[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:39

mijn lusitano merrie is ook helemaal geschoren behalve de benen en staat onder een 100 grams nu

Duhelo

Berichten: 28611
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 20:43

tot welke sjablonen kun je scheren, maar dat ze wel nog 24/7 buiten kunnen zonder deken?
(mijn paarden staan in principe zonder deken, uitgezonderd als het echt dagen na een regent, dan krijgt mijn oudste een regendeken op ivm te mager worden.
echter, als ik zoveel scheer dat ze constant met deken op moeten, dan moet ik eigenlijk alles scheren (heb de donderdag savonds les, ook al is ze voor de helft geschoren, op de behaarde plekken is ze dan nog altijd kletsnat en duurt zeker 5 uur voor ze droog is, op een nat paard kun je geen deken gooien, en ik ga niet rondspoken tot 2 uur snachts tot ze droog is.) Dus ik wil een sjabloon wat zoveel mogelijk weghaalt zonder dat ze perse een deken nodig hebben (eventueel dan wel op dagen dat het vriest of sneeuwt, dan ga ik toch niet naar de les ivm gladheid.)
vorig jaar heb ik de hals uitgeschoren en dat ging prima :)

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-13 21:25

Hallo! Ik heb ook een vraagje over scheren!

Ik heb mijn paardje vandaag weer opgepakt (na 5 weken niet werken op de stapmolen na ivm blessure). Ben rustig aan begonnen dus eerst even in de molen en daarna een kwartiertje in totaal draven aan de longe. Toen ik klaar was, was ze behoorlijk nat en aan het snuiven (ze moet natuurlijk op conditie komen maar ze is pas 4 en zo veel hebben we dus niet gedaan). Ik heb haar toen ruim 25 minuten aan de hand uitgestapt met zweetdeken maar ze leek alleen maar natter te worden. Echt haar hele vacht was zeiknat en zelfs over haar hoofd liep zweet, daarnaast stond ze behoorlijk te dampen en was ook nogsteeds niet op adem. Toen heb ik haar nog ruim een half uur extra in de molen gezet maar toen ik haar daar uit haalde was ze onder haar zweetdeken nogsteeds nat.

Dus samengevat;
15 minuten draven aan de longe
25 minuten uitstappen aan de hand
30 minuten uitstappen in de molen
Daarna nogsteeds nat onder haar zweetdeken.

Het lijkt er dus op dat haar vacht toch te dik is om goed op adem te komen. Nu werd mij geadviseerd om haar te scheren, dit wil ik eigenlijk liever niet omdat ik dan nog dikkere dekens op moet gooien en met hals, wat ik erg zonde vind van haar manen maargoed het welzijn van mijn paard staat uiteraard voorop!
Nu is mijn vraag, is scheren de enige optie? Zijn er geen speciale zweetdekens die het drogen makkelijker maken?

Ze staat nu onder een 100 of 200 grams deken (afhankelijk van het weer).
En als laatste... Een paard bij ons op stal is op 4 jarige leeftijd geschoren maar haar vacht is daarna stukken lichter gebleven dan voor het scheren.. Is dat toeval of kan dat komen door het scheren? (Daar zit ik namelijk echt niet op te wachten ;)!!)
Alvast bedankt!!!

horsii

Berichten: 7755
Geregistreerd: 06-11-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 00:16

Er hoeft zeker geen hals deken op hoor. Mijn haf staat al jaren elke winter helemaal geschoren onder een deken zonder hals.ook hele dagen buiten. Wanneer het overdag onder de 3graden komt met 300gram op en anders met 200. Nooit geen problemen mee

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 01:20

Ik denk dat het sjabloom voor de hals nog prima 24/7 buiten kan.
Bij guur weer staan ze toch met de kont richting de wind, en anders met de kop omlaag om te eten dus dan heeft je paard het minst last van zijn geschoren vacht.

isabel67
Berichten: 76
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: België

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 16:38

Wat is het beste om te doen als je paard de hele tijd heen en weer draait, steigerd en zelfs stampt tijdens het scheren ?
Het is gelukt om der hals te doen met heel veel kracht maar ze heeft het nog steeds veel te warm (ze staat altijd te pompen -O- ) tijdens het rijden.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 18:54

Sedatie erin .. ? Voor eigen veiligheid.

lorelientje

Berichten: 213
Geregistreerd: 12-08-08
Woonplaats: meterik

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 20:35

ik heb ook een vraag over het scheren

mijn paardje staat 24/7 buiten word 3 tot 4 keer gereden per week soms waarvan toch zeker 2 keer intensief en meestal 1 keer een lange buiten rit nu is het zo dat ie erg snel zweet ook als ik een stap rit maak van 45 minuten is ie toch best nat.

nu zou ik hem willen scheren maar doe ik het helemaal dan of maar half hij staat nu onder een 100 grams regen afstotende deken ik heb nog een 300 grams regen afstotende winter deken


wat is nu wijsheid om te doen wie kan mij helpen

isabel67
Berichten: 76
Geregistreerd: 02-05-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-13 23:19

Gerritt schreef:
Sedatie erin .. ? Voor eigen veiligheid.


Nee wil geen praam of sedatie gebruiken....vind de praam niet zo vriendelijk en sedatie is wat over dreven als het een mini shet is of toch niet???

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 00:37

Praam is niet onvriendelijk hoor. Het ziet er alleen niet zo leuk uit.

Gerritt

Berichten: 1249
Geregistreerd: 23-10-11
Woonplaats: In een ananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 01:09

Wat bij mijn paard hielp is.
Zet je paard in 1e instantie niet vast. Doe enkel de scheermachine aan, als je merkt dat je paard alleen daar al van flipt. Houd je hem net zo lang aan tot hij rustig word. Issie rustig dan doe je de scheermachine uit en beloon je hem met wat te snaaien. Na een paar keer herhalen zul je merken dat je paard rustiger is met de scheermachine.

Vervolgens ook scheren natuurlijk. Doe dit met de machine uit, ga met de machine over zijn lijf heen (gewoon aanraken) en weer net zo lang tot hij rustig blijft staan en weer belonen. Kost ff tijd maar je zal zien dat ze rustiger blijven tijdens het scheren. Nu kan je langzaam uitbouwen tot scheren. Als je merkt dat het niks meer word, probeer het dan morgen nog een keer. Begin op makkelijke plekken zoals de schouder/hals.
Op die manier hoef je geen sedatie/praam te gebruiken, het duurt alleen wel langer en je hebt wellicht je paard niet in 1x geschoren (wat ik pers. onhandig vind)

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:00

ik vind de praam ook niet onvriendelijk, zeker die ijzeren niet (touw kan wel eens scherp zijn). Ze worden er vaak een stuk rustiger van. Als je de mogelijkheid hebt zou ik het inderdaad als Gerritt doen, lekker op je gemak en er echt de tijd voor nemen. Maar wil je dat het snel gedaan wordt, zou ik gewoon sederen met een pasta en bij de lastige plekjes even de praam gebruiken. Soms moet je er ook voor zorgen dat het geen nare ervaring wordt, want dat heeft hij nu in herinnering.

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:03

Ik doe het ook zo.
Ik geef mijn merrie wat strezz druppels voor ik begin.
Ze is dan nog wel wat gespannen, maar blijft wel keurig staan (heb er altijd iemand bij die ze kent en die haar af en toe wat voert).
Dan doe ik eerst alles wat geen problemen geeft, de moeilijke plekken waar ze onrustig van wordt sla ik over.
Als ik dan helemaal klaar ben gaat de praam er op en doe ik gauw de stukken die zonder niet lukken.
Zo werkt het voor het prima!

DohoShots

Berichten: 4101
Geregistreerd: 03-06-11

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:15

Hallo,

Mijn haflinger wordt morgen geschoren en ik wil 3 sterren op zijn kont laten scheren, nu heb ik al wat sterren uitgeprint die ik op karton ga plakken.
Kun je deze dan gewoon met een watervaste stift ( waar je ook mee op een bord schrijft ) op je paard tekenen of gaat dit er dan niet meer uit?
Wat adviseren jullie?

Chelinka

Berichten: 450
Geregistreerd: 20-03-12
Woonplaats: Brecht, België

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:16

gewoon uit de losse hand :D of ster uitknippen en op pony leggen terwijl je er rond scheert

Nathalie84

Berichten: 4553
Geregistreerd: 13-09-04
Woonplaats: Grathem, midden limburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:39

Inderdaad erop leggen en met de machine daar overheen gaan:

evelien11
Berichten: 716
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:06

Duhelo schreef:
tot welke sjablonen kun je scheren, maar dat ze wel nog 24/7 buiten kunnen zonder deken?
(mijn paarden staan in principe zonder deken, uitgezonderd als het echt dagen na een regent, dan krijgt mijn oudste een regendeken op ivm te mager worden.
echter, als ik zoveel scheer dat ze constant met deken op moeten, dan moet ik eigenlijk alles scheren (heb de donderdag savonds les, ook al is ze voor de helft geschoren, op de behaarde plekken is ze dan nog altijd kletsnat en duurt zeker 5 uur voor ze droog is, op een nat paard kun je geen deken gooien, en ik ga niet rondspoken tot 2 uur snachts tot ze droog is.) Dus ik wil een sjabloon wat zoveel mogelijk weghaalt zonder dat ze perse een deken nodig hebben (eventueel dan wel op dagen dat het vriest of sneeuwt, dan ga ik toch niet naar de les ivm gladheid.)
vorig jaar heb ik de hals uitgeschoren en dat ging prima :)


