Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Nu nog scheren?

 
Profiel   

Het is lastig momenteel.

Mijn 25jr quarter merrie staat hele jaar rond buiten zonder deken. Zij zat als eerste strak in het vel. We hebben op diverse plekken echt schaduw en 2 stallen waar ze in kan. Toch staat uitgerekend zij al 2 dagen iets te zweten. Niet heel erg, maar beetje op de hals, dr borst en bij de oren.

Haar zoon zit strak in het pak en heeft er geen last van.

Mn new forest en shet zijn er nog niet 100% doorheen, maar zweten niet.

Nu hoeven ze niet hard te werken, dat deed ik sws al nooit overdag met dit weer. Maar als ik wat doe, zweten ze natuurlijk wel. Vooral de eerste warme dagen.Daarna lijken ze wel iets meer te wennen aan het weer.

Bij de merrie kan ik er niks afhalen, want ze is super glad. Ik vermoed dat ze zich niet helemaal inhoudt met haar gekte rondje of dat ze midden in de zon ligt te bakken. Ik zie ze niet 24uur.

De nf en shet gebruiken wel hun vacht om warmte kwijt te kunnen zie ik tot nu toe. De NF is bijna klaar, dus scheer ik niet. De shet nog niet, maar die heeft echt een hekel aan de machine. Ik twijfel wel wat, want als ik zie hoe hij zn vacht gebruikt....En ze staan 24/7 buiten, dus hij moet ook bestand blijven tegen regen bijv.

Maar het is wel waardeloos zoals het weer alle kanten op gaat. Ze begonnen al te verharen, terwijl er nog nachtvorst was. Ze staan op onbeperkt hooi en in winter extra bietenpulp en wiesencobs, dus geef dat in die periode flink bij. Misschien verharen die 2 quarters wel sneller, omdat zij meer eten en dus inwendig kacheltje beter werkt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-18 12:41 



 
Profiel   

Het is ook lastig. Mijn paarden waren netjes in de vacht tot het in februarie/maart zo koud begon te zijn. Toen leken ze wel weer vacht aan te maken. Deze is dus ook niet meer los gelaten tot nu. Het is ook zo extreem warm deze maand Mei. Tijdens het trainen waren ze na 5 minuten al kletsnat en op de wei ook een natte hals, borst en oksels als ze alleen maar staan te grazen. Het was hier afgelopen dagen 32 graden. Niet te doen. Mocht het weer frisser worden want zo gek is het in dit land wel dan gaat er een dekentje op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-18 13:09 



 
Profiel   

We hebben genoeg schaduw plekken buiten, dus daar kunnen ze in staan, maar ja......die oude uit Texas vindt dit blijkbaar erg lekker. Toen ze nog op stal stonden, liet ik ze rond de middag naar stal brengen. Onze paddocks waren aan bosrand, dus was ook schaduw. Stal belt me en vraagt of het wel nodig is. Madam had schaduw in dr paddock, maar stond vol in de zon elke middag en leek hem niet nodig. Ik kwam het toen zelf doen en zag haar ook vol in de zon voor de schaduw staan, dus blijkbaar had ze er zelf minder moeite mee.

Rijden zou je in het donker moeten doen momenteel, want het is echt vies warm. Mijn ervaring is wel dat ze na een tijdje wel wennen aan de warmte als je arbeid rustig opbouwt.

Ik vind het erg apart dat de new forest en shet niet staan te zweten. NF is er op zijn hals wel helemaal door, maar shet niet, die heeft echt nog haar. Maar hij gebruikt zijn haar en kan warmte blijkbaar nog goed kwijt. Ik krijg er met alle hulpmiddelen ook nog niet alles af.

Die van 25m nf en shet hebben nooit dekens op. De Q van 19 had nog wel dekens op gehad. Maar qua verharen heeft het geen verschil gemaakt. De 25jr zonder deken was het snelst en haar zoon van 19 met deken meteen daarna. Had wel al snel zijn deken af, toen het niet meer naar 0gr ging en overdag daarvoor al.
Was ook te idioot. Overdag best warm en 's nachts nog steeds vriezen toen. En met die idiote schommelingen maakt het weinig verschil of je ze op een warme stal zet, dekens op, of het zelf laat regelen 24/7 buiten zonder dekens, want het klopt toch helemaal niet meer qua temperaturen. Ik gooi er extra eten in maast onbeperkt hooi en ze kunnen schuilen, op stal gaan staan etc.

Overigens ben ik zelf ook binnen 2 minuten drijfnat als ik buiten loop. We zullen er met zn allen aan moeten wennen.

Popstra, als ze last hebben, je hebt ook uv werende dekens, misschien is dat fijn? Of die vliegendekens met waterdichte rug?? Zijn ze roze of wit op plekken? Je ziet aan huis snel genoeg of ze last hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-18 13:27 



 
Profiel   

Ik heb in ieder geval UV werende vliegenspray van Farnam. Ik weet nooit zo goed welk merk er vliegendekens verkoopt geschikt voor quarters?! Bij mij gaan er dus 3 jerrycans spray doorheen in 1 zomer :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-18 14:34 



 
Profiel   

Nee, lastig. Ik heb lang die van NIKA gehad en gewoon 1 of 2 maten groter. Werden niet absurt lang ofzo. Maar ik vind de NIKA dekens wel zwaar en denk dat ze hun uv werking wel verliezen als ze vies of nat worden.

De amigo had geloof ik met waterdichte rug. Die lijken bij sommigen redelijk te passen, maar het is zo moeilijk te zeggen. Hier moeder en zoon, allebei even groot en toch andere pasvorm.

Ik heb wel zebra dekens met een stuk rekstof op de schoft. Die vond ik op zich wel mooi, maar is eentje stuk van, en vanwege deze plek nog niet nodig gehad, dus kijk het even aan nog zonder.

Meest ideaal is een stuk schaduw en op stal wind. Daar blijven de beestjes toch het meeste door weg en blijft het ene stuk koeler. Maar heb ook wel weer veel afval straks van de bomen.

Ik smeer MTG op de staartaanzet en dat helpt goed. Doe het niet meer op de huid, want dat gaf in de zon wel plekjes. Verder smeer ik uierzalf rond de ogen tegen vliegen en beestjes. Soms overdag de maskers op.

Je blijft ermee bezig........:p

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-05-18 15:50 



 
Profiel   

Waarom scheren julllie met de haren mee? Wat is het verschil?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-18 20:04 



 
Profiel   

Geen idee, ik laat ze scheren en dat gaat gewoon tegen de richting in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 13:15 



 
Profiel   

De lengte van de jaren is het verschil

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 13:21 



 
Profiel   

Tegen de haren in wordt kaler.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-06-18 16:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 34 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen