[INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 15:04

Ik heb een Arabische Volbloed waar de deken perfect op ligt. Hij is ook niet zozeer breed maar heeft wel body en een lagere halsaanzet.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:12

Vraag voor wie zijn paard 24/7 heeft staan: mijne woont sinds 2 maanden voor het eerst op een paddock paradise. Een Haflinger, maar geen hele harde. Hekel aan water/regen en gevoelig voor wind. Wanneer doen jullie een deken op? Ik heb hem afgelopen nacht en vandaag zonder deken staan. Hij kan de schuilstal goed vinden en staat er graag onder. Bij 15 graden vind ik dat dan nog prima. Wel beetje zoekend vanaf welk moment je een deken op doet. Want zeker bij 24/7 lijkt me dekentje op/dekentje af systeem niet handig?

Spenk
Berichten: 21858
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:15

Wat wil je dan? Deken op gooien en jammer dan als het weer warm wordt dan maar zweten? Deken op en af ontkom je niet aan.

Muze
Berichten: 5339
Geregistreerd: 24-04-20

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:36

Ik wisselde inderdaad, en zal dat in de toekomst bij mijn nieuwe pony ook doen.
Regenachtige koudere dagen deed ik de deken op, was het dan weer droger deed ik m af.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:42

Spenk schreef:
Wat wil je dan? Deken op gooien en jammer dan als het weer warm wordt dan maar zweten? Deken op en af ontkom je niet aan.



Nouja zeg, met verkeerde been uit bed gestapt?

Vorig jaar heb ik hem totdat het kouder werd dan 8 graden zonder deken gehad. Dit was tot eind december. Hij had daardoor een wintervacht. Maar toen het echt koud, nat en guur werd heb ik een deken op gedaan en niet meer af gehad tot het weer warmer werd. Paard heeft niet 1x gezweet.
Vroeg me alleen af of dat voor 24/7 ook verstandig is te doen of dat je dan al wel eerder zou beginnen met dekens en ze dan ook op laten ivm vachtontwikkeling.

Eapy

Berichten: 1749
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:01

Ja, dat is elk jaar weer gezeur hier… zo’n stomme overgangsperiode :+ ik houd mijn paard een beetje in de gaten, als ze echt koud toont en wat stijver wordt dan krijgt ze een deken. Meestal is dat rond de 12graden, snachts meestal 10. Maar inderdaad, die regen… lastig. Wij hebben geluk met super fijn stalpersoneel die de dekens op- en afgooien als dat nodig is.

Het ligt heel erg aan je dier. Ik heb mijn merrie van 22 met kissing spines liever iets te warm dan te koud, dan krijgt ze pijn in haar rug. Maar een jonger, fitter paard heb ik liever iets te koud dan te warm.

Spenk
Berichten: 21858
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:10

Marigo schreef:
Spenk schreef:
Wat wil je dan? Deken op gooien en jammer dan als het weer warm wordt dan maar zweten? Deken op en af ontkom je niet aan.



Nouja zeg, met verkeerde been uit bed gestapt?

Vorig jaar heb ik hem totdat het kouder werd dan 8 graden zonder deken gehad. Dit was tot eind december. Hij had daardoor een wintervacht. Maar toen het echt koud, nat en guur werd heb ik een deken op gedaan en niet meer af gehad tot het weer warmer werd. Paard heeft niet 1x gezweet.
Vroeg me alleen af of dat voor 24/7 ook verstandig is te doen of dat je dan al wel eerder zou beginnen met dekens en ze dan ook op laten ivm vachtontwikkeling.

Nee hoor maar er wordt zo makkelijk gedacht soms over dekens.

Een wintervacht hou je níet tegen met een deken. Dat is een fabeltje. De vacht gaat hooguit platter liggen waardoor het dunner lijkt. De wintervacht wordt op licht aangemaakt. De dagen worden nu al korter dus de aanmaak is begonnen. Je kunt niet zeggen vanaf die en die datum of temperatuur kun je een deken permanent op doen. Het wisselt enorm in NL en de neerslag en wind erbij maken hoe koud iets aanvoelt.

Je ontkomt met dekens niet aan dekentje op en dekentje af omdat het gewoon erg wisselvallig is de eerste periode. En als je geen vacht wil dan zal je moeten scheren.

Eapy

Berichten: 1749
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:16

Volgens mij vraagt ze alleen wat anderen doen, om zelf een inschatting te kunnen maken. Niet heel gek. Dat is juist waar fora zoals bokt voor zijn, kunnen leren van de ervaringen van anderen.

Spenk
Berichten: 21858
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 09:19

Dat klopt maar opzich staat dit topic en de vorige dekens topics daar echt vol mee hoe mensen dat doen :)

Ik doe een regendeken op als het de hele dag regent en waait en onder de 15 graden is. Daarboven niks of een vliegendeken met waterdichte rug.

Dikkere dekens kun je gewoon weinig van zeggen zonder de situtie te weten. Als ik niet scheer doe ik veel minder dikke dekens op dan wel scheren. Ook ligt het helemaal aan je deken. Een goeie rambo of bucas deken kun je best wat temperatuurverschillen mee opvangen.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:05

Thanks voor de reacties. Qua vacht ontwikkeling is juist mijn intentie om dat dus niet te verstoren. Ik scheer hem ook niet. Vandaar mijn vraag of ik als ik eerder zou beginnen met dekens, hem daarin niet benadeel. Maar als een deken daar helemaal geen invloed op heeft, heb ik antwoord op mijn vraag. En ik vind dekentje op, dekentje af helemaal geen punt persoonlijk. Vroeg het meer omdat ik van veel mensen in mijn omgeving dan de opmerking krijg: ‘ nee dat moet je niet doen, daar maak je de afweer van je paard zwakker mee’.

MarjanB

Berichten: 16607
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:23

Idd vliegendeken met waterdichte rug als het de hele dag regent. Maar goed geen stal aanwezig op de pp? Als ze het zat zijn gaan ze vanzelf wel binnen staan. Vond hier vanmorgen ook twee natgeregende chagrijnige merries op stal _O- die waren duidelijk vergeten wat regen was.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:32

Ja ook een schuilstal hier! Reed vanmorgen langs en zag meneer eronder staan. Hij heeft een hekel aan regen.
Haha ja ze moeten allemaal weer even wennen MarjanB

RianneH

Berichten: 28288
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:35

:D

Als je het oké vindt om vacht te hebben kan je ook kijken hoe die het doet zonder deken?

Mijn merrie, 27 jaar, begin ik meestal rond september met een deken, wanneer de temperatuur echt daalt en er meer water valt. Tot nu toe is het nog niet nodig geweest, de temp overdag is nog te hoog en wisselen lukt niet altijd. Ik kijk naar hoe ze erbij staat, gewicht, humeur etc. in combinatie met het weer.

Waar het eigenlijk op neer komt is dat het heel afhankelijk is van veel factoren. De temp op mijn stal is anders dan verderop in het bos. De wensen van mijn paard zijn anders dan van de jongere tinker in de groep. Zo ook de wensen van de ruiter.
Maar meestal begint nu zo ongeveer de overgangsperiode. Sterkte ;)

Slmt9

Berichten: 4893
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:48

Marigo schreef:
Ja ook een schuilstal hier! Reed vanmorgen langs en zag meneer eronder staan. Hij heeft een hekel aan regen.
Haha ja ze moeten allemaal weer even wennen MarjanB


Mijn paard houd ik ook zo. Die gaat goed tot een graad of 6, dan gaat erbij langdurige regen een regendeken op.
Bij langdurig regen zonder deken gaat mijn paard rillen en die bevriest als het ware. Die gaat niet meer eten of onder de schuilstal staan.
Maar dat zal per paard verschillen.

Pumpkins

Berichten: 3151
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 09:41

Zodra het meerdere buien zijn en winderig, zeg gevoelstemperatuur tussen 15 en 20, dan gaat de vliegendeken met dichte rug op. Onder de 15 de summer regendeken van Bucas. Maar de mijne kan dit jaar helaas de schuilstal niet in, alleen schuilen onder de bomen. Savonds wel op stal.

En indd zodra het weer droog is haal ik de deken er weer af.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:22

Dank voor jullie input! Gelukkig woon ik dichtbij en werk ik veel thuis dus kan ik het monitoren wanneer deken af en deken op gaat. Wel bijzonder dat er zo veel mensen in mijn omgeving ervan overtuigd zijn dat deken af/deken op de weerstand verslechterd. Broodje app verhaal? Of zijn daar toch onderzoeken naar gedaan?

Sintara

Berichten: 7487
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 10:47

Ja is onzin. Ik kende er een die zoiets had van, eenmaal deken op gaat er alleen nog maar dikker op totdat het voorjaar is. Het bijbehorende paard stond met een warme nazomerdag bij 25 graden enorm te puffen en was daarna duidelijk niet lekker. Snotterig enzo.. Nou kan ik niet zeggen dat dat puur van de deken kwam maar iedereen kon toch wel zien dat het erg oncomfortabel was

Pumpkins

Berichten: 3151
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 11:59

Zie ook niet in hoe dat de weerstand verlaagd. De mijne verkrampt snel op de rugspieren met regen en wind. Zolang ik het weer goed in de gaten hou gaat het goed.

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:08

Ik kijk ook naar de temp en vooral het weer.
Mijn pssm paard krijgt bij erg nat weer ook een dekentje op buiten, en binnen en met mooi weer gaat die weer af.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:27

Iemand tips? Ik heb een merrie met maat ondermaat 160/165, ze heeft een lage halsaanzet en een dip voor de schoft. Amigo bravo trekt op de schoft, Nika halve hals 165 trekt naar achter, bucas te smal aan de hals, ej sterrendeken trekt op de schoft, rhino wug verzoop ze in net zoals met de bucas power. Ik weet even niet meer welke deken nu goed zou zijn, ik was aan het kijken naar tetris dekens maar die worden niet meer geproduceerd, of de wheaterbeeta of de master dekens.

fransje23

Berichten: 15440
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 12:39

Marigo schreef:
Dank voor jullie input! Gelukkig woon ik dichtbij en werk ik veel thuis dus kan ik het monitoren wanneer deken af en deken op gaat. Wel bijzonder dat er zo veel mensen in mijn omgeving ervan overtuigd zijn dat deken af/deken op de weerstand verslechterd. Broodje app verhaal? Of zijn daar toch onderzoeken naar gedaan?


Ik vraag mij altijd af of die mensen dat ook bij zichzelf toepassen.
Eenmaal dikke jas aan, altijd dikke jas aan etc.
Waarom zou je paard moeten smoren?

Gewoon kijken naar je paard en de temperatuur en het daarop aanpassen.

RianneH

Berichten: 28288
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:11

Caaatje schreef:
Iemand tips? Ik heb een merrie met maat ondermaat 160/165, ze heeft een lage halsaanzet en een dip voor de schoft. Amigo bravo trekt op de schoft, Nika halve hals 165 trekt naar achter, bucas te smal aan de hals, ej sterrendeken trekt op de schoft, rhino wug verzoop ze in net zoals met de bucas power. Ik weet even niet meer welke deken nu goed zou zijn, ik was aan het kijken naar tetris dekens maar die worden niet meer geproduceerd, of de wheaterbeeta of de master dekens.


Wheaterbeeta zou een optie zijn, wellicht dat de schoftkussens juist helpen. Bij mijn paard vond ik de rechte sluitingen minder optimaal, maar heb bij meerdere alsnog met lagere halsaanzet de deken fijn zien liggen. Dochorse heeft ook meer budgetdekens met een V sluiting, van Busse denk ik..?

Eapy

Berichten: 1749
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:37

fransje23 schreef:
Ik vraag mij altijd af of die mensen dat ook bij zichzelf toepassen.
Eenmaal dikke jas aan, altijd dikke jas aan etc.
Waarom zou je paard moeten smoren?


Gewoon kijken naar je paard en de temperatuur en het daarop aanpassen.


Nou dit ja. Ken zoveel mensen die zeggen ‘als de deken eenmaal op is, gaat ie ook niet meer af.’

Ja… chill voor jou.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:18

RianneH schreef:
Caaatje schreef:
Iemand tips? Ik heb een merrie met maat ondermaat 160/165, ze heeft een lage halsaanzet en een dip voor de schoft. Amigo bravo trekt op de schoft, Nika halve hals 165 trekt naar achter, bucas te smal aan de hals, ej sterrendeken trekt op de schoft, rhino wug verzoop ze in net zoals met de bucas power. Ik weet even niet meer welke deken nu goed zou zijn, ik was aan het kijken naar tetris dekens maar die worden niet meer geproduceerd, of de wheaterbeeta of de master dekens.


Wheaterbeeta zou een optie zijn, wellicht dat de schoftkussens juist helpen. Bij mijn paard vond ik de rechte sluitingen minder optimaal, maar heb bij meerdere alsnog met lagere halsaanzet de deken fijn zien liggen. Dochorse heeft ook meer budgetdekens met een V sluiting, van Busse denk ik..?


Ja ik was al aan het denken om een halsdeken te doen zodat het niet op zo'n dun stukje naar beneden kan trekken op de schoft maar die busse dekens zien er ook wel heel interessant uit. Rambo en rhino met de v hals sluiting was veel te groot in paardenmaat en in pony dan weer veel te strak en klein

RianneH

Berichten: 28288
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - Deel 5.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 17:20

Ah met een vaste hals, dat is ook een optie :) Stalgenoot van mij sloeg daarvan bij goed weer de hals deels naar binnen, dan krijg je een soort halve hals/wug idee.