40 graden en paarden buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6057
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:45

Wij wonen in Frankrijk, hier gaat het nog net wat warmer worden. De paarden zouden eigenlijk terug gaan naar de natuurweide maar ik houd ze tot na deze hittegolf mooi thuis zodat ik ze goed in de gaten kan houden.

Ik zag trouwens iemand die zei de paarden tussen 12 en 15 binnen te houden. Persoonlijk denk ik dat, dat weinig helpt. Het echte, echte warmste moment is na 15 uur en dus haal je ze dan van een relatief koele stal ineens naar buiten op het heetst van de dag.

Mijn motto is, goed in de gaten houden en verder zoveel mogelijk ze met rust laten.

In 2019 was het hier boven de 45 graden. Ik dacht doen slim te zijn en had de paarden in de wei met de meeste bomen gezet. Mijn merrie (donkerbruin) had daar zoals in elke wei haar vaste rust plek. In de ochtend lekker in de schaduw maar in de middag vol in de zon. Ze hadden genoeg andere bomen waar wel schaduw was maar zij koos ervoor onder die ene boom te blijven. Ze had een uv werende vliegendeken op maar ging alsnog binnen een goed half uur van warm en zweten naar een hitteshock waarin we haar met veel moeite uit de wei bij een waterkraan gekregen hebben om te gaan koelen. Sinds die keer sloot ik ze op in een tijdelijke omheining voor in de paddock bij de waterbak. Daar is de complete dag schaduw dus zo dwing ik ze in de schaduw te blijven.

Een paar weken geleden hebben we ook 39 graden gehad hier en toen heb ik ze wel laten lopen maar alle weides stonden al open. Ze ging toen gelukkig wel onder een goede boom staan. Maar ze in de natuurweide te zetten durf ik niet want daar is geen stromend water en geen continue toezicht dus ze blijven veiligheid voor alles mooi thuis. Ik houd het goed in de gaten en als ze teveel in de zon blijven en ze gaat flink zweten sluit ik ze weer op. Ze kunnen ook op stal, daar is het aanzienlijk koeler, maar als ze binnen staan warmt het ook snel op dus ik bewaar de stal voor noodgevallen.
Ik doe haar trouwens ook geen vliegendeken meer op want mijn gevoel zegt ook dat ze het daar warmer mee heeft.
Mijn shetlander, bont met veel wit heeft gelukkig zo goed als geen last van de warmte :D

Duhelo

Berichten: 28624
Geregistreerd: 29-05-03

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 09:52

Moest ik beschikking hebben over een stal die koeler is dan de weide, dan zou ik met dergelijke temperaturen wel opteren om ze binnen te houden overdag.
In de praktijk is het op stal echter vaak even warm en heb je ook geen wind oid.

pmarena

Berichten: 48433
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 10:12

Hier was het een jaar of 2 geleden dacht ik? Ook 40 graden en dat was bij de paarden lekkerder dan bij ons thuis omdat we de stal onder 2 bomen hebben gebouwd en er flink schaduw is op de stal en paddock. Plus nog een soort windtunneltje tussen huis en stal, in de schaduw.

Gewoon zorgen dat je op 1 of andere manier schaduw maakt, er genoeg fris water is, lekker afspoelen zodat ze even verfrist worden en het water kan verdampen en zorgt voor verkoeling.

Als het in huis bloedheet was dan lag ik ook wel eens met een natte handdoek op mijn rug in bed, dat scheelt echt enorm +:)+

StonedRomy

Berichten: 7551
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:47

Hier vandaag maar een extra schaduw plek gemaakt. Op het heetste moment van de dag staat de zon vol de stallen in en verder heb ik nergens schaduw in het weiland.
Meteen een waterpunt en hooi punt ervan gemaakt. Afbeelding

Huertecilla

Berichten: 26902
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 12:59

Woonachtig in het hartland van Andalucía.

Paarden staan 24/7 buiten. Hebben keuze uit zon en schaduw. Gaan op het heetst van de dag in de zon kop-kont gedraaid naast elkaar staan; minste vliegen. Zó gedraaid dat ze de kleinste schaduw hebben = minste zon vangen.

Kwestie van genoeg water een zoutlik en verder geen punt.

Sabbientje

Berichten: 4735
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:19

Op de vorige stal hadden we de keuze tussen Buiten in de zon, maar met een windje (stond altijd een windje op de wei) of binnen met 50-60 graden.
Daar stonden ze buiten, want dat was minder warm voor ze.
Zorgden dan wel voor extra water.

Waar ik nu sta gaan ze met zulke hoge temperaturen vroeg naar buiten, dan rond 12 uur naar binnen en dan eventueel in de avond nog naar buiten.
En krijgen mijn paarden een ventilator voor hun stal.

Vooral mijn tinker die zwart (nou ja ondertussen bruin gebleekt) is, heeft het zwaar bij temperaturen boven de 25 graden.

lizy29

Berichten: 6254
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:23

Bij ons staan ze meestal lekker onder de bomen vanaf einde ochtend tot einde middag. Kop-staart opgesteld zodat ze allemaal zo min mogelijk last van de vliegen hebben. Maar wij hebben dus wel de luxe dat al onze weides voldoende natuurlijke beschutting hebben. Wij gaan einde van de week schijnbaar ook richting hoge dertigers/begin veertig. Ach de paarden zijn het inmiddels gewend.

Gini
Berichten: 17984
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:26

Op stal overdag, oude hoeve met dikke muren en kleine raamopeningen, daar is het altijd een paar graden aangenamer dan buiten. 's Nachts gaat ze de wei op.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2452
Geregistreerd: 07-02-11

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:36

Hier 2 bomen staan waar ze altijd schaduw van hebben, en 2 stallen waarvan de deuren altijd open staan. Ze zoeken het zelf maar uit waar ze gaan staan, dat weten ze zelf wel beter toch?

kiki1976

Berichten: 16932
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 13:36

Hier zeggen ze nu max 26 graden voor dinsdag en woensdag max 21 graden.

Hier blijven ze buiten, hebben enkel buitenstallen en daarin is het warmer. Wel kunnen ze als ze willen in de schuilstallen staan, maar meestal doen ze dat niet.
Voordeel van de Kop van NH, nagenoeg altijd wel een briesje

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 14:35

Een tip - kijk niet alleen naar puur de temperatuur maar ook naar de luchtvochtigheid bij het management van je paard.

Bij hoge temperatuur plus een luchtvochtigheid hoger dan 75% wordt het echt belangrijk om ze in de gaten te houden en maatregelen te nemen.

https://www.horsenation.com/2022/06/19/when-is-it-too-hot-to-ride-your-horse-presented-by-kentucky-performance-products/ zie bijgaand artikel uit de VS (waar in veel staten de temperatuur toch gemiddeld hoger ligt als in Nederland).

Bij ons kijk ik net als iemand al zei naar de wind. Is er wind op de wei, laat ik hem daar staan (wel met een afspoelbeurt en lekker rollen in de zandbak). Gelukkig is er hier in Zeeland aan meestal wel een briesje.
Is er geen wind, dan zet ik hem bij hoge temperaturen liever op de paddock waar hij een aantal uur schaduw van de bomen heeft.
Maar wel alleen als er ook andere paarden op de paddock staan - want anders loopt hij zichzelf in het zweet omdat hij alleen staat. Dat werkt weer averechts.

Popstra
Berichten: 13928
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-22 16:21

XxLiEsJuHhxX schreef:
Wij wonen in Frankrijk, hier gaat het nog net wat warmer worden. De paarden zouden eigenlijk terug gaan naar de natuurweide maar ik houd ze tot na deze hittegolf mooi thuis zodat ik ze goed in de gaten kan houden.

Ik zag trouwens iemand die zei de paarden tussen 12 en 15 binnen te houden. Persoonlijk denk ik dat, dat weinig helpt. Het echte, echte warmste moment is na 15 uur en dus haal je ze dan van een relatief koele stal ineens naar buiten op het heetst van de dag.

Mijn motto is, goed in de gaten houden en verder zoveel mogelijk ze met rust laten.

In 2019 was het hier boven de 45 graden. Ik dacht doen slim te zijn en had de paarden in de wei met de meeste bomen gezet. Mijn merrie (donkerbruin) had daar zoals in elke wei haar vaste rust plek. In de ochtend lekker in de schaduw maar in de middag vol in de zon. Ze hadden genoeg andere bomen waar wel schaduw was maar zij koos ervoor onder die ene boom te blijven. Ze had een uv werende vliegendeken op maar ging alsnog binnen een goed half uur van warm en zweten naar een hitteshock waarin we haar met veel moeite uit de wei bij een waterkraan gekregen hebben om te gaan koelen. Sinds die keer sloot ik ze op in een tijdelijke omheining voor in de paddock bij de waterbak. Daar is de complete dag schaduw dus zo dwing ik ze in de schaduw te blijven.

Een paar weken geleden hebben we ook 39 graden gehad hier en toen heb ik ze wel laten lopen maar alle weides stonden al open. Ze ging toen gelukkig wel onder een goede boom staan. Maar ze in de natuurweide te zetten durf ik niet want daar is geen stromend water en geen continue toezicht dus ze blijven veiligheid voor alles mooi thuis. Ik houd het goed in de gaten en als ze teveel in de zon blijven en ze gaat flink zweten sluit ik ze weer op. Ze kunnen ook op stal, daar is het aanzienlijk koeler, maar als ze binnen staan warmt het ook snel op dus ik bewaar de stal voor noodgevallen.
Ik doe haar trouwens ook geen vliegendeken meer op want mijn gevoel zegt ook dat ze het daar warmer mee heeft.
Mijn shetlander, bont met veel wit heeft gelukkig zo goed als geen last van de warmte :D

Klopt, als je je paarden binnen zet moet je ze om het echt nut te geven van 12 of eerder nog, tot na 19 uur binnen houden. Het word vaak pas rond 20.30 weer aangenaam.
Mits ze geen of nauwelijks schaduw op het land hebben he!?. Want dan kan het eerder maar ik zag het maar windkracht 2 gaat zijn uit het zuiden vandaan. Dat is niks dus ja het word bloody hot!

Earth

Berichten: 8002
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-22 13:27

Het ziet er naar uit dat de 40 graden komende dinsdag nog steeds gehaald kan worden. Ik vind het maar niks. :n De Nijmeegse vierdaagse is deze week trouwens ook, ik mag toch hopen dat als het 40 graden wordt, het niet door gaat.

Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25562
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 13:49

Ik ben stiekem heel blij dat paard waarschijnlijk een week op de kliniek moet blijven. Die stallen zijn enorm koel, scheelde van de week echt heel wat graden. Als ze al naar huis gemogen had hadden we echt een probleem gehad. Zowel qua vervoer, als qua hitte. Mag niet rennen of gek doen, dus krijgt en een stukje ter grote van een stal waar dan geen schaduw zit. Op stal ook heet.

Heel blij dat ik er niet meer over na hoef te denken.

ApplePapple

Berichten: 2748
Geregistreerd: 12-02-13

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:02

Ik heb geen vaste stallen tot beschikking alleen een inloop container. Ze staan 24/7 buiten en hebben de gehele dag schaduw.
Goed in de gaten houden en zorgen voor genoeg koel water. Ook doen we het stuk waar ze het meeste staan nat sproeien zodat het zand wat vochtig is.

1tje heeft eczeem en kan echt niet zonder deken staan. Kan ik die deken nat maken of is dat niet slim?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:12


Suzanne F.

Berichten: 49562
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:21

superpony schreef:
Ik denk dat we allemaal een groot zwembad of prive strandje moeten regelen.........

https://www.facebook.com/1423725225/vid ... 3025983309


Nou ja dat heb ik nog nooit gezien. Dat sommige houden van zwemmen dat wist ik wel maar dit? Hij lijkt wel bedwelmd ofzo. Bizar.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 14:31

Suzanne F. schreef:
superpony schreef:
Ik denk dat we allemaal een groot zwembad of prive strandje moeten regelen.........

https://www.facebook.com/1423725225/vid ... 3025983309


Nou ja dat heb ik nog nooit gezien. Dat sommige houden van zwemmen dat wist ik wel maar dit? Hij lijkt wel bedwelmd ofzo. Bizar.


