Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Rare vliegen?

 
Profiel   

Zojuist op de oprit zie ik dit! Wie weet wat dit voor beesten zijn? Ze lijken steeds nieuwe groepen te maken. Ze zijn niet agressief.
Mmm foto’s niet geüpload, probeer ik nog een keer.
[ img ]

[ img ]


Laatst bijgewerkt door BoRo op 31-05-23 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:36 



 
Profiel   

BoRo schreef
Zojuist op de oprit zie ik dit! Wie weet wat dit voor beesten zijn? Ze lijken steeds nieuwe groepen te maken. Ze zijn niet agressief.


Staat geen foto bij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:38 



 
Profiel   

Zijn de foto’s nu zichtbaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:39 



 
Profiel   

Zijn dit geen bijen? :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:40 



 
Profiel   

Zwermende bijen, lijkt me. Kijk of je een lokale imker kunt vinden, die nemen ze (graag) mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:41 



 
Profiel   

Dat zijn bijen. Even een lokale imker bellen die komt ze ophalen en plaatst ze elders op een veilige plek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:41 



 
Profiel   

Dat lijkt een zwerm bijen te zijn. Ik zou even een imker in de buurt bellen zodat hij deze kan verplaatsen of meenemen. :j

Edit drie tegelijk met hetzelfde advies :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:42 



 
Profiel   

Ja nu wel.
Zijn inderdaad bijen.
de zandbij of pluimvoetbij graven volgens mij een nest in de grond.
Maar kan ook net zo goed een normale zwerm zijn.

Zijn helemaal niet schadelijk in tegendeel, zo lang je het nest met rust laat natuurlijk.
Dus als ze op een rottige plek zitten kan je ze door een imker op laten halen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:43 



 
Profiel   

Een imker kan komen kijken en of advies geven of als nodig de bijen verplaatsen of meenemen als ze een gevaar vormen voor zichzelf of de omgeving. :j

Ik heb al een aantal keren contact gehad, een keer bleken het grondbijtjes te zijn die toevallig allemaal naast elkaar een nest hadden gemaakt. Die plek is wat afgeschermd zodat ze veiliger zaten. Een keer heeft de imker het zwervende honingbijen volk meegenomen en een keer een wilde bijen volkje verplaatst naar een voor hun prettiger plekje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:50 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties en advies, ik bel nu ff een imker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 16:52 



 
Profiel   

Zijn als goed is gewoon bijen met de koningin in de zwerm. Waarschijnlijk hebben ze nog geen nieuw onderkomen gevonden.

Ik ben ze zo ook is een keer tegen gekomen midden in de stad. Een imker is ze toen op komen halen. Best interessant om te zien hoe dat gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:00 



 
Profiel   

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:27 



 
Profiel   

Zwerm is opgehaald!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:28 



 
Profiel   

Wat fijn dat je ze hebt laten ophalen! We hebben ze momenteel zo hard nodig nu het niet goed met de bijen gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:29 



 
Profiel   

Wat goed!

Had hij nog informatie verder over de bijen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:32 



 
Profiel   

Wat goed dat je een imker hebt gebeld!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:33 



 
Profiel   

Ah gelukkig en fijn snel ook. Ik ben ook wel benieuwd of de imker nog aanvullende informatie had. Nu gaan ze hopelijk naar een plek met lekker veel eten in de omgeving en een fijne woning <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:35 



 
Profiel   

Wat bijzonder dat je dit kon meemaken.
Goed dat een imker de bijen heeft kunnen redden, hopelijk hebben ze een veilige en goede plek dan een stoeprand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:50 



 
Profiel   

Het zijn bijen die zijn ontsnapt uit hun kast (of hoe je dat dan ook noemt). Tenminste, ik denk niet dat er zomaar wilde bijen met kolonies ergens zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 17:58 



 
Profiel   

Zwermen is hoe bijen zich voortplanten. Als het een volk van een imker is, zal die zo'n zwerm een nieuwe geschikte plek geven ipv ze zelf "op kamers" te laten gaan. Er zijn nl nogal wat plekken waar bijen niet veilig zijn of andersinds met hun mensen buren in de knoop komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:11 



 
Profiel   

Dit is een zwerm honingbijen.
Waar in noord Nederland zit je? Mocht je geen imker kunnen vinden, ik woon in Hoogezand en heb nog een kast leeg staan :)
Stuur maar een pbtje mocht je hulp nodig hebben.

Edit: haha laat maar, had over je laatste bericht heen gelezen O:)
Fijn dat ze opgehaald zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 18:12 



 
Profiel   

Was zeker interessant! De imker gaf aan dat waarschijnlijk de oude kast te vol was geworden. Dan gaat de oude koningin met de helft van de bijen zwerven, opzoek naar een nieuwe plek. En zo zijn ze op onze oprit beland. De imker houdt deze zwerm in een kast op zijn terrein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 20:06 



 
Profiel   

BoRo schreef
Zwerm is opgehaald!

*\o/*
*\o/*
*\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-05-23 20:31 



 
Profiel   

BoRo schreef
Was zeker interessant! De imker gaf aan dat waarschijnlijk de oude kast te vol was geworden. Dan gaat de oude koningin met de helft van de bijen zwerven, opzoek naar een nieuwe plek. En zo zijn ze op onze oprit beland. De imker houdt deze zwerm in een kast op zijn terrein.


Wat interessant! Eigenlijk is het toch heel goed dat de kast te vol zit, zo krijgen we meer bijen in Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 07:31 



 
Profiel   

ElfBeau_067 schreef
Wat interessant! Eigenlijk is het toch heel goed dat de kast te vol zit, zo krijgen we meer bijen in Nederland.


Het zijn niet per se de honingbijen die dreigen uit te sterven (ondanks een aantal vervelende ziektes, Amerikaanse hoornaars en bestrijdingsmiddelen), maar de paar honderd andere (wilde) soorten die bedreigd worden. Imkers houden de honingbijen wel op peil, dat is hun inkomen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen