[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:24

Ik moet m'n paard hoognodig nog een keer scheren, zit alweer flink haar op.
Vandaag fanatiek geweest met trainen, kon mooi 2 uur wachten tot ie een beetje droog was en ik z'n deken weer op kon doen.
Hoevaak scheren jullie in een winter?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:01

bcd94 schreef:
Ik moet m'n paard hoognodig nog een keer scheren, zit alweer flink haar op.
Vandaag fanatiek geweest met trainen, kon mooi 2 uur wachten tot ie een beetje droog was en ik z'n deken weer op kon doen.
Hoevaak scheren jullie in een winter?

3 a 4x

Laurievc

Berichten: 4419
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 08:53

Verschilt per paard. Eentje die een keer of 4 per winter wordt gedaan, de andere 2x.

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 10:50

Idd scheelt per paard en hoe je je paard kunt aankleden met dekens .
En hoe ze gehouden worden.
Onze D is al voor 2e keer geschoren. Onze E nog maar 1 keer en als t niet meer haar wordt als ze nu heeft , bkijft t bij 1 keer . Zit nog strak in t haar nu

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 12:47

Ik scheer ook meestal 2x in een winter, okt en dec.
Dit jaar iets later geschoren en paard staat nu stil met blessure, dus ik denk dat ik het nu bij 1x houd.

Gizbennie
Berichten: 16
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:04

Hallo allemaal,

Ik had een vraagje..
Wie weet hoe het precies zit als je paarden van andere gaat scheren m.b.t. de belastingdienst? :o

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:51

Vandaag voor het eerst in 26 jaar mijn pony zijn hals en borst geschoren. Hij vond het best eng, had ik niet verwacht. Vroeger weleens met de stofzuiger haren verwijderd. Maar uiteindelijk pony omgedraaid met komt tegen muur en toen ik eenmaal aan het scheren was vond hij het stiekem best lekker volgens mij en ging hij ontspannen. Hahahaha ik dacht ga het heel netjes doen, nou dat valt nog niet mee...maar goed het is eraf en nu hopen dat hij het niet steeds zo warm meer heeft en anders gaat er nog wat achter de oksels weg. Prima scheerapparaat die Moser Max 45!

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:08

Gisteren mijn paard weer lekker geschoren merkte vandaag dat ie gelijk weer een stuk energieker is tijdens het werken.
En hij was tenminste niet zeiknat van het zweet.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:18

Even een vraagje. Wanneer je een scheerapparaat en/of aparte messensets koopt, zijn deze dan klaar voor gebruik? Ik meen wel eens gelezen te hebben dat je ze niet 100% scherp koopt.

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:22

Heel wisselend. De ene keer wel en een andere set weer niet :+

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:27

Ik heb ze eigg nog altijd scherp gehad

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:35

Ik was het topic even kwijt. Op aanraden van dit topic een moser max 45 aangeschaft met 3 mm scheerkop en dit was inderdaad erg kort.
Ik heb dit keer mijn paard zelf geschoren voor de eerste keer en op zijn hals zie je helaas wel wat strepen, het zijn toch geen wedstrijden, en ben bijna 4 uur bezig geweest. Gelukkig ook een paard met engelengeduld.

Ik zag hier een foto passeren van iemand met een paard met bultjes na het scheren met de moser max. Dit heb ik toevallig ook. Wel pas na enkele weken. Heel raar. Hij is 30 november geschoren en sinds vorige week is het prijs.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:38

kaatje77 schreef:
Heel wisselend. De ene keer wel en een andere set weer niet :+


Dat is een spannend roulette spel dan als je met een schoon paard klaar staat. :')

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:59

NinaCharlie schreef:
kaatje77 schreef:
Heel wisselend. De ene keer wel en een andere set weer niet :+


Dat is een spannend roulette spel dan als je met een schoon paard klaar staat. :')

Of uit voorzorg alles slijpen....

Ik heb minstens 4 kopjes op reserve, you never know :+

Laurievc

Berichten: 4419
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:23

Ik kan er eigenlijk altijd wel een paard mee doen, maar een 2de is er toch vaak teveel aan. :)

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:36

Ik heb gister ook voor de 2e keer hele paard geschoren.
Alleen scheerkop van m’n tondeuse was te bot geworden, dus paard heeft nu 3 harige en 1 kaal been :+
Nieuwe scheerkop besteld en tot die tijd maar even ‘voor gek’ rijden!

Muchacho1
Berichten: 85
Geregistreerd: 03-12-20

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:46

Ik ga morgen mijn Shetlander geheel scheren aangezien hij heel veel last heeft van luizen.
Ik heb zijn manen al helemaal eraf geknipt, nu vraag ik me af, moet ik de oren ook scheren? En z’n hoofd? Daar zitten ook eitjes maar ik weet niet of dit ook geschoren mag worden.
Ik scheer hem niet zelf maar iemand anders

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:48

Muchacho1 schreef:
Ik ga morgen mijn Shetlander geheel scheren aangezien hij heel veel last heeft van luizen.
Ik heb zijn manen al helemaal eraf geknipt, nu vraag ik me af, moet ik de oren ook scheren? En z’n hoofd? Daar zitten ook eitjes maar ik weet niet of dit ook geschoren mag worden.
Ik scheer hem niet zelf maar iemand anders


Alles eraf wat er maar af kan. Dus ook zijn hoofd. In zijn oren kan je wel wat laten zitten

Muchacho1
Berichten: 85
Geregistreerd: 03-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:52

Jester_ schreef:
Muchacho1 schreef:
Ik ga morgen mijn Shetlander geheel scheren aangezien hij heel veel last heeft van luizen.
Ik heb zijn manen al helemaal eraf geknipt, nu vraag ik me af, moet ik de oren ook scheren? En z’n hoofd? Daar zitten ook eitjes maar ik weet niet of dit ook geschoren mag worden.
Ik scheer hem niet zelf maar iemand anders


Alles eraf wat er maar af kan. Dus ook zijn hoofd. In zijn oren kan je wel wat laten zitten


Ik bedoel eigenlijk de buitenkant van z’n oren, binnenkant weet ik dat dat niet uitgeknipt/geschoren mag worden. Hoofd kan dus wel? Hoe wordt dat precies gedaan met de tastharen? ( sorry, eerste keer dat ik een pony moet laten scheren)

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 21:07

Tastharen op de neus kun je laten zitten, de rest kan er allemaal prima af

Afbeelding

Louise_vd5r

Berichten: 215
Geregistreerd: 10-12-16
Woonplaats: Antwerpen

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:24


Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 16:17

Ja dat moet passen!

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 22:18

Vandaag toch besloten mijn pony te gaan scheren aankomende week. Met dat ik haar kocht vorig jaar zat ze nog flink in haar vacht, kwam ook moeilijk door de wintervacht heen. Ze werd vrijwel nooit gepoetst/gewassen. Mevrouw is nu al flink aan het verharen, borstel haar bijna dagelijks/om de dag en er blijft maar haar uitkomen. Afgelopen zomer had ze ook nog flink wat vacht. Het begint haar nu flink te jeuken waardoor ze begint met schuren/de jeuk wegbijten (wil mijn 0 grams limited edition deken graag sparen). Om de vacht even een setje te helpen/reset te geven ga ik haar scheren, staat nu ook flink in training en word volgend jaar intensief onder het zadel gereden. Nou vroeg ik mij af welke deken ik het beste kan gebruiken na het scheren. Pony is nog nooit geschoren geweest, overdag buiten/avond op stal (brand tot laat licht en het is er vrijwel geheel winddicht). Is een 150 voor de komende periode genoeg? Of is het aan te raden er toch voor de zekerheid een 200 bij aan te schaffen?

Spenk
Berichten: 21770
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 22:19

Helemaal scheren? Dan zou ik zeker aan een 300 grams denken. Het is vrij koud nu. Mijn half geschoren staat onder 300. Als die volledig geschoren was had ik hem onder 400 gegooid als het snachts vriest.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 22:27

Ja ga haar helemaal scheren, dankje voor een advies!

Spenk schreef:
Helemaal scheren? Dan zou ik zeker aan een 300 grams denken. Het is vrij koud nu. Mijn half geschoren staat onder 300. Als die volledig geschoren was had ik hem onder 400 gegooid als het snachts vriest.