Ik heb een paar keer gekeken en ook gezien de sfeer, denk ik dat het paard het echt lekker vindt. Hij zal het wel gewend zijn.

Sandra_H

Berichten: 2722
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:02

Die van ons is een echte waterrat, die zou dat vast heerlijk vinden :+
Voor onze omgeving staat de verwachting nu op 37 graden dinsdag. Stal of buiten is hoe dan ook kiezen tussen twee slechte opties, maar op stal is in elk geval nog schaduw en een automatische drinkbak, en kan ie kiezen of hij binnen of buiten wil staan. Het plan is nu dat ze in elk geval de nacht naar buiten gaan.

Bloodymary
Berichten: 4569
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 15:18

Sunnda schreef:
Gewoon niet druk maken, doen de paarden ook niet.
Die zorgen gewoon dat ze amper bewegen en wachten rustig af.

Helemaal mee eens.

Tancreda4

Berichten: 24171
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 16:22

Je moet paarden soms ook tegen hun zelf beschermen. Hoeveel mensen niet zeggen 'hij kan zelf kiezen maar staat toch op de wei in de zon ipv op stal in de schaduw', als je dan vraagt of er voer op stal is, is het antwoord soms nee. Logisch dat een paard daar niet de hele tijd staat. Dan is het kiezen tussen 2 kwaden, voer in de zon of niets in de schaduw. Vaan ze toch voor voer, prio 1.

Hier gaat de voorste weide dicht zodat ze een kleiner stuk heeft, en veel hooi onder de schaduw doek. Maar als het echt zo warm wordt gaan ze op stal met ventilator.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:02

Wij hebben stallen en daar aan vast een schuilstal met winddoek. Het is nog niet heet geweest, maar zoals de veulens gaan wel vol in de zon liggen in het zand. Als dat teveel gebeurt of me te lang gaat duren, zal ik toch wat afsluiten. Ze zijn pas 1,5 en ruim 2 maanden.

Onze waterpoel op grondwater niveau staat echt vreselijk laag. En de poel/regenwater opvang is ook droog.

Maar onze achterste wei heeft wel na middag schaduw van de bomen en een windje. En 2 jaar geleden hebben we schaduwdoeken gespannen.

Ik zie wel dat ze heel rustig zijn bij warm weer en veel de schaduw opzoeken, maar warm is warm en doe je verder toch weinig tegen.

Het verschil met de nacht temperaturen is tot nu toe nog best groot en ook wel lekker.

En volgens mij zou het ook maar enkele dagen heet worden.

Duhelo

Berichten: 28624
Geregistreerd: 29-05-03

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:36

De mijne staan nu terug op de grote weide met een aantal grote bomen. Veel en vers drinkwater aanwezig en een hooinet onder de bomen, dus ze hoeven niet in de zon te staan om eten te hebben (gezien ze de schaduw ook prefereren als mestplek en daar dus geen gras meer willen eten :+ )
Wel met reflectie vliegendekens en vliegenkappen op zodat ze zo weinig mogelijk last van vliegen hebben.

Daihyo

Berichten: 88140
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:50

Ik heb hier vanmorgen ook alle hooinetten onder de bomen volgepropt met hooi, zodat ze mee kunnen draaien met de zon en (in theorie :)) ) altijd in de schaduw kunnen staan. Geen vliegendekens, wel maskers. Ik heb 3 tonnen met water gevuld. En ik ga in de middag nog wel even langs om ze nat te maken voor de afkoeling. Verder moeten ze het zelf zien te regelen.

Afbeelding

Afbeelding

Josien_

Berichten: 9067
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: 40 graden en paarden buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:53

Hier kunnen ze zelf kiezen; het grasland ligt deels in de schaduw en bij de stal is er hooi, water en volop schaduw. Ook maken we het zand extra nat en voeren we slobber met elektrolyten. Genoeg mogelijkheden, maar verder is het even in de overlevingsstand denk ik...
Vanavond na het werk maar weer eens kijken of ze een douche kunnen waarderen.