[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wendy1987

Berichten: 6928
Geregistreerd: 29-10-07

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:20

mijne accepteert groot apparaat ook niet, tondeuse wel. Inmiddels aan het oefenen met de grote, en dat gaat nu steeds wat beter. tondeuse is er echt niets aan de hand bij de mijne

Friesfanaat

Berichten: 1345
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 14:02

Kirrietje schreef:
Friesfanaat schreef:
Heeft iemand hier wellicht nog tips om mijn 4-jarige aan te leren dat ik haar achterbenen ook 'gewoon' kan scheren?

Wat ik al heb geprobeerd:
- Wennen aan geluid is gelukt, rest van het lijf scheren gaat probleemloos.
- Praam - Werkt bij de voorbenen prima, achterbenen grote paniek.
- Domosedan - Reageert ze dusdanig extreem op dat het gevaarlijker is dan zonder.

Ik ben dus een beetje aan het eind van m'n opties, maar misschien hebben jullie nog tips :)


Ik zou nog proberen het apparaat op het been te houden en weghalen als ze niet meer reageert. Dus niet perse scheren maar de trilling er tegenaan houden. Als het alleen om optillen en niet stilstaan gaat trouwens, als ze het licht uit je ogen slaat zou ik dat niet proberen :')
Doe je dit met het grote scheerapparaat? Een tondeuser is vaak fijner en laten ze makkelijker toe. Veel paarden die ik heb geschoren reageren hier echt stukken beter op dan de grotere.


Dit is dus wel een klein beetje aan de hand, haha. Maar misschien wil ik ook gewoon te snel. Zal er even een meer-wekelijks proces van moeten maken denk ik :j

Edit; heb het met tondeuse geprobeerd trouwens, grote apparaat is me daar te kostbaar voor om te proberen :')

Kirrietje
Berichten: 496
Geregistreerd: 09-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 14:09

Friesfanaat schreef:
Kirrietje schreef:

Ik zou nog proberen het apparaat op het been te houden en weghalen als ze niet meer reageert. Dus niet perse scheren maar de trilling er tegenaan houden. Als het alleen om optillen en niet stilstaan gaat trouwens, als ze het licht uit je ogen slaat zou ik dat niet proberen :')
Doe je dit met het grote scheerapparaat? Een tondeuser is vaak fijner en laten ze makkelijker toe. Veel paarden die ik heb geschoren reageren hier echt stukken beter op dan de grotere.


Dit is dus wel een klein beetje aan de hand, haha. Maar misschien wil ik ook gewoon te snel. Zal er even een meer-wekelijks proces van moeten maken denk ik :j

Edit; heb het met tondeuse geprobeerd trouwens, grote apparaat is me daar te kostbaar voor om te proberen :')


Dan zou ik het anders aanpakken ja :+ Heb je ook tranquigel of volledige sedatie geprobeerd (bijvoorbeeld combinerend met de tandarts?)
Het moet natuurlijk wel veilig zijn. Verder zou je gewoon steeds en stukje verder kunnen proberen maar dit gaat, uiteraard, veel tijd kosten. Je kan bijvoorbeeld een groter scheerkopje op je tondeuse zetten zodat er amper wat haar afgeschoren word maar je wel kan oefenen zonder lelijke strepen te krijgen. :j

Friesfanaat

Berichten: 1345
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:27

Kirrietje schreef:
Friesfanaat schreef:


Dit is dus wel een klein beetje aan de hand, haha. Maar misschien wil ik ook gewoon te snel. Zal er even een meer-wekelijks proces van moeten maken denk ik :j

Edit; heb het met tondeuse geprobeerd trouwens, grote apparaat is me daar te kostbaar voor om te proberen :')


Dan zou ik het anders aanpakken ja :+ Heb je ook tranquigel of volledige sedatie geprobeerd (bijvoorbeeld combinerend met de tandarts?)
Het moet natuurlijk wel veilig zijn. Verder zou je gewoon steeds en stukje verder kunnen proberen maar dit gaat, uiteraard, veel tijd kosten. Je kan bijvoorbeeld een groter scheerkopje op je tondeuse zetten zodat er amper wat haar afgeschoren word maar je wel kan oefenen zonder lelijke strepen te krijgen. :j


Dank voor de tips, hier kan ik wel mee verder puzzelen!

