Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Muggen in Brabant

 
Profiel   

Hoi,

Vorig jaar zomer ben ik verhuisd naar Brabant, in de buurt van Boxtel. Ik heb een mooie paddock paradise voor mijn paarden gemaakt, met een stuk bos erbij.
Nu ben ik me rot geschrokken van de hoeveelheid muggen ineens in de afgelopen dagen. Dit zijn volgens mij geen knutten, maar gewoon normale muggen. Op een gegeven moment zaten er wel 25 op elk paard... 1 van mijn paarden werd er helemaal gek van en bleef maar heen en weer draven, todat ik haar een vliegendeken oplegde. Ze willen ook het bos gedeelte niet in op het moment, en ze gaan helaas ook niet in de schuilstal. Ik heb een dergelijke hoeveelheid muggen nog nooit meegemaakt op andere plaatsen in het land.

Paar vragen hierover:
* Is dit normaal in deze omgeving?
* Hoe lang duurt die muggenoverlast normaal gezien? (ik hoop echt niet de hele zomer...)
* Hoe kan ik mijn paarden comfortabeler maken?
Ik heb wat Tedax gespoten, dat lijkt wel even te helpen, en voor het meest gestreste paard een vliegendeken. Wellicht van die flappen voor de schuilstal hangen? Zijn er nog bepaalde planten die kunnen helpen?

Alvast bedankt!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 12:25 



 
Profiel   

Ah, een mede lotgenoot :D
Ik woon ook in de buurt van Boxtel (Haaren) maar loop veel in de Kampina en bij Boxtel.
Op dit moment zijn er zoveel muggen omdat er veel stilstaand water is door poeltjes die door de gevallen regen zijn ontstaan.
Wanneer het straks droger gaat worden, dan zijn de muggen ook vanzelf minder.
Maar het is idd wel redelijk normaal. Het is echt een periode en dan is het weer voorbij.
Dazen vallen hier dan op zich wel weer redelijk mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 12:28 



 
Profiel   

Tip 1: maak de stal zo aantrekkelijk mogelijk voor vogels, mussen, zwaluwen etc etc die lusten ze graag. En voorkom stilstaand open water
Tip 2: vliegen/eczeemdekens inderdaad
Tip 3 is veerust oid, maar dat is eigenlijk alleen de moeite tijdens het rijden bv. Heel lang werken sprays nooit
Tip 4 zweet afsponsen

Maar het blijft altijd behelpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 12:31 



 
Profiel   

Ik vind het sinds een paar jaar ook echt veel erger geworden. Weet niet of het evt met de overstromingen te maken heeft gehad van juli 2021. Hier voornamelijk knutten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 12:33 



 
Profiel   

Het is nu inderdaad wat erger dan normaal, maar veel muggen is helaas wel veelvoorkomend in deze regio.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 12:47 



 
Profiel   

Wij gaan al een aantal jaar met de paarden naar Someren en Maarheeze in Brabant en daar stikt het ook van de muggen, zelfs in de winter zitten ze daar nog regelmatig…
Afgelopen weekend zonder paarden geweest maar zelf in het bos gewandeld en ook al flink gestoken,..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 14:00 



 
Profiel   

Heb je hoge punten waar je vleermuiskasten kunt hangen? Die eten echt duizenden muggen per vleermuis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 14:03 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Wij gaan al een aantal jaar met de paarden naar Someren en Maarheeze in Brabant en daar stikt het ook van de muggen, zelfs in de winter zitten ze daar nog regelmatig…
Afgelopen weekend zonder paarden geweest maar zelf in het bos gewandeld en ook al flink gestoken,..

Dit is mijn regio en er zitten idd weer veel muggen.
Zeker nu met genoeg water. Met de droogte jaren terug viel het mee.

En de dazen zitten hier op de meeste plaatsen ook in overvloed.
Mijn ruin is er nog wel heel stoer in maar mijn merrie zeker niet en die krijgt dan ook een eczeemdeken op. Niet dat ze eczeem heeft, maar omdat ze anders helemaal gaat rennen om er van af te zijn.

Zwaluwen en vleermuizen zitten hier genoeg, maar die komen zeker niet om van de honger, want de insecten zitten er nog meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 14:07 



 
Profiel   

Ik woon op de Utrechtse Heuvelrug en hier komen ze ook direct wanneer het boven de 10 graden is. Dus ook als het in de winter eens een keer een dagje warm is. Ik woon met mijn paarden in de bossen. Met dit soort benauwde weer en af en toe zo'n flinke bui zijn ze helemaal actief. 's Avonds willen mijn paarden dan ook echt niet meer buiten zijn. Als het donker is gaat het wel weer.

En als het geen muggen zijn dan komen de vliegen of dazen wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 14:28 



 
Profiel   

Muggen hebben een hekel aan wind, dus momenteel is het echt fantastisch weer voor ze.
Zodra er wat meer wind bij komt is het gelukkig alweer een heel stuk minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 14:36 



 
Profiel   

ja Noach had ze beter kunnen verzuipen ipv mee te nemen op de boot....
verschrikkelijke nutteloze (in mijn ogen) beesten.

