Algemeen graasmasker topic.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 23:41

Sanniej_ schreef:
darkadia schreef:
Al even stil hier, en niet alles gelezen. Maar hier werk ik sinds kort ook met een graasmasker, vanwege te rijk hooi. Hij kan er prima mee eten. Alleen, hij weet ook heel goed hoe hij hem af moet krijgen. Iemand daar tips voor? Daarbij helpen zijn kuddegenoten overigens ook graag mee.

Had eerst de Best Friend grazemore, maar daar had hij binnen 2 dagen het bakstuk door geschuurd (was wel al een tweedehands). Daarna de tough1. Hier is ook een stiksel los nu, ga ik bij de schoenmaker/tuigmaker even laten herstellen. Wel fijne fel oranje kleur die makkelijk te vinden is.
Op dit moment de qhp op die vooralsnog heel blijft, maar wel elke dag los in de wei ligt…zelfs met een extra bandje over het voorhoofd.

Ik overweeg nu een los masker die ik aan een halster kan maken, omdat hij dat ws minder makkelijk af schuurt. Iemand ervaring daarmee?

Omdat het gaat om het beperken van verpakt hooi, moet het iig een masker zijn met een ruime opening.

Al een extra band om zijn nek geprobeerd?
Hier staan de mijne zomers met een oude beugelriem en dan deze vast achter de oren aan t masker met een tyrip.


Hmm nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Heb je toevallig een foto van hoe jij dit had?

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 23:53

Ik had eerder bij mijn ene Haf in de eerste vlecht een extra elastiek waar ik een haak aan klikte die aan het kopstuk van het grasmasker vast zat. Ze wist hem anders rollend af te krijgen en dit werkte goed.
Voor mijn andere Haflinger ga ik weer nadenken wat praktisch is, ze had streeds een thinline maar ik kreeg die niet zo afgesteld dat ze er niet langs kon grazen. Ze is bevangen geraakt door hooi en ik wil dr nu wel echt beter beperken qua gras. Voorheen tapede ik de thinline vaak wel dichter maar nu maar even opnieuw verdiepen. Voor haar wel belangrijk dat ze ruimte heeft voor dr neusgaten en dat vind ik bij de thinline toch ook niet optimaal.

Zidore

Berichten: 5802
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 00:41

Wat een interessant topic. Ik zoek een graasmasker voor onze mini (hebben er 2 maar 1 mini is echt een vreetmonster) ze is zo erg dat ze het gras er met de wortel en al uit trekt, hierdoor is de weide binnen no time kaal en groeit er niks meer (terwijl we op klei grond zitten!)

Had een masker van Harry’s horse maar die was ten eerste te groot en ze vrat dwars door het rubber heen. Gat werd steeds groter. Afgelopen jaren alles maar zo gelaten maar ze stopt niet met dit gedrag… daarnaast wordt ze zo ontzettend dik elk jaar…

Ze is echt mini, smal hoofdje en schofthoogte nog geen 70 cm…

Iemand hier tips?

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 08:23

Slijtage bij het gat zul je altijd wel houden.
De een wat sneller dan de ander. Maar ik moet ook regelmatig vervangen.
Bij de harrys horse niet erg. Das nog te betalen.
Maar sinds die er niet meer is in een Xxl kom ik uit op duurdere zoals thinline.
Geen leuk grapje...

Maat voor mini's weet ik helaas niet. Zit juist aan de andere kant van de maten

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 09:21

@darkadia, als het idd over de oren aftrekken is doe ik net als genoemd, gelijk achter de oren een vlecht. Daar deed knoopte ik bovenin een touwtje en met dat touwtje knoopte ik het graasmasker vast. Ze kan hem dan niet over de oren trekken.

Ik ben dit jaar in dubio, ik heb al jaren een easygrazer waar ik heel erg tevreden over ben. Maar ze kan daarmee eigenlijk nog iets teveel eten. Ik heb al eens een thinline geprobeerd maar daar durfde ze niet mee te drinken dus ze had na 2 dagen koliek verschijnselen. Dus die durf ik niet meer.
Nu weet ik niet zo goed welke ik dan moet kiezen. Ze zal hem uiteindelijk toch ook een tijdje 24/7 om moeten houden.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 10:29

Halsband zou ik niet doen.Mijn paard kreeg het masker af door het achter de paal van het hek te haken en een grote oude scharnier van een deur.Als hij er dan met zijn halsband achter blijft haken hangt hij zichzelf op.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:14


marley93

Berichten: 6037
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:21

Marie111 schreef:
Via Instagram werd ik door een kennis geattendeerd op deze. Is helaas alleen leverbaar in Amerika voor $ 100,--. En ik heb zelf maar steeds het idee, dat heet ook zelf te maken moet zijn? Lijkt op macrame?

https://sites.google.com/view/sweetnetg ... vCq8Nq893k


Ik zou dit juist helemaal niet willen vanwege de knoopjes. Die kunnen voortandslijtage veroorzaken bij paarden die altijd uit geknoopte hooinetten eten. Wij zijn op stal om die reden overgestapt naar geweven netten.
Hij is wel lekker licht en luchtig dus het idee is niet verkeerd, maar dan zou ik het dus graag geweven willen zien. En ik vraag me af of het niet gaat irriteren omdat er denk ik toch altijd wel contact met de huid is?

manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:31

Marie111 schreef:
Via Instagram werd ik door een kennis geattendeerd op deze. Is helaas alleen leverbaar in Amerika voor $ 100,--. En ik heb zelf maar steeds het idee, dat heet ook zelf te maken moet zijn? Lijkt op macrame?

https://sites.google.com/view/sweetnetg ... vCq8Nq893k


Lijkt gewoon op een snacknetje dat ze eraan geknoopt hebben. Zag dit laatst ook op FB of insta

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-24 11:39

Hooinet er aan knopen klaar :D

Nee zou deze niet willen.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 11:50

Weet hier iemand welk masker een omtrek van 45 cm heeft, de 40 cm is echt te krap en 50 cm veel te breed. Bij voorkeur wel betaalbaar, de uk is en in de groei en dure en goedkope slijten ongeveer even hard...

manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 12:07

De best friend standaard is in maat shet 45,5 zo te zien.

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 21:41

darkadia schreef:
Hmm nee dat heb ik nog niet geprobeerd. Heb je toevallig een foto van hoe jij dit had?



Afbeelding

Afbeelding

En juist met een tyrip zodat het in geval van nood wel breekt :)

happytime

Berichten: 1243
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-24 23:04

Hier ook een halsband met tape vastgezet aan kopstuk,breekt ook af in nood en extra koort van ring tot ring onder de keel,
Afbeelding

paardje87

Berichten: 923
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 11:20

Hoi alle, ik had een vraag en dit leek bij het uitgelezen topic om deze te stellen. Mijn paard is hoefbevangen geweest maar mag na groen licht van de dierenarts wel nog op het gras. Echter, dit moet wel in combinatie met een goed grasmasker. Hij is alleen een echte Hans Klok als het gaat om een grasmasker en krijgt deze op de een of andere manier altijd af.

Nu leek het mij dus tijd om te investeren in een echt goed grasmasker om dit te voorkomen. Hebben jullie grasmaskers die jullie aanraden die hij niet zomaar af goochelt?

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 06:45

Misschien zoals hierboven eenn halsriem en halster daaraan vastzetten?

manzano

Berichten: 23940
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 08:03

Mijne wipt alleen de korf af. Die haakt hij achter een paal of hek en dan wipt hij zn neus eruit. Daar helpt een halsband niet voor. Zit te denken aan zo'n losse korf voor aan je eigen halster of zo'n band die van de neus over het voorhoofd naar tussen de oren loopt. Weet alleen niet of dat handig is met vliegenmasker want die doe ik onder het masker. Iemand ervaring?

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 08:06

Hier gisteren paardlief z’n graasmasker weer op gedaan. Ik gebruik sowieso een riempje over het voorhoofd en heb nav de tips hier nu een extra koord aan zijn kaak gemaakt. Zal mij benieuwen wat er vandaag nog van over is :')

xMarizka
Berichten: 449
Geregistreerd: 25-09-16
Woonplaats: Joure

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 18:06

Ik heb een greenguard halster met graaskorf tweedehands gekocht. Hij lijkt vrij groot het halster, maar bij mijn haflinger (normaal maat full) vind ik hem op zn grootst nog vrij krap aansluiten.

Maat was onbekend (staat niks op label meer).
Valt maat full klein of is er iemand die een maat full kan opmeten voor mij zodat ik weet of ik hier een maat cob of een maat full heb?

Foto kan via pb, heb hem nog niet afgesteld verder

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 15:06

Gekke vraag maybe. Mijn as das pferd in blick graasmasker heeft een ongelukje gehad. Dus wilde een nieuwe. Nou ga ik zaterdag naar equiday. Weet iemand toevallig of paard eerlijk dan nog iets van korting geeft?

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 15:56

Kan het niet gemaakt worden?Ik bracht het masker naar de schoenmaker en voor 5 euro gemaakt.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-24 22:31

Ze zijn er met een shovel overheen gereden, is niet zoveel meer van te maken.

Cassia

Berichten: 1725
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: omg. Leuven

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 10:27

Na het doorlezen van dit topic, ga ik waarschijnlijk een Easygrazer kopen voor mijn paard. Binnenkort gaat ze namelijk weer 24/7 de wei op en door een chronische peesblessure kan er buiten een stapwandeling, niet veel meer mee gereden worden.
Ze draagt ook een vliegenmasker overdag. Hebben jullie ervaring met een graasmasker+vliegenmasker? Wat zouden jullie aanraden: graasmasker onder het vliegenmasker of omgekeerd?

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 11:31

Cassia schreef:
Na het doorlezen van dit topic, ga ik waarschijnlijk een Easygrazer kopen voor mijn paard. Binnenkort gaat ze namelijk weer 24/7 de wei op en door een chronische peesblessure kan er buiten een stapwandeling, niet veel meer mee gereden worden.
Ze draagt ook een vliegenmasker overdag. Hebben jullie ervaring met een graasmasker+vliegenmasker? Wat zouden jullie aanraden: graasmasker onder het vliegenmasker of omgekeerd?


Ik heb een bucas vliegenmasker die er onder gaat. Dat gaat prima! je moet het wellicht wel vastzetten met een touwtje oid, want ze schuurt hem wel makkelijker over haar oren als er een vliegenmasker onder zit.

Fudge

Berichten: 1021
Geregistreerd: 26-03-08

Re: Algemeen graasmasker topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:48

Ik heb zo'n lycra vliegenmasker onder het halster met graasmasker. Werkt prima.