[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marritx

Berichten: 666
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: Nieuwegein

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:41

Onze pony dit jaar voor het eerst geschoren, na een paar jaartjes twijfelen zijn we er toch maar voor gegaan. Afbeelding

Sunshinedaan

Berichten: 641
Geregistreerd: 05-11-16
Woonplaats: Roosendaal

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 13:54

Ohhhh die appeltjes <3
Ik smelt :))

Elan_GV
Berichten: 2024
Geregistreerd: 22-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:36

Ik dacht gister laat ik eens kijken hoe mijn tuiger-dame op het scheerapparaat reageert. Uitermate goed. Alleen heb ik nu het lijf al geschoren. Benen moet ik echt eerst grondig wassen.. kon er niet onderdoor met het scheerapparaat, maar dacht geeft immers niks kan later wel als ze toch braaf is :D
Ze had alleen mega jeuk steeds En tijdens het scheren kwamen dan ook mega veel talgbultjes tevoorschijn. Daar heeft ze denk ik last van gehad, dacht het weekend mooi even scrubben en wassen. Hoop dat die jeuk dan ook weg gaat.
Afbeelding

Afbeelding

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:52

casperzazoe schreef:
Heb hem inmiddels ongeveer zo geschoren:
(Dit is een oude foto uit dit topic, sorry als je ineens je eigen paard tegen komt)
[ [url=m/rR4cBQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb er veel te lang mee gewacht dus hij heeft een gigantische wintervacht, dus het ziet er niet uit. :+
Wat is jullie mening over de benen helemaal mee scheren? Heb een 200gram deken gehaald en hij staat 24/7 buiten met een normale stal als schuilstal.

Benen meescheren vind ik mooier. Maar doe het niet altijd. Als ik dit model scheer, scheer ik de benen niet. Als het hele boven lichaam wordt geschoren, dan de benen meestal ook. Al ligt het wel aan het paard, bij eentje zijn we blij als het lichaam kaal is en we er zonder kleerscheuren vanaf zijn gekomen :D

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 22:34

Hoihoi, mag ik jullie om jullie mening vragen?
Ik ben in dilemma of ik mijn paard moet scheren of niet.

Mijn paard (spaans) staat 24/7 buiten en heeft een behoorlijke vacht. Met rijden is hij steeds helemaal zeiknat, het druipt van zijn benen af, loopt over zijn hoofd heen en zelfs zijn manen (sportcoupe) zijn helemaal nat. Aan het einde van de rit als hij zo nat is begint hij ook te schudden met zijn hals en als hij stil staat staat hij zich ook meteen uit te schudden, hij lijkt het dus zelf ook echt wel irritant te vinden.
Een ander puntje is dat het een cremello en we sinds kort wedstrijden rijden. Hij moet dus gewoon echt gewassen worden voor de wedstrijd. Het duurt dan gewoon zeker 4/5 uur voor hij droog is en dan wil ik hem uiteraard niet buiten hebben. Wat soms dus betekent dat hij de nacht op stal moet als ik sochtends moet starten.
Kortom zou het voor mij gewoon het fijnst zijn om hem te scheren, maarja dag en nacht helemaal kaal vind ik ook wel heftig?! Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Het scheelt voor nu dat hij onder een bucas deken met stay dry voering staat, ik kan hem na het rijden dus wel meteen weg zetten. Ik heb ook een bucas quilt die eronder zou kunnen dus opzich technisch gezien genoeg om hem warm te houden. Maar wat als hij rolt of gaat liggen? Dan is het toch een vrij grote kans dat de onderdeken nat wordt lijkt me.
Ik weet dat mijn paard slecht tegen regen kan, dan staat hij meteen te bibberen. Maar zolang het droog is (of onder deken) heeft hij nergens last van nu.

Ik weet dat het ook een optie zou zijn om een patroon te scheren, maar heel eerlijk en heel egoistisch vind ik dat gewoon echt heel lelijk en eigenlijk geen optie. Daarnaast kan ik dat zelf ook echt niet en vind ik het ook wel zonde om iemand ervoor te betalen als ik zelf een goed scheerapparaat heb liggen.

