Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

 
Profiel   

Er zijn vast al wel meerdere topics maar, ik open toch maar een nieuw topic, want wie weet zit dit jaar dé tip er bij.

Mijn merrie + weidegenootje staan in de winter met z'n tweeen op een weiland, ongeveer 1 km van huis af. We hebben daar dus geen stromend water, en ook geen elektriciteit. Afgelopen winter was het met die strenge vorst echt een drama. Elke meer met jerrycans naar de wei, maar ze dronken echt heel veel, dus we bleven maar bezig..

Dus voor deze winter willen we het graag anders, maar ik weet niet hoe.

We zijn op zoek naar een systeem wat er voor zorgt dat het water zo langzaam mogelijk bevriest, want helemaal niet bevriezen zal wel niet lukken. We zaten te denken aan zo'n 1000 liter tank, maar ik denk dat de dunne rand er voor zorgt dat dat ook binnen no time bevriest. Een badkuip zou ook een optie zijn, maar dat bevriest ook heel snel.

Iemand tips voor een systeem of isolatiemateriaal? Vorig jaar hadden we al een bak in een bak met stro, maar dat hielp ook voor geen meter.

Bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 11:39 



 
Profiel   

Ik heb wel stromend water op de wei uit een kraantje. Die kan ik gelukkig afsluiten in een put die 50 cm onder de grond ligt, die bevriest zelden. En zo ja, dan schep ik water uit een beetje (k..klus. ^) )

Tegen het bevriezen van de waterbakken is niets te doen. Ik stamp dan 2x per dag het ijs door...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 13:40 



 
Profiel   

Ik lees even mee. Ik heb dan wel stromend water aan de stallen/wei maar de kans dat dat bevriest in de winter is waarschijnlijk groot. Ik heb eral aan gedacht om mezelf zoiets aan te schaffen:
[ img ]
En dan ook zo'n emmer. Tenzij iemand anders hier met een ander geniaal idee af komt :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 13:49 



 
Profiel   

Gebruik sowieso koud water ipv warm water. Mijn vriend heeft mij ooit vertelt waarom, maar dat moet ik navragen, als je dat wilt weten :+

Je hoort wel eens dat mensen een grote (of meerdere) koelboxen gebruiken. Verder zoveel mogelijk ijs er telkens uithalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 13:53 



 
Profiel   

Deze heb ik ook. Ideaal!
Maar tegen het bevriezen van de waterbak zelf is het natuurlijk niet.

Ik heb ook nog geen echte oplossing gevonden. Er zijn wel veel topics over. Staat volgens mij wat in over ballen en touwen met iets er aan in het water.

Ik haal 's ochtends het ijs er helemaal af en 's middags ben ik weer thuis dus als het nodig is dan nog een keer.

In de stallen hebben wij een systeem met electriciteit (Agradi).

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 13:57 



 
Profiel   

LauEef schreef
Ik lees even mee. Ik heb dan wel stromend water aan de stallen/wei maar de kans dat dat bevriest in de winter is waarschijnlijk groot. Ik heb eral aan gedacht om mezelf zoiets aan te schaffen:
[ img ]
En dan ook zo'n emmer. Tenzij iemand anders hier met een ander geniaal idee af komt :D


die H2O bags krijg je nu gratis bij 70 of 80 euro aan bestelling bij agradi :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:10 



 
Profiel   

En anders koop je m voor een tientje ;)

Wij sluiten in de winter buiten de electrische waterbakken ook af. De wei die het dichtst bij ligt krijgt water via de slang uit de stal, dat redt ie nog net, en de ezelpaddock om de hoek van de stal ook. De weides die wat verder liggen krijgen water via de H2O bag. Is wel een paar keer lopen, maar met 1 zak is een grote ton vol en die 90 liter is makkelijker en sneller te vervoeren in de kruiwagen dan met losse emmertjes. Die flexemmers, wilde je daar uit laten drinken? Misschien wel handig omdat ze flexibel zijn: een paar keer per dag even indeuken om bevriezen te voorkomen :D

Gelukkig is er bij ons de hele dag door iemand op stal, alle watertonnen worden meerdere keren per dag nagelopen en ijsvrij gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:14 



 
Profiel   

Die H2O zag is echt een super uitvinding idd.. Dat zoiets simpels niet eerder is bedacht.
Heb er vorig jaar al veel plezier van gehad, scheelt toch heel wat emmertjes water sjouwen.
Tegen bevriezen is helaas weinig te doen denk ik. Regelmatig het ijs weghalen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:18 



 
Profiel   

Een van deze wil ik hebben, heb alleen nog geen flauw idee van de verzendkosten.
http://www.cattlefence.de/weideuntersta ... e047m9pr80

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:19 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties! :) Ik zal even iedereen antwoorden.

Arabesk, doorstampen doen wij inderdaad ook, maar ik krijg het nu heel druk met school, dus heb eigenlijk geen tijd om vaker van 1x per dag te gaan.

LauEef, wij hebben inderdaad ook zo'n zak, is op zich handig, maar om nou elke dag lopend van huis naar wei te gaan met een kruiwagen, dat is niet te doen.. We leggen hem dan wel eens halfvol in de auto, want vol is hij niet te tillen, maar dan is het qua liters eigenlijk nog gunstiger om gewoon jerrycans te gebruiken. Zo'n flextube is inderdaad wel handig, die verkopen ze ook bij de aktion. :)

Soraya85, ik ben wel benieuwd waarom. :D
Ik zal eens gaan googlen op koelboxen. :)

Odeale, baksteen met touwtje en bal heb ik vorig jaar ook geprobeerd, die vroor gewoon lekker mee. :=

GamblersCup, zelfde antwoord als op LauEef eigenlijk, dat is qua afstand niet te doen hier. Wel handig als je op een grote stal staat, dat er dan veel mensen het water even doortrappen..

Beeker, zelfde antwood als LauEef en GC. :)

Tamary, interessant! Ik ga me eens even verdiepen! :)

Meer tips zijn altijd welkom! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:23 



 
Profiel   

En als je wat zout in het water doet (of suiker)? Daardoor veranderd de samenstelling van het water en ligt het vriespunt weer anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:27 



 
Profiel   

Lekker gezond voor je paarden, die krijgen teveel zout of suiker binnen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:30 



 
Profiel   

Is dat heel erg als er wat zout door zou zitten?

Ik las net ook wel een potentieel goed idee. :D

--
Een goede hulp bij watertonnen in de wei / paddock of uitloop is isoleren met steenwol (of glaswol) en noppenfolie.

Neem de grootste maat speciekuip die je hebt (er zijn er van 90 liter) en een maat kleiner (60 centimeter). Wikkel de buitenkant van de kleinste teil in de steenwol. Leg het noppenfolie in de grootste teil en bedek de bodem met een stuk steenwol (let op dat het niet te hoog word dan past het niet meer).

Zet (je raad het al) de kleinste teil (met wat wringen en duwen) in de grote teil. Nu komt het: zorg er voor dat alles NETJES tussen de randen van de tonnen valt. Steekt het teveel uit of is de ruimte te groot geworden tussen de twee tonranden haal ze dan weer uit elkaar en maak het beter passend.

Als het naar tevredenheid zit kit dan de rand dicht met een weersbestendige (en het liefst een niet giftige) kit. Kit je het niet af (dat is niet perse nodig) dan loop je kans dat het isolatiemateriaal door knoeien of weer nat word. De isolatiewerking vervalt dan snel!

Op deze manier reduceer je het te bevriezen oppervlaktemet zo'n 75 %. Bij ons vroor alleen bij extreme vorst de bovenkant wat dicht. Maar een tennisbal (zonder vacht) of appel in het water voorkomt dit inderdaad ook.

Bron: http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/fo ... opic=223.0

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:32 



 
Profiel   

Foto?

Wel een goed idee. Ik had afgelopen jaar wel een kleine in een grote ton en dan hooi ertussen, dat scheelde wel inderdaad :j


Laatst bijgewerkt door Arabesk op 14-09-11 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:35 



 
Profiel   

http://www.paardnatuurlijk.nl/forum/index.htm
Dan kijken onder : foto album, daarna: natuurlijke huisvesting, daarna: bevrozen drinkwater...een idee.
is dit een oplossing?
Er staan ook nog meer ideetjes op. Kijk maar...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:35 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Foto?

Wel een goed idee. Ik had afgelopen jaar wel een kleine in een grote ton en dan hooi ertussen, dat scheelde wel inderdaad :j

Staat er niet bij.. Ik had stro er tussen gedaan afgelopen jaar, maar misschien zou er dan beter kuil tussen kunnen, omdat dat fijner is. Al vermoed ik dat ze dat dan gaan opeten. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:37 



 
Profiel   

en een bal erin? Hoor van aantal meiden op stal dat dit ook wel goed werkt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:39 



 
Profiel   

Beeker schreef
Die H2O zag is echt een super uitvinding idd.. Dat zoiets simpels niet eerder is bedacht.
Heb er vorig jaar al veel plezier van gehad, scheelt toch heel wat emmertjes water sjouwen.
Tegen bevriezen is helaas weinig te doen denk ik. Regelmatig het ijs weghalen..


Bij mij bevriest de zak ook hoor...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:41 



 
Profiel   

Dé oplossing is er niet als je geen stroom hebt bij je weiland.
Je zal echt een paar keer per dag het ijs moeten breken.
Wat ik nog wel eens deed was,ik nam 2 thermoflessen gloeiend heet water mee naar de wei.Dat goot ik in de pomp en waterbak,het ijs smelt dan een stuk sneller.Hoe grote de drinkbak,hoe meer flessen heet water.
Verder is er niets aan te doen,ik zit zelf ook met dit probleem,bevroren pomp én drinkwater op de wei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:42 



 
Profiel   

Vienna2007 schreef
Beeker schreef
Die H2O zag is echt een super uitvinding idd.. Dat zoiets simpels niet eerder is bedacht.
Heb er vorig jaar al veel plezier van gehad, scheelt toch heel wat emmertjes water sjouwen.
Tegen bevriezen is helaas weinig te doen denk ik. Regelmatig het ijs weghalen..


Bij mij bevriest de zak ook hoor...

Waar laat je hem dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:43 



 
Profiel   

gohya schreef
Dé oplossing is er niet als je geen stroom hebt bij je weiland.
Je zal echt een paar keer per dag het ijs moeten breken.
Wat ik nog wel eens deed was,ik nam 2 thermoflessen gloeiend heet water mee naar de wei.Dat goot ik in de pomp en waterbak,het ijs smelt dan een stuk sneller.Hoe grote de drinkbak,hoe meer flessen heet water.
Verder is er niets aan te doen,ik zit zelf ook met dit probleem,bevroren pomp én drinkwater op de wei.

Handig dat je een pomp hebt, die 'smelt' wel als je er heet water overheen gooit toch?

Hmmpf, en kijken naar een soort generator die je moet opladen is denk ik ook niet ideaal, want de wei is niet bewaakt ofzo..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:44 



 
Profiel   

Lees dat maar eens op bokt door: 90% van de mensen die een bal heeft uitgeprobeerd, zegt dat de bal gewoon vastvriest. ;)

Er voor zorgen dat de wind niet direct over het water kan? De koude (oosten?)wind laat het vooral snel bevriezen. Ik heb op mijn eigen weide voorheen de watertonnen in de schuilstal gezet in de winter. Wel wat verder ploeteren met je kruiwagen door de drek en sneeuw, maar het water is 3 kwart winter niet bevroren geweest!
En als je geen schuilstal hebt ´dan kun je er misschien 3 hogere wanden omheen zetten, de tonnen isoleren als eerder voorgesteld. Dat moet toch in ieder geval een heel stuk helpen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:44 



 
Profiel   

Vienna2007 schreef
Bij mij bevriest de zak ook hoor...

Dan doe je iets niet goed :D Als je de zak gebruikt hebt om water bij te vullen, moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat ie leeg is als je m opbergt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:45 



 
Profiel   

Dat is inderdaad ook wel heel slim! We hebben (HELAAS) geen schuilstal, maar ik kan eens kijken of ik met wat hout een paar wandjes kan maken! :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:45 



 
Profiel   

Sodeletuut schreef
gohya schreef
Dé oplossing is er niet als je geen stroom hebt bij je weiland.
Je zal echt een paar keer per dag het ijs moeten breken.
Wat ik nog wel eens deed was,ik nam 2 thermoflessen gloeiend heet water mee naar de wei.Dat goot ik in de pomp en waterbak,het ijs smelt dan een stuk sneller.Hoe grote de drinkbak,hoe meer flessen heet water.
Verder is er niets aan te doen,ik zit zelf ook met dit probleem,bevroren pomp én drinkwater op de wei.

Handig dat je een pomp hebt, die 'smelt' wel als je er heet water overheen gooit toch?

Hmmpf, en kijken naar een soort generator die je moet opladen is denk ik ook niet ideaal, want de wei is niet bewaakt ofzo..


Klopt de pomp heb ik altijd zo ontdooit.
Een generator zou voor jou dé oplossing zijn,dan heb je stroom en kun je een krachtig vijverpompje in je drinkbak leggen.Het water bevriest dan niet allemaal meer,je houd een flinke opening ijsvrij.
Een generator kan je op slot zetten aan een flinke ketting.


Laatst bijgewerkt door gohya op 14-09-11 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen