[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gina

Berichten: 1794
Geregistreerd: 02-01-09

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 11:30

Dank jullie voor de tips! Ik wil een ster op d'r kont :D

Mirandax__

Berichten: 126
Geregistreerd: 13-08-12
Woonplaats: Spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:29

Ik wil mijn haflinger laten scheren.
Dit is zover ik weet de eerste keer, ze is niet bang voor het scheerapparaat.
Ik heb een 200 grams staldeken , 200 grams winterdeken en een 400 grams winterdeken.
Ik heb ook nog een fleecedeken met hals.
Ze staat op stal en gaat er op een dag even uit in de paddock.
Vraag me af welke dekens ik met welke temperatuur moet opleggen.

Alvast bedankt !

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:33

Mirandax, gewoon kijken hoe je paard aanvoelt, als hij het koud heeft, dan een dikkere deken opleggen.
Er is geen standaard procedure voor wanneer welke deken, gewoon je gezonde verstand gebruiken, de een heeft het sneller koud als een ander.

Gina, leuk een ster! Ik ben nu bezig met meerdere sterren op mijn paard, zal wel even een foto plaatsen als het klaar is :) wil je alleen een ster eruit scheren of helemaal scheren en een ster laten staan?

Morrie

Berichten: 22321
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 12:34

en als je voelt of een paard het koud heeft, voel dan niet aan de puntjes van de oren, maar aan de ooraanzet en in de liezen (tussen de achterbenen) het laatste wel voorzichtig, als je dat nog nooit eerder gedaan zou hebben :P

Mirandax__

Berichten: 126
Geregistreerd: 13-08-12
Woonplaats: Spakenburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:12

Okee super bedankt. Dan gaan we snel een afspraak maken voor het scheren. :)

Jippyhorse

Berichten: 1037
Geregistreerd: 08-12-11

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:18

Iemand een tip om mijn moeder over te halen om mijn pony te scheren? Als ik 10 minuutjes heb gedraafd is ze al nat, en na 30 minuten uitstappen is ze nog lang niet droog. Ze staat niet bij huis dus dan zit ik telkens nog een uur op stal terwijl ze staat te drogen onder een zweetdeken.
Ik vind het echt heel erg vervelend, we zijn extra vroeg begonnen met dekens om de vacht tegen te gaan maar het heeft niet echt geholpen. Maar mijn moeder wil niet dat ze geschoren wordt, terwijl ze er eigenlijk geen reden voor heeft als ik het haar vraag.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 16:43

Ik zit erover te denken mijn pony te (laten) scheren. Dit zou de eerste keer zijn (m'n pony is 12jaar). Iemand nog tips hoe dit het beste aan te pakken? En misschien een stomme vraag, scheren met de haren mee of tegen de haren in? En welk scheeraparaat hebben jullie goede ervaringen mee (en welke juist niet)?

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 19:54

Vraagje :)*
Als ik mijn paard in een patroon - ik dacht aan nummer 8 - laat scheren, moet hij dan per definitie een deken op of kan het bij zo'n beperkt deel scheren zonder deken (zolang het niet 20 graden vriest ;) )?

orion456
Berichten: 571
Geregistreerd: 27-04-11
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:07

ik scheer altijd tegen de haren in. Zorg dat je een scheerapp hebt dat wel groot genoeg is om een heel paard aan te kunnen (geen tondeuse ofzo dus) maar wel een die licht is fijn in de hand ligt en niet teveel lawaai maakt. Ik gebruik altijd een Heiniger Delta 3, superfijn scheerapp.

Samblabla

Berichten: 3312
Geregistreerd: 28-03-13
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 20:57

Een aantal dagen geleden de mijne geschoren, voor de eerste keer helemaal zelf gedaan.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:29

Ik wil ook graag mijn oudere pony scheren (20 jaar). Pony gaat snachts op stal en overdag in de wei.
Mijn ouders zijn het er eigenlijk niet mee eens, die zijn bang dat ze het koud krijgt.
Ik wil graag iig bij de borst en bij de singel de haren eraf, het is daar erg dik en lang en niet handig met rijden.
Wat denken jullie? Ik heb dekens t/m 300 grams die ik kan gebruiken. Eventueel kan ik onder de 300 een fleece doen als het extreem koud is.

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:51

amoj schreef:
Ik wil ook graag mijn oudere pony scheren (20 jaar). Pony gaat snachts op stal en overdag in de wei.
Mijn ouders zijn het er eigenlijk niet mee eens, die zijn bang dat ze het koud krijgt.
Ik wil graag iig bij de borst en bij de singel de haren eraf, het is daar erg dik en lang en niet handig met rijden.
Wat denken jullie? Ik heb dekens t/m 300 grams die ik kan gebruiken. Eventueel kan ik onder de 300 een fleece doen als het extreem koud is.

Dat moet kunnen hoor, In het begin van het topic staat een afbeelding met verschillende modellen. :)

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 22:52

Polderpaard schreef:
Vraagje :)*
Als ik mijn paard in een patroon - ik dacht aan nummer 8 - laat scheren, moet hij dan per definitie een deken op of kan het bij zo'n beperkt deel scheren zonder deken (zolang het niet 20 graden vriest ;) )?

Ik zou hem wel een deken opleggen omdat er toch nog best een groot gedeelte af gaat :)

Polderpaard

Berichten: 325
Geregistreerd: 10-07-12
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 07:30

Maysie schreef:
Polderpaard schreef:
Vraagje :)*
Als ik mijn paard in een patroon - ik dacht aan nummer 8 - laat scheren, moet hij dan per definitie een deken op of kan het bij zo'n beperkt deel scheren zonder deken (zolang het niet 20 graden vriest ;) )?

Ik zou hem wel een deken opleggen omdat er toch nog best een groot gedeelte af gaat :)

Dank je wel voor je antwoord, Maysie +:)+

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 08:22

Jaaaaa. Ik ben zo trots..
Vorig jaar een hartje geschoren. Heel simpel en zo uit de hand en dit jaar wilde ik toch een kroon..
En niet de simpelen versie..
Heb king eerst voor de helft geschoren, plaatje nr 5 met zijn hoofd als plaatje nr 6 zag er netjes uit...
toen project bedacht en op internet gaan zoeken naar een plaatje uitgewerkt op papier om hem toch simpel te houden.. Toen overgenomen op plakfolie.
Erop geplakt en aan het werk gegaan het resultaat is zeer geslaagd..
Ik heb hem verder kaal gemaakt...
Zal hem even uppen.. Vandaag via me pc op ipad heb ik geen idee

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:09

orion456 schreef:
ik scheer altijd tegen de haren in. Zorg dat je een scheerapp hebt dat wel groot genoeg is om een heel paard aan te kunnen (geen tondeuse ofzo dus) maar wel een die licht is fijn in de hand ligt en niet teveel lawaai maakt. Ik gebruik altijd een Heiniger Delta 3, superfijn scheerapp.


Dankjewel voor je antwoord, daar heb ik zeker wat aan :-) ik neem vandaag wel de 'gewone' tondeuse mee, maar dit is om te kijken hoe hij reageert op het geluid en hem te laten wennen aan de trillingen.

kiddokids

Berichten: 3084
Geregistreerd: 01-03-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 12:21

hier de ups..
ik scheer ook altijd tegen de haren in en bij zijn benen stukje mee voor mooiere overloop
afbeelding patroon
Afbeelding

zo foto nadat ik de lijnen er in gezet had
Afbeelding

en zo is hij nu
Afbeelding

dit is zijn hartje van vorig jaar
Afbeelding

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 17:40

Vandaag is die van mij helemaal geschoren. Gelijk een paard die een paar tinten donkerder is.

ilovejetje
Berichten: 157
Geregistreerd: 23-06-13

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:12

ik zit er ook aan te denken om mijn shet te laten scheren. ze is na een kwartiertje intensief rijden al helemaal nat. ze staat wel onder de dekens maar dat helpt niet echt lijkt het. welk patroon denken jullie dat handig is? ze staat 24 uur per dag buiten ik kan misschien wel regelen dat ze s nachts op stal kan in de winter. verder heb ik alleen een 150/200 grams deken en een fleece deken. er wordt dressuur met haar gedaan er wordt ook hoog met haar gesprongen(voor haar lengte) en verder wordt er soms wel eens buitenritten meegemaakt. dus welk patroon denken jullie dat het beste voor haar is?

ArGieVai

Berichten: 3085
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Dublin, Ireland

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 18:39

Zo daar gaan we, hier een vreselijke twijfelaar ivm scheren, niet of ik het wel of niet doe maar meer over wanneer en de dekenkwestie....

Momenteel heeft paardlief al een flinke vacht, zweet best erg tijdens het rijden, dus wil hem scheren. Hij staat nu nog 24/7 buiten onder een 0 grams ongevoerd regendekentje... Ik wil hem wel gewoon helemaal scheren, niet zoals vorig jaar een streepmodeletje wat hem wel heel mooi stond, maar nu weer flink aan het rijden dus heb hem liever helemaal...

Mijn vragen; kan hij denken jullie nog 24/7 buiten blijven na het scheren? En wat voor dikte deken zal ik er dan op leggen. Ik heb de volgende diktes liggen: 150gr, 300gr en 450gr. Wil er nog wel een 200gr bijkopen, misschien dat dat een lekkerdere dikte is? Ik ben niet in de mogelijkheid ochtend/avond te wisselen, en vind dat ook vrij veel gedoe voor hem... Hij zou evt. wel naar stal kunnen, maar wil hem het liefste gewoon nog buiten houden zolang het weer zo goed blijft.

Piekosjj

Berichten: 5457
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:06

Ik denk dat dat wel moet kunnen Argievai. Ik heb mijn ruin dit jaar voor het eerst geschoren en hij staat nu nog 24/7 buiten. Hij (en de andere twee pony's) gaat deze week wel naar binnen 's nachts, maar dit zou ook gebeuren als hij ongeschoren zou zijn. Zolang ze genoeg te eten, een droge plek en natuurlijk een goeie deken op hebben moet het gewoon kunnen lijkt me. Als hij de hele winter buiten blijft staan, zou ik misschien wel kijken of je evt een hals aan je dekens vast kan maken, zodat hij het niet te koud krijgt op de hals.
Ik gebruik zelf mijn 200gr deken erg veel, dit is de afgelopen jaren altijd de 'standaard' deken geweest, ik vind het zelf altijd een fijne dikte, goed voor de redelijk normale wintertemperaturen tussen de 10 en 5 graden. Wat hij nu het meest gaat dragen met z'n geschoren velletje weet ik nog niet, dat zien we nog wel.
Wisselen gebeurt hier ook maar 1x per dag, altijd even goed de avond van tevoren kijken wat het weer van morgen is, en dan rond een uur of 6 voordat ik wegga gaat er wat anders op indien nodig.
Hoop dat ik je hier wat mee heb kunnen helpen :)

Marls
Berichten: 5483
Geregistreerd: 31-07-10

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:11

Ik wil mijn paard misschien gaan scheren dus ben al beetje opzoek naar een goede winterdeken met hals.
Wat zouden jullie aanraden deken met vaste hals of afneembare hals?

Piekosjj

Berichten: 5457
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:26

Ik heb een paar dagen geleden een Weatherbeeta deken met losse hals gekocht, en het is een prachtige deken. Er zit een prijskaartje aan, maar het is je geld zeker waar. Horseware heeft ook fijne dekens in alle soorten en maten, halve halsen, losse halsen, en natuurlijk het liner systeem wat erg handig is.

Marls
Berichten: 5483
Geregistreerd: 31-07-10

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:43

Oke, want ik dacht zo van zo'n losse hals kan ook best wel verschuiven of dat heb ik fout.
Mijn paard staat 24/7 buiten en ze doet gek genoeg in de wei dus de hals moet wel goed blijven zitten.

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 19:59

Wat zijn jullie ervaringen met de sectolin 600?