Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Rare vliegen?

 
Profiel   

Ibbel schreef
ElfBeau_067 schreef
Wat interessant! Eigenlijk is het toch heel goed dat de kast te vol zit, zo krijgen we meer bijen in Nederland.


Het zijn niet per se de honingbijen die dreigen uit te sterven (ondanks een aantal vervelende ziektes, Amerikaanse hoornaars en bestrijdingsmiddelen), maar de paar honderd andere (wilde) soorten die bedreigd worden. Imkers houden de honingbijen wel op peil, dat is hun inkomen.


En de Aziatische hoornaar komt inmiddels ook in het hele land voor -O-
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:21 



 
Profiel   

Ik bedoelde ook de Aziatische :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:28 



 
Profiel   

Oooh hahaha _O- Dat verklaart het!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:29 



 
Profiel   

En toen ik ging even googelen op Amerikaanse bijen, omdat er ergens iets in m'n hoofd hing over dat daar ook iets mee was...
OK, dan kom je er dus achter dat er KI bij bijen bestaat en lees je dit:

Citaat
Het verzamelen van bijensperma gaat erg goed. Bijen zijn makkelijk af te tappen.


Juist.

(Omdat Amerikaanse bijen gevoeliger zijn voor een aantal ziektes worden ze gekruist met Europese rassen - en daar is KI voor nodig)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 08:36 



 
Profiel   

Ibbel schreef
En toen ik ging even googelen op Amerikaanse bijen, omdat er ergens iets in m'n hoofd hing over dat daar ook iets mee was...
OK, dan kom je er dus achter dat er KI bij bijen bestaat en lees je dit:

Citaat
Het verzamelen van bijensperma gaat erg goed. Bijen zijn makkelijk af te tappen.


Juist.

(Omdat Amerikaanse bijen gevoeliger zijn voor een aantal ziektes worden ze gekruist met Europese rassen - en daar is KI voor nodig)


Totaal off-topic, maar mijn enige gedacht is “Hòe dan?!”

Fijn dat je een imker hebt geregeld TS, zijn deze bijen weer veilig. Wat ik veelal zie is dat bijen hele rustige vliegers zijn (beter dan wespen/hoornaars)

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 09:10 



 
Profiel   

Nou, hou je vast!

Nooit gedacht dat ik zo'n video zou bekijken _O-
Maar het is wel interessant!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 09:15 



 
Profiel   

Ibbel schreef
En toen ik ging even googelen op Amerikaanse bijen, omdat er ergens iets in m'n hoofd hing over dat daar ook iets mee was...
OK, dan kom je er dus achter dat er KI bij bijen bestaat en lees je dit:

Citaat
Het verzamelen van bijensperma gaat erg goed. Bijen zijn makkelijk af te tappen.


Juist.

(Omdat Amerikaanse bijen gevoeliger zijn voor een aantal ziektes worden ze gekruist met Europese rassen - en daar is KI voor nodig)

Destijds is er in Zuid-Amerika ergens een fokexperiment geweest met kruisingen tussen europese en afrikaanse bijen. Medewerker dacht echter slim te zijn en de koninginne roosters voor de vliegopening weg te halen want ze konden zo moeilijk de kast in en uit. Dat leverde dus losgelaten agressieve bijen op waarvan de koninginnen ook 1-2 dagen korter nodig hebben om uit te komen. Wie daar reist met bijen voor de bestuiving moet bewijzen een europese koningin te hebben ivm veiligheid omgeving. Extra ziektes (iets met dieren meeslepen de hele wereld over) komen daar nog eens boven op.

En al zal een imker zeker goed voor zijn volken zorgen, dat voorkomt niet dat er volken de winter niet overleven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 10:31 



 
Profiel   

Dat filmpje hierboven, drukt hij nou die bijen eigenlijk dood om dat zaad te krijgen? :oo

Dat getypt hebbende gaan mannenbijen na de daad hoe dan ook dood? :?

Maar ik ben blij dat de bijtjes in ieder geval op een meer geschikte plek zitten nu

Ik las dat er heel erg veel bijenvolken zijn dood gegaan afgelopen winter ook ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 10:35 



 
Profiel   

Sperma aftappen van mannetjes bijen ziet er wel een beetje bruut uit, maar als darren uit zichzelf een koningin bevruchten explodeert hun zaakje en komen ze daar bij om. Het leven van een dar is best sneu eigenlijk, ze voeren behalve het bevruchten van koninginnen niet zoveel uit. Freeloaden vooral van volkeren. Aan het eind van het seizoen zijn de dames er klaar mee en worden ze verbannen uit kasten en soms zelfs vermoord. Dit noemen we de darrenslacht.


Voor meer informatie over bijen en imkeren loopt er een leuk gezellig topic waar altijd vragen gesteld morgen worden!
[BB-HK] nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 15:19 



 
Profiel   

Ibbel schreef
ElfBeau_067 schreef
Wat interessant! Eigenlijk is het toch heel goed dat de kast te vol zit, zo krijgen we meer bijen in Nederland.


Het zijn niet per se de honingbijen die dreigen uit te sterven (ondanks een aantal vervelende ziektes, Amerikaanse hoornaars en bestrijdingsmiddelen), maar de paar honderd andere (wilde) soorten die bedreigd worden. Imkers houden de honingbijen wel op peil, dat is hun inkomen.


En de honingbij is juist een bedreiging voor de wilde bij.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 16:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen