[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:20

ik heb gisteren geschoren, omdat hij gewoon buiten al stond te zweten en na een uurtje door het bos stappen, stond te lekken van het zweet.

Vorige jaren heb ik "functioneel" geschoren, geen model van de kaart hierboven maar een zelfbedacht model, maar dit keer is ie helemaal bloot gegaan.

Overdag staat ie nu bloot en 's nachts met een 100 gr. regendeken (stond vanmorgen om 7 uur dus te zweten onder die deken)...... wel 24/7 buiten.

Hij wilde vanmorgen tenminste weer mee het bos in en nog draven ook!

Alizeetje

Berichten: 1837
Geregistreerd: 03-05-07

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:49

Ik meld me hier ook even.
Paard staat 24/7 buiten, wel schuilhok (1kant open).
Vorig jaar heb ik model 6 gekozen, hoofd wel niets geschoren.
Nu twijfel ik, zou graag volledig scheren muv hoofd en benen, maar schrik dat het tocht te koud zal gaan zijn?
Hij kan ook wel eens een dag/nacht op stal, maar liefst niet langer wegens stofallergie.
Paard werkt een 5tal keer per week, ook wedstrijden...

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 19:56

Ik wil dit jaar mijn paard ook (geheel) scheren voor t eerst. Staan nu op een nieuwe stal (met binnenbrak) en vorige week als die na een half uur rijden al helemaal bezweet... Eer hij droog was waren we een drie kwartier verder!

Maar goed, ik ben dus echt een leek op t gebied van scheren. Heb iemand die het voor mij gaat doen, en gaan een machine huren bij Divoza. Maar wat qua dekens? Deken met of zonder hals? En is 200 zwaar genoeg of toch echt 300?
Hij staat op stal,en. Gaat er sochtends een uurtje of 4 à 5 uit in de paddock. Daarna weer z'n stalletje in, tocht er niet maar wel voldoende frisse lucht.. Help :=

Painttobe
Berichten: 346
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 20:58

Romy1234 schreef:
Hebben jullie ook fotos van jullie (deels) geschoren paard?
Ben wel heel benieuwd namelijk naar het resultaat!


Ik zal morgen even foto's maken :-)

Painttobe
Berichten: 346
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 21:00

Alizeetje schreef:
Ik meld me hier ook even.
Paard staat 24/7 buiten, wel schuilhok (1kant open).
Vorig jaar heb ik model 6 gekozen, hoofd wel niets geschoren.
Nu twijfel ik, zou graag volledig scheren muv hoofd en benen, maar schrik dat het tocht te koud zal gaan zijn?
Hij kan ook wel eens een dag/nacht op stal, maar liefst niet langer wegens stofallergie.
Paard werkt een 5tal keer per week, ook wedstrijden...


Ik heb een neopreen singel. Gaat het dan niet onwijs schuren als ik model 6 zou scheren? Kheb wel gehoord dat je dan beter een singel met bont kan gebruiken.. Maar die heb ik niet.
Ik twijfel nog een beetje hoe ver ik ga scheren morgen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 02:01

Painttobe schreef:
Romy1234 schreef:
Hebben jullie ook fotos van jullie (deels) geschoren paard?
Ben wel heel benieuwd namelijk naar het resultaat!


Ik zal morgen even foto's maken :-)


thanks! Ben benieuwd :)

JustSmile
Berichten: 566
Geregistreerd: 19-10-08

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 14:56

Wat ik me afvraag, is of er een trucje of bepaalde manier van scheren is, waarmee je strepen kunt voorkomen?

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:20

genoeg overlappen, sherpe messen en de tijd ervoor nemen.

salamaleque
Berichten: 990
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:35

Hoe zorg je dat als je deels scheert de delen allemaal gelijk zijn. Dus bijvoorbeeld model 8 je de benen er allemaal even hoog aan laat zitten en het geschoren deel aan beide kanten symetrisch is? Mijn paard vindt scheren echt vreselijk en moet hem eigenlijk iets geven om te zorgen dat ik het veilig kan doen dus hoe minder er af kan hoe beter dan kan het hopelijk zonder tranquigel oid.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70579
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:36

lemanthia schreef:
genoeg overlappen, sherpe messen en de tijd ervoor nemen.

Klopt en sommige strepen trekken met een paar dagen weer weg.

@ salamaleque; helpt een praam ook niet genoeg?

salamaleque
Berichten: 990
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:41

@c_arola, nog niet eerder geprobeerd, valt na 1,5 uur scheren zijn lip er dan niet af ;)?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70579
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:57

Zou je 1,5 uur bezig zijn met patronen scheren? Ik scheer in ongeveer 75 minuten mijn paard helemaal en ik heb nog maar 2 keer geschoren.
1,5 uur met een praam op vind ik wel lang, dan zou je pauzes tussendoor moeten nemen zodat de praam er weer even af kan of iemand vinden die snel en netjes kan scheren.

salamaleque
Berichten: 990
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:07

Nee ik hoop het niet. Vorig jaar helemaal geschoren en toen was ik wel zo lang bezig ook omdat ik er nog niet zoveel ervaring mee heb en het gewoon heel netjes wilde doen (ervaring doe je ook niet zo snel op met 1x scheren per jaar maar ik wil het graag zelf doen ;) De Scheermachine (Liscop) wordt ook erg snel warm dus moest best vaak stoppen.

Carmenxoxo
Berichten: 988
Geregistreerd: 08-09-12
Woonplaats: Huissen & arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:07

Ik ga half november mijn tinker scheren, ik laat alleen waarhet zadel zit gewoon haar wintervacht, ze zweet nu al na n kwartiertje rijden en ze is nog steeds niet helemaal in haar wintervacht. Wij doen haar max 200 gram op deze winter, ze staat gewoon op stal. Haar vacht groeit toch heel snel weer aan,

Painttobe
Berichten: 346
Geregistreerd: 05-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:12

Mijn pony is geschoren!
Die van mij is er niet van onder de indruk, vond alleen het scheerapparaat even eng (even snurken er tegen). Toen hij er aan had geroken was er niks aan de hand. Bleef netjes staan en viel zo'n beetje in slaap <3 Brave pony!

Ik heb nu alleen zijn hals en borst geschoren, maar ik ga hem over een maand helemaal scheren (behalve z'n benen en hoofd omdat hij toch 24/7 buiten staat). Vandaag is het ondanks het scheren nog veel te warm voor hem, dus hij was weer lekker nat..

Hierbij de foto's na het scheren:

Afbeelding

Met een big smile op de foto:
Afbeelding

kaatje77

Berichten: 10432
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:32

salamaleque schreef:
Hoe zorg je dat als je deels scheert de delen allemaal gelijk zijn. Dus bijvoorbeeld model 8 je de benen er allemaal even hoog aan laat zitten en het geschoren deel aan beide kanten symetrisch is? Mijn paard vindt scheren echt vreselijk en moet hem eigenlijk iets geven om te zorgen dat ik het veilig kan doen dus hoe minder er af kan hoe beter dan kan het hopelijk zonder tranquigel oid.


Je kunt het beste de spieren van je paard gebruiken als lijn.

Tip: gebruik een markeerstift http://www.agradi.nl/zoeken?query=kerblmarkeer
Zo kun je in alle tijd kijken of het symetrisch is.
Dan pas beginnen met scheren. ;)

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 16:34

Heb Tinker x Fries van nu 9 jaar (heb ik ook al die 9 jaren).
Leeft dag en nacht buiten in de open wei: in de winter met een 0 grams regen-halsdeken op.
Is in de jaren dan weer wel, dan weer niet, intensief dressuur gereden, geen wedstrijden.

Dit jaar in april weer Jaopie actief opgepakt, na anderhalf jaar 24/7 weide niks hoeven behalve genieten van en met zijn toen net nieuwe jonge paardenvriendinnetje Khavanna (kreeg ze na gewenning aan mekaar niet meer uit elkaar gesleurd, zonder dat de jonge merrie door het lint of over de heining achter Jaopie aanging als ik 'm weghaalde, vandaar dus. maar dat is inmiddels opgelost: ze rent en gilt nog, maar blijft tenminste in haar wei, hahaha).
Jaopie wist dressuurmatig alles nog, maar had een "vakantie" lijf en conditie gekregen.
Inmiddels langzaam aan weer conditie, buigzaamheid, balans OHZ en draagkracht, en we willen de winter nu doortrainen (dressuur, maar ook wil ik volgend jaar graag meedoen aan de TREC Noord met hem). De trainingen intensiveren zich dus steeds meer, hij staat na 20 minuten dressuur echter al vol in het zweet.
Ik neem daarna nog een half uur buiten/bosrijden mee, daar wordt het niet minder van, ook niet als je stapt, wat draaft, laat staan als je dit uit gaat bouwen naar meer.... soms loopt het gewoon zijn sokken in.

Jaopie zweet zijn hele leven lang al heel snel en overvloedig.
Maar nu krijgt hij natuurlijk ook weer een wintervacht.
Vorige week legde ik hem om die vacht enigzins tegen te houden een 200 grams hals-regendeken op, maar hij kwam er de andere ochtend zwetend als een otter onder vandaag.
Dat kan dus niet, de temperaturen zijn daar veel de mild voor hier in Drenthe. Hij staat dus nu weer zonder iets in de wei. Niks mis mee. Maar daardoor groeit de wintervacht natuurlijk gezellig door.
Wat nu?
Een 0 grams kopen? Naar mijn inschatting zou dat voor hem NU ook nog te veel zijn.
Scheren?
Nooit gedaan, ben er ook absoluut niet voor, maar we krijgen straks dat hij na iedere training zeiknat van het nazweten in de wei gezet kan worden.Dat blijft des te langer nat naarmate die vacht dikker wordt.

Ik weet het nu niet meer, ik wil absoluut door blijven trainen van de winter, zowel 3-4 keer per week dressuur (er is alleen maar een buitenbak, dus niet eens warm of benauwend) als voortgaan op de training voor TREC (buiten dus).

Tips? Zowel over dekens als scheren (neem zijn type in acht)?

Morrie

Berichten: 22315
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:10

voor mij is de keus gemakkelijk: ik wil zo nodig rijden dus dan maak ik het hem zo gemakkelijk mogelijk: scheren dus.

Een Noriker is een zwaar koudbloedpaard, ik weet niet of je dat wil vergelijken met een kruising TInker/Fries.

Ik heb er nu alleen 's nachts een 100 gr. regendeken op liggen ivm de buien (afgelopen nacht even snel 10 mm regen bij ons) wen overdag staat ie geschoren bloot. Als het echt koud wordt, krijgt ie een 200 gr. winterdeken op. Dat was de vorige, strenge, winters genoeg.

Ik haal er gerust in december/januari nog een keer het scheerapparaat overheen

Marls
Berichten: 5483
Geregistreerd: 31-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:21

Die van mij word ook al behoorlijk teddy.. Vandaag heb ik dik een half uur gereden en ze was echt kleddernat daarna. Heb iets van 20 min. uitgestapt maar ze was nog behoorlijk nat. Dus heb haar maar 15 á 20 min. op stal gezet met fleecedeken. Daarna was ze nog een beetje nat.
Mijn paard staat ook 24/7 buiten, op dit moment met een 0 grams fleece gevoerde regendeken maar het is wel vervelend dat ze steeds zeik nat zijn dus zit ook te denken aan scheren.
Maar ik zou haar nooit helemaal kunnen scheren omdat ze 24/7 buiten staat dus dan zou ik de benen en hoofd niet kunnen doen. Ik wou dan een 300 of 400 grams winterdeken aanschaffen met hals, en eind november gaan scheren. Alleen nu twijfel ik nog want straks groeit alles terug en ik heb zelf geen scheermachine dus zal 1 moeten lenen of iemand laten komen dus wil het liefst dat het in 1x goed gaat en het niet nog een keer moet gebeuren wanneer zou ik dan het beste kunnen gaan scheren? En wat komt er nou eigenlijk allemaal bij kijken bij het scheren kwa dekens etc?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:35

Ga ik over tot scheren van Bonte Jaopie, dan ieg niet de (onder) benen, want die sokken blijjven.
De rest behalve manen en staart mag er van mij wel af, maar dan kom je natuurlijk met het dekenbeleid te zitten, ennne... hij staat 24/7 dag en nacht year round buiten, is scheren dan wel iets wat je uberhaupt moet doen)?

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:41

Ik kies voor gedeeltelijk scheren. Zeker niet het mooiste, maar voor mij het meest praktisch.
Zonder scheren zweet hij als een otter en lopen de stralen langs zijn benen. Maar hij loopt ook 24/7buiten, ik durf het niet aan om alleen op een deken te moeten vertrouwen en ik wil ook gewoon bij kou en regen buiten kunnen rijden zonder deken.

Ik scheer hem in september, oktober en november elke maand een keer (zolang als de vacht in aanmaak is, is het zo terug gegroeid bij hem). Oktober/november en maart/april heeft hij een regendeken met fleece op (Bucas Smartex). En in de koudere maanden een 200 grams Rambo Quarter.
Tot nu toe heeft dat altijd goed gewerkt, dekens hebben nooit gelekt en hij heeft het zeker nooit koud gehad, eerder teveel warmte van de deken.

Zo liep hij er in september bij (zonder deken);
Afbeelding


En zo vandaag (2e keer geschoren en sinds twee weken met de regendeken op);
Afbeelding


Voordeel is dat hij op de geschoren gebieden zijn warmte kwijt kan en ook zo weer opgedroogd is.

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:48

Ik zou mijn shetlander graag gedeeltelijk willen scheren (omdat ze nu al heel erg zweet na het rijden etc.), maar wel zo dat ze geen deken op hoeft (iig geen winterdeken, meestal heeft ze wel een regendeken op in de winter en herfst). Is dat mogelijk? Zo ja welk patroon dan?

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:08

Bijvoorbeeld het patroon zoals op de foto boven jouw bericht, maar dan met de scheerlijn wat minder hoog. Dus een gedeelte hals/borst/voorbenen/buik.
Kijk maar eens naar je paard als deze nat is van de regen, dan zie je dat dit gedeelte praktisch nog droog is. En de rest van de vacht geeft nog warmte genoeg.

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:29

Ik dacht ook al aan dat patroon, bedankt :)

salamaleque
Berichten: 990
Geregistreerd: 20-03-10
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:35

kaatje77 schreef:
salamaleque schreef:
Hoe zorg je dat als je deels scheert de delen allemaal gelijk zijn. Dus bijvoorbeeld model 8 je de benen er allemaal even hoog aan laat zitten en het geschoren deel aan beide kanten symetrisch is? Mijn paard vindt scheren echt vreselijk en moet hem eigenlijk iets geven om te zorgen dat ik het veilig kan doen dus hoe minder er af kan hoe beter dan kan het hopelijk zonder tranquigel oid.


Je kunt het beste de spieren van je paard gebruiken als lijn.

Tip: gebruik een markeerstift http://www.agradi.nl/zoeken?query=kerblmarkeer
Zo kun je in alle tijd kijken of het symetrisch is.
Dan pas beginnen met scheren. ;)



Dank je wel voor de tip!