ook veel verschil. En mijne in Groningen zijn later dan die in Limburg. Maar dat is bij jou niet van toepassing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 10:06 



 
Profiel   

Voer maakt zeker veel verschil! Mijn senior kwam vorig jaar enorm slecht uit zijn vacht. Werd als ouderdomskwaal weggeschreven. Achteraf gezien werd hij opeens graatmager en zat er voor hem veel te weinig in het ruwvoer. Uiteindelijk einde van het jaar verhuist en nu op nieuw ruwvoer kwam hij opeens enorm aan. Hij is zelfs nu al bijna door zijn wintervacht heen, terwijl hij vorig jaar rond deze tijd nog volledig fluffy was met een paar wat kalende plekjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 11:51 



 
Profiel   

Ja, maar dat is bij ons op stal dus hetzelfde. Ik vergelijk juist met de andere in buitenboxen. In de binnenboxen is het toch weer anders, warmer en betere verlichting bijvoorbeeld.
Ze krijgen hetzelfde ruwvoer en krachtvoer. Enige verschil is wat we bijvoeren, maar wel allemaal een vorm van luzerne :+ En toch enorm verschil in wanneer ze beginnen en klaar zijn met rui.

Ik zie bij mijn merrie trouwens geen verschil in wanneer en hoe snel ruien als zij niet goed in haar vel zit. Wel in de kwaliteit en dikte van de vacht. Slecht in vel is dikkere vacht (sowieso alle paarden die ik gehad heb hadden dikkere vacht bij blessures oid terwijl dekens en alle andere factoren hetzelfde waren qua licht en voer) en wat doffer.

Blijft interessant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-04-23 15:23 



 
Profiel   

Celebi schreef
Voer maakt zeker veel verschil! Mijn senior kwam vorig jaar enorm slecht uit zijn vacht. Werd als ouderdomskwaal weggeschreven. Achteraf gezien werd hij opeens graatmager en zat er voor hem veel te weinig in het ruwvoer. Uiteindelijk einde van het jaar verhuist en nu op nieuw ruwvoer kwam hij opeens enorm aan. Hij is zelfs nu al bijna door zijn wintervacht heen, terwijl hij vorig jaar rond deze tijd nog volledig fluffy was met een paar wat kalende plekjes.



Dat merk ik ook wel. Die van mij zijn in Januari geschoren en ik voerde ze toen vooral slobbermash van Pavo (bevat veel lijnzaad) + Biotine Forte en winterkruiden. Van de stal uit kreeg enkel mijn haflinger 1 kg "manege brok". Sinds Maart ben ik overgegaan naar Equifyt Alphen Grün muesli, met winterkruiden, twee handen luzerne, biotine Forte en ze staan echt compleet in zomervacht. Had twee a drie weken terug sterretjes ingeschoren en die zijn nog maar amper zichtbaar :')

Merk dat ze ook nood hadden om hun deken af te hebben. De eerste dagen waren spannend maar gelukkig moet een stalgenootje later werken en die controleerde altijd of ze het aangenaam hadden en dat bleek zo te zijn, hierdoor heb ik besloten geen dekens meer te doen.

Ze kunnen non stop hooi eten dus die eten zich (bij mogelijke frisheid) wel warm, verder zijn het twee clownen bijeen die steeds spelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-23 11:48 



 
Profiel   

Vraagje,
Ik heb mijn pony in jachtpatroon geschoren rond november.
Inmiddels zitteb er wel weer wat haren op maar niet zolang als zijn wintervacht boven op.
Hij is flink in de rui en de temperaturen blijven vanaf morgen boven de 5 graden snachts. Af en toe valt er wel nog n buitje regen...

Hij staat momenteel met 0 gram regendeken.
Heeft een schuilhuisje maar staat daar zelden.
Heeft onbeperkt hooi.

Kan ik mijn regendeken dan aflaten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 08:18 



 
Profiel   

Ik laat van het weekend de regendeken af, daarna bekijk ik even hoeveel regen er gaat vallen. Meeste dagen zou ik s avonds nog naar de wei kunnen om hem op te doen. Lastig altijd, vooral als ik late dienst of slaapdienst heb lukt dat niet.