Nyaleti

Berichten: 6132
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:16

Lizz schreef:
casperzazoe schreef:
Heb hem inmiddels ongeveer zo geschoren:
(Dit is een oude foto uit dit topic, sorry als je ineens je eigen paard tegen komt)
[ [url=m/rR4cBQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb er veel te lang mee gewacht dus hij heeft een gigantische wintervacht, dus het ziet er niet uit. :+
Wat is jullie mening over de benen helemaal mee scheren? Heb een 200gram deken gehaald en hij staat 24/7 buiten met een normale stal als schuilstal.

Benen meescheren vind ik mooier. Maar doe het niet altijd. Als ik dit model scheer, scheer ik de benen niet. Als het hele boven lichaam wordt geschoren, dan de benen meestal ook. Al ligt het wel aan het paard, bij eentje zijn we blij als het lichaam kaal is en we er zonder kleerscheuren vanaf zijn gekomen :D



Ja het zou voor de mooi zijn, daarom laat ik het maar zitten. Heb het echt verprutst :+ de bovenkant is wel prima gelukt zover als dat kan, die lijn krijg je nooit mooi recht met een dikke vacht.
Bij z'n benen had ik een kant perongeluk verder afgeschoren dan wat de bedoeling was, dus z'n haar begint nu op een lelijke hoogte. Een beetje jammer maar voorschut lopen we toch wel :=
Maar we hebben het gedaan voor het praktische.. was niet te doen om een goede ronde te rijden; nog sneller buiten adem en uren nat. Gisteren een ronde gement en hij was al een stukje frisser (lees: volle gas galop met bokkesprongen zonder rem :)) )

_Margarita_

Berichten: 2332
Geregistreerd: 02-06-04
Woonplaats: Opperdoes

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 01:42

Ik heb een tondeuse gekocht om de benen en het hoofd te scheren. Deed het nu altijd met mijn liscop lite machine maar eigenlijk vindt ik die te groot voor mijn mini shet en welsh pony.

Nu heb ik de Wahl Tondeuse Paard Adelar Pro Accu, gekocht. Daar zitten verschillende opzetstukken/opzetkammen bij.

Wanneer en waarvoor gebruik je die?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:42

Rainer schreef:
Hoihoi, mag ik jullie om jullie mening vragen?
Ik ben in dilemma of ik mijn paard moet scheren of niet.

Mijn paard (spaans) staat 24/7 buiten en heeft een behoorlijke vacht. Met rijden is hij steeds helemaal zeiknat, het druipt van zijn benen af, loopt over zijn hoofd heen en zelfs zijn manen (sportcoupe) zijn helemaal nat. Aan het einde van de rit als hij zo nat is begint hij ook te schudden met zijn hals en als hij stil staat staat hij zich ook meteen uit te schudden, hij lijkt het dus zelf ook echt wel irritant te vinden.
Een ander puntje is dat het een cremello en we sinds kort wedstrijden rijden. Hij moet dus gewoon echt gewassen worden voor de wedstrijd. Het duurt dan gewoon zeker 4/5 uur voor hij droog is en dan wil ik hem uiteraard niet buiten hebben. Wat soms dus betekent dat hij de nacht op stal moet als ik sochtends moet starten.
Kortom zou het voor mij gewoon het fijnst zijn om hem te scheren, maarja dag en nacht helemaal kaal vind ik ook wel heftig?! Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Het scheelt voor nu dat hij onder een bucas deken met stay dry voering staat, ik kan hem na het rijden dus wel meteen weg zetten. Ik heb ook een bucas quilt die eronder zou kunnen dus opzich technisch gezien genoeg om hem warm te houden. Maar wat als hij rolt of gaat liggen? Dan is het toch een vrij grote kans dat de onderdeken nat wordt lijkt me.
Ik weet dat mijn paard slecht tegen regen kan, dan staat hij meteen te bibberen. Maar zolang het droog is (of onder deken) heeft hij nergens last van nu.

Ik weet dat het ook een optie zou zijn om een patroon te scheren, maar heel eerlijk en heel egoistisch vind ik dat gewoon echt heel lelijk en eigenlijk geen optie. Daarnaast kan ik dat zelf ook echt niet en vind ik het ook wel zonde om iemand ervoor te betalen als ik zelf een goed scheerapparaat heb liggen.


