Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Wit neusje - opfok

 
Profiel   

Mijn enter hengst loopt op dit moment in een kudde op de wei 24/7. Hij heeft een witte neus, welke nu verbrand is. Zijn er mensen die ervaring hebben met jonge paarden die in de opfok lopen met een witte neus? :+ Als in, een uv werend masker lijkt me niet echt geschikt, aangezien mogelijk de andere paarden daar aan gaan trekken o.i.d.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 20:29 



 
Profiel   

Hier ook een jong paard met een witte neus. Die verbrandde gewoon in het voorjaar, vaak ging het tegen de zomer beter. Heel sneu hoor, de blaasjes stonden op zijn neus maar in zo'n jonge groep kan je niet echt iets met kappen oid beginnen. En om nou iedere dag daar heen te gaan om hem in te smeren ging mij ook iets te ver.
Nu staat hij op pension en heeft hij een UV werend flapje, dat werkt super.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 20:58 



 
Profiel   

Nee precies, zo denk ik er dus ook over. Mijn merrie had ook een witte neus en zij had altijd ook een uv werend masker. Maar nu in een kudde lijkt het me echt niet veilig.

Het zag er zo uit vandaag
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 21:01 



 
Profiel   

Dit was begin van de zomer [ img ]

Dit aan het eind (en tijdens een dutje :') )
[ img ]

Eerste zijn echt soort van blaasjes en die tweede zijn meer schilfers. Ik heb nooit iets er op kunnen bedenken. Roze neuzen met weinig haar is gewoon geen combi :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 21:16 



 
Profiel   

Ook paarden worden bruin - hoewel het meer oranje is qua kleur.

Het was dit jaar een beetje een rot voorjaar, maar normaal worden ze gewoon bruin als er voldoende zon in het voorjaar is. Dan wennen ze geleidelijk, net als mensen eigenlijk :D
Als je nu een paar dagen smeert zodat de korsten en blaasjes een beetje genezen, heb je kans dat je verder zonder kunt omdat de huid ondertussen 'bruin' kan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 21:46 



 
Profiel   

Heb geen paard met een rosé neus . Maar hier smeren ze de neuzen in met factor 30 . Merk grandnatoinal wat je bij de welkoop kan halen . Is beter dan zo laten lopen in de rosé neuzen zit geen pigment vandaar dat ze verbranden

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 12:55 



 
Profiel   

Offtopic maar wat een geweldige neus heeft jouw paard Muiz :+: die extra paar 'neusgaten' (symmetrische vlekken) :)) doen me denken aan de ogen van een dagpauwoog ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 13:02 



 
Profiel   

Ibbel schreef
Ook paarden worden bruin - hoewel het meer oranje is qua kleur.

Het was dit jaar een beetje een rot voorjaar, maar normaal worden ze gewoon bruin als er voldoende zon in het voorjaar is. Dan wennen ze geleidelijk, net als mensen eigenlijk :D
Als je nu een paar dagen smeert zodat de korsten en blaasjes een beetje genezen, heb je kans dat je verder zonder kunt omdat de huid ondertussen 'bruin' kan worden.

Nee want in roze neuzen zit geen pigment dus die kunnen niet "bruin" worden. Dit is best een probleem. Ik zie aan paarden die een verbrande neus hebben dat ze er ook pijn aan hebben want willen daar niet meer aangeraakt worden. Ik denk dat een witte neus niet zo erg is als een roze, want die heeft geen pigment maar ook geen haar op die plek. Haar beschermt, ook wit haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 13:04 



 
Profiel   

Ik doe er niks aan. Iets van een masker is niet te doen maar dagelijks smeren ook niet want paard staat een klein uur verderop. Ze had een aantal weken terug wel een wond op de neus maar ik weet niet zeker of dat een brandwond was. De laatste keer dat ik er was zag het er iig allemaal weer dicht uit. Het is even wat het is :o
Verwacht dat ze volgend jaar zomer hier in de buurt ergens op stal staat, kijk ik dan wel verder hoe het gaat en wat nodig is :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 13:10 



 
Profiel   

Bij ons in de opfok staan er ook een aantal met witte/rose neuzen. Zo nu en dan worden er een aantal binnen gehaald en na een paar dagen weer buiten gezet. Ik heb alleen geen idee of dit op verzoek van de eigenaren is of dat de opfokker hier zelf op toeziet. Op zich is deze opfok wel heel secuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 13:20 



 
Profiel   

In de opfok waar mijn paardjes staan zijn heel veel witte neusjes en witkoppen. Die krijgen geen kap om. Dat is geen doen want die zullen snel gesloopt zijn in de kudde jonkies

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 13:21 



 
Profiel   

_Karlijn schreef
Offtopic maar wat een geweldige neus heeft jouw paard Muiz :+: die extra paar 'neusgaten' (symmetrische vlekken) :)) doen me denken aan de ogen van een dagpauwoog ofzo.


Ja schattig hè! <3
Zeer aanstekelijk om met twee vingers op die stippen te drukken _O-

Kap op in de opfok lijkt me niet te doen, dat is zo gesloopt. Zelfs halsters trekken ze al af laat staan zo'n kap. Denk dat het gewoon uitzitten is en 'later als ze groot zijn' op pension een neusnetje of zonnebrand.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-06-23 13:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen