[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:14

Vraagje: ik heb bij mijn merrie een jachtmodel geschoren afgelopen winter.
Nu is ze bijna verhaard, nog een beetje bezig, maar op de gedeelten die geschoren waren en reeds verhaard zitten nu langere haren op de zomervacht.
Ziet er een beetje mal uit.... :')

Nu heeft ze ook cushing.... Maar ik vraag me even af of het daaraan ligt, of dat het mogelijk ook een reactie op het scheren kan zijn?

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:39

Dat kan aan cushing liggen.

Vorig jaar ook veel aanvragen gekregen om paarden te scheren en geadviseerd om het 2 weken aan te kijken.
Mijn eigen paard had ik toen als voorbeeld genomen en foto's geplaatst op mijn site.
De ene foto zag je duidelijk de haarlijn. 2 weken later was het egaal. Dus ik zou persoonlijk nog heel even wachten...

Edit foto opgezocht om het verschil te laten zien:

Afbeelding

En 2 weken later:

Afbeelding

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 23:01

Ninx schreef:
Vraagje: ik heb bij mijn merrie een jachtmodel geschoren afgelopen winter.
Nu is ze bijna verhaard, nog een beetje bezig, maar op de gedeelten die geschoren waren en reeds verhaard zitten nu langere haren op de zomervacht.
Ziet er een beetje mal uit.... :')

Nu heeft ze ook cushing.... Maar ik vraag me even af of het daaraan ligt, of dat het mogelijk ook een reactie op het scheren kan zijn?


Dit is vaak wel een reactie van de cushing. De vacht groeit soms niet helemaal meer terug en de lange regenharen dan juist wel. Vaak blijft de vacht dan ook wat ruig en stug. Ik heb afgelopen week ook een Welsh geschoren die precies deze gekke lange haren had en inderdaad ook cushing. Zij komt zelf eigenlijk niet meer in een mooie gladde zomervacht in deze tijd.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 11:01

Ik ben begonnen met mijn pony's te scheren. Zijn er meer mensen die ze nu nog scheren? Iedereen vindt mij maar koekoek maar ze hebben echt een lange 'zomervacht' en hebben het super warm met rijden of onder de vliegendeken. En mooie bijkomstigheid dan kan ik ze beter schoon houden als schimmel en drogen ze sneller na het rijden/wassen.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:38

Ik heb heel veel shirtjes momenteel die geschoren worden en op de een of andere manier heeft de helft ook luis of mijt...... :x

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 13:41

ik twijfel om een van mijn tinkers misschien te scheren gezien hij nog behoorlijk in zijn vacht zit en met werk echt warm heeft. Aan de andere kant staat hij 24/7 buiten en nu met die regen denk ik dat het niet zo heel verstandig is

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 14:44

Ik heb die van mij qua buik en liezen kaal geschoren en onder haar hoofd. Merk dat het helpt qua ventilatie. Als het niet genoeg is maak ik haar kaal maar ze heeft altijd een eczeem deken op dus dat scheelt.

lalala_20

Berichten: 129
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 15:01

Mijn bejaarde shetlander komt dit jaar echt niet door zijn wintervacht heen. Ik wil hem (laten) scheren, maar ik heb dit nog nooit gedaan en heb zelf ook geen scheermachine. Waar zou ik iemand kunnen vinden die hem (uiteraard tegen betaling) kan scheren? Regio zuid-oost provincie Utrecht.

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:39

lalala_20 schreef:
Mijn bejaarde shetlander komt dit jaar echt niet door zijn wintervacht heen. Ik wil hem (laten) scheren, maar ik heb dit nog nooit gedaan en heb zelf ook geen scheermachine. Waar zou ik iemand kunnen vinden die hem (uiteraard tegen betaling) kan scheren? Regio zuid-oost provincie Utrecht.


Via bokt, marktplaats of facebook

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 21:55

Gekke tijd van het jaar voor dit topic :')

Maar gezien de komende hete dagen, vraag ik me af of een witte langere vacht beter verkoelt als een geschoren vacht, want meer zon op de huid?

Ik overweeg mn pony met cushing (nu iets dikkere vacht dan gemiddelde paard) morgen toch (deels) te scheren.

Siers83

Berichten: 7350
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:26

Ik ga die van mij met Ppid morgen scheren. Alleen de bost en de flanken zodat ze wel kan afkoelen maar niet verbrand. Dit zijn de plekken waar mijn merrie het meest zweet

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:45

Mijne heeft geen ppid of Cushing of wat dan ook. Gewoon gezonde 7 jarige shetlander, maar ook die heeft weer een dichte vacht met vage lange haren op zijn nek en heel erg ruw haar vooral. Vorig jaar had hij dit ook al, maar ik vind het gewoon zo gek. Vooral omdat de 15 jarige wel gewoon glad is. Maar ik wacht morgen even af en anders gaat die hals eraf voor de hitte dinsdag.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 07:53

Siersma schreef:
Ik ga die van mij met Ppid morgen scheren. Alleen de bost en de flanken zodat ze wel kan afkoelen maar niet verbrand. Dit zijn de plekken waar mijn merrie het meest zweet


M’n pony zweet eigenlijk nooit (en is allang met pensioen). Maar ik denk dat ik dan inderdaad alleen de onderkant (hals, buik, flank) wat scheer.

