[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 22:39

Heb vorige weke geschoren en heb m nu onder 400 staan

NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 17:53

Ik heb mijne woensdag geschoren en heeft 300 gram op inclusief hals (Bucas power turnout light en een bucas quilt onderdeken 150 gram)

NoaHD

Berichten: 717
Geregistreerd: 25-05-13
Woonplaats: Op de rug van Honey!

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 17:57

Afgelopen woensdag heb ik mijn pony laten scheren door een vriendin en ben erg trots op het resultaat :) Afbeelding
Afbeelding

Even ter vergelijking, dit was ze nog met vacht
Afbeelding

MisPoes2021
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:40

Hallo,

Ik ben nieuw hier :-)
En dan heb ik meteen een vraag.

Hoe te handelen als een (jong)paard van iemand anders je scheerapparaat uit de handen slaat en die doet het niet meer of erger... is kapot.
Verzekering?

En dan is het "maar" een apparaat, nog altijd beter als je hoofd of ergens anders op het lijf en een breuk.

Wie kan mij hier antwoord op geven?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:44

Ik zou het op de aansprakelijkheidsverzekering gooien van de ander.

Maar dat ligt eraan, heb je hem bijv uitgeleend of doe je het als werk/bijbaan? Dan is het een beetje risico van het vak en zou je het misschien via je eigen verzekering kunnen doen

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:53

Oh jee Mispoes. Gelukkig zelf niks.

Hier wel eens gebeurd en dat is risico van het vak......

Heb je aangeboden om te scheren? Of hebben ze je gevraagd? En krijg je betaald? Zijn allemaal vragen die mede bepalend zijn of het op de aansprakelijkheidsverzekering verhaalt kan worden......

Jonnekee
Berichten: 753
Geregistreerd: 18-08-07

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:12

Is het raar om eerdaags nog een x te scheren?

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 12:12

Jonnekee schreef:
Is het raar om eerdaags nog een x te scheren?

Nee hoor

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:16

Nee hoor, heb veel aanvragen staan de aankomende weken ;)

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:48

Ik wil mijn ruin volgende week voor de eerste keer dit seizoen gaan scheren, kan dit kwaad zo laat in het seizoen?
Hij staat 24/7 buiten met redelijk winddichte schuilstal. Heb een 400 grams liner. Hoeveel grams halsstuk raden jullie aan? 150gr? of 250?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:54

150 moet voldoende zijn hoor!

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:26

veerxsjimm schreef:
Ik wil mijn ruin volgende week voor de eerste keer dit seizoen gaan scheren, kan dit kwaad zo laat in het seizoen?
Hij staat 24/7 buiten met redelijk winddichte schuilstal. Heb een 400 grams liner. Hoeveel grams halsstuk raden jullie aan? 150gr? of 250?


Kan geen kwaad , maar de rui begint al
Paar weken ( einde maart ) en ze hebben zomer vacht al bijna

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 22:37

Ik heb in 3 etappes geschoren deze keer :+ (toch geen wedstrijden etc :') )
- Eerst hele lijf + 1 been, bleken de messen van tondeuse bot
- Met nieuwe messen andere 3 benen geschoren
- Toch besloten het hoofd tot helft van de kaak nog bij te scheren

Jorex

Berichten: 9945
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 01:06

veerxsjimm schreef:
Ik wil mijn ruin volgende week voor de eerste keer dit seizoen gaan scheren, kan dit kwaad zo laat in het seizoen?
Hij staat 24/7 buiten met redelijk winddichte schuilstal. Heb een 400 grams liner. Hoeveel grams halsstuk raden jullie aan? 150gr? of 250?

Nee hoor ik scheer eind april begin mei nog. Mijne denken namelijk dat alleen juli-augustus bestemd is voor de zomervacht.

@Zinzi, kun je dat mijn pony's ook leren? |(

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 09:03

Wat moeten ze leren Jorex ?
Vroeg uit de haren?

Die van mij beginnen nu al zachtjes aan te ruien einde februari paar weken lijnzaad geven en ze zijn kort
Hebbem wel dekens aan
Lekker warm
Een pony is 2 keer geschoren september en november
Anderd oktober 1 keer
Enkel onze shet scheer ik einde april nog eens
Want die zal niet meedoen met netjes uit ruien

Jorex

Berichten: 9945
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:17

Ja want vooral mijn jongste die krijgt gewoon warmtebulten in april. Maar mijne zijn ook shetlanders dus misschien dat het daaraan ligt. Ik heb al van alles qua voer geprobeerd maar niks helpt.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 10:56

Jorex schreef:
Ja want vooral mijn jongste die krijgt gewoon warmtebulten in april. Maar mijne zijn ook shetlanders dus misschien dat het daaraan ligt. Ik heb al van alles qua voer geprobeerd maar niks helpt.


