[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-21 19:00

Ik heb eind oktober bij die van mij hals en borst geschoren. Ze staat zonder deken 24/7 buiten. Het is nooit meer helemaal terug gegroeid. Nu denk ik dat ik hetzelfde stukje weer ga scheren. Denken jullie dat ik ook een stukje extra naar de flanken kan scheren? Ze zeggen dat er weer een koudere periode aankomt en de stal waar ik sta wilt liever geen dekens hebben.

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:01

Geen dekens?
Hoe dat dan ?
Imo kun je best een stukje verder scheren maar ze komen nu in de verhaar periode. Ik scheer mijn paarden dan niet meer . Zouden het sportpaarden zijn dan wel of een shet of paard wat slecht verhaart

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:49

Nou ze willen geen dekens omdat ze dat ze vinden dat de paarden zelf een dikke vacht aanmaken en het dus niet nodig vinden. Is prima kan ik mee leven, maar mijn paardje word wel gewoon getraind z’n 4 a 5x per week. Dus die was gister na een bosritje erg bezweet. Overigens verhaart zij nu nog niet

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 09:54

Ik zou daar persoonlijk niet zo van gediend zijn, als iemand mij vertelt of ik mijn paard een deken mag geven of scheren etc. := dat bepaal ik toch zeker zelf wel?

Ik scheer trouwens rustig nog in april. Merk geen verschil in zijn zomervacht. :)

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:16

Het maakt mij niet zoveel uit. Gewoon 1 van de regels op stal. Beetje paard natuurlijke stal. Ik sta er heel fijn en is de enige manier om mijn astma paard, paardwaardig te stallen. Ik wist het vanaf het begin. Als ik er echt tegen op was, had ik maar verder moeten zoeken toch :)

Alleen nu vind ik het dus best wel lastig tot hoever ik kan scheren zonder dat ze het later weer koud zou kunnen krijgen als het weer weer omslaat

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:55

Het zal kok te maken hebben met de kudde denk ik? Ik elkaars deken blijven hangen, kapot maken ed, scheef hangen?

Ik vind dat je zonder deken niet teveel mag halen. Je weet nooit wat voor weer het nog word, dus gewoon met zoveel als in najaar doen

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 10:56

Begrijp ik wel hoor. Ik ben ook niet voor dekens als het niet nodig is. Maar vind het altijd zo stom als anderen dat voor iemand bepalen. Is een beetje mijn allergie haha. :o

Ik kan me voorstellen dat je het lastig te bepalen vindt nu. Ik zou dan toch nog even wachten als ik jou was. Liever wat langer uitstappen dan dat ze het koud krijgen en je geen deken op mag doen.

Ik wilde mijne ook scheren want het wordt deze week 21 graden. Maar dat kan volgende week zomaar weer 10 zijn. := maar goed dat duurt niet lang meer dus dan kan hij eventueel een deken op overdag.

Ruitert
Berichten: 68
Geregistreerd: 09-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:57

Hier een wat ouder paardje die ik overweeg een handje te gaan helpen...

Vorig jaar duurde het erg lang voordat meneer zijn vacht kwijt was. Gevalletje Fjord met dikke vacht. Heeft een 0 grams deken op gehad deze winter omdat hij wat stijf en stram wordt van kou op de lendenen en met de extreme temperaturen vorige week 100 Grams. Voor het eerst dit jaar heeft hij korstjes en jeuk en kale plekjes van broei en slechter immuunsysteem... (Heeft hij eigenlijk gekregen na koliek afgelopen winter, beetje gekwakkeld. Nooit last gehad van korstjes. Vorig jaar erg ziek geweest en langdurig antibiotica gehad... toen kreeg hij regenrot plekjes op zijn hoofd van het zweten tijdens de behandeling die hij toen heeft gehad. En nu dit jaar voor het eerst op zijn lijf.). Deken kan nu lekker af maaarrr die temperaturen en broei die nu ontstaat werkt niet mee met zijn huid op dit moment...

