Hoe kun je het beste grasaar verwijderen uit je wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
misty4you
Berichten: 42
Geregistreerd: 14-12-16

Hoe kun je het beste grasaar verwijderen uit je wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-23 23:34

Op sommige stukken in het weiland (pas gehuurd) staat het vol met grasaar die nu opkomt.

Hoe kan je die het beste verwijderen?

Nu zijn ze nog zacht en de paarden eten het graag. Maar als ze straks uitgedroogd zijn zijn ze gevaarlijk.

Maar heb geen idee hoe ik die eruit krijg of kan bestrijden?

Zelf met de bosmaaier erover heen en bij mekaar harken? Grasmaaier? Maar het is te veel... of met de hand?

Help..... ;(

Paardjes83
Berichten: 200
Geregistreerd: 20-04-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 05:22

Mulchen/bloter zou ik zeggen. Ook gelijk goed voor de grasmat

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe kun je het beste grasaar verwijderen uit je wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 07:53

Wat is 'grasaar' en waarom is het gevaarlijk?

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 07:55

Ibbel schreef:
Wat is 'grasaar' en waarom is het gevaarlijk?


Grasaren zijn kruipende plantjes. Veel honden, katten en andere dieren hebben er goed last van. Eén van de vele artikelen op google:
https://www.rover.com/nl/blog/grasaar-h ... eze-zomer/

Citaat:
grasaren hebben een scherpe punt, die door kan dringen in het lichaam van je hond via de huid of via lichaamsopeningen, zoals hun oren, neus en ogen. Vanwege de weerhaken van de grasaar, nestelt deze zich stevig vast en raakt hij niet los. De grasaar dringt nu steeds dieper door in het lichaam van je huisdier en verdwijnt niet vanzelf.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe kun je het beste grasaar verwijderen uit je wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 07:57

Wat is de Latijnse naam van dit gras? Ik heb niet zoveel aan 'grasaar' - ieder gras heeft aren.

Femke_Tweety

Berichten: 11975
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:00

Ibbel, Ik vermoed dat ts het over deze heeft;

Hordeum murinum; kruipertje


Daar komt ieder voorjaar weer een soort waarschuwingen golf voor voorbij op social media.
Vooral voor honden.

Dat ding schijnt door huid te kunnen gaan, en dan zwerven door het lichaam of irritaties en ontstekingen te geven.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:02

Ah, dan de hamvraag, kan de TS (en de rest van bokt) grassen determineren? Én is Hordeum ook gevaarlijk voor paarden?

Hordeum komt nl eigenlijk exclusief voor in stadsgebieden en op industrieterrein.

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Hoe kun je het beste grasaar verwijderen uit je wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 08:10

Sorry, ik praat normaal niet in latijnse termen en ken hem echt alleen bij de naam gras aar :')

Hier is haast niet meer fatsoenlijk op de stoep te wandelen met de honden door alle aren die de grond uit zijn gesprongen. Maar ook op de grasvelden vind je hier en daar bosjes.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:16

Femke_Tweety schreef:
Ibbel, Ik vermoed dat ts het over deze heeft;

Hordeum murinum; kruipertje


Daar komt ieder voorjaar weer een soort waarschuwingen golf voor voorbij op social media.
Vooral voor honden.

Dat ding schijnt door huid te kunnen gaan, en dan zwerven door het lichaam of irritaties en ontstekingen te geven.

Niet alleen schijnt, het gaat door de huid en kan veel schade aanrichten in neuzen, oren of poten.
Je moet ze ook maar weer terug weten te vinden in het lichaam.
Bij mijn hond had zo'n zaadje zich al 3 cm de poot ingevreten, het is dat ik een klein gat zag tussen zijn tenen en gelijk naar de da ben gegaan. De da kon er nog met een tangetje bij dus het liep met een sisser af.

emr

Berichten: 1481
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:27

Ibbel schreef:
Ah, dan de hamvraag, kan de TS (en de rest van bokt) grassen determineren? Én is Hordeum ook gevaarlijk voor paarden?

Hordeum komt nl eigenlijk exclusief voor in stadsgebieden en op industrieterrein.

Dat staat uiteindelijk toch los van de vraag van TS? Ze wil gewoon ongemakken voorkomen zoals ik het nu lees.

Afbeelding

Afbeelding

@ts geen idee hoe je ze het beste kan verwijderen.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:43

Vooral in 't hooi geloof ik, al hebben wij ook al eens met nare aren in de mond gehad tijdens gras seizoen. Ik maai ze zoveel mogelijk weg, of pluk zoveel mogelijk de koppen weg voordat ze uitgebloeid zijn/droog worden. Ik heb gelukkig maar een paar plekjes waar ze groeien. En op de mest plek, dat scheelt want daar graast ze niet. Maar dan nog probeer ik ze te beperken voordat 't zich gaan uitspreiden.

