[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Painttobe
Berichten: 346
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:37

Alizeetje: Ik vind het er best gaaf uit zien! Die van mij wordt vrijdag als nr 5 geschoren, maar behalve zn hoofd. Dus net als die van jou incl hele hals. :) Ben benieuwd!

Alizeetje

Berichten: 1837
Geregistreerd: 03-05-07

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 14:39

Ja, ik was er zeker tevreden over, vond het nog zo lelijk niet ;)

Maar toch wil ik dit jaar liever volledig... Handiger, ook op wedstrijd...

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:16

Ik heb mijn merrie gisteren geschoren, nog geen duidelijke foto...

Ik scheer het hele lijf, de benen niet, en het hoofd voor de helft, tot het bakstuk zeg maar.
Dan heb je het meest zwetende deel kaal, en voor nog haar ter bescherming met koude wind/regen e.d.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:22

Maysie schreef:
SuperAssie schreef:
Even een vraagje, misschien kunnen jullie me helpen :)
Ik ben momenteel bezig een paard aan te schaffen, denk er een gevonden te hebben enz.
Dit betreft een Haflinger.

Nu staat hij momenteel zonder deken dus ik vrees voor een teddy(heb hem al een tijd niet gezien, maar heb hem aan half jaar lang gereden, dus ken 'm wel). Vorig jaar viel de vacht redelijk mee door dekens, maar dit is denk ik nu al te laat. Kan ik wel nog scheren en er daarna een deken op doen? Want ik ben wel van plan om in de winter fanatiek te gaan/blijven rijden..

Ja hoor, ik zou echter het paard wel even de tijd te geven om te acclimatiseren en daarna pas te scheren, vanuitgaande dat hij dan naar een andere plek verhuist etc.

Uiteraard!
Hij komt wel op een bekende stal terug te staan dan(hier heeft hij in het verleden ook gestaan dus de paarden kent hij), maar wilde sowieso even wachten tot de zadelmaker is geweest om te zien hoe duur ik uit ben met een nieuw zadel. Als dit duurder is dan ik dacht dan moet ik het scheren nog maar even uitstellen haha

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:56

zo ziet mijn paard er uit zondag geschoren

Afbeelding

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:07

Zijn er mensen die al voor de tweede keer gaan scheren?
Ben dit jaar aardig vroeg begonnen maar mijn shet ruin komt alweer aardig dik in zn vacht te zitten.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:09

Patty14 schreef:
Zijn er mensen die al voor de tweede keer gaan scheren?
Ben dit jaar aardig vroeg begonnen maar mijn shet ruin komt alweer aardig dik in zn vacht te zitten.

ik heb in sept. geschoren en afgelopen zaterdag weer ;)

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:35

Oja ik hen vandaag mijn fjord geschoren die een super dikke vacht had.
Hoelang duurt het ongeveer tot ze weer veel haar heeft aangezien ze snel een dikke vacht krijgt en in begin september al lange haren kreeg. :)

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 23:04

Hoi allemaal

Ik heb een shetje die voor de wagen staat, nu zit ik te twijfelen of ik hem zou scheren.
Hij heeft best veel last van de warmte met rijden en is snel buiten adem, nu zat ik er aan te denken om hem te scheren volgens patroon 6, 7 of 8. Hij staat op de wei met inloop stal en wil liever niet steeds dekens wisselen.
Welk patroon kan ik het best kiezen?

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 00:27

Mijn paard (KWPN'er) is eind augustus al geschoren, omdat hij echt al een behoorlijke vacht kreeg en het heel warm werd. vandaar ook geen deken op gedaan toen en tot nu toe nog niet. Hij heeft nu dus weer een flinke teddyvacht. Op het moment is dat nog geen probleem; hij zweet niet snel en is binnen een half uurtje met zweetdeken en even stappen weer droog genoeg. Ik denk nu aan wachten met scheren tot hij echt te bezweet wordt van het rijden en dan patroontje 8. Dit zijn de plekken waar hij zweet.
Maar kan hij met dat patroon ook zonder deken blijven of moet hij dan een winterdeken op? Ik heb een fleece gevoerde regendeken, een 200 grams en een 350 grams liggen, dus er kan gewoon een deken op, maar ik zou het best fijn vinden voor hem zelf als hij er geen op hoeft (tenzij het misschien echt streng gaat vriezen?). Hij heeft het snel warm onder een deken en schuurt ook snel aan de borst. Hij staat op stal met een open uitloopje/paddockje er aan vast, waarvan de deur overdag altijd open staat (tenzij sneeuwstorm).