Als het weer zo'n extreem warm voorjaar wordt als vorig jaar overweeg ik een baan er uit te scheren... vorig jaar stond meneer veel te zweten bij het minst of geringste en het duurde lang voordat hij door de rui heen was. Iemand ervaringen met scheren in het voorjaar? Dubio dubio... paardje is vroeger wel eens een baan er uit geschoren maar toen zat hij nog vol in het werk en nooit in het voorjaar geschoren. Maar zoals vorig jaar staan zweten met in de wei staan vind ik ook niet ideaal.

Paardje is 26 overigens. Mist 6 kiezen en al zijn voortanden maar is keurig op gewicht (eerder iets te := )
Laatst bijgewerkt door Ruitert op 21-02-21 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 20:59

Scheren die fjord en desnoods deken erop indien nodig.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 21:13

Die Fjord zou ik ook scheren. Bij ons van de week een shet geschoren met dezelfde issues: komt niet meer door de vacht, wat broei, slecht gebit. Ook een oudje. Hop, geschoren, dekentje erop in ieder geval s nachts en met dit weer lekker de zon op z'n huid in de middag.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-21 22:54

Mijn shet vandaag ook geschoren. Stond vanochtend om 10 uur al bezweet achter de oren en in de flanken. Blij dat het eraf is. 24/7 buiten trouwens, vorig jaar iets later geschoren en daar had ze helaas al plekken onder de vacht. Dus dit jaar zijn we het mooi voor geweest.

Voor de nachten deze week een dun dekentje en overdag gewoon lekker zonder!

rayoow

Berichten: 3453
Geregistreerd: 16-02-09
Woonplaats: Belgie

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 00:04

Ik ben nog aan het twijfelen welke deken ik moet Bijbestellen voor De nachten voor mijn trekpaard.

Morgen komt de dierenarts sederen en word hij Geschoren.
Heb momenteel alleen de 0 grams.
De mini's die gister zijn Geschoren staat 1 snachts onder 50 en 1 onder 100, die heeft hetiets kouder

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 07:17

Mijne shet staat ook alleen onder de 0 gram met fleece dus ongeveer gelijk aan 100 gram. Heb een 200 grams bij besteld en misschien ooit nog een 100 grams onderdeken.

Nu heeft zei het eigenlijk nooit koud eerder te warm.
Ik mag nu gaan werken dus ik trek bij mijn shet en paardlief de dekens af anders staan ze er de hele dag mee dus misschien is het even een paar uurtjes fris :brr:

Zo kan ik 100,200,300 maken en gaat eigenlijk altijd goed.

Ruitert
Berichten: 68
Geregistreerd: 09-12-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 19:42

Wat zouden jullie als uiterste scheerdatum hanteren als je toch moet gaan scheren in het voorjaar?

kaatje77

Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:00

Ruitert schreef:
Wat zouden jullie als uiterste scheerdatum hanteren als je toch moet gaan scheren in het voorjaar?

Dat maakt helemaal niet uit. Als je paard zweet en het heeft er last van kun je gerust scheren. Vacht komt altijd netjes terug.
Ik heb sportpaarden, voornamelijk koudbloeden, van klanten die ik om de 6-8 weken moet scheren en de vacht groeit altijd netjes terug.

Ruitert
Berichten: 68
Geregistreerd: 09-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 20:14

kaatje77 schreef:
Ruitert schreef:
Wat zouden jullie als uiterste scheerdatum hanteren als je toch moet gaan scheren in het voorjaar?

Dat maakt helemaal niet uit. Als je paard zweet en het heeft er last van kun je gerust scheren. Vacht komt altijd netjes terug.
Ik heb sportpaarden, voornamelijk koudbloeden, van klanten die ik om de 6-8 weken moet scheren en de vacht groeit altijd netjes terug.