Het gaat dan om deze

Afbeelding

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:46

Ibbel schreef:
Ah, dan de hamvraag, kan de TS (en de rest van bokt) grassen determineren? Én is Hordeum ook gevaarlijk voor paarden?

Én waarom zou het bij paarden niet onder de huid of in lichaamsopeningen kunnen kruipen?
Eigenlijk kan vrijwel elk aartje, het enkele zaadje uit een grasaar, het lichaam binnendringen. Vorige jaar wist ik net op tijd een aartje - net iets groter en harder dan van straatgras - uit de navel van mijn hond te peuteren. Regelmatig controleren is dus sowieso verstandig.

Ibbel schreef:
Hordeum komt nl eigenlijk exclusief voor in stadsgebieden en op industrieterrein.

Je doelt dan op Hordeum murinum, neem ik aan. Helaas geldt die exclusiviteit niet meer. Ik zie het steeds vaker daar buiten.
Een aantal jaar geleden bleek bij ons - in landelijk gebied - het langs het hek op eigen terrein én in de berm aanwezig. Ik heb 2 of 3 jaar lang zodra ik de grasaar zag de grasaar verwijderd en daarna leek het weg te blijven. Later is dat stuk nog ingezaaid met andere grassen en klavers en ik zie het gelukkig niet opduiken.

Overigens vond ik ook Gerst (Hordeum vulgare) op onze grond. Ik heb dat even tussen mijn handen getest in hoeverre deze kruipt, en dat valt in het niet in vergelijking tot het Kruipertje (Hordeum murinum).

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Hoe kun je het beste grasaar verwijderen uit je wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 09:52

Ik heb er wel eens eentje in m'n sok gehad. Kwam ik savonds achter door enorme irritatie en zat ie al voor de helft in m'n huid. Ook bij paarden kan dit voorkomen. En wellicht is het een grassoort die meer in stedelijk gebied groeit, dat betekent niet dat het niet op weides kan voorkomen. Wij hebben iig ook gedeeltes staan, gelukkig kleine patches.

misty4you
Berichten: 42
Geregistreerd: 14-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 12:17

Ja, ik wil het graag weghebben voordat het te droog is en zich vast kan haken....

Ik heb vanmorgen een groot stuk maar met de bosmaaier gemaaid ik hoop dat het zo afsterft. Geen idee, en dan steeds een stuk zo bewerken anders weet ik het ook niet.

misty4you
Berichten: 42
Geregistreerd: 14-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-23 12:19

emr schreef:
Ibbel schreef:
Ah, dan de hamvraag, kan de TS (en de rest van bokt) grassen determineren? Én is Hordeum ook gevaarlijk voor paarden?

Hordeum komt nl eigenlijk exclusief voor in stadsgebieden en op industrieterrein.

Dat staat uiteindelijk toch los van de vraag van TS? Ze wil gewoon ongemakken voorkomen zoals ik het nu lees.

[ [url=m/nOwnML.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/4JoAjl.png]Afbeelding[/url] ]

@ts geen idee hoe je ze het beste kan verwijderen.


Klopt helemaal emr.

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 12:27

Maar logisch toch dat Ibbel vraagt waar het precies om gaat.
Elk gras staat nu bijna in de aar en dat is geen enkel gevaar.
Zonder verdere info zou ik gezegd hebben, eerder maaien :D

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 13:59

Als je het weg wil hebben is maaien niet genoeg, maar moet je het ook verwijderen. Het beste is uitsteken, zodat je ook de wortel verwijderd.

Dus ik zou nu al je maaisel bij elkaar harken en weggooien, niet op de mestbult, maar in de container. Ik voer ook een strijd tegen distel en zuring, al een paar jaar: uitsteken, voorkomen dat het uit kan zaaien en daarnaast kalk en mest. Langzaam maar zeker wordt het minder. _-:(

Overigens ken ik aar ook alleen maar als bloeiwijze en niet als grassoort, dus ik snap Ibbel wel. :j

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-23 15:20

Depende schreef:
Als je het weg wil hebben is maaien niet genoeg, maar moet je het ook verwijderen. Het beste is uitsteken, zodat je ook de wortel verwijderd.

Dus ik zou nu al je maaisel bij elkaar harken en weggooien, niet op de mestbult, maar in de container. Ik voer ook een strijd tegen distel en zuring, al een paar jaar: uitsteken, voorkomen dat het uit kan zaaien en daarnaast kalk en mest. Langzaam maar zeker wordt het minder. _-:(

Overigens ken ik aar ook alleen maar als bloeiwijze en niet als grassoort, dus ik snap Ibbel wel. :j

Uitsteken is echt niet nodig. Het is een eenjarige plant. Het maaisel verwijderen is voldoende maar dat moet dan wel direct na het maaien anders heb je kans dat de zaden rijpen en ontkiemen.