Ashleytjuhh

Berichten: 6661
Geregistreerd: 24-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:31

Dankje voor de tip van het slijpen.
Gisteren middag weg gebracht en vanmorgen al een berichtje dat ze klaar waren :)

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-24 16:05

Mijn paard heeft ppid voor de winter heb ik hem geschoren maar nu is het weer aangegroeid
Helemaal kaal daar vind ik het nog tewisselvallig weer voor
Jachtmodel kan natuurlijk maar heeft iemand weleens met de haren mee geschoren of zou dat geen effect hebben?

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:07

Junior2019 schreef:
Mijn paard heeft ppid voor de winter heb ik hem geschoren maar nu is het weer aangegroeid
Helemaal kaal daar vind ik het nog tewisselvallig weer voor
Jachtmodel kan natuurlijk maar heeft iemand weleens met de haren mee geschoren of zou dat geen effect hebben?

En een deken erop is geen optie? Is even met die enorme temperatuurverschillen wel even lastig, maar persoonlijk zou ik helemaal scheren icm dekens

Hartje
Berichten: 1941
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: Ymuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 14:43

Junior2019 schreef:
Mijn paard heeft ppid voor de winter heb ik hem geschoren maar nu is het weer aangegroeid
Helemaal kaal daar vind ik het nog tewisselvallig weer voor
Jachtmodel kan natuurlijk maar heeft iemand weleens met de haren mee geschoren of zou dat geen effect hebben?


Met de haren mee scheren is echt heel lastig om netjes te krijgen.
Misschien beter om een deel te scheren en dan nog eens helemaal scheren als het straks wat warmer blijft.

gerlindie

Berichten: 4643
Geregistreerd: 10-08-10

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 17:47

Ik heb die van mij van het weekend wel helemaal geschoren, tot nu toe hebben ze het nog niet koud.
Kunnen wel de hele dag kiezen om binnen uit de wind te staan met hooi.

Celebi
Berichten: 3676
Geregistreerd: 04-11-20

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 18:00

Ik heb een stukje met de haren mee geschoren maar echt top is het niet hoor. Het is inderdaad lastig mooi te krijgen. Heb het gedaan in de overgang tussen buik waar ik tegen de richting in geschoren heb en de zijkant waar ik niet geschoren heb. Maar het was echt niet mooi. :')

Junior2019
Berichten: 2272
Geregistreerd: 24-04-05
Woonplaats: ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:35

gerlindie schreef:
Ik heb die van mij van het weekend wel helemaal geschoren, tot nu toe hebben ze het nog niet koud.
Kunnen wel de hele dag kiezen om binnen uit de wind te staan met hooi.

Zonder deken?

Friesfanaat

Berichten: 1345
Geregistreerd: 16-12-08
Woonplaats: Groningen

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 21:00

Ik heb op 1 april nog volledig geschoren. Zolang de wind niet te koud is en het niet regent staan ze zonder deken. Waait het wel of regent/miezert het (zoals vandaag) dan met 0grams deken op. Ze hebben het nog geen moment koud gehad (te warm eerder zelfs).

gerlindie

Berichten: 4643
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-24 18:11

Junior2019 schreef:
gerlindie schreef:
Ik heb die van mij van het weekend wel helemaal geschoren, tot nu toe hebben ze het nog niet koud.
Kunnen wel de hele dag kiezen om binnen uit de wind te staan met hooi.

Zonder deken?


Die van mij staan inderdaad zonder deken :)