Dat is fijn. Volgende week wordt het nog weer wat koeler...vind het onzin om gelijk te gaan scheren nu met 5 warme dagen. Maar als ik merk dat hij er niet lekker doorheen komt gaat er een baan uit.

kaatje77

Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:45

Ja, zo denk ik ook bij mijn oudje van 30. Als ze echt gaat zweten kan ik altijd nog de onderhals eruit scheren

Ruitert
Berichten: 68
Geregistreerd: 09-12-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 11:40

Wat zouden jullie doen. Ik twijfel nog. Krijgt een paard het koud als je hen een stuk hals, borst, buik er uit scheert en het wordt snacjts nog rond het vriespunt? Nog even afwachten of toch nu al scheren. Deken opdoen snachts is lastig. Moet ik zelf heen en weer voor rijden voor en na mijn werk.

Jorex

Berichten: 9929
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 12:50

Ruitert schreef:
Wat zouden jullie als uiterste scheerdatum hanteren als je toch moet gaan scheren in het voorjaar?

Voor Jorie is het kennelijk halverwege januari, daarna groeit de wintervacht niet meer. :P
Hij ziet er nu nog zo uit, net of is ie gisteren gedaan. Delen buiten de deken zijn erin gebleven wegens dat ze 24/7 buiten staan.
Afbeelding

Maar ik heb ze ook nog wel eens in april gedaan. Maar hij was nu in januari al oververhit en ik vermoedde luis.

Hartje
Berichten: 1939
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-21 21:23

Zolang ze niet verharen groeit er nog geen nieuwe vacht en is scheren prima.
Gaat de vacht er met bossen vanaf dan is het voor een mooie zomervacht beter om niet meer te scheren.

gerlindie

Berichten: 4632
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 08:19

Ruitert schreef:
Wat zouden jullie doen. Ik twijfel nog. Krijgt een paard het koud als je hen een stuk hals, borst, buik er uit scheert en het wordt snacjts nog rond het vriespunt? Nog even afwachten of toch nu al scheren. Deken opdoen snachts is lastig. Moet ik zelf heen en weer voor rijden voor en na mijn werk.


Mijn shetlander heeft jaren 24/7 buiten gestaan met een warme inloopstal.
In de winter schoor ik een stuk hals en borst tot net voorbij de singelplek.
Wel met de 5 mm scheerkop.
Mijn pony heeft het nooit koud gehad, ook al vroor het :)

Ruitert
Berichten: 68
Geregistreerd: 09-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 10:43

gerlindie schreef:
Wel met de 5 mm scheerkop.
Mijn pony heeft het nooit koud gehad, ook al vroor het :)



Bestaan er scheermessensets van 5 mm? Die van mij is 3 mm maar kan nergens een set vinden voor 5 mm.

kaatje77

Berichten: 10428
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 11:40

Ruitert schreef:
gerlindie schreef:
Wel met de 5 mm scheerkop.
Mijn pony heeft het nooit koud gehad, ook al vroor het :)



Bestaan er scheermessensets van 5 mm? Die van mij is 3 mm maar kan nergens een set vinden voor 5 mm.

Voor tondeuses wel.
als je een goede tondeuse hebt kun je er gerust een heel paard mee scheren.
Grote messen is mij niet bekend.

Ruitert
Berichten: 68
Geregistreerd: 09-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:10

[/quote]
Voor tondeuses wel.
als je een goede tondeuse hebt kun je er gerust een heel paard mee scheren.
Grote messen is mij niet bekend.[/quote]

Tondeuse durf ik dus niet aan met de dikke vacht van mijn fjord :o

gerlindie

Berichten: 4632
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-21 12:35

Ik gebruik inderdaad een tondeuse voor mijn shets met Teddy vacht :j

Ik heb een moser max 45
Mijn messen heb ik net terug, heb ze laten slijpen bij Macrovet.
Ben benieuwd hoe ze het nu doen :D
Slijpers die Moser scheerkoppen gebruiken zijn lastig te vinden zeg.