Het is echt behelpen, en je kunt alleen zorgen dmv dekens dat het comfortabel blijft. En het zo vogel/vleermuisvriendelijk mogelijk maken....
Het is drama en paarden hebben een hekel aan muggen. Het is hier een prachtige omgeving, maar die muggen (en in de zomer dazen) zijn wel een dingetje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 14:40 



 
Profiel   

Ik heb hier heel veel vogels en vleermuizen, maar alsnog ook heel veel muggen... :') Het is inderdaad jammer, vaak verheug je je op de lente/zomer, maar dan heb je dit gedoe weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 14:47 



 
Profiel   

Sta jij tegenover kappelletje?
Ik sta iets verder richting Kampina, het is altijd ieder jaar rond deze tijd drama met de muggen. Heb niet echt het idee dat de pony's er last van hebben. Zwiepen wat met de staart maar meer ook niet.

Helaas kan je niet meer doen dan eventueel deken opgooien. De muggen blijven nog wel even.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 15:58 



 
Profiel   

Dank allemaal voor de reacties!
We moeten er mee leren leven denk ik, maar het is in ieder geval fijn om te horen dat ik niet de enige ben die er last van heeft - gedeelde smart is halve smart!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-05-23 18:00 



 
Profiel   

Niet alleen in Brabant, maar ook op andere plekken bij stilstaand water of tijdelijke 'poeltjes' door flinke regenval.

Ik zie net dit artikel langskomen: Veel muggen op komst door hogere temperaturen en vochtig weer.

Heel relativerend is deze zin: :))

Citaat
Het vervelendste moment komt nog: de muggenactiviteit piekt meestal in augustus.

...en wees lief voor de vogels en vleermuizen in je omgeving. Je kunt ze hard nodig hebben ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 09:35 



 
Profiel   

Vandaag regent het dus het is nu even mug vrij. :)
Ik merk inderdaad altijd dat er meer bedrijvigheid is met warm, nat weer. In een droge periode in de zomer valt het vaak weer mee.

We maken er maar het beste van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-05-23 09:42 



 
Profiel   

Mijn paarden staan in Oisterwijk maar ook hier heel veel muggen. In Drunen was het ook niet meer leuk om gewoon zelf door het bos te lopen. Ik gok dat het komt door de natte gebieden hier. De Kampina in het bijzonder.

Vanavond werden ze hier ook massaal aangevallen. De gemiddelde vliegenspray lijkt niet te werken helaas.

Wat me opvalt is dat er òf muggen zitten óf vliegen. De vliegen zijn nu niet aanwezig namelijk.

Die flappen blijken wel echt goed te werken. Richting Moergestel heeft iemand dat bij zijn schuilstal en ik zie die paarden er veel instaan. Achter de flappies.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 22:06 



 
Profiel   

Niet alleen in brabant. Ook in de Achterhoek is het niet te doen. De paarden willen alleen maar heel graag naar binnen als ik kom. Ze worden levend opgevreten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-05-23 22:19 



 
Profiel   

pluisje88 schreef
Niet alleen in brabant. Ook in de Achterhoek is het niet te doen. De paarden willen alleen maar heel graag naar binnen als ik kom. Ze worden levend opgevreten.

Hebben ze in de stal minder last van muggen? En staan ze in een binnenstal, box met buitenluik of een schuilstal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 17:56 



 
Profiel   

Ja veel minder. Ze zijn er wel, maar niet met tientallen tegelijk. Twee in een binnenstal maar wel met de ramen open en 1 in een buiten stal. In de buiten stal zijn er wel veel meer dan in de binnenstal, maar altijd nog minder dan buiten

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-05-23 18:37 



 
Profiel   

Zelfs de koeien komen bij ons vanzelf naar binnen in de schermering ivm de muggen. Het is echt verschrikkelijk dit jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-23 21:58 



 
Profiel   

Hier enorm veel muggen in het bos. Al jaren eigenlijk. Tot nu toe nog nooit iets gevonden dat echt werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-05-23 17:55 



 
Profiel   

De muggen zijn dit jaar een verschrikking! Als iemand hier een gerichte oplossing voor weet.... ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-23 09:00 



 
Profiel   

Ik denk dat het nu overal in de bossen heel veel is. Ik kom graag in de bossen maar nu sprint ik er doorheen want ik ben ook allergisch voor muggenbeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-23 09:06 



 
Profiel   

Ik vind het momenteel juist heel erg mee vallen. De afgelopen weken veel in de bossen geweest en het was een stuk minder als een maand geleden.
Het scheelt ook wel wanneer er wat wind staat. En veel plassen en vennen staan momenteel droog waardoor er sowieso minder muggen zijn.
Normaal gesproken kan ik rond deze tijd echt niet zonder 50% Deet de bossen in, maar dat is nu eigenlijk niet nodig.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-07-23 09:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 25 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen