Shetland scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 21:54

mijn vriendin moet ook altijd haar shet scheren in de zomer omdat ze niet door de verharing door komt en de shet is 15 jaar

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Shetland scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 23:51

Ik hoop dat mijn shet dit jaat van zijn wintervacht af komt maar ik vrees dat het ook de scheermachine wordt als het zo door gaat.

Afgelopen zondag heeft hij een half uur matig gewerkt onder het zadel, zeiknat, nog een half uur gestapt langs de weg,zweetdeken heeft nog bij elkaar een uurtje opgelegen en ook daarna nog met stro droog gewreven, toen was de lol er wel af.

Dus ik wacht het nog heel even af,maar er komen nul komma nul haren uit zijn lijf, terwijl de tink en de haf al volop aan het verharen zijn en zijn stalgenootje al half kaal is.
Olie en zeewier helpen beide niet bij hem,verleden jaar was het al een crime en ik vind het rot om hem ook dit jaar weer zo door te laten pruttelen in de hoop dat het vanzelf komt.

Maar ik ga dan voor helemaal kaal,anders zijn het net poedeltjes

Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:45

Dat bedoel ik ook Sily Ben helemaal met je eens..!

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Shetland scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:37

Ik ga m'n shet ook scheren... op advies van m'n meninstructrice. Haar uithoudingsvermogen is nl bijzonder laag door die dikke vacht en ze zweet zich helemaal kapot. Terwijl we echt niet zo gek veel doen.
De zomervacht van een shet is vaak nog vrij dik vergeleken bij bv een KWPN of iets.... de vacht van mijn shet heb ik al zoveel mgl gepoetst en gedaan en allerlei middeltjes, maar het is nog steeds een (zomer)bontjas om in te werken....
En ik heb graag dat ze het werk goed en prettig vol kan houden, nu heeft ze er alleen maar last van

Ik vraag me nu dus wel heel erg af of ik dan ook aan de gang moet met een dekentje. Ik wil haar niet helemaal superkaal scheren, maar op een iets langere stand zeg maar.... Ideeën zijn welkom!

Oliviaatje

Berichten: 1175
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Bij ôôs

Re: Shetland scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:41

wij hebben een shet op stal die een paar winters geschoren is geweest, omdat hij dus ook een beertje was en veel werkte.
in de zomer scheren vind ik zelf niet geweldig, hun vacht is dan zowiezo luchtiger en dunner. ook is het zo dat als ze in de zomer zweten, wat je niet kan vermijden, het zo weer opdroogt, of dat je ze even af kan spuiten, en verkouden zouden ze er niet snel door worden, wat in de winter wel kan omdat het dan natuurlijk veel kouder is. dus, ik snap eigenlijk niet waarom je ze in de zomer wil scheren?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Shetland scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:48

De shetjes die we willen scheren zijn dus niet de standaards die je hierboven beschrijft, ze komen niet door de wintervacht heen en daardoor zweten ze eerder en meer en drogen niet meer op,komt erdan een windje overheen (die van mij blijft makkelijk anderhalf uur nat) hebben we wel een koudje te pakken.

Als het niet nodig zou zijnen het dier zelf goed door zijn vacht heen kwam zou ik het lekker laten gaan,maar als het net als bij die van mij echt een belemmering wordt in zijn doen en laten (paar rondjes mee rennen in de wei laat hem al nat achter) dan weer wel.

Oliviaatje

Berichten: 1175
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Bij ôôs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:49

o ik lees net dat het door een slechte verharing komt.. jah dan word het anders misschien is lijnzaadolie een idee? en veel poetsen bevordert ook de verharing. wij hebben ook nog een ander shetje op stal, die ook minder goed verhaart, maar zijn vacht blijft zo goed geisoleert dat hij niet zomaar enorm zweet...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Shetland scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:58

Nope, helpt helaas geen van beide, hij heeft een top verzorgster die hem erg netjes poetst, hij glanst de stal uit en zijn vacht is ook mooi.
Maar laat dus mooi niet los

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Shetland scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:06

Sily schreef:
Nope, helpt helaas geen van beide, hij heeft een top verzorgster die hem erg netjes poetst, hij glanst de stal uit en zijn vacht is ook mooi.
Maar laat dus mooi niet los

Klopt bij mij precies zo...kerngezond, goed verzorgd en alles geprobeerd. Lotje is nu al een hoop winterhaar kwijt, maar wat ze nog over heeft is echt niet 'zomer's luchtig' ofzo...het is voor een zomervacht nog te lang en te dik. Ze heeft er gewoon last van met werken en dat is niet de bedoeling.
Als ze niet hoefde te werken, zou ik ook niet scheren....

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Shetland scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:14

Tsja....hij heeft er zelfs in de wei last van....met stilstaan op zijn stukje voel je hem op het heetste uur nu al nat worden, en het wordt alleen nog maar warmer....

En het is zo zielig.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Re: Shetland scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:29

Vickelientje schreef:
Sily schreef:
Nope, helpt helaas geen van beide, hij heeft een top verzorgster die hem erg netjes poetst, hij glanst de stal uit en zijn vacht is ook mooi.
Maar laat dus mooi niet los

Klopt bij mij precies zo...kerngezond, goed verzorgd en alles geprobeerd. Lotje is nu al een hoop winterhaar kwijt, maar wat ze nog over heeft is echt niet 'zomer's luchtig' ofzo...het is voor een zomervacht nog te lang en te dik. Ze heeft er gewoon last van met werken en dat is niet de bedoeling.
Als ze niet hoefde te werken, zou ik ook niet scheren....


Idem hier. Maar dan met een "gewoon" paard. Ik heb de mijne woensdag geschoren. Hij had echt zo'n super lange vacht. Een beetje rijden zat er al bijna niet in, omdat hij zijn warmte gewoon niet kwijt kon.

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 18:01

,, Mijn shetlander zit nu nog vollop in zijn winterwachtje,, En zweet zich kapot,, Maar ze is uitgestapt zweet ze nog,, en nog en nog,, Komt bijna niet meer droog!!

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 09:43

Ik heb mijn shet van 19 jaar afgelopen vrijdag geschoren.
Ik heb genoeg gerost en weet ik het wat , maar dat lukt dr gewoon niet meer goed. Dus nu hebik dr gewoon helemaal kaal geschoren.

De andere shet van 15 die komt nu ook een stuk minder goed door dr vacht heen, maar die wil ik eigenlijk kijken of die zonder scheren kan.

Yinka

Berichten: 2982
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Shetland scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 13:10

Ik ga waarschijnlijk vandaag ook mijn shetlander scheren.
Normaal komt hij er redelijk door,maar nu is nergens nog zomer vacht . En ik rij ook op hem enzo volgende week ook een wedstrijd.
En vorig jaar in juni was hij nog steeds niet helemaal in zijn zomer vacht, in juli pas en in september was hij al weer wintervacht aan het maken.
Dus daarom gaan wij het waarschijnlijk doen eind maart hebben we ook onze ander shetlander geschoren en die geniet nu vollen teug van zijn korte vachtje

deze is in juni
Afbeelding

deze is van september:
Afbeelding

Anders_Amigo
Berichten: 2322
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Nvt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:33

Ja, als je er mee zit,, Moet je het wel doen vind ik.

Het is ook beter voor het paard zelf, en dat die niet zo snel gaat zweten en dan snel uitgeput is.

Leuke shet trouwens!

channie18

Berichten: 701
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: doetinchem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 11:33

ik scheer mijn shet ook altijd aners komt ze echt niet uit der haren. ze heeft nu al zelf allemaal stukken haar eraf geschuurd is geen gezicht...en zonnebloem olie en plukken enz werkt niet...met plukken zit t meeste nog erg vast ...ik heb ok geprobeerd met wassen of ik er toen wat uit kreeg maar schoot ook niet op..en met dit weer is t echt niet fijn voor mijn shetje ze is helemaal bezweet door al dat haar...en ze staat de hele dag der haren eraf te scheuren...dus dat word dit jaar ook weer scheren..

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 15:37

Ja idd,,

Mijn shetlander zit ook nog dik in zijn vacht,, en ziet gewoon dat ze het bloedwarm heeft als ze alleen maar even uit het weiland is gehaald om naar de poetsplek te lopen,,

Mjja denk er nog even over na enz,

Gr.

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re: Shetland scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 17:43

Ik ben ZO blij dat ik Lotje geschoren heb!!! Vandaag een rit van 1,5 uur gemaakt en ze hield het veel en veel beter vol en toen we terugkwamen was ze ook echt uitgestapt....niet meer zo pompen enzo. Heerlijk! Lekker afsponzen en 1 zuchtje wind en ze was weer droog!

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-06 20:27

Gelukkig voor je

Toad

Berichten: 4236
Geregistreerd: 01-08-05
Woonplaats: Nijkerk

Re: Shetland scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 21:34

Geloof me, als een pony niet door zn vacht komt, komt ie niet door zn vacht. En dan kun je rossen wat je wil!!!
Ik ga mijn shet waarschijnlijk ook scheren deze zomer. En wat een onzin dat over dat bioritme raakt in de war... Die pony stikt elke dag van de hitte omdat ie zn winterjas aan heeft en jullie zeggen gewoon wat langer uitstappen of een zweetdeken omdoen? Kom op zeg! Denk eens wat dieper na voordat je zoiets doms zegt!

Colandro

Berichten: 1131
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Utrecht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-06 17:08

goed gezegt

Yinka

Berichten: 2982
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Shetland scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 18:21

Toad schreef:
Geloof me, als een pony niet door zn vacht komt, komt ie niet door zn vacht. En dan kun je rossen wat je wil!!!
Ik ga mijn shet waarschijnlijk ook scheren deze zomer. En wat een onzin dat over dat bioritme raakt in de war... Die pony stikt elke dag van de hitte omdat ie zn winterjas aan heeft en jullie zeggen gewoon wat langer uitstappen of een zweetdeken omdoen? Kom op zeg! Denk eens wat dieper na voordat je zoiets doms zegt!


Helemaal mee eens

Prescious

Berichten: 264
Geregistreerd: 18-01-06
Woonplaats: zwijndrecht

Re: Shetland scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:53

hallo ik heb mijn shetje van de winter helemaal geschoren alleen bij dr kaaklijn niet.
Ik heb haar heel de winter onder dek laten staan en nu ze buiten in de wei loop is dr deken eraf en zit ze nog heerlijk in dr zomervachtje.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:41

Hmm het lijkt tegenwoordig wel de mode om te gaan scheren :S
SMijn pony's komen ook niet zo snel uit de vacht nu maar ik ga ze toch echt niet scheren ze laten die vacht echt wel los hoor.
Ik moet ook dagelijks uren poetsen en nog zie je weinig verschil.Ook bij mij staan ze bezweet op de wei maar wat wil je met dit weer ineens.Het is nog maar mei hoor.

Vickelientje
Berichten: 1618
Geregistreerd: 18-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:48

Peachy schreef:
Hmm het lijkt tegenwoordig wel de mode om te gaan scheren :S
SMijn pony's komen ook niet zo snel uit de vacht nu maar ik ga ze toch echt niet scheren ze laten die vacht echt wel los hoor.
Ik moet ook dagelijks uren poetsen en nog zie je weinig verschil.Ook bij mij staan ze bezweet op de wei maar wat wil je met dit weer ineens.Het is nog maar mei hoor.

Bij mij heeft het niks met mode te maken hoor...ik hou er nl niet van om zomaar achter anderen aan te hobbelen.
Maar als ik een les van 3 kwartier wil rijden en mijn pony stort bijna in, terwijl ze niet veel hoeft te doen...dan gaat bij mij die vacht eraf!!
Het lag niet aan haar conditie, want nu ze geschoren is, houdt ze het veel en veel beter vol!
Die zwarte van mij scheer ik niet, want die hoeft toch niet aan het werk...prima, dan doet ze er maar wat langer over.
Maar bij Lot was het gewoon nodig en zo zullen er (zoals je leest!) meer zijn die er dit jaar moeite mee hebben. Het is gewoon van heel koud plots naar heel warm gegaan...dat is lastig voor paarden/pony's die ook moeten werken.