Ik heb bij mijn fjord alleen de onderkant van de buik en onderzijde hals geschoren. Hij staat in een buitenbox en overdag buiten. Hij heeft geen deken op.
Ik rijd regelmatig intensief (M2 wedstrijden, springen, buitenrit)
Ik vind het ideaal zo, ik scheer m wel zeker 2 keer in de winter.
Succes!!

kaatje77

Berichten: 10444
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:32

taarss schreef:
Hallo,

Mijn haflinger wordt morgen geschoren en ik wil 3 sterren op zijn kont laten scheren, nu heb ik al wat sterren uitgeprint die ik op karton ga plakken.
Kun je deze dan gewoon met een watervaste stift ( waar je ook mee op een bord schrijft ) op je paard tekenen of gaat dit er dan niet meer uit?
Wat adviseren jullie?

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... egorie/318 kun je bij elke veewinkel kopen ;)
Kost +/- € 1,=

Maureen_MJarig

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 10:38

Mijn pony word vandaag geschoren!
*EDIT* Vandaag toch niet, scheerder heeft afgezegd ivm niet geslepen messen haha!

Het is regenachtig weer, staat een flinke wind..
Ze staat welliswaar in een stal waar het vrij warm is. Ik kan zelf bepalen hoe we de luiken doen en die gaan nu voor de nachten dicht. Overdag gaat ze naar buiten maar als het (hard) regent niet (heb ik zelf voor gekozen)

Hoeveel grams kan ik het beste opleggen vandaag? Ik dacht beginnen met 200 en als het kouder word 300 tot max 350?

Doubtless

Berichten: 8540
Geregistreerd: 29-12-10

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:16

Als je ongeschoren paard in een stal staat waar het vrij warm is zal 'ie aan een ongevoerde of een 100 grams toch wel genoeg hebben? Die van mij staat geschoren met 100gr in de regen & dat gaat prima.

Nouvel

Berichten: 28583
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 15:25

Temp is vanaf nu wel weer iets lager, 't is hier nu maar 9 graden...
dan kun je wel 200 opleggen als 'ie geschoren is, als de temp iets hoger is red je het ook nog wel met 100.
met een dikke vacht en nog niet scheren zou ik het even bij ongevoerd houden nu denk...

DohoShots

Berichten: 4101
Geregistreerd: 03-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 19:17

Mijn knappe vent is vandaag voor het eerst geschoren en hij heeft zich voorbeeldig gedragen!
Afbeelding

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:23

M_hartje_M schreef:
Mijn pony word vandaag geschoren!
*EDIT* Vandaag toch niet, scheerder heeft afgezegd ivm niet geslepen messen haha!

Het is regenachtig weer, staat een flinke wind..
Ze staat welliswaar in een stal waar het vrij warm is. Ik kan zelf bepalen hoe we de luiken doen en die gaan nu voor de nachten dicht. Overdag gaat ze naar buiten maar als het (hard) regent niet (heb ik zelf voor gekozen)

Hoeveel grams kan ik het beste opleggen vandaag? Ik dacht beginnen met 200 en als het kouder word 300 tot max 350?

Dit moet je echt zelf aan voelen. Mijne staat nu geschoren onder 200grams. Maar dit kan vooe jou paard nog wel te koud zijn.

En max 350 zou je moeten bekijken. Als hij het dan nog koud heeft moet je wel meer opdoen.

Puck94
Berichten: 384
Geregistreerd: 22-10-13
Woonplaats: Twente!

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 16:09

Ik verzorg een shetlandertje waar ik vd en grondwerk mee doe. Hij krijgt een enorm dikke wintervacht met als gevolg dat hij nu elke keer al helemaal bezweet op de wei of op de stal staat.. Vooral onder zijn dikke bos manen zweet hij als een malle, en dan zijn we nog niet aan het werk geweest. Ik vraag me dus af of hij gedeeltelijk geschoren kan worden, alleen de onderkant van de hals ofzo. En moet er dan gelijk een deken op?
Graag jullie advies! -:)

Piekosjj

Berichten: 5491
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:44

Als je alleen de onderhals/borst scheert onder de regenrand (waar je pony droog blijft tijdens het regenen) dan hoef je meestal geen deken op te doen. :)
Morgen is hier eindelijk de kleine aan de beurt, d'r gaat een jachtmodel in! Ik ga haar lichtelijk verdoven, met tranquigel, hopelijk blijft ze er braaf bij en kan ik het in 1 dag afmaken.