Misschien is zo n vliegendeken met een waterdichte bovenkant een idee denk ik de laatste tijd. Imeand ervaringen mee in het voor of najaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 09:13 



 
Profiel   

Je zou ook kunnen testen met een glaasje water hoe goed zijn vacht al waterafstotend is? Winnetou onze shet heb ik overlaatst volledig gewassen (geschoren in december) maar had veel last van witte schilftertjes, en het water gleed er af gelijk een pas gewaxte auto XD...
Als dat hetzelfde effect is bij jou kan je wel rustig proberen zijn deken af te laten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-04-23 16:49 



 
Profiel   

goede morgen,

Ik zou 5 delen terug kunnen lezen maar denk dat dit sneller is...

Ik heb eergisteren mijn Friese merrie van 10 maanden die net op het land stond er af moeten halen omdat ze niet meer fatsoenlijk kon lopen van het trillen ze was vreselijk nat en die wind op dr lijf heeft dr tot het bot koud gemaakt. Ik ben dus op zoek naar een regendeken zodat mevrouw weer naar buiten kan.
Maar dan nu welke maat???? ze is 147 hoog en 10 maanden oud dus nog heel smal. Ik heb werkelijk geen idee wat voor maat ik moet bestellen.

Hebben jullie een idee of ervaring met een veulen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 06:51 



 
Profiel   

Ik zou het gewoon opmeten. Meetlint mee en van het midden van de borst tot zitbeenknobbels/hoogte van staartaanzet, deken hoort een stukje billen bloot te laten en niet volledig te bedekken zoals je vaak ziet. De meeste mensen hebben te grote dekens voor hun paarden. Nadeel is dat ze er uit gaat groeien, maar een te grote deken gaat je andere problemen geven, zoals druk en schuur plekken.


Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 07:18 



 
Profiel   

Stephanie_86 schreef
goede morgen,

Ik zou 5 delen terug kunnen lezen maar denk dat dit sneller is...

Ik heb eergisteren mijn Friese merrie van 10 maanden die net op het land stond er af moeten halen omdat ze niet meer fatsoenlijk kon lopen van het trillen ze was vreselijk nat en die wind op dr lijf heeft dr tot het bot koud gemaakt. Ik ben dus op zoek naar een regendeken zodat mevrouw weer naar buiten kan.
Maar dan nu welke maat???? ze is 147 hoog en 10 maanden oud dus nog heel smal. Ik heb werkelijk geen idee wat voor maat ik moet bestellen.

Hebben jullie een idee of ervaring met een veulen?


Die van mij had vorig jaar hetzelfde en heb toen een goedkope deken maat 155 besteld dacht ik. Ze heeft hem uiteindelijk maar twee keer op gehad :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 08:04 



 
Profiel   

Zou ik ook doen. Het wordt immers 17 graden komende week met veel zon geloof nog 2 dagen wat kouder en kans op regen en vanaf volgend weekend naar zon en 18-20 graden. Dus ik denk eigenlijk niet eens je hem nog nodig bent en over paar maand past het niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 08:07 



 
Profiel   

Ik heb een van dezelfde leeftijd en zij heeft nu 175. 155 begon ze de winter mee :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 08:25 



 
Profiel   

Voor die ene keer zou ik niets kopen. Want deze week word het weer warmer.
En geen idee hoe ze verder staat. Maar met slopende leeftijdgenootjes zou ik dat zeker niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 08:28 



 
Profiel   

Volgens mijn weerbericht moet mijn paard komende week nog zeker de helft van de tijd een regendekentje op.. Hij zit al volledig in zomervacht en kan slecht tegen regen, dan staat hij inderdaad ook te rillen.

Ik zou gaan opmeten en wat goedkoops halen. Zodat als je paard er snel uitgroeit je niet heel veel geld geïnvesteerd hebt. Ik vind de dekens van EJ zelf daar wel fijn voor. Ze zijn niet al te robuust, maar kwalitatief wel erg netjes voor de prijs die je betaalt. Ik heb er eentje als nood deken maar die doet het nu al de halve winter erg goed in de zeikregen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 09:14 



 
Profiel   

Oh... Las net het weerbericht.
Van de hele week droog is het naar de hele week regen gegaan... -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 09:26 



 
Profiel   

Eh ja, dat dus .. nog steeds geen lente en landseizoen.. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 09:41 



 
Profiel   

Celebi schreef
Eh ja, dat dus .. nog steeds geen lente en landseizoen.. -O-

Ze kunnen toch gewoon in de regen staan op het land?

Hier staan ze gewoon in de regen op het land hoor :P

Zie inderdaad hier nu ook meer regen staan maar wel 15 graden dus echt koud is dat niet gelukkig. Dan kan gewoon de bucas sunshower om.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-04-23 13:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 134 van de 279 [ 6972 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137 ... 279  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen