Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Waterbak winter, wie heeft dé oplossing?

 
Profiel   

gohya schreef
Klopt de pomp heb ik altijd zo ontdooit.
Een generator zou voor jou dé oplossing zijn,dan heb je stroom en kun je een krachtig vijverpompje in je drinkbak leggen.Het water bevriest dan niet allemaal meer,je houd een flinke opening ijsvrij.

:j Ben alleen bang dat zoiets gejat wordt..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:48 



 
Profiel   

Heel dikke ketting kopen en goed slot en daar de generator aan vast leggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:49 



 
Profiel   

En een herrie dat je dan de hele dag hebt ;)

Ik meen me echt te herinneren dat ik ooit een soort staaf gezien heb, waar batterijen in moesten, die je op de bodem van de waterbak legde en dat bleef dan net warm genoeg dat het water niet bevroor. Ik kan het ding echt niet meer terug vinden, maar ik ben me echt zeker! :(
Ik kan nu alleen die met een kabel vinden, maar dat werkt natuurlijk niet bij weides zonder stroom in de buurt. Is ook al een hele tijd geleden... en als ik het toch verkeerd gezien heb, is er niet een handige persoon die zoiets kan ontwikkelen? Moet volgens mij een gat in de markt zijn, bij alle dierenhouders!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:53 



 
Profiel   

Oh dat zou nou echt ideaal zijn GC!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:54 



 
Profiel   

Moet toch niet al te moeilijk zijn, er zijn al verwarmingsbuisjes voor in aquaria met kabel, kan er niet een lichtere versie (want verhitting kost veel energie en je hebt maar nodig tot net boven het vriespunt geloof ik) voor batterijen ontwikkeld worden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 14:55 



 
Profiel   

Dat zou inderdaad wel moeten kunnen.. Ik kan wel eens bij een aquariumzaak langs kunnen gaan..

Ik las net ook wat over bruistabletten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 15:02 



 
Profiel   

Sodeletuut schreef
Is dat heel erg als er wat zout door zou zitten?

Ik las net ook wel een potentieel goed idee. :D

--
Een goede hulp bij watertonnen in de wei / paddock of uitloop is isoleren met steenwol (of glaswol) en noppenfolie.

Neem de grootste maat speciekuip die je hebt (er zijn er van 90 liter) en een maat kleiner (60 centimeter). Wikkel de buitenkant van de kleinste teil in de steenwol. Leg het noppenfolie in de grootste teil en bedek de bodem met een stuk steenwol (let op dat het niet te hoog word dan past het niet meer).

Zet (je raad het al) de kleinste teil (met wat wringen en duwen) in de grote teil. Nu komt het: zorg er voor dat alles NETJES tussen de randen van de tonnen valt. Steekt het teveel uit of is de ruimte te groot geworden tussen de twee tonranden haal ze dan weer uit elkaar en maak het beter passend.

Als het naar tevredenheid zit kit dan de rand dicht met een weersbestendige (en het liefst een niet giftige) kit. Kit je het niet af (dat is niet perse nodig) dan loop je kans dat het isolatiemateriaal door knoeien of weer nat word. De isolatiewerking vervalt dan snel!

Op deze manier reduceer je het te bevriezen oppervlaktemet zo'n 75 %. Bij ons vroor alleen bij extreme vorst de bovenkant wat dicht. Maar een tennisbal (zonder vacht) of appel in het water voorkomt dit inderdaad ook.

Bron: http://www.natuurlijk-ruiterschap.nl/fo ... opic=223.0

Als het meegeeft zoals steenwol knapt die kitrand er vroeg of laat uit door het variabele gewicht van het water. Isolatie tussen 2 kuipen helpt wel, mits die kitrand niet onder spanning komt te staan. Niet indrukbare isolatieplaten gebruiken dus in elk geval op de bodem van je ton. Ik heb er vorige winter mee gewerkt en ook met goede, blijvend flexibele, etc. bouwkit laat die kitrand los. Zolang dat niet gebeurd en de isolatie dus droog blijft helpt het trouwens wel. Ook purschuim schijnt los te laten onder die omstandigheden.

Ijs stukmaken deed ik ook, maar dan wel ook al het ijs er uit halen ivm minder snel bevriezen en makkelijker te breken. Zowel voor mij als de pony's.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 15:07 



 
Profiel   

GamblersCup schreef
Moet toch niet al te moeilijk zijn, er zijn al verwarmingsbuisjes voor in aquaria met kabel, kan er niet een lichtere versie (want verhitting kost veel energie en je hebt maar nodig tot net boven het vriespunt geloof ik) voor batterijen ontwikkeld worden?


voor kippen heb je die ook. (drinkbak vorstvrij houden)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 15:08 



 
Profiel   

De „aquarium“ versie is niet sterk genoeg als het -10 graden is of als er een ijskoude wind voert.
Ik las net ergens op een Duits forum dat iemand speciaal voor in de winter een oude badkuip heeft aangeschaft als waterbak, want dit kan niet (ver)branden. Daaronder heeft ze iets gefabriceerd waardoor er de hele dag en nacht grafkaarsen (klinkt wat morbide, maar dit zijn de enige kaarsen die niet met wind of -10 graden snel weer uit gaan!) onder staan te branden. Het water in de kuip blijft altijd enigszins warm, ze heeft tot -10 uitgeprobeerd en alleen door de ijskoude oostenwind is er een paar keer een dun ijsvlies op gekomen. Maar dat was door een paardensnuit zo doorbroken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 15:09 



 
Profiel   

superwoman schreef
voor kippen heb je die ook. (drinkbak vorstvrij houden)