joycev

Berichten: 256
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Deventer (worp)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 01:07

texelse schreef:
@Morrie: ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat je een paard alles kan leren, maar hij moet NU uit z'n vacht en dat red ik niet met onder z'n kin kietelen en een bos winterwortelen.
De oorzaak hebben we boven en opgelost. Het scheerapparaat dat wij hadden blaast veel wind voor de koeling. En dat rondom het apparaat. Die wind die zo plaatselijk tegen z'n huid blaast vindt hij dus doodeng. Vandaar dat we niet dichterbij kwamen dan 5cm. Vanmiddag een ander apparaat gehaald en hij staat als een lammetje. gewoon los terwijl mijn dochter er op hurken bijna onder zit om hem te scheren.


Mag ik vragen welk merk scheerapparaat je hebt gehaald? En waar?
Mijne heeft precies hetzelfde probleem niet bang voor geluid of scheren zelf. Maar puur voor de lucht die eruit kwam.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 01:24

kunnen jullie mij helpen met wat ik moet scheren?

handige info

het is een arabier
ik start knhs met haar, elke maand
ze staat of op de wei of op haar uitloopstal
we hebben alleen een buiten bak
1x per week hebben we les in een binnenbak 5m. lopen
ik heb een 400gr amigo deken met een 200gr hals
ik heb een uitrij deken met hals die water en winddicht is en warm is

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 07:40

@joycev: je hebt een pb

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:41

Morrie schreef:
Patty14 schreef:
Zijn er mensen die al voor de tweede keer gaan scheren?
Ben dit jaar aardig vroeg begonnen maar mijn shet ruin komt alweer aardig dik in zn vacht te zitten.

ik heb in sept. geschoren en afgelopen zaterdag weer ;)

Ah ook al dus!
Ik kan zelf niet te lang wachten omdat de koeien binnenkort op stal komen en dan hebben ze het scheerapparaat daarvoor nodig.

Vorige keer had ik de benen niet gedaan maar die doe ik nu wel want hij staat nu snachts op stal :).

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:44

Alvast excuus ik heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien is mijn vraag al gesteld.

Ik zie bij veel paarden dat er een soort van zadeldekje niet geschoren wordt. Wat is de reden dat mensen dat wel en niet laten zitten?

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:45

Dat is toch dat het zadel niet gaat schuren?
Ik heb het niet gedaan bij mijn shet want die woed niet onder het zadel gereden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:47

ik scheer het ook altijd gewoon weg, ik rijd niet heel veel onder het zadel en daar houd je dan altijd een vieze natte plek als je gereden hebt...

met een zacht dekje en een passend zadel geeft het geen problemen...

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:15

Patty14 schreef:
Zijn er mensen die al voor de tweede keer gaan scheren?
Ben dit jaar aardig vroeg begonnen maar mijn shet ruin komt alweer aardig dik in zn vacht te zitten.

Ja hoor ik heb laatst het eerste paard van een klant alweer voor de tweede maal geschoren. :) Bij de ene groeit het haar sneller dan bij de andere.

Samblabla schreef:
Oja ik hen vandaag mijn fjord geschoren die een super dikke vacht had.
Hoelang duurt het ongeveer tot ze weer veel haar heeft aangezien ze snel een dikke vacht krijgt en in begin september al lange haren kreeg. :)

Dat is niet te zeggen zo over internet, dat kan zo verschillen per paard.

joycev schreef:
texelse schreef:
@Morrie: ik ben het helemaal met je eens als je zegt dat je een paard alles kan leren, maar hij moet NU uit z'n vacht en dat red ik niet met onder z'n kin kietelen en een bos winterwortelen.
De oorzaak hebben we boven en opgelost. Het scheerapparaat dat wij hadden blaast veel wind voor de koeling. En dat rondom het apparaat. Die wind die zo plaatselijk tegen z'n huid blaast vindt hij dus doodeng. Vandaar dat we niet dichterbij kwamen dan 5cm. Vanmiddag een ander apparaat gehaald en hij staat als een lammetje. gewoon los terwijl mijn dochter er op hurken bijna onder zit om hem te scheren.


Mag ik vragen welk merk scheerapparaat je hebt gehaald? En waar?
Mijne heeft precies hetzelfde probleem niet bang voor geluid of scheren zelf. Maar puur voor de lucht die eruit kwam.

Ik ben ook benieuwd :)

MiniMaxi schreef:
Alvast excuus ik heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien is mijn vraag al gesteld.

Ik zie bij veel paarden dat er een soort van zadeldekje niet geschoren wordt. Wat is de reden dat mensen dat wel en niet laten zitten?

Het wordt wel gedaan om de rug wat te beschermen voor kou of voor het zadel maar als jij een goed passend zadel hebt voegt het naar mijn idee weinig toe. Soms kan het zelfs zo zijn dat het juist alleen maar irriteert omdat ze daar dan veel zweten wat juist weer gaat schuren.

bodm
Berichten: 1
Geregistreerd: 24-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 11:06

Beste, Ik loop stage voor een slijperij die ook scheerapparaten slijpen. Deze kan je opsturen om te laten slijpen bij servicepunten door heel Nederland.
Voor mijn stageonderzoek ben ik opzoek naar mensen uit Zuid-Beveland die mijn enquete in willen vullen. Hiermee maakt u kan om een Ez profi oestermes te winnen t.w.v. 49,50 euro. Alvast bedankt! https://docs.google.com/forms/d/1dtSvtP ... k/viewform

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:33

MiniMaxi schreef:
Alvast excuus ik heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien is mijn vraag al gesteld.

Ik zie bij veel paarden dat er een soort van zadeldekje niet geschoren wordt. Wat is de reden dat mensen dat wel en niet laten zitten?

Het wordt wel gedaan om de rug wat te beschermen voor kou of voor het zadel maar als jij een goed passend zadel hebt voegt het naar mijn idee weinig toe. Soms kan het zelfs zo zijn dat het juist alleen maar irriteert omdat ze daar dan veel zweten wat juist weer gaat schuren.[/quote]

Nou dat dacht ik dus ook al, dat het daar dan juist alsnog extra gaat zweten. Maar ik was wel benieuwd naar de beweegredenen verder. :) Ik had idd al wel eerder gehoord dat het is tegen het schuren, maar kon ook niet de hele logica daar in vinden.

Gina

Berichten: 1794
Geregistreerd: 02-01-09

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 13:49

Ik wil graag een figuurtje scheren op de kont van mijn paard, hoe kan ik dit het beste doen?

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 23:53

Gina schreef:
Ik wil graag een figuurtje scheren op de kont van mijn paard, hoe kan ik dit het beste doen?

Wat voor figuurtje zou je erop willen :)? Bij simpele figuren kan je het gewoon met een krijtje op je paard en pony tekenen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 08:49

Gina schreef:
Ik wil graag een figuurtje scheren op de kont van mijn paard, hoe kan ik dit het beste doen?


Ik print zelf het figuurtje uit, trek het over op een stuk karton en gebruik die dan als mal, maar mijn paard is voor de rest niet geschoren alleen de figuurtjes die erop zitten.

Ik heb zelf ook een vraag, zijn er ook scheerapparaten die niet zoveel lawaai maken? Mijn vader heeft zo een vee scheerapparaat maar daar is mijn paard zo bang voor terwijl met mijn mini tondeuze ze staat te slapen zowat.

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:08

handig om naar een bedrijf te gaan waar ze scheerapparaten verkopen en dan te luisteren. Dat hebben wij ook gedaan, niet om te luisteren, maar wel om te voelen hoeveel lucht er om heen geblazen wordt. En prima geslaagd. Deze maakt ook minder dan de helft lawaai dan de vorige.

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:07

Texelse, bedankt voor de tip, ga ik binnenkort eens doen!