[INFO] Alle vragen over scheren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10578
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:02

Is t niet vooral dat je het verschil merkt tussen wel en niet geschoren, dat je daardoor makkelijker weer scheert?

Jester_

Berichten: 12289
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:11

BloemBloem schreef:
Wie weer hebben jullie tips, wat is de fijnste sedatie die ik kan geven als mijn gouden vriend geschoren wordt? Sedalin?


Ik zou voor domesedan gaan of relanquin (ofzoiers)

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:39

Verdoving hangt af waar ze op reageren maar ik zou ook voor domosedan gaan...

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:45

EmptyWords schreef:
Is t niet vooral dat je het verschil merkt tussen wel en niet geschoren, dat je daardoor makkelijker weer scheert?

Lijkt mij ook best aannemelijk. Mijn fjord scheer ik elk jaar weer later dan het jaar ervoor.

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:22

Vandaag de mijne geschoren en met een halve spuit tranquigel was die prima te hanteren. In het verleden vaak door de dierenarts moeten laten verdoven, maan wilde toch weer eens met tranquigel proberen. Is dus ook wel aan te raden. Domosedan moet je volgens mij echt onder de tong aanbrengen en dat is bij mijn pony echt onmogelijk.

Jester_

Berichten: 12289
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:25

Ik heb zelf niet zo hele goede ervaringen met tranquigel. Gaan ze niet echt van slapen, tenminste de extreme gevallen niet. Mijn ervaringen hoor

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:26

Hier eentje dat door alles kwam (alle gels, ook verdoving in bloed). Mijn merrie reageerde niet op tranqui maar wel op domosedan :) Is vaak wat uitproberen helaas

DarkCupid
Berichten: 729
Geregistreerd: 22-06-17
Woonplaats: MAARSBERGEN

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 21:28

Mijn paard zit s winters altijd dik in zijn vacht. Vorig jaar voor het eerst geschoren, maar dit jaar zit hij gewoon weer in zijn 'oude' vacht. Niks dikker of dunner

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 23:59

Naath86 schreef:
Vandaag de mijne geschoren en met een halve spuit tranquigel was die prima te hanteren. In het verleden vaak door de dierenarts moeten laten verdoven, maan wilde toch weer eens met tranquigel proberen. Is dus ook wel aan te raden. Domosedan moet je volgens mij echt onder de tong aanbrengen en dat is bij mijn pony echt onmogelijk.


Met tranquigel moet je je paard uitschrijven voor slacht in het paspoort. Dan mag hij nooit meer naar de slacht. Wel iets om rekening mee te houden. Met domosedan is dat niet, zit een wachttijd op

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 00:29

Nessa schreef:
Naath86 schreef:
Vandaag de mijne geschoren en met een halve spuit tranquigel was die prima te hanteren. In het verleden vaak door de dierenarts moeten laten verdoven, maan wilde toch weer eens met tranquigel proberen. Is dus ook wel aan te raden. Domosedan moet je volgens mij echt onder de tong aanbrengen en dat is bij mijn pony echt onmogelijk.


Met tranquigel moet je je paard uitschrijven voor slacht in het paspoort. Dan mag hij nooit meer naar de slacht. Wel iets om rekening mee te houden. Met domosedan is dat niet, zit een wachttijd op


Ho ho, voortaan eerst even opzoeken voordat je het neerzet. Tranquigel moet idd in het paspoort genoteerd worden, maar heeft een wachttijd van 6 maanden. Na die 6 maanden is het paard weer geschikt voor humane consumptie.
En nooit meer naar de slacht is ook een beetje overdreven om neer te zetten. Ieder paard mag naar de slacht, hij is alleen ongeschikt voor humane consumptie.

Wijslander

Berichten: 5784
Geregistreerd: 19-06-09

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 07:05

Mag ik vragen met welke messen jullie scheren? Iemand ervaring met 35-17 in combinatie met dikke koudbloedenvacht?

Laurievc

Berichten: 4431
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:19

Ik heb 2x standaardmessen van 3mm die erop zaten, 1x 31F/15 van 1à2mm en 1x een langere van 5mm voor mijn (intussen overleden) vreemde knollie haha

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:48

Registratie tranquigel is veranderd.
Dus geen wachttijd meer en volledig uitschrijven.
Dus inderdaad: NOOIT meer geschikt voor humane consumptie.

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:58

Nessa schreef:
Registratie tranquigel is veranderd.
Dus geen wachttijd meer en volledig uitschrijven.
Dus inderdaad: NOOIT meer geschikt voor humane consumptie.


Vreemd dat ik dit bij de dierenarts dan zo mee krijg.. Overigens heeft die van mij al een aantekening na een koliekoperatie in Utrech, dus voor ons maakt het geen verschil.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:15

Dan is die dierenarts niet goed op de hoogte. De verandering is al zeker een half jaar geleden (ik denk zelfs langer). Kijk zelf maar eens op een nieuwe spuit. Of zoek maar eens een nieuwe bijsluiter op.
Daar staat nu ook gebruik voor paard bij op

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:24

Gisteren de pony weer geschoren. Vorig jaar had ze allemaal van die lange haren op haar billen gekregen op de plekken die de deken niet bedekt. Dus dit jaar creatief geweest. Billen buik en nek laten staan.

Afbeelding


Afbeelding

Eigenlijk wil ik naar hals ook nog scheren maar dan moet ik eerst een losse hals voor aan haar deken zien te scoren.

Jester_

Berichten: 12289
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 09:51

Tranquigel kan he gewoon bij een ruitersportzaak kopen.. lijkt me dus niet heel waarschijnlijk dat het aanngetekent moet worden

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:20


Jester_

Berichten: 12289
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:27


Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:30

Dus? Betekend niet dat de registratie nu anders is? Die is vorig jaar voor paard gemaakt. En het staat op de bijsluiter. Aan jou om je paspoort te laten aftekenen. Doe je dat niet, ben je fout bezig.

Is lastig allemaal. Zeker omdat het zo kort geleden is dat het anders is geworden. Maar ik wordt "beschuldigd" van foute informatie. En dat is echt niet zo.

Doe ermee wat jullie willen. Wilde de mensen gewoon vertellen dat als ze deze optie voor slachten open wilden houden beter voor domosedan konden gaan

Jester_

Berichten: 12289
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 10:33

Ja maar het is gek dat het dan overal te koop is en domesedan juist enkel bij de da. Want ik weet zeker dat 99% en niet weet en wij eten dus ook dat vlees

Siers83

Berichten: 7402
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 13:41

Ik heb vanmorgen mn haflinger geschoren. Maar wat voor deken? Ze staat nu in de zon uit de wind met een zomerdeken. Ik heb een bucas smartex medium, een 0gr regendeken, een fleecegevoerde regendeken en een 200 gr. Zelf nijg ik naar de bucas maar punt is dat ik geen deken kan wisselen. Ik moet dus nu vanmiddag een deken opdoen voor de nacht en morgen overdag. Ik kom dan morgen middag pas weer. Ze staat 24/7 buiten en is er een die t snel warm heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:28

Ik ga morgen scheren en dan gaat er nog een nacht/dag een 0 grams op. Denk vrijdag een 150. Tm donderdag blijft het in het zuiden tegen de 20

Siers83

Berichten: 7402
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:49

Ik woon op Texel dus ia hhier frisser. Maar denk dat ik een regendekentje doe idd.

Mando

Berichten: 15736
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: [Centraal] Alle vragen over scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:01

Ik heb hem vorige week racestreep geschoren maar heb hem mooi vanochtend bloot gezet.
Zolang het zo warm is op de dag vind ik het wel goed dan gaat er woensdag wel weer een deken op.