Ik mis hier even of je een altijd een goede schuilstal hebt en of je paard hier makkelijk in gaat staan/liggen. Dat zou ik wel een absolute voorwaarde vinden voor scheren.
Ik heb ze wel helemaal geschoren gehad icm 24/7 buiten. Kan prima. Vergt wel wat van je deken wissel mogelijkheden. Als je dat niet goed bij kunt houden vind ik dat je het paard zijn vacht niet mag ontnemen. Ik kan 2 keer per dag wisselen, dan gaat het prima.
Ik kies voor half scheren. Afhankelijk van het kleurverschil en de dikte van de vacht nu kom je daar met een beetje slim scheren nog best mee weg. Bij mijn donkerbruine valt het bijna niet op. Ik kom nog prima representatief voor de dag.


Afbeelding
De lijn die je op zijn buik ziet valt precies weg onder het dekje. Benen en half hoofd heb ik ook laten staan.

Rainer
Berichten: 638
Geregistreerd: 13-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 11:37

Nee geen schuilstal helaas. Wel een groot weiland waar ze altijd droog kunnen liggen (geen modder oid, maar vlak na regen zal het wel nat zijn natuurljk). En aan 2 kanten een bosrand waar ze wel veel beschutting aan hebben. Maar écht droog nee, dat niet.
Ik vind dat patroon trouwens nog wel best oke, handig als het inderdaad precies wegvalt onder het dekje,
Dekens wisselen zou eventueel kunnen maar is wel ingewikkeld. Doe je dat nu ook dan? Aangezien er nu steeds tussen snachts en overdag maar een verschil van rond de 6/7 graden is.

Onze haflinger hebben we overigens vorig jaar in maart ook (helemaal) geschoren (staat in hetzelfde weiland), verschil is wel dat het weer toen natuurlijk alleen nog maar warmer werd, het is toen ook nooit meer onder 0 geworden. We zijn toen pas dekens gaan wisselen toen het overdag over de 15 graden werd. Stond ook onder bucas power turnout, dus volgens bucas moet dat kunnen. Beviel eigenlijk wel goed, paard leek nergens last van te hebben.
Maar nu is de kans natuurlijk wel heel reeel dat het nog flink kouder wordt, en dan moet er echt nog een deken onder. Heb jij ervaring met onderdekens en als ze ermee gaan rollen/liggen? Ik zou het een keer willen uitproberen, maar als ik die nu op doe krijgt hij het veel te warm denk ik.

Blijft gewoon zo lastig.. soms denk ik je kan je paard alleen 24/7 buiten houden als je er niet intensief mee traint, maarja mijn paard wil écht niet op stal dus dan luisteren we daarnaar. Ik ga met kerst op vakantie dus daarvoor zal hij zeker niet geschoren worden, dus nog even om er over na te denken.
Ik hoor graag meer ervaringen!

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 13:38

Ik wissel ook met deze vacht als het nodig is tussen dag en nacht. Maar ze staan hier aan huis dus het is alleen even die 2 minuten extra werk. Ik kan niet inschatten of het anders zou kunnen als het echt moet. Maar wat je zegt: het verschil in temp kan zo gigantisch zijn.

Intensief sporten en 24/7 kan echt prima samen. Maar dan komt het inderdaad wel nóg wat preciezer met de omstandigheden.
Voor mij persoonlijk hoort een goede schuilstal daar dan gewoon echt bij. Omdat ze dan nog meer eigen keuze hebben als het weer eens extreem wordt.
En heel eerlijk: daar maken ze maar in de winter maar in 5-10% van de dagen even gebruik van. Maar ik kan scheren en buiten alleen op deze manier voor mijzelf verantwoorden.

Onderdekens zijn echt geen probleem mits het systeem werkt. Dat is bij horsewear merken bijvoorbeeld perfect in orde. Hun systeem van deken en gladde onderdeken is top. Halzen idem trouwens. Icm andere 'merkloze' onderdekens onder een horsewear deken heb ik dan weer mindere ervaringen.
Met andere merken heb ik minder ervaring.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:17

Wij hebben liners en zijn daar zeer tevreden over. Wij hebben ze van het drunens ruiterhuis huismerk.
Maar we hebben ook wel met gewone onderdekens gewerkt en werkte ook. Maar ik vind liners fijner, minder sluitingen en je hoeft maar “één” deken op te gooien, omdat ze aan elkaar zitten. Met rollen enzo blijft het ook goed zitten.

Heb wel net als voorganger het liefst een gladde binnenstof. Geen fleece, dat gaat schuren of trekken.

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 18:33

Men hafje scheerde ik in de wimter altijd en had dan een harrys horse higher 200gr onder haar br waterdichte 200gr deken im de koude echte koud.
Anders 200g en dan over op 0 gram of helmaal zonder.
Tegen die tijd was het al weer boven de 15 graden.
Ze staat met uiloop stal maar staat nooit in de stal.

Horsie84
Berichten: 550
Geregistreerd: 11-11-16

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:12

Met welke machine scheren jullie?

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:25

Horsie84 schreef:
Met welke machine scheren jullie?

Sinds kort met de Heiniger Xplorer en Heiniger saphir style

Voorheen altijd met de Heiniger Xperience icm de moser max45

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:27

Heiniger xplorer :j
En moser Max 45 tondeuse (voor tussen de voorbenen met al die vellen)

Farjen

Berichten: 7985
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 09:44

Hier paard ook voor het eerst geschoren. Heb helaas wel strepen en het is niet overal even kort.. iemand tips voor de volgende keer?

Afbeelding

Afbeelding

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 09:45

Veel doen, lange stukken scheren en je scheermachine het werk laten doen. Ik wilde altijd teveel zelf regelen qua druk en dan kreeg ik ook strepen. Nu laat ik het machine er gewoon echt doorglijden, strek ik af en toe wat stukje huid en krijg ik een veel mooier resultaat :)

Marcella

Berichten: 36717
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:55

En geen druk. Machine moet het werk doen en laat het er alleen overheen glijden.

Ketly

Berichten: 5927
Geregistreerd: 27-02-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 10:58

Ziet er niet verkeerd uit toch Farjen? :D Mijn ervaring is dat de meeste strepen wel bijtrekken.

L_iek
Berichten: 9707
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:18

Vraagje, ik heb mijn pony dit jaar voor het eerst geschoren. Zaterdag heb ik fanatiek in de les mee gereden en was hij toch weer wat bezweet. Hoe doen jullie dat dan? Zo nog even laten of toch nog een keer scheren? Hij is 5 weken geleden geschoren, helemaal kaal met uitzondering van het dekje.

Nyaleti

Berichten: 6132
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:24

Zweten mag toch? Als ze maar niet zeiknat blijven

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 11:25

Ik had gisteren op wedstrijd hetzelfde, begin nov geschoren en nu toch alweer flink haar...
Hij was doorweekt gisteren...

Ik ga nog een keer scheren heb ik besloten.
Je zou evt ook alleen de hals nog een keer kunnen doen, ik overweeg om dat bij ons andere paard te doen.

Horsie84
Berichten: 550
Geregistreerd: 11-11-16

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:25

Ik gebruik de nieuwe heiniger met snoer 2-speed en de saphir style, heb het idee dat aesculap "gladder" scheert...
Scheer het liefst met 1mm messen.

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 16:28

Hier ook 1x helemaal en nu alleen de hals.
Ideaal.
Afbeelding

MarloesNatje

Berichten: 1880
Geregistreerd: 04-03-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 19:45

Welke singels gebruiken jullie bij de geschoren paarden die een wat gevoelig huidje hebben? Ongeschoren vond ik af en toe het al net niet helemaal comfortabel maar dit was van korte duur. Nu na een blessure weer rustig aan het opbouwen en is ze inmiddels geschoren. Vind de singel nu helemaal niet prettig. Er lijkt veel wrijving te ontstaan. Twijfel nu tussen een lederen singel, of met bont. Wat zijn jullie ervaringen op de geschoren vachtjes?