Heeft hij niet toevallig Cushing?
Onze oude pony zit tot juni/juli soms nog dik in het haar. Grote kans dat ze cushing heeft. Dus vorig jaar heb ik haar met die hitte maar gewoon geschoren.

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:07

Shetlanders hebben vaker maar 2 maanden echt korte vacht. En zeker met die vroege warmtes is dat soms lastig.

Jorex

Berichten: 9945
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:14

Nee, beide zijn gewoon gezond. Eentje van 5 jaar oud en eentje van 13 jaar. De merries waaruit ze gefokt zijn, zijn ook altijd laat uit het haar. Ik scheer ze ook altijd daarom rond april-mei. :j

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:05

MarloesNatje schreef:
Ik heb bewust geen halsdeken op bij pony die helemaal geschoren is en 24/7 buiten staat. Als ze dan eens gek doen of het toch een beetje te warm heeft, dan is er in ieder geval nog een kale hals die kan helpen afkoelen. En verder kan ze overigens binnen gaan staan als ze dat wil.


Hoeveel grams heb je erop liggen?

Shetestic
Berichten: 14
Geregistreerd: 04-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 04:19

Goeie(vroege)morgen allemaal ik had een vraagje vanwege de onwijze kou die komende dagen verwacht is. Ik heb zelf 2 pony's een miniatuur en een shetxfalabella.

De shet heeft heel snel last van warmte daardoor was ik van plan hem deze hele winter hem geschoren te houden. Nu heb ik hem in het najaar 2x geschoren maar ben ik daarna op straat beland en was ik een periode onwijs druk met van plek tot plek te verhuizen (inmiddels sinds 1 januari mijn eigen huurhuis gelukkig) maar daardoor heeft hij een tijd rust gehad en is hij ondertussen van stal verhuisd. Eerst stond hij overdekt buiten met een outdoor deken op zijn nieuwe stal sinds 1 november binnen zonder deken en overdag ook zonder deken buiten daarbij nooit het idee gehad dat hij het koud had maar heel koud is het ook niet geweest. Hij heeft een dikke vacht maar je zie wel dat hij geschoren is geweest. Stal is niet geïsoleerd dus daar gaat het ook flink koud worden zou ik hem voor de zekerheid zijn oudoor deken omdoen of raden jullie dat af? Ik kan niet 24/7 op stal zijn om te checken of hij het koud heeft of niet..

Mijn 2de pony is een jonge drachtige merrie die al onwijs in de rui is en naar mijn mening al een hele dunne vacht had zou ik voor haar een deken moeten regelen of zeggen jullie ze red zich wel? Ik heb vrij weinig ervaring met dekens enzo..

Alvast bedankt!

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:29

Moet je echt aankijken. Het is vooral de wind die het zo koud maakt. Wellicht waterdichte deken erop doen? Die zijn ook winddicht ;)

Mijn oudjes geen extra dikke deken erop gedaan en hebben het gewoon lekker onder de deken. Ze wouden alleen nadat ze even in de sneeuw hadden gelopen snel weer naar binnen. Heb ze na het uitmesten maar lekker naar binnen gedaan met een flinke plak hooi. Zijn buitenstallen met bovenluik open.

De gang aan de binnekant heb ik overigens al 5 kruiwagens sneeuw uitgehaald.......stomme oostenwind

Zinzi_jewel

Berichten: 8801
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:40

Heb bij ons wel alles warmer aangekleed .

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:02

Ik zit in dubio.

Half december heb ik voor de laatste keer geschoren. Billen zijn nog wel bloot, maar buik, benen, hals en hoofd weer aardig behaard.
Gister met een beetje stappen en draven weer snel buiten adem. Meest logische is scheren, maar het is al half februari. Hij is nog niet aan het verharen trouwens.

Als ik toch ga scheren moet ik eerst mn messen laten slijpen, dus dan zijn we al snel een week verder.

Wat zegt jullie gevoel? Wel of niet toch nog scheren?

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [INFO] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 11:04

Ik zou het nog ff volhouden. Ws gaat hij dezr week wel beginnen met dat mooie weer, en andera kan het alsnog maar zou het nog ff uitzingen