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 08:17

Dit is dus zijn nek alleen. De rest van het lijf is dit jaar wel oké qua dikte en lengte.
Afbeelding
Afbeelding

Iejoorr

Berichten: 6255
Geregistreerd: 20-05-10
Woonplaats: Alphen a/d Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 23:23

Hoe zit het nu met de zon als je gaat scheren? Ik overweeg bij mn ijslander de singelplek en wellicht de borst te scheren, aangezien daar nu al zoveel dicht haar op zit. Niet grappig met deze temperaturen, maar hoe zit dat met eventueel verbranden? Is een uv werende vliegendeken dan genoeg?

Blaze1994
Berichten: 618
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 00:51

Iejoorr schreef:
Hoe zit het nu met de zon als je gaat scheren? Ik overweeg bij mn ijslander de singelplek en wellicht de borst te scheren, aangezien daar nu al zoveel dicht haar op zit. Niet grappig met deze temperaturen, maar hoe zit dat met eventueel verbranden? Is een uv werende vliegendeken dan genoeg?


Als je niet super kort scheert dan is het volgens mij altijd nog longer dan een normale zomervacht. Witte delen verbranden pas als ze echt bijna geen haar hebben zoals neuzen en rond de ogen. Denk dat een UV vliegendeken niet nodig is. Waarom niet helemaal scheren? Alle beetjes helpen.

De mijne kwam goed uit haar winter vacht (28)maar ze is niet haar hele wintervacht kwijt geraakt maar ook niet heel veel nog wat ze heeft. Scheren is heel veel stress voor haar dus moeilijk.. Ze zweet nog niet

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:57

UV werende deken is voldoende voor het verbranden, helemaal op zulke plekken.

Die van mij heb ik in juni de hele buik en liezen kaal geschoren, maar alleen onderlangs zeg maar, dus aan de zijkant zit nog haar. Dit gaf erg veel verlichting.

Afgelopen weekend haar hoofd met een opzetkam 'uitgedund' want dat haar was mega dik en warm. Ze heeft altijd een kap op, dus durfde dat wel te wagen. Ze wordt namelijk heel licht na het scheren of uitdunnen. Maar goed, je maakt ze niet kaal he.

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 18:10

Ik wil een scheerapparaat gaan kopen
Nu kwam ik op het merk kneizer
www.kneizer.com
Heeft iemand er ervaring mee?
Ik had het bedrijf benaderd voor verkooppunten maar krijg geen contact

Horsie84
Berichten: 551
Geregistreerd: 11-11-16

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 20:00

Egbert puttenstein een optie?
Hij slijpt ook messen en is heiniger en aesculap leverancier.

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:03

Ik heb vorige week een tweedehands heiniger gekocht, nieuwe messen gehaald en vandaag aan de slag geweest.
Wat een verademing zeg, vergeleken met mijn moser max (die ik heel fijn vond, maar het was onmogelijk om de messen goed te laten slijpen en duurde wel lang bij mijn grote pony).

Alleen bovenop de kont kwam hij er best slecht door heen, zijn er mensen die dat herkennen?
Denk dat daar de vacht ook het dikste en het taaiste was.

Maar toch van dit

Afbeelding


Naar dit gegaan :D

Afbeelding

Jorex

Berichten: 9950
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 13:54

Och die schat zeg. Mijne zitten nog maar half in wintervacht en zelfs die wil ik morgenochtend alweer een streep scheren waarlangs ze het meeste zweten. Maar daarvan moet eentje binnenkort een mendurance lopen, dus die staan vol in het werk.

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:00

Op de kont zitten veel huidvet, dus kan zijn dat de messen de haren minder goed pakt.

Wel fijn dat hij geschoren is, ziet er uit als een verademing met dit weer.

gerlindie

Berichten: 4642
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 14:52

Aah, dat klinkt logisch ja!

De andere twee zijn sinds vorige week ook aan het verharen naar wintervacht, maar die komen er zelf wel doorheen.
Deze is 31 en heeft cushing, haar vacht blijft gewoon groeien. Door het nu te scheren voorkom ik dat ze in januari een vacht van 10 cm lang heeft :j

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 15:11

Ik kwam er onlangs achter dat mijn scheermessen van de winter best zijn gaan roesten. Op de buitenkant van de bladen zitten allemaal roest spikkels.
Zou ik die nog kunnen laten slijpen of moet ik toch nieuwe bladen kopen?

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 16:33

Lekker laten slijpen :)