Op batterijen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 15:09 



 
Profiel   

Net zo'n soort principe als mijn linkje dus. Zal je alleen wel een ouderwetse metalen badkuip moeten gebruiken. De moderne zijn van kunststof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 15:11 



 
Profiel   

Maar dan een stuk goedkoper! :D

Ik wist niet dat moderne badkuipen van kunststof zijn...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 15:11 



 
Profiel   

wij hebben hetzelde probleem geen stroom of stromend water. we slaan dan 2 keer per dag het ijs kapot , maar niet helemaal . een hoek van de badkuip en dan leggen we het kapotte ijs op de andere helft. dit totdat ze echt geen water meer kunnen drinken. dan als er tijd voor is vuurtje eronder maken en de zaak laten smelten en anders nieuw water halen en de kuip weer vullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 15:15 



 
Profiel   

Persoonlijk zie ik als enige optie om het idd met steenwol te isoleren dit kan het hooguit dan 1 dag volhouden wel goed zorgen dat je isolatie niet nat word aangezien de werking dan weg is.
maar aangezien je toch iedere dag aanwezig ben is het een kleine moeite om mocht er ijs zijn dit weg te halen. hoorde net wel van iemand dat er in zweden iets bestaat met leidingen die de grond ingaan dit is alleen veel te veel werk voor alleen bij de winter aangezien je waterbak dan ook op 1 plek mnoet blijven staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 15:25 



 
Profiel   

ik heb wel stroom op stal, maar ik neem altijd 1 of 2 jerrycans met heel warm water mee.
Daar blijft het bij mij altijd heel lang vorstvrij.
In de waterbak op stal doe ik precies hetzelfde

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 15:33 



 
Profiel   

maar warm water werkt theoretisch averechts door het grote warmteverschil koelt het juist sneller af waardoor het sneller bevriest,

Echter praktisch gezien als je het met een half volle ton koud water mengt dan kan het idd wel langer duren maar ligt aan de verhoudingen;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 15:35 



 
Profiel   

ik meng het ook. Vaak ligt er een dikke laag ijs op en als ik het warme water erover gooi is alles binnen no-time ontdooit.

Ik kende de theorie ook, alleen werkt het zo bij mij wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 15:37 



 
Profiel   

ja idd dacht tijdens tikken aan als je het mengt veranderd temp van water in bak en je warm water naar gemmiddeld temp dus is makkelijkst als je niet teveel werk eraan wilt hebben.

Echter voor de topic hoe houd je het vorstvrij kan je zonder electriciteit en dergelijke niet waarborgen kan het alleen vertragen door isolatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 15:39 



 
Profiel   

Ik heb ook de oplossing nog niet gevonden. Heb al een bal geprobeerd, hielp niet. Heb afgelopen winter de waterbak in stal gezet, ingebouwd met stro, hielp ook niet. Ik vind het idee van het isoleren wel een goede, deze ga ik deze winter eens uitproberen. Maar ik denk niet dat er iets ''kleins'' is, wat goed kan helpen.....

Ik blijf nog wel even meelezen! Misschien komt er nog iemand met dé gouden tip!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 15:48 



 
Profiel   

Ik heb weleens iemand piepschuim plaatje boven op de het water zien laten drijven en dan een gat er in voor het drinken en de randen een stukje los zodat hij kan dobberen maar niet je paard eruit kan halen. NOg niet geprobeerd zelf of het ook echt werkt met bevriezen bovenkant maar schijnt wel te helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 15:51 



 
Profiel   

de reactie die eerder is geplaatst met steenwol kan werken met grote bak erin stopen kleine bak erin. maar je kan het nooit opwarmen dus het is alleen het vertragen van. maar als je dit combineert met het bijvullen met warm water dan warm je het water direct bij en hierdoor heb je geringe kans dat het nog bevriest.

toch zie ik zelf nog graag een super oplossing maar ik zie het als onmogelijk...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 15:54 



 
Profiel   

Ik zou de waterbakken (ik heb er 2 nodig) ook in de stal willen zetten, maar durf niet goed. Ik heb een schuilstal (5m op 3m denk ik) voor 2 paarden en 2 ezels. Als er dan wat gewirwar ontstaat kunnen ze zich denk ik snel bezeren als de waterbakken in de stal staan. Niet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 16:48 



 
Profiel   

Die schuilstal is ook veel te klein voor 2 paarden en 2 ezels! Dat is de maat van een grote box (voor 1 paard welteverstaan)....

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 17:20 



 
Profiel   

GamblersCup schreef
De „aquarium“ versie is niet sterk genoeg als het -10 graden is of als er een ijskoude wind voert.
Ik las net ergens op een Duits forum dat iemand speciaal voor in de winter een oude badkuip heeft aangeschaft als waterbak, want dit kan niet (ver)branden. Daaronder heeft ze iets gefabriceerd waardoor er de hele dag en nacht grafkaarsen (klinkt wat morbide, maar dit zijn de enige kaarsen die niet met wind of -10 graden snel weer uit gaan!) onder staan te branden. Het water in de kuip blijft altijd enigszins warm, ze heeft tot -10 uitgeprobeerd en alleen door de ijskoude oostenwind is er een paar keer een dun ijsvlies op gekomen. Maar dat was door een paardensnuit zo doorbroken.

Staat daar ook een uitleg of foto's bij? Badkuipen zat hier namelijk.. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 18:21 



 
Profiel   

Moet ik even opzoeken als ik wat meer tijd heb. Vanavond misschien!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-11 19:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen