Pony verhaart slecht (17jr)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Pony verhaart slecht (17jr)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 21:39

Hoi!
Ik heb een haflinger merrie die sinds vorig jaar slecht door haar wintervacht heenkomt. Ze wordt over een paar weken 17 dus ik denk dat de leeftijd ook wel een rol speelt. Maar ik wil dus graag weten of tips over iets wat echt goed werkt om de verharing te helpen bij oudere paarden.

Ze is afgelopen jaar getest op Cushing en deze was gelukkig negatief. Daar hoeven we het dus niet te zoeken. Verder is ze ook nog wel actief en krijgt ze elke dag beweging. Haar vacht glanst wel mooi ondanks de dikte.

Ik hoor graag jullie tips/ervaringen!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Pony verhaart slecht (17jr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 21:41

Ik verplaats je topic van Medisch naar Seizoensvragen omdat het daar beter past.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Pony verhaart slecht (17jr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 10:02

Wat noem je slecht?
Komt hij wel in z'n zomervacht uiteindelijk?
Mijn ouwe gebakkie van nu 29 is al vanaf 2e kerstdag haar aan het loslaten. En inmiddels is z'n berenvacht gehalveerd en nog steeds erg wollig.
Ik weet inmiddels dat hij tot eind mei/begin jullie bezig is voor al het oude winterhaar eruit is en datie dan super strak in z'n zomervelletje zit. Tot ergens augustus, dan begint hij weer rustig aan zijn nieuwe wintervacht.

Hij is verder goed gezond en glanst, het kost alleen gewoon elk jaar dat hij ouder wordt steeds een beetje meer tijd voordat al dat oude haar heeft losgelaten.

Nora_lovely

Berichten: 167
Geregistreerd: 11-09-16
Woonplaats: in the middle of nowhere

Re: Pony verhaart slecht (17jr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:02

Die van mij verhaart ook lastig en blijft dan tot eind mei in dr wintervacht.
Ze krijgt nu 's ochtends en 's avonds een handje lijnzaad doppen bijgevoerd.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Pony verhaart slecht (17jr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 11:10

17 is echt nog niet oud in die zin dat je dan rekening moet houden met het achteruit gaan van vitale processen of het algemene welzijn hoor, natuurlijk is dat afhankelijk van paard tot paard maar over het algemeen zou dat best mee moeten vallen. Dus misschien sluimert er toch ergens al cushing, dat was ook het geval bij één van de paarden die wij op stal hadden. Was ook 17 of 18 zelfs, raakte maar niet goed uit de vacht waardoor de eigenaar maar gewoon is blijven scheren en dan had ze wel een mooie vacht. Nu een jaar later is er wel heel duidelijk cushing te zien in het bloed, voorheen balanceerde ze een beetje op de wel/niet grens maar nu zijn de waarden wel duidelijk. Qua supplementen is inderdaad lijnzaadolie of lijnzaad fijn voor de vacht, maar niet perse voor het wisselen. Het zal wel iets helpen, dat merk ik bij mijn eigen paarden ook. Baat het niet dan schaadt het niet natuurlijk :) Misschien is het toch een idee om te gaan scheren als je paard bij te warme temperaturen nog volledig in de winterjas staat. Maar dat zou ik zo lang mogelijk uitstellen en eerst kijken wat eventuele supplementen kunnen betekenen.

xkim2511
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-09-12

Re: Pony verhaart slecht (17jr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 16:14

Je kunt inderdaad gaan scheren zodra het mooier weer wordt, evenuteel in het begin een deken op doen en als het echt mooi weer is die weer af doen.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Pony verhaart slecht (17jr)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-17 09:05

op dit moment is het in de nachten nog tegen en onder het vriespunt dus begrijpelijk dat het verharen nog op zich laat wachten