Paard scheren, 24/7 buiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Paard scheren, 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:06

Hoihoi,


Ik zit met een klein dilemma, ik heb al mijn paarden (tinkers en shetlanders) 24/7 buitenstaan. Met 1 van de tinkers rijd ik erg veel, hij zweet van zichzelf behoorlijk snel en nu het kouder begint te worden vormt dit toch wel een probleem. Als ik op dinsdag avond les heb is hij gewoon té nat om zo in het land te zetten (is dan wel goed uitgestapt met zweetdeken en in de trailer ook nog zweetdeken om)
Omdat hij ook al zo snel zweet begint hij er nu toch last van te krijgen. Nu vroeg ik mij af of ik hem, op de plekken waar hij het ergste zweet, te laten scheren. Maar kan dit wel als een paard 24/7 buiten staat, uiteraard zal hij dan een deken opkrijgen. Ik heb hier absoluut geen verstend van, ik kan alleen nu zien dat hij gewoon al last heeft van zijn dikke vacht, en als het straks nóg kouder wordt het alleen maar lastiger als hij niet opdroogt.

Oja, ik zou hem wel op stal kunnen zetten om op te drogen maar die sloopt hij helaas....

Alle hulp welkom :D

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:09

Tja... moeilijk is dat.
Als je een paard scheert, maak je er echt een watje van. Hij staat dan ook helemaal in zijn blootje he :)
Misschien moet je er een modelletje in scheren vb alleen de benen. Dit is misschien al iets minder warm?
Maar als ik kijk naar het weer van vorig jaar (in Belgie dan, temperaturen van - 15) nee dan zou ik het paard niet scheren als hij 24/7 buiten moet.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Paard scheren, 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:10

Benen worden hier dus absoluut niet geschoren he :D Sokken blijven lekker zitten. Ik zat te denken aan alleen vanaf de borst naar achter, dus niet helemaal.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:12

Nummer 10, 8 of 6 ongeveer uit dit voorbeeld, zoiets zat ik dan aan te denken zegmaar.

Afbeelding

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:13

Aah!! even vergeten dat je tinkers hebt :)

Misschien moet je verschillende zweetdekens in de plaats proberen of dat beter het zweet laat opdrogen? Ik denk aan coolerdekens, wolle deken.
Of je kan hem na het rijden ook even onder het solarium of gewoon in de stal laten opdrogen? Want ja als je hem van solarium naar de wei laat gaan, gaat hij van lekker warm naar heel koud en dat is ook weer niet goed voor de spieren
Moeilijk moeilijk

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Paard scheren, 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:17

Kan prima hoor.Ik heb een KWPNer gehad die ik helemaal schoor en die moest voor zijn luchtwegen 24/7 naar buiten.Die heeft het met een pak dekens op nooit koud gehad en geloof me:echt koude winters gehad!Zeker als je zo'n modelletje scheert zou ik me geen zorgen maken.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:17

Ik heb al 3 verschillende zweetdekens gebruikt, een polar, een wollen en een dunne en het maakt niks uit :n. Het is niet alleen dat hij té warm het land in gaat, hij heeft er zelf in het werk gewoon last van, hij krijgt het té snel té warm...

En een solarium heb ik niet hoor :P Haha, was het maar waar. En de stal breekt hij dus af (ook wordt die momenteel gebouwd, hebben nu noodstallen en daar breekt hij dus echt zo doorheen, of overheen... :=)

x_Quinta_x
Berichten: 1370
Geregistreerd: 29-09-08
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 19:19

10 gaat niet zo veel af doen denk ik (en ik ook niet zo mooi precies :) )
Ik zou voor 8 gaan. De lendenen liggen minder bloot dan 6 en dat is wel belangrijk voor een paard dat moet trainen

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Paard scheren, 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 19:20

Ik zat ook aan 6 te denken alleen dan iets minder de hals mee.
Zal ook eens wat 'scheerders' vragen.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 22:50

Ik heb een haflinger gehad die ook 24/7 buiten stond. Zonder schuilstal maar wel met veel beschutting van bomen langs de wei. Daarnaast had hij ten alle tijde de beschikking over ruwvoer.

Ik had hem in de winter altijd zo geschoren.

Afbeelding

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Si ... -06013.jpg

Dit was voor hem voldoende om warm te blijven en om veel minder te zweten en vooral sneller op te drogen. Zijn hals lijkt nu heel bloot maar zijn manen vielen in dikke lange bossen beide kanten op.

De breedte van de streep en de hoeveelheid hals wat je kunt scheren is per paard verschillend en uiteraard ook afhankelijk van de aanwezige beschutting en verder een kwestie van uitproberen. Liever eerst wat minder scheren. Er kan tenslotte altijd nog meer af.

Ik wil je wel helpen met scheren, maar heb geen scheerapparaat.

cletje
Berichten: 55
Geregistreerd: 16-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:45

Ja inderdaad kan je alleen zijn hals en iets onder de buik scheren (waar hij sweet) en dan een lekkere water en wind dichte deken op gooien!! Ik geloof dat dat beter is dan sweetend weer het land op ;)

NieneJasper
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 19:24

Freggel schreef:
Ik heb een haflinger gehad die ook 24/7 buiten stond. Zonder schuilstal maar wel met veel beschutting van bomen langs de wei. Daarnaast had hij ten alle tijde de beschikking over ruwvoer.

Ik had hem in de winter altijd zo geschoren.

[ Afbeelding ]

http://i2.photobucket.com/albums/y24/Si ... -06013.jpg

Dit was voor hem voldoende om warm te blijven en om veel minder te zweten en vooral sneller op te drogen. Zijn hals lijkt nu heel bloot maar zijn manen vielen in dikke lange bossen beide kanten op.

De breedte van de streep en de hoeveelheid hals wat je kunt scheren is per paard verschillend en uiteraard ook afhankelijk van de aanwezige beschutting en verder een kwestie van uitproberen. Liever eerst wat minder scheren. Er kan tenslotte altijd nog meer af.

Ik wil je wel helpen met scheren, maar heb geen scheerapparaat.




Deed je er helemaal geen dekens op?

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Paard scheren, 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-20 20:53

Holy hell, een topic uit 2009 :')

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-20 21:04

lang geleden he. :P
hoe heb je het toen opgelost.?

NieneJasper
Berichten: 2
Geregistreerd: 29-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:14

ellepel schreef:
lang geleden he. :P
hoe heb je het toen opgelost.?

Haha